• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _mafi_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa -

• Ei yhtään

Ääniä: 2 22,2%
  • Jokseenkin

Ääniä: 0 0,0%
  • 50-50

Ääniä: 2 22,2%
  • Paljon

Ääniä: 5 55,6%
  • Erittäin Paljon

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    9
ghostface.gif

ensimmäinen vaihtoehto eli ei yhtään
sen verran vanhoja noi meikäläisen laitteet ollu jo hankittaessa, että ei mitään huoltokirjoja ole ollut.
mutta jos uudempaa kalustoa ostaisin niin sitten sillä alkaisi jo olla merkitystä

Toisaalta vaikuttaa, toisaalta ei.

Huoltokirja kertoo faktat miten, koska ja kuinka paljon huollettu. Se miten pyörää on huoltojen välillä käsitelty jää mysteeriksi.

No nyt on 3. pyörä menossa ja yhdessäkään ei leimattua huoltokirjaa ole mukana tullut, joten...
lookaround_orig.gif
Mutta tokihan asialliset huoltomerkinnät (oli ne sitten virallisessa vihossa tai vaikka läjä irtokuitteja) fillarin ulkoisen olemuksen tukena on selvää plussaa kauppahetkellä. Vaan paljonko niillä sitten lopuliseen kauppahintaan on kuitenkaan merkitystä
nixweiss.gif
Ehkä silloin jos kahden välillä pitää valita ja toisessa ei huolloista ole mitään tietoa, voi kauppa herkästi kääntyä sen toisen eduksi ja tuo huoltoleimaton jää ostamati
omg.gif

Kyllähän huoltokirjasta selviää pyörän historia. Kunnonhan voi muutenkin selvittää. Vanhemmissa sillä ei ole niin väliä mutta vuoden parin ikäisessä ja yhden omistajan pyörässä on...
bowdown.gif
Hintaakin sillä on eri tavalla kuin wanhalla...
biggrin.gif

ei pätkääkään. koekäyttö ja koeajo ja silmämääräinen tarkastelu kertoo enemmän kuin huoltoliikkeen leima.

Kyllä se mulle ainakin vähän merkkaa, jos kyse pikkasen uudemmasta(2000-luvun)/vähän ajetusta menopelistä. Antaahan se osviittaa siitä että omistaja(t) ovat pitäneet pyörästä(tai autosta) edes vähän huolta. Toisaalta, kuten Jazzokin sanoi, kyllä se oma koeajo ja kulkupelin tarkastus osoittaa jo suurimmat viat.

Riippuuhan se paljon kaluston iästä. Harvemmin näitä vanhempia täydellisellä huoltokirjalla näkee.

Auton oston yhteydessä merkitsee huomattavasti enemmän.

ei pätkääkään. koekäyttö ja koeajo ja silmämääräinen tarkastelu kertoo enemmän kuin huoltoliikkeen leima.
Itse kattilan sisään vähän hankala nähdä ja ainahan se plussaa on, jos paperista voi kattoa milloin on avattu ja mitä vaihdettu, niin tietää vähän mihin itse varautua?

Huoltokirjan tarkoitus on käsittääkseni kirjata ylös huoltotoimenpiteet, joita laitteelle on suoritettu, ei suinkaan leima-kokoelma(muuta kuin takuun piirissä olevissa laitteissa) tai muisto-esine.

jos pyörä puolella on samanlaista hutilointia ja valohoitoa kuin autokorjaamoissa (TM testit)niin voi olla parempi ettei huoltokirjassa paljon leimoja ole
kaboom.gif

Toisissa pyörissä on ollut huoltokirja mukana toisissa ei. Muutenkin aika paljon pyrin huoltelemaan itse ja oman puumerkkini silloin huoltovihkoon olen merkinnyt...

ps. Liittyykö tämä erityisesti Hondaan? Oma pyöränikin taas vaihteeksi Honda on.

En osta pyörää jolla on ajettu yli kaksi huoltoväliä ilman tositteita huolloista eli minulle "huoltokirja" on todella tärkeä.

kuitti jostain isommasta huollosta rek-numerolla taatusti
paras.
esim venasäädöt.
pikkuhuollot jokainen tekee taatusti. ja jos tekemättä , se kyl näkyy....

Kyllähän se hyvä olis mukana olla ja huollot kirjattuna, vanhoissa ei niin väliä onko. Toki voi löytyä tapauksia jossa 2000-lukujen peliä ostettaessa on ollu väärennetty huoltokirja ja tuo kun ei nykyään niin hankalaa oo.

Kyllähän se jotakin meriteeraa. Jos taasen myyjä väittää tehneensä itse, selviää yleensä aika nopeasti onko näin vai ei. Muutama kinkkisempi kysymys ja se on siinä.

Nykyisin kun pyörissä pitkiä takuuaikoja ja pyörän huollattaminen hyväksytyllä huoltamolla on takuun voimassapysymisen edellytys, niin sillä huoltokirjalla on suuri merkitys koska siitä näkee onko tarvittavat huollot tehty. Muutenkin kohtuu-uusissa (alle 10 v.) pyörissä huoltokirjan olemassaolo ja ajantasaisuus kertoo myös siitä millä asenteella myyjä on pyörää hoidellut.

tosiaankin: riippuu täysin minkä ikäistä ostamassa.
jos pyörässä takuuta jäljellä , ni toi pahvi vissiin aika tärkee.
mut ota huomioon et monelle tuo 2-pyöräinen kapine
on esim vaimoo tärkeempi. sitä taatusti huollettu kunnialla
joko ite tai pajas.
kuten jo mainitsin: esim pyörän likasuus kertoo paljon.
tai myyjän tietämättömyys tekniikan tai yms suhteen.
tavalliselle tallaajalle tuo pyörän hankinta on iso rahaläpi.
huoltohan liikkeessä on kalliimpi ku ite tehty. ja monesti se ite tehty
voittaa merkkiliikkeen "valohoidon".
eli kato sitä mopoo ku ei se huoltokirja sen kuntoo kerro!!!!
(ps. ite hain joskus pyöräni huollosta ,cbr600 vm 1995 ja kysyin huoltoa maksaessani miten ne venavälykset? takahuoneesta haettiin tyyppi paikalle ja kysymys siirty hänelle.
hetken mietti ja sano kunnos ne kai oli ku ei kerran säädetty!)
tuo on huoltokirjan merkitys mun mielestä.

Back