• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten Turva on korvannut ratalipoista aiheut.kulut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jac0
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Millä perusteella liikennevakuutus ei ole voimassa kilpailutilanteessa?
Liikennevakuutus on voimassa myös kilpailutilanteessa, jos suljetun alueen määritelmä jää täyttymättä. Eli käytännössä Suomessa kaikissa kilpailuissa liikennevakuutus on voimassa, sillä millään radalla ei ole täysin aukotonta vartiointia.

Juuri tätä tarkoitin ja epäilin että onko jotain muuttunut. Jos olen käsittänyt oikein niin liikennevakuutusta ei niinkään rajaa tuo kilpailutilanne vaan se että onko suljettu alue.

Liikennevakuutuslaki 2 §
Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:
...
4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin

Juuri tätä tarkoitin ja epäilin että onko jotain muuttunut. Jos olen käsittänyt oikein niin liikennevakuutusta ei niinkään rajaa tuo kilpailutilanne vaan se että onko suljettu alue.
Joo, mä kysyin tuota, kun lisenssivakuutus on mun mielestä naurettavan hintainen siihen nähden, mitä se korvaa. Liikennevakuutuskeskuksen kaveri (on mulla sen nimikin tuolla jossain, in case someone's interested) oli sitä mieltä että liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla yksikään Suomen radoista ei ole eristetty. Mutta kuitenkaan ei liikennevakuutuksella voi lisenssiä korvata, sillä voinhan mä mennä vaikka MotoGP:hen ajamaan (jossa siis eristysvaatimus ilmeisesti täyttyy)

EDIT: Niin, sellainenkin selvisi, että lisenssivakuutus ei ole sitten voimassa kuin radalla ja ratavarikolla. Eli varikolla pyörää pitäisi työntää, jos ei ole liikennevakuutusta.

Ps. Myöskään siitä ei ollut mitään napisemista, että lipat tapahtuivat ns. vapailla ratapäivillä ja ihan omasta kämmistä, eikä missään koulutustilaisuudessa ilkeän liivimiehen harhauttamisen seurauksena...  
biggrin.gif
Liivimiestä kannattaa ehdottomasti syyttää vaikka hän ei paikalla olisi ollutkaan: hänhän on laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että ajoneuvon käsittely on opetetun mukaista myös koulutuksen jälkeen.
Samalla tavalla työmaan valvoja on saanut oikeudessa tuomion, kun duunari oli ottanut hiostavat kuulosuojaimet pois päästä kesken työpäivän ja saanut kuulovaurion. Ei riitä, että työmiehille laitetaan aamulla kupit päähän: myös niiden päässäpysymistä on valvottava.
Nimim. holhous kunniaan!

Samalla tavalla työmaan valvoja on saanut oikeudessa tuomion, kun duunari oli ottanut hiostavat kuulosuojaimet pois päästä kesken työpäivän ja saanut kuulovaurion. Ei riitä, että työmiehille laitetaan aamulla kupit päähän: myös niiden päässäpysymistä on valvottava.
Nimim. holhous kunniaan!
Ja samoin duunarin hallinnollinen esimies saa tuomion vaikka ei ole koko työmaalla ollutkaan.

Ei ole kokemusta mutta kalliiksi tulee joka tapauksessa ja pyörä saattaa seisoa pitkään kun arviota tehdään ja osia odotellaan (maksetaanko odottelusta jotain korvausta?)

Omavastuu on radalla 15% vahingon määrästä, vähintään omavastuusumma nelinkertaisena joka on itelläni 150e*4.
20ke moposta 15% on jo mukavat 3000 euroa. Kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin lippaa ;)

Lunastustapauksia en muistanut kysyä.. jos 20ke mopo menee lunariin niin vähennetäänkö lunastussummasta sitten 3000e(?)
Eipä tuo korvauskäsittely kovin pitkään kestä.
Itse kaadoin viimekesänä Kemorassa pyöräni, ja kaikkineen käsittelyineen vääntöineen ym seikkailuiden jälkeenkin koko prosessi kesti 1viikon.Siis 5 arkipäivää koska tuolla(kaan) saralla ei tapahu mitään viikonloppuna.
(Otin kertakorvauksena summan ja haeskelin osat itse.)
-Nopeamminkin olisi episodi saatu päätökseen jos ei olisi ollut kesälomakausi...

Korvausarvion teko paikallisessa MP-liikkeessä kesti noin 2 tuntia,samana päivänä arvio sähköisesti SVT:lle (Suomen VahinkoTarkastus SVT oy), jonka kanssa väännetään korvaus asiat uusiksi.
Kunhan SVT saa korvausarvion kaikkineen valmiiksi,he lähettävät yhtiölle joka maksaa laskun yleensä samana päivänä.

Ja ei tuokaan lysti kovin kallista ole, jos vakuutusyhtiö nyppää välistä 640,- ja loput maksaa nurisematta.

Kumpi ottais enemmän kaaliin: -se että vakuutusyhtiö ottaa kys. summan, Vai se että ajat ylinopeutta tutkaan ja saat saman suuruiset sakot?

Korvausarvion teko paikallisessa MP-liikkeessä kesti noin 2 tuntia,samana päivänä arvio sähköisesti SVT:lle (Suomen VahinkoTarkastus SVT oy), jonka kanssa väännetään korvaus asiat uusiksi.
Kunhan SVT saa korvausarvion kaikkineen valmiiksi,he lähettävät yhtiölle joka maksaa laskun yleensä samana päivänä.

Ja ei tuokaan lysti kovin kallista ole, jos vakuutusyhtiö nyppää välistä 640,- ja loput maksaa nurisematta.

Kumpi ottais enemmän kaaliin: -se että vakuutusyhtiö ottaa kys. summan, Vai se että ajat ylinopeutta tutkaan ja saat saman suuruiset sakot?
Ja joskus kestää kauemmin, kun selkeässä lunastustapauksessa SVT:n tarkastaja on kuitenkin sitä mieltä, että pyörä ehkä saadaan korjattua, jolloin se pitää roudata korjaamolle arvioitavaksi, että paljonko se korjaus tulee maksamaan - jonka jälkeen tarkastaja sitten kiltisti toteaa, että joo eipä sitä enää korjaamolla kannata korjata
biggrin.gif

Ja tosiaan se 15% vahingon määrästä -omavastuu on tapauskohtaisesti vähän isompi kuin tuo 640 euroa. Sitten kun omavastuu alkaa olemaan tuo 1300 euroa tms niin silloin kyllä alkaa jo tuntumaan kalliilta lystiltä
biggrin.gif
Toisaalta kuten totesit, niin "järkevämpää" tuo raha silti on vakuutusyhtiölle antaa kuin valtiolle
biggrin.gif

Menee nyt vähän OT:ksi mutta menköön. Ihmettelen monesti kuin porukat ovat eniten huolissaan kaskon korvaavuudesta rata-ajossa. Ihan kuin kaatuminen olisi väistämätön kohtalo kun radalle erehtyy menemään. Väittäisin kuitenkin että älli päässä (omat taidot tunnistaen ja välttäen isoja riskejä) ajettaessa kaatuminen radalla on todella harvinaista. Ja vaikka kaatuisikin niin vahingot ovat yleensä melko pieniä. Vahingoilla tarkoitan myös henkilövahinkoja. Ainakin minulle pyörän kunto on sivuseikka ja enemmän olen kiinnostunut omasta terveydestäni. Ei auta vaikka katulipoissa kasko korvaa pyörän jos kuskia viedään mustalla autolla jalat edellä tai kaulasta alaspäin ei mikään toimi.  Ei ole kauhean iso lohtu omaisille vaikka kasko korvaa ilman korotettua omavastuuta.
alastarolla on vapailla päivillä vuorotellen autoja ja mopoja. 15 vuotta vanha starletti heittää sladissa hiekkaa radalle tai laskee alleen. ei siinä ajokokemus auta kun roikkuu sarvista sopivalla kohdalla...
baaa.gif

Ja joskus kestää kauemmin, kun selkeässä lunastustapauksessa SVT:n tarkastaja on kuitenkin sitä mieltä, että pyörä ehkä saadaan korjattua, jolloin se pitää roudata korjaamolle arvioitavaksi, että paljonko se korjaus tulee maksamaan - jonka jälkeen tarkastaja sitten kiltisti toteaa, että joo eipä sitä enää korjaamolla kannata korjata
biggrin.gif

Ja tosiaan se 15% vahingon määrästä -omavastuu on tapauskohtaisesti vähän isompi kuin tuo 640 euroa. Sitten kun omavastuu alkaa olemaan tuo 1300 euroa tms niin silloin kyllä alkaa jo tuntumaan kalliilta lystiltä
biggrin.gif
Toisaalta kuten totesit, niin "järkevämpää" tuo raha silti on vakuutusyhtiölle antaa kuin valtiolle
biggrin.gif
Mutta eihän tuo ole vakuutusyhtiön vika vaan SVT:n.
SVT kieltämättä vedätti (aikaa) myös minun tapauksessa.

Ja omavastuut on jokaisen oma asia miten ne määrittelee...

Mutta eihän tuo ole vakuutusyhtiön vika vaan SVT:n.
SVT kieltämättä vedätti (aikaa) myös minun tapauksessa.

Ja omavastuut on jokaisen oma asia miten ne määrittelee...
Kyllä ne vakuutusehdot ja omavastuut vakuutusyhtiö määrittelee, ei asiakas.

Tai ainakin omissa vakuutusehdoissa Turvalla, kuten taitaa muillakin asiakkailla nykyehtojen mukaan, omavastuu on radalla sattuneissa vahingoissa 15% vahingon määrästä tai vähintään 4 x omavastuu. Olettaen, että sinulla on samat vakuutusehdot kuin minulla niin tapauksessasi vahingon määrässä 15% oli pienempi kuin tuo 4 x omavastuu ja sen vuoksi on omavastuu oli tuo vähimmäismäärä. Itselle vahingon määrästä 15% oli korkeampi kuin 4 x omavastuu, joten omavastuuosuus on ollut 15% vahingon määrästä. Ehtojen mukaan siis näissäkin on menty ja mitä isompi on vahingon määrä, niin sitä enemmän kirpaisee tuo 15%. Mutta sellaista se elämä on ja aina tuokin parempi kuin ei mitään
smile_org.gif

Vahingon käsittelyn ajassa tosiaan sinänsä ei vakuutusyhtiön puolelta ole moitittavaa esinevahinkojen osalta, mutta SVT:n, jolta vakuutusyhtiö palvelut on ostanut, kanssa homma hidasteli. Niin ja henkilövahingoissa käsittely oli hidasta, mutta ihan ymmärrettävistä syistä, kun ihmettelin miksi kestää.

Joo, vakuutusyhtiö noi määrää.
Tarkoitin omavastuun määrittelyllä sitä, että tohon voi asiakas vaikuttaa ainakin silloin kun vakuutusta on ottamassa.
Silloin minulta kysyttiin omavastuun suuruutta, eli olisko se 160,- /300,- jne jne.
Ja nuo vaikuttaa tietenkin vakuutuksen hintaan.

Menee nyt vähän OT:ksi mutta menköön. Ihmettelen monesti kuin porukat ovat eniten huolissaan kaskon korvaavuudesta rata-ajossa. Ihan kuin kaatuminen olisi väistämätön kohtalo kun radalle erehtyy menemään. Väittäisin kuitenkin että älli päässä (omat taidot tunnistaen ja välttäen isoja riskejä) ajettaessa kaatuminen radalla on todella harvinaista. Ja vaikka kaatuisikin niin vahingot ovat yleensä melko pieniä. Vahingoilla tarkoitan myös henkilövahinkoja. Ainakin minulle pyörän kunto on sivuseikka ja enemmän olen kiinnostunut omasta terveydestäni. Ei auta vaikka katulipoissa kasko korvaa pyörän jos kuskia viedään mustalla autolla jalat edellä tai kaulasta alaspäin ei mikään toimi.  Ei ole kauhean iso lohtu omaisille vaikka kasko korvaa ilman korotettua omavastuuta.
alastarolla on vapailla päivillä vuorotellen autoja ja mopoja. 15 vuotta vanha starletti heittää sladissa hiekkaa radalle tai laskee alleen. ei siinä ajokokemus auta kun roikkuu sarvista sopivalla kohdalla...  
baaa.gif
Kannattaa ajaa ns. tutustumiskierros.

Turvassa vakuutukset. Ei oo vielä lippoja tullut, mutta toiminut tutuilla kyllä
smile_org.gif
.

Pistetään nyt vielä tähänkin ketjuun:

Tulipa uusi vakuutuskirja Turvalta. Ratalippojen korvaaminen muuttunut suhteellisen nihkeäksi:

"Käytettäessä ajoneuvoa ajo- tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella, on kolarointivahingon sattuessa omavastuu 50 % vahingon määrästä..."

Ainoa mitä tuo omavastuun korotus ei koske, on nyt monen muun yhtiön tapaan EAK- tai vastaava harjoittelu.

Käytännössä siis jos radalla saa vehkeen lunastuskuntoon, maksat itse puolet lunastusarvosta, kun aikaisemmin omavastuu oli nelinkertainen normaaliin nähden.

Ratamielenrauhaa ei siis saa enää Turvasta, joten vakuutusten vaihto edessä...

Pistetään nyt vielä tähänkin ketjuun:

Tulipa uusi vakuutuskirja Turvalta. Ratalippojen korvaaminen muuttunut suhteellisen nihkeäksi:

"Käytettäessä ajoneuvoa ajo- tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella, on kolarointivahingon sattuessa omavastuu 50 % vahingon määrästä..."

Ainoa mitä tuo omavastuun korotus ei koske, on nyt monen muun yhtiön tapaan EAK- tai vastaava harjoittelu.

Käytännössä siis jos radalla saa vehkeen lunastuskuntoon, maksat itse puolet lunastusarvosta, kun aikaisemmin omavastuu oli nelinkertainen normaaliin nähden.

Ratamielenrauhaa ei siis saa enää Turvasta, joten vakuutusten vaihto edessä...
Jep näin on.
Turva ei ollut hinnallisesti edullisin, mutta juuri tuon em. ratamielenrauhan takia olen itsekkin asiakkaana ollut.

Palataan siis pohjolan asiakkaaksi
wink.gif

Jaahas, täytyykin siis hoitaa kaatuminen ennenkun oma vakuutuskausi päättyy kesäkuussa
biggrin.gif

50% omavastuu ja bonuksien menetys niin ei kauheasti ole koko kaskosta enää iloa..
Saas nähdä onko millään yhtiöllä tulevaisuudessa ratalippoja korvaavia vakuutuksia, järkevään hintaan.

Millos tuo uusi sääntö astuu voimaan?

Back