• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moikka ja kiitoksia jälleen vastauksista.
smile_org.gif

Renkaina mulla on Michelin Pilot Powerit ja en ole mittaillut/tehnyt mitään tuon alustan suhteen, koska tuntuu ettei olis vielä tarvis, mutta voishan sitä tietenkin yrittää siihenkin hommaan perehtyä.

Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..

Nyt lähden kumminkin lystin pitohon, joten palaillaan taas iltasella.

Matti.

Itse nyt kolme kesää yrittänyt rata ajoa kehittää, tosin ajomäärät jääneet ihan liian pieniksi. Kyllä kuitenkin edellytys hyvän kierroksen saamiselle on rennosti sujuva ajo ja itse pääsen tuohon rentoon tilaan parhaiten mahdollisimman pitkillä seteillä vaan ajamalla ja ajamalla. Ihan tuntuu samaan perustuvan myös luotto pitoon ja pyörään yleensä ja sitä luottoa tarvitaan, jotta ajosta saadaan rento. Ajoasento on tietenkin hyvä harjoitella alusta alkaen, mutta se kyllä hioutuu sopivaksi ajamalla ja ajamalla.
Mulla ollut ongelmana lähinnä ajolinjat, jotka olleet liian kulmikkaita ja vaikka polvi laahaa maata on vauhti siltin hidasta. Mulla kuitenkin mukana kaverina kokenut ex kisakuski ja häneltä saa palautetta virheistä ja siitä miten niitä korjataan. Usein ajetaan myös peräkkäin ja tällä keinolla korjaillaan noita ajolinjoja. Tuo kokeneen kuskin perässä ajaminen on mielestäni erittäin arvokasta ja hyödyllistä treeniä, kun siinä sitten näkee ajolinjat ja ajoasennotkin, joita voi sitten yrittää heti käytännössä treenata.

Kommentteja ajoasennosta ja miten sitä voisi parantaa?

Antakaas palautetta ajoasennosta - kuva
Spinaaliakseli (selkäranka) linja osoittaa hyvin taka-akselia, mutta onko sulla joku syy pitää pää pystyssä keskemmällä pyörän pituusakselilla? Ehkä se vaan näyttää siltä, vaikee tosta on ainakaan mun muuta sanoa - ihan siistin näkönen paketti, vai onko kroppa vähän poikittain pyörän päällä sen linjaan nähden (counter body)? /z

Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
Etunen kantilleen esim. moottoritien rampilla.
Mitä teen väärin ku ei kaadu?
Olen nyybie, en aja radalla.
Itellä kans Pilot Powerit alla, ja takanen on kulunut reunoja myöten, mutta eturenkaassa on reunoilla n. 1cm kulumatonta pintaa. Onko noiden renkaiden profiili niin erilainen, että etunen ei kulu reunoille asti, vai kestääkö takarenkaan pito kallistaa vielä "reunan yli"? Rojut ei vielä ota kurveissa maahan, joten kallistusvaraa sen puolesta on, mutta kuinka paljon? Juu, tiedän ettei jalkatappien kuulukaan laahata maata mutkissa, puhutaan nyt vain renkaista.

Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
Itellä kans Pilot Powerit alla, ja takanen on kulunut reunoja myöten, mutta eturenkaassa on reunoilla n. 1cm kulumatonta pintaa. Onko noiden renkaiden profiili niin erilainen, että etunen ei kulu reunoille asti, vai kestääkö takarenkaan pito kallistaa vielä "reunan yli"? Rojut ei vielä ota kurveissa maahan, joten kallistusvaraa sen puolesta on, mutta kuinka paljon? Juu, tiedän ettei jalkatappien kuulukaan laahata maata mutkissa, puhutaan nyt vain renkaista.
Ei kyllä mitään faktaa ole pistää, mutta nimenomaan nykyiset rinkulat contiracet ottavat kokolaidalta myös edestä ihan katuajossa. Ajotyylissä tai asennossa ei muutoksia suuremmin. Yleensä ollut alla jos jonkinlaista seka rengastusta ja yleensä siitä etusesta on vähän jäänyt laidoilta käyttämättä. Polvipaloja ei ole ja romut ei hierrä tonttia.
On muuten hyvät rinkulat nuo contit muutenkin...

Ei kyllä mitään faktaa ole pistää, mutta nimenomaan nykyiset rinkulat contiracet ottavat kokolaidalta myös edestä ihan katuajossa. Ajotyylissä tai asennossa ei muutoksia suuremmin. Yleensä ollut alla jos jonkinlaista seka rengastusta ja yleensä siitä etusesta on vähän jäänyt laidoilta käyttämättä. Polvipaloja ei ole ja romut ei hierrä tonttia.
On muuten hyvät rinkulat nuo contit muutenkin...
Sporttikäyttöön tarkoitettu Pilot Power etunen on pyöreämpi profiililtaan kuin ratakäyttöön tarkoitettu ContiRace.

Toki joku Asijan Tuntija saa tulla sanomaan "väärin", jos olen taas "väärässä".

Pilot Power eturengas menee laidasta laitaan ihan helposti. Helpommin kun rataetuset.

Itsellä ainakin menee pilotpowereilla takanen kadulla kokonaan käyttöön ja etuseen jää se 1cm joka sitten kumminkin radalla "kovaa" ajaessa häviää siittä.

No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
Siitä sen täytyi johtua...
biggrin.gif
 Tai sitten kyseessä oli klassinen "vedä vähän ylikovaa niin kääntyilee.." Itsekkin suosin kyseistä tyyliä, eipähän ole niin tylsää ku välillä jänskättää.
Leikki leikkinä, voimia toipilaana oloon niin pääset takaisin mopon päälle.

Renkaiden reunojen kulumiseen vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin profiili. Alustan säädöt on tietenkin yksi vaikuttava tekijä kuten tuossa jo mainittiinkin. Lisäksi pöyrän runkogeometria vaikuttaa huomattavsti siihen kuinka paljon renkaasta saa tonttiin kantatessa, tämä koskee niin etusta kuin takastakin. Ajoasennollakin on tietenkin merkitystä, sillähän sitä painopistettä siirretään etu- ja takarenkaan välillä.

Mielestäni tuosta oikeasta ajoasennosta jauhetaan täällä ihan liikaa, kovaa voi mennä hyvinkin erilaisilla asennoilla. Verratkaa vaikka Baylissia ja Hagaa, toinen menee pää edellä ja toinen pää pystyssä, silti molemmat menee kohtuulisen kovaa. Tietenkin perusasiat pitää olla kunnossa, mutta se viimeinen säätö ajoasennossa on tehtävä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.

Kommentteja ajoasennosta ja miten sitä voisi parantaa?

Antakaas palautetta ajoasennosta - kuva
Spinaaliakseli (selkäranka) linja osoittaa hyvin taka-akselia, mutta onko sulla joku syy pitää pää pystyssä keskemmällä pyörän pituusakselilla? Ehkä se vaan näyttää siltä, vaikee tosta on ainakaan mun muuta sanoa - ihan siistin näkönen paketti, vai onko kroppa vähän poikittain pyörän päällä sen linjaan nähden (counter body)? /z
Eli ilmeisesti jyvällä oon tuon ajoasennon suhteen.

Muutama kuva näkyy täältä:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3 - tästä näkyy hyvin missä kohtaa pää on kaarteessa
Kuva 4
Kuva 5

Useamman kuvan perusteella saa ehkä paremman mielikuvan ajoasennosta. Kaikki rakentava kritiikki otetaan vastaan mielihyvin, jos vielä osaa selittää asentomuutoksen vaikutuksen niin pelkkää plussaa.
En mä nyt rupee neuvoo toi näyttää amatöörin silmään ihan ok. menolta.

Linkkaanpa taas nämä samat videot mita on nähty täällä ennenkin.
Ajoasento 1.
Body position 1
ja 2.
Body position 2

Ajoasennon hakeminen niin että päästää irti ohjaustangosta on mainio tapa testata kestääkö oma ajoasento, jos tulee jotain yllättävää.

***Eikös se "oppikirjan" mukaan menis jotenkin näin: "pää edellä" (painaa noin 10% kropasta ja vetää torson perässään, joka on reilusti enemmän), toinen pakara penkillä, säilyttää takaa katsottuna selkäranka suorana (niin että se osoittaa pyörän keskilinjassa sen keskelle asfaltissa olevan renkaan kanttiin), pitää ulkoreisi lukittuna tankkiin (pysyy penkillä jos tulee pientä äksöniä eikä tuupi niin helposti ohjausta {isommat heittää sen verran että sekään ei aina auta}), pitää ulkokäsivarsi tankissa (1. videon häiskä ei tykkää pitää käsivartta tankissa, vaan pitää mieluummin kaiken paineen reisillä.), katse hakee linjaa apeksiin tai ulos?***

Siitä sitten vapaalla tylillä omaan tahtiin soveltamaan!  
tounge.gif
|z

edit1: kuten jo sanottiin nopeuteen toi ei juuri välttämättä vaikuta, mäkin oon hidas kun mietin liikaa kaikenlaista ajellessa.  
cool.gif

edit2: Sportrider - vertailu ajoasennoista | vanhanliitto vs. uusiaalto

No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
Sun kaatuminen johtuu siitä, että työnsin sun pyörän kärryyni. Jos olisin jättänyt sen tallille, olisit mennyt vaihtamaan kissalle hiekat ja juomaan suruusi ja olisit ollut kaatumatta.

Toinen kaatumisesi syy on siinä, että puolipakotin sinut vaihtamaan pyöräsi ja pakotin lisäksi osallistumaan jo Kemoran kisaan.

Koska olen aiemmat vuodet ollut myös liivillinen, on vika tietenkin minun. Tänä vuonna en juurikaan liivejä ole pitänyt ja ensi vuonna vielä vähemmän osallistun operatiiviseen toimintaan kun olen viimeinkin saanut sen puolen myös ulkoistettua ja voin keskittyä nettikommentointiin ja omaan ajamiseen. Mutta syy on tässä ja syyllisyyden tuskissani ostin kuorsaavan jäniksen. Väinön tehtävä on vartioida varikkotelttani omaisuutta rähmäsormilta. En suosittele kokeilemaan, on muuten elikolla terävät hampaat.

http://lyhytlinkki.net/?bwf9jtbt Ohessa Väinö. Ensimmäinen tuntemani puppeli joka on hetero.

Jukka

Sun kaatuminen johtuu siitä, että työnsin sun pyörän kärryyni. Jos olisin jättänyt sen tallille, olisit mennyt vaihtamaan kissalle hiekat ja juomaan suruusi ja olisit ollut kaatumatta.

Toinen kaatumisesi syy on siinä, että puolipakotin sinut vaihtamaan pyöräsi ja pakotin lisäksi osallistumaan jo Kemoran kisaan.

Koska olen aiemmat vuodet ollut myös liivillinen, on vika tietenkin minun. Tänä vuonna en juurikaan liivejä ole pitänyt ja ensi vuonna vielä vähemmän osallistun operatiiviseen toimintaan kun olen viimeinkin saanut sen puolen myös ulkoistettua ja voin keskittyä nettikommentointiin ja omaan ajamiseen. Mutta syy on tässä ja syyllisyyden tuskissani ostin kuorsaavan jäniksen. Väinön tehtävä on vartioida varikkotelttani omaisuutta rähmäsormilta. En suosittele kokeilemaan, on muuten elikolla terävät hampaat.

http://lyhytlinkki.net/?bwf9jtbt Ohessa Väinö. Ensimmäinen tuntemani puppeli joka on hetero.

Jukka
Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?

Back