• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _mafi_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa -

• Ei yhtään

Ääniä: 2 22,2%
  • Jokseenkin

Ääniä: 0 0,0%
  • 50-50

Ääniä: 2 22,2%
  • Paljon

Ääniä: 5 55,6%
  • Erittäin Paljon

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    9
Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta juu ja toisaalta ei.

Omissa ei ole ollut kuin 1000km huollon leima, kun olen tehnyt kaikki sen jälkeen itse. Jotenkin luotto liikkeiden tekemiin "huoltoihin" on vaan mennyt. Itse, kun teen niin saan takuulla hyvin ja oikein tehdyn työn. Apuna on tietty tehtaan korjaamokäsikirja. Olen aina itse täyttänyt huoltokirjan ja merkannut kaikki tehdyt työt siihen päivämäärineen ja kilometreineen. Sen lisäksi lukemattomia huoltoihin kuulumattomia pikku juttuja jotka vaan on hyvä tehdä (tulee itselle hyvä mieli, kun tietää tilanteen)
smile_org.gif

Jos olisin ostamassa, eikä huoltokirjassa olisi merkintöjä niin muutaman minuutin jutustelulla ja parilla kompakyssärillä olisi huoltohistoria olisi aika helposti tsekattavissa.

Eli en laske liikkeiden leimoille paljonkaan arvoa...

Kun en ymmarra mekaniikasta mitaan, en harkitsisikaan ostavani pyoraa ilman FSH (full service history), eli kaikki leimat ajallaan. Ei valttamatta tarvitse olla virallinen merkkihuolto, esim taalla Lontoossa omat paikalliset epaviralliset Ducati-mekaanikkoni ovat huomattavasti parempia kuin Lontoon paa-Ducati huolto, joilla taitaa olla amatooreja vain duunissa.

Mua ei kiinnosta vaikka kuinka myyja sanoisi, etta han on tehnyt kaikki huollot itse ja on nayttaa kuitit, enhan tieda tyypin tyon laatua kuitenkaan. Yksi tuttu tekee kaiken duunin itse, ja sitten korjauttaa tyonsa korjaamolla...Mista sita tietaa, vaikka viimeista tyotaan ei korjauttaisikaan...

Ainoastaan silloin ei olisi ongelmaa, jos tuntisin myyjan, ja tietaisin hanen olevan asiantuntijan.

No jos mulla on kaks vaihtoehtoa. Kaksi saman laista pyörää saman hintasia, toisessa huoltokirja toisessa ei. Niin otan sen missä on kirja. Ja edellyttäen että se on parempi kuin kirjaton. Tää on niin kaks piippunen juttu tai sixty-fifty. Kumpaakin pitäs käydä ajamassa. Vittu se kirja mitään meinaa. Puhuvat mitä puhuvat! Paskaa puhuvat.

(ps. ite hain joskus pyöräni huollosta ,cbr600 vm 1995 ja kysyin huoltoa maksaessani miten ne venavälykset? takahuoneesta haettiin tyyppi paikalle ja kysymys siirty hänelle.
hetken mietti ja sano kunnos ne kai oli ku ei kerran säädetty!)
tuo on huoltokirjan merkitys mun mielestä.
ku kerra oon aika noobi viel motskien suhteen
withstupid.gif

Niin mitäs noi venavälykset meinas??? ois kiva tietää
biggrin.gif

Huoltokirja merkkaa ihan hitosti. Itse en osta pelejä joissa sellaista ei ole.
Sillä ei ole merkitystä onko se liikkeen vai itse tekemä.
Jos ei viitsi huolloista kirjaa pitää tuskin jaksaa muutenkaan huolta pyörästään pitää.
On kyllä tullut uskomattoman hienoja huoltokirjoja vastaan ihmisiltä jotka eivät pyöriään huoltoliikkeissä käytä.
Kuitit lisättynä omatekemiin kirjoihin lisää uskottavuutta.
Olen jopa valmis maksamaan hieman enemmän hyvällä historialla olevasta pyörästä.
Yleensä on ollut niin, että tarkka huoltohistoria on myös tarkoittanut hyvän näköistä ja hyvin pidettyä pyörää.

Tuollainen omatekemä huoltokirja merkkaa minulle paljon ja kertoo enemmän kuin merkkiliikkeen leimat määräaikaishuolloista.

Tietysti jos ei ole mitään merkintöjä ja pyörä on uudehko niin sikäli noilla leimoillakin on merkitystä...

ku kerra oon aika noobi viel motskien suhteen
withstupid.gif

Niin mitäs noi venavälykset meinas??? ois kiva tietää
biggrin.gif
Venttiilinvälykset. MP-Tallin puolelta löytyy monta säiettä aiheesta, välyksien mittaamisesta ja projektin tekemisestä itse. Työtunteina tuohon voi upota paljon pätäkkää huollossa ja kuten tuli ilmi, vähän hankala todeta onko sitä tehty vai ei, kun vastaus on "joo oli ne kunnossa(häipyy kahvihuoneeseen)".

ja jaa.. semmonen juttu eli.. pitääks niit säädellä kauheen useinkin vai riippuuks se ihan siit miten kukin pyörää käyttää??

ja jaa.. semmonen juttu eli.. pitääks niit säädellä kauheen useinkin vai riippuuks se ihan siit miten kukin pyörää käyttää??
Riippuu hieman kuskista, vähän pyörästä ja paljon koneen valmistajasta. Säätövälit ovat mallikohtaisia. Joillakin päästään 100 000 kilometriä säätämättä ja joillakin säädetään 20 000 välein. Venttiilinvälyksien tarkastaminen on huolto-ohjelmassa, ja esim. Bike-lehden testeissä tuo mittausväli ilmoitetaan. Rivinelosissa tuo on ehkä suurin askare, kun aikaa menee enemmän pyörän purkamiseen kuin välyksien mittaamiseen, kun taas Guzzin välykset voi käsittääkseni mitata kaljatuoppi toisessa kädessä.

Vastasin rehellisesti, että paljon, mutta täsmennän:

Uudehkossa laitteessa takuun vuoksi välttämätön.

Iäkkäämmässä laitteessa huolelliseen hoitoon kuuluu aina huolto, ja ellei sitä kaikkein pienintä työtä, eli huoltokirjan täyttöä jaksa tehdä, niin mitkä vielä sitäkin suuremmat työt ovat jääneet tekemättä?

Sillä ei ole merkitystä, onko kirjaa täytetty merkkiliikkeen leimasimella, jonkin muun asiansa osaavan liikkeen allekirjoituksin vai asiantuntevan omistajan käsin kirjoittamana.

Käytettyinä taloon hankituissa 3 MP:ssa jokaisessa on ollut täysi huoltohistoria. Omassa 22-vuotiaassa harrasteautossa täyttyy seuraavassa huollossa toinen huoltokirja ja merkinnöistä yli puolet on omiani. Ja kysyttäessä tiedän kyllä mitä mihinkäkin huoltoon kuuluu ja mitä työkaluja tarvitaan sekä millä tavoin tehtaan huolto-ohjelmaa on pitkäaikaisen käytön vuoksi laajennettu.

Jos ei huoltolokia löydy, niin silloin oletan ettei huoltoja ole tehty ja menen pois, ellei kyse ole oikeasti iäkkäästä museokapineesta, jotka arvoidaan pelkästään kunnon pohjalta.

Pelkkä kirjaa en ylläolevasta johtuen arvosta, esim. vasta käyttöautoa ostatellessani törmäsin muutamaan muka täysin huollettuun yksilöön, jossa oli käytännössä viimeisen sadantuhannen matkalta muutama kuitti öljynvaihdosta "vaimon veljen kuorma-autohallilla" eikä omistajalla mitään käsitystä ensimmäisestäkään määräaikaishuollon toimenpiteestä.

Ja kyllä sen tunsi koeajollakin että "näin paljon menty eikä mitään ole tehty".

Vittu se kirja mitään meinaa. Puhuvat mitä puhuvat! Paskaa puhuvat.
Ei se kirja yksinään.

Mutta toisaalta itse olen melkein aina päätynyt ostamaan kunkin mallisarjan parhaan tarjollaolevan yksilön enkä mahdollisimman uutta vuosimallia olevaa samannäköistä mahdollisimman halvalla.

Ja sitä parasta hakiessa on kummasti käynyt niin, että oikein hyvää ei tahdo löytyä ilman huoltokirjaa, ellei ole etsimässä yli 20-vuotiasta.

Se on sitten eri asia, että kuka sitä huoltokirjaa on täyttänyt. Useinkaan niissä parhaissa yksilöissä ei merkkihuolto...

jos ite ostamassa 00 uudempaa pyörää eikä ole kirjaa niin jää ostamatta mopo. ja sai mielellään olla vanhemmissakkii.. nykyisessäkään ei kyllä ole

Täppäsin kohtaan "jokseenkin". Enemmänkin itselle se virallinen tai epävirallinen huoltokirja on tukena moposta muodostuneelle kuvalle. Siis ensin tutkitaan ja ehkäpä koeajetaan pyörä ja sitten voi tutkailla vaikka huoltokirjaakin, että mitä se kertoo omistajasta ja pyörän historiasta.

meitä on moneksi.
toinen osaa huoltaa itse ja toinen ei.
onko toi huoltokirja joku takuu pyörän kunnosta vai?
tosiaan ymmärrän valmistajan takuun merkityksen liitettynä huoltokirjaan , mut esim kaikki 2000-luvun pyörät eivät enää oo takuussa.
ja se pahvi ei sitä mopoo paranna.
kai sil huoltomiehelläki joskus paha päivä / kuka valvoo onko
kaikki tehty?
hyvin pidetty on hyvin pidetty... olkoonkin liikkeen toimesta
tai itse!!!!
taatusti sen näkee. esim samalla kynällä ja käsialalla kaikki huoltomerkinnät.
pitäs kellojen kalkattaa päässä.

Niillä huoltokirjan leimoilla ei ole mulle juuri mitään merkitystä. Ei kerro huollon huolellisuudesta juuri mitään (ellei sitten tunnetusti luotettava kaupallinen pulju/huoltomies, jos sittenkään). Ei liikkeissä ole yksinkertaisesti aikaa perehtyä pyörään samallalailla kuin omistaja omalla ajalla tehtynä.
Eniten mulle merkkaisi itse kirjotetut A4-lappuset joka huollosta, mitä tehty/milloin/miksi. Aika harvalla taitaa semmosia olla ?
Kyllä siitä pyörästä näkee tietysti jo päällepäin paljon, kun sitä muutaman minuutin tarkastelee.

Ajelen moottoripyörällä en huoltokirjalla.
062802moto_prv.gif

Yhdessäkään omistamassani pyörässä ei ole ollut huoltokirjaa,niitä on ollu USEITA. Yksikään ei ole vielä räjähtäny, kaikki ovat toimineet moitteettomasti.

Entisessä pyörässä oli huoltokirja jossa oli tuplasti niin paljon leimoja kuin olisi pitänyt olla - sen kun olin ostanut uutena ja huollattanut turhankin tarkasti. Nykyinen on reippaamin ajettu halpis jossa ei huoltokirjaa ole, mutta kunto on kilometreihin ja ikään verrattuna uskomattoman hyvä.. joten tuo vaihtoehto "jokseenkin" on minulle se sopivin.

omassa honda monkey z50j:ssä on vielä muuten huoltokirjakin.. en vaan kymmeneen vuoteen ole sitä leimannut vaikka kerran vuoteen siihen öljyt vaihdankin vaikka tuo pelkästään tallissa seisoo
smile_org.gif

Eniten mulle merkkaisi itse kirjotetut A4-lappuset joka huollosta, mitä tehty/milloin/miksi. Aika harvalla taitaa semmosia olla?
Minulla on ollut tapana tulostaa tehtaan korjaamokäsikirjasta kunkin huollon kohdelista ja merkkailla ylös mitä millekin asialle on tehty. Varaosa- ja tarvikekuitit sitten samaan nippuun.

Samaa mieltä siitä että kertoo enemmän 32-kohtaisen huollon asiallisesta hoidosta paperi jossa venavälykset ylhäällä, milloin mikäkin laakeri rasvattu ja millä, mitä nesteitä meni milloinkin ja minne. Toinen vaihtoehto on sitten virallisen liikkeen pelkkä perunaleima + km-lukema ja epätietoisuus mitä kaikkia kohteita on hypitty yli.

Summaus: en arvosta merkkiliikkeiden leimoja yhtään, sen verran paljon omakohtaista kokemusta puolivillaisista kiireessä hutaistuista hommista. Öljynvaihdoista ja venojen säädöistä jos löytyy tavalla tai toisella todisteet ja pyörä on siisti ja soiva peli niin se riittää minulle. Loput voin huoltaa itse kauppojen jälkeen jos tekee mieli pelata varman päälle.

Leimoja saa vaikkei pyörälle mitään tehtäs. Yhtä luotettavaa ku kotonaan huollot tehny. Paitsi ett kotona huollot tehny on yleensä oikeasti ja huolella ne tehny.

Mun mopossa on 139 600 kilsaa ja ikääkin on jo 17 vuotta, täysi huoltokirja ja itsekin sen pitämistä jatkan.
Tässä tapauksessa kirja on äärimmäisen tärkeä.

Back