• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten näyttää takana-olevalle turvaväliä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hiljentämällä tasaisesti hissukseen ja hissukseen kunnes se ei enää
viitsi roikkua siellä. Nopeutta nostamalla ne yleensä tulevat siihen
takalistoon hetken päästä uudestaan ja samalla minä altistan itseni
sakoille - en suosittele. Jännä nähdä kuinka hiljaa ne suostuvat ajelemaan.
smile_org.gif

Tästäpä tulikin mieleen TÄMÄ. Mitäpä olette mieltä?
wink.gif
Jos ton saa suomeksi... Ei jaksa lukee ruattia...

Jos on saumaa päästää ohi,niin tarjoan monesti sitä. Jos taas ei ole, näytän vasurilla taaksepäin lappaen. Kerran yks tahvo ajo persiissä kiinni,näytin kädellä että eläpä tunkeile. Sitten ryhmityskaistoilla vieretysten ollessa avas klasin ja huus naama tomaattina että anna mennä vaan! Ajoin kyllä rajoitusten mukaan enkä tykänny tyylistään...
veryangry.gif

Keskaria ja jarruvalojen vilkuttelua. Jos tuo ei tehoa, aina voi nakata vaikka kourallisen esim. nylokkeja "vahingossa" olan yli... Aloittaa voi vaikka yhdestä kappaleesta ja tilanteen mukaan kasvattaa määrää siihen kouralliseen... Yleensä tuossa vaiheessa myös ripeä paikalta poistuminen on suositeltavaa.

yleensä olen päästäny epelin ohi ja sen jälkeen maistattanu kakkiaiselle omaa myrkkyään,on melko hyvin toiminu.. tämä menee hiukan offtopic, mutta mitäs olette tehnee sellasille tahvoille jotka tulevat jopa yli 120km/h vauhdeissa rinnalle (siis.samalle kaistalle!)?
omg.gif
itselläni on näin käynyt tänä kesänä jo kaks kertaa,hiukka nimittäin säikäyttää kun kaikessa rauhassa ajelet niin yks kaks ilmaantuu polven kohdalle konepellin kulma, ensimmäisellä kerralla oli joku vanha pariskunta menossa uudella mazda 6:sellaan kohti jyväskylää ja vaikka kuinkia huidoin kuskille ei herra tajunut mitään n. 5km ajeli n.puolen metrin päässä minun polvesta, siinä vaiheessa kun löin nyrkillä sedän konepeltiin lommon niin setä teki paniikkijarrutuksen ja meinasi aiheuttaa ketjukolarin
kaboom.gif
toisella kerralla joku halvatun tuning pelle tuli myös rinnalle motarilla,näytin pässille että kohta lähtee peili tiehensä jonka jälkeen tajusi jäädä taakse mutta roikkuin tietty takarenkaassa
shaun.gif

062802moto_prv.gif
kaveri just tänään sanoi kun aiheesta jotain marisin että ota pikkukiviä taskuun ja nakkele niitä silleen sopivasti oho kun lens renkaasta tyyliin..mutta kun luulen että se saa vaan tuommosen jo muutenkin valopään pillastumaan lisää..
vois kokeilla hetken aikaa samaa mitä yx vittuuntunut daami
mad.gif
kirjoitti kauniin "kyltin" sissyyn näkyville jossa luki: jos perkeleen pelle tätä näet lukea niin pistä ottaen väliä ja vähän saatanan äkkiä!!
Siinä oli ehkä paras idis pitkiin aikoihin, hmm..mutta jos nyt yritän mahtua kuitenkin niiden valopäiden kanssa vielä samaan aikaan liikenteeseen kun ei taida asennekasvatus toimia kuitenkaan kaikkiin..tosin olen huomannut että joskus saa semmosta ns."naistasotusta" syystä jos toisesta eli kun hiffaavat että puikoissa onkin nainen niin yllättäen se pari metriä väliä tulee kummasti, varmasti osan ajatus on että hui toi voi tehdä jotain kummaa tai yllättävää
sport05.gif
ja meikälikka se vaan ajaa....

mitäs olette tehnee sellasille tahvoille jotka tulevat jopa yli 120km/h vauhdeissa rinnalle (siis.samalle kaistalle!)?
omg.gif
Oliko kyseessä leveäkaistatie vai miten muka samalla kaistalla mahtuu rinnalle? Vai ajoitko oikeassa reunassa kaistaa?
ihan normaalitie tre-jkl, olin kaistan vasemmassa laidassa kyttäämässä edellä ajavasta ohitusta kun tämä papparainen tunki siihen rinnalle puoliksi tien ulkopuolella ajaen,ohi en edelläajavasta päässy millään koska tiellä oli älytön ruuhka (vastaantulijoiden kaistalla makailu auto oli keränny taakseen monen kilometrin mittaisen jonon).

Yleensä takana tuleva on niin pässi, että se ei edes tajua olevansa vaarallinen motoristille. Sen takia keskisormen näyttäminen ei auta mitään, päin vastoin saa kaverin kuumenemaan ja tekemään vielä pöljempää.

Tästäpä tulikin mieleen TÄMÄ. Mitäpä olette mieltä?
wink.gif
sitä mieltä, että tuota tekstiä ei kykene lukemaan.
Sen verran pitkä etten ala kääntämään, mutta idea on se, että
Ruåtsissa poliisi ajelee n. 2 kilsaa nopeusrajoituksen alle tahallaan
ja jengi ärtyy. Ohitukset - mikäli joku uskaltaa - kestävät aivan
h*elvetin pitkän aikaa. Jos alkaa valittamaan, niin syynäävät
paperit, tarkistavat verot ja kaikki ...
Aika ilkeää meininkiä .. kyllä poliisi osaa ...
Ilmeisesti lajille ominainen piirre - globaali ilmiö ...
wink.gif

TÖSÖS !
Ylleensä olan yli rauhallinen kurkkaaminen parikertaa o riittänny
tänäkesänä nii vähä vast ajellu et onko touhu pahentunnu viimekesästä

Jos ei ymmärrä vilkulla annettua ohitusmerkkiä, heilautan vielä vasenta kättä tyyliin "anna mennä ohi vaan". Joskus pitää varovasti kutitella jarruvaloa, normaali omissa ajatuksissaan sompaileva kuski huomaa asian melko usein. Tuo takavaloissa roikkuva ajotyyli on jostain tänne tullut ja sen mukaan on ilmeisesti elettävä. Saisivat laittaa noihin tienvarsikameroihin myös "turvaväliräpsyn", lienee teknisesti aika yksinkertaista?

Joka kerta on tehonnut sama konsti eikä kotilokuski näytä provosoituvan ollenkaan + jättää hyvän turvavälin... eli ei muuta kuin kääntyy siinä moponsa satulassa taaksepäin ja katsoo hetken sitä kotilokuskia ja jatkaa ajamista normaalisti niin aina on tullut tilaa. Ei tarvitse käyttää keskisormea, näyttää persettä tai pistää korttia hyllylle. Suosittelen
062802moto_prv.gif

Aamulla töihin ajellessa musta Vectra tuli liian lähelle. Vilkautin pari kertaa jarruvaloa. Provosoitui ja ajoi lähemmäksi
mad.gif
Lisäsin hieman nopeutta, näytin keskisormella terveisiä kotilo kuskille ja poistuin paikalta.

Mitä lähempänä toinen ajaa, sitä hiljempaa itse ajan. Toimii varsinkin, kun on keltaista viivaa, eikä  
033102ass_1_prv.gif
-kärpänen pääse ohi
033102bebe_1_prv.gif
. Sitten kun ohitus on taas sallittu, nostetaan nopeutta sen verran, että  
033102ass_1_prv.gif
-kärpänen saa ajaa ylinopeutta ohi päästäkseen
033102bebe_1_prv.gif
.

Yleensä siinä vaiheessa takanatulija jo käy niin kuumana, että varmasti käyttää ohitusmahdollisuuden. Pirullisena odotan, koska poliisit sattuu paikalle ja antaa tässä tilanteessa ohittajalle sakot
033102bebe_1_prv.gif
shaun.gif
.

withstupid.gif

Moi!

Perässäroikkujia riittää, mutta viisaampi antaa tilaa...tai sitten ottaa sitä itse
mad.gif
Itse ihmettelen, ilmeisesti riskinkarttajana, että eikö autokuskien järki päätä pakota, kun ajavat ihan toistensa ja prätkien hanurissa kiinni. Marginaalit ovat noissa vauhdeissa aika pienet, 120 vauhdissa liikutaan 33 m/sek ja se sekunti kuluu aikas vihaseen.

Pakko myöntää, että mielikuva vauhtiburniksesta veti naaman virneeseen. Pykälien mukaan toimiessa kuitenkin toi hidastus etenkin keltasella viivalla varustetuissa kohdissa miellytti...
mad.gif

Yleensä koitan pitää tilanteen sellaisena, ettei kukaan joudu liian kauaa noita perävaloja kattelemaan. Kahden sakon miehenä tosin tämäkin melkosen riskaabelia hommaa tätä nykyä...

Itse annan tilaa jos on tilaa mitä antaa. Yleensä teen kuten opetettu ja miten turvaan itseäni parhaiten, lisään turvaväliä eteen niin paljon, jottei minun tarvitse tehdä äkkijarrutusta, jolloin ehkä tämä minun perässä tulijakin kerkiää jarruttaa.

Siinä yleensä käy niin, että se persiissä roikkujaa rupeaa ketuttamaan kun tiputan vauhtia jotta saan väliä ja tempaisee ohi.

Mua ei ihmetytä jos köröttelen yksikaistaista jos siellä joku hätähousu on persiissä, ihmettelen vain kun toiset ne roikkuu kaksikaistaisellakin tiellä. Eikös jos ajaa sama vauhtia kuin minä voisi silloin pitää sitä turvaväliä kunnossa koska ei kovempaa halua ajaa kun ohikaan ei mene.

ps. tuota turvaväli asiaa selittäessä isälleni joka on autoillut joku miljoona vuotta, ei hän sitä ymmärtänyt. Hänen mielestä jokainen pitää huolta, että turväli eteen kunnossa ja luottaa, että takanatulija tekee samoin. Kun keskusteltiin mitä jos takana tulija ei niin tee, niin kuulemma pitää luottaa, että tekee...no mä en luota ja kasvatan väliä eteenpäin.

yleensä ajan reilumpaa vauhtia,joten ei ole paljon noista tarttenu herneitä nenuun vetästä.välillähän niitä tietty takalistossa roikkuu,lääkkeenä moisen loppumiseen olen tehnyt seuraavasti:
1.vilautan jarruvaloa
2.jos ajan itse jo 30km/h ylinop.mutta silti takanaoleva haistelee hanuria,näytän kädellä jotta mene ohi.
3.jos varsinkin motarilla joku haisteloo hanuria ja ei suostu merkeistäni huolimatta ohittamaan,hidastan vauhtia,odotan että lähtee ohi,vierelle tultaessa kiihdytän vauhtia samaan tahtiin ja lopulta näytän vielä yhtä merkkiä ja avaan urkkuset kunnolla.pahimmille mulkuille teen ton saman myös ihan millä teillä tahansa.

Ainakin yksi syy tähän perässäroikkumiseen on suomalaisten olematon itsetunto. (Haluaisin olla yleistämättä mutta...)

Monien maailma hajoaa siihen jos mieleen tulee ajatuskin että muut voisivat pitää sinua tientukkona. Kun roikut toisen perässä, saat siten synninpäästön. Kyllähän minä menisin mutta kun tuo tuossa edessä hidastelee...

Tästä juontaa juurensa myös se, että jos jonossa ajettaessa yrität pitää turvaväliä, tunkee siihen heti joku itsensä. Näin toimiessa hän voi turvallisin mielin imeytyä toisen hanuriin eikä tarvitse pelätä että ohituskaistalla olisi takana joku sinua nopeampi, joka pitäisi sinua tientukkona.

Itse yleensä hidastan niin paljon että takana oleva ohittaa, ja tietty provosoituu ohittaessaan. Tai sitten käännyn katsomaan kuskia, toimii usein tuokin.

Back