• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten alkoi harrastaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vi_tu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aina on ollut vähän kytö, mut ei edes mopoa ja ja 5 vuotta sitten homma purkautu. Kaveri oli jo pitempään hehkuttanut et hommaa pyörä. Oli sit silleen puoli huolimattomasti tullu kateltua myynnissä olevia pyöriä, mut ilman tosi tarkoitusta.

Sit vappuna krapulassa lähdin ulos ja ekassa kadun kulmassa ihmettelin mikä V..tun tungos täällä on..

sit alkoi ukkosen pauhu lähestyä.. seisoin varmaan 15 min, pää pyörien, seuraten MP-vappukulkuetta. Sen ukkosenpauhun laannuttua huokasin luovuttaneena ja seuraavalla viikolla ostin pyörään, jos tuli Ingeborg Wilhelmiina...
033102beer_1_prv.gif

sillä tiellä ollaan, ja se on yksi suuntainen, Etteen päin!

Itse aloitin harrastuksen viime kesänä. Pari vuotta tuli asiaa hauduteltua, kipinä lähti hyvän ystävän prätkäharrastuksesta ja hänen moponsa asenteluista + kyydissä olosta. Ja varmaan osansa oli kolmenkympin kriisilläkin...
biggrin.gif

Mopoa tai piikkiä en ole koskaan edes kunnolla ajanut, saati omistanut. Aika pitkään olin sitä mieltä että koko moottoripyöräily on aika turhaa ja vaarallista hommaa, eihän mopolla nyt oikein voi mitään asioita lähteä toimittamaan ja Suomessa kausikin on niin lyhyt ja sateinen että tuskin se ajelu kovin kivaa edes on. No, ajatukset alkoivat sitten muuttua ja kesällä tuli käytyä autokoulussa: nyt on alla ZZR600 ja takana suunnilleen 3000 km ajot, jotka huristelin ensimmäisen parin kuukauden aikana. Omat aiemmat asenteet tuli todettua totaalisen vääriksi - ja en edes muista, mistä muusta asiasta olisin viime vuosien aikana innostunut yhtä paljon kuin tästä harrastuksesta! Huhtikuuta odottelen siis kovasti...
cool.gif

Syksyllä -68 työntelin kotipellolla kottikärrynraatoa ihan siinä kodin ja kylätien varrella karvalakki päässä hirveästi päristen. Naapurin varhaiseläkkeellä ollut joutoisäntä pysähtyi päiväkävelyltään ja kysyi: "Onkos tuo sinun mopo?"
"Muijas on" vastasin. "Eiks setä nää - tää on mun moottolipyölä" ja karvalakin suoristuksen jälkeen kiihdytin taas matkaan kahta kauheammin päristen.

Porkkanamaalta kitketyillä rahoillani ostin 9-vuotiaana ensimmäisen moottoripyöräni Suzuki A95:n, jonka joutoisännän poika oli kaatanut samaisella kylätiellä - tumpelo kun oli.

Kottikärrynraadon olin ajanut kiveen jo vuosia aiemmin.

Mopolla tuli pienenä ajeltua. Mutta isompaan pyörään tuli kortti hommattua vasta tänä syksynä. Isä meni ostamaan -91 1000 FZR:n pari vuotta sitten ja setällä on ollut Suzukeja jos jonkinlaisia naapurissa. Kesällä sai vähäisistä palkoista nipistettyä kortin hinnan ja oli kyllä sen arvoista! Harmi vaan, kun en kerennyt kun ~400km ajamaan ennen vakuutuksien umpeentumista. Ja nämä ajot oli Suzuki GS500E :llä. Ensikesänä sitten jammua lainaamaan, kun ei vielä ole nuo sukupolven vaihdokseen tarvittavat rahat kasassa
confused_orig.gif

Pari kesää sitten istuin kaverin pärrän kyydissä, ja sitten mietin notta mitä tässä istumaan ku itekkin vois ajaa. Eikun autokoululle ilmoittautuu kurssille..
062802moto_prv.gif

Haaveilin vuosikausia HD:sta. Eräänä päivänä silloisen tyttöystäväni mitta tuli täyteen taukoamatonta juttuani pyöristä ja siitä miten "joskus vielä ostan..". Daamini suorastaan vaati minua ostamaan prätkän, jotta hänen mielensä ei järkkyisi...
tounge.gif
Ostin 500:sen Kawan johon rahani riittivät.

Nyt, vuosia myöhemmin ja neljää Kawaa, yhtä Hondaa ja useita tyttöystäviä
blush.gif
myöhemmin, talliin tulee tuo haaveiltu Harrikka. Saas nähdä kauanko ajelen sillä... Tähän asti oon ajanu max. kaks kesää per fillari.
033102beer_1_prv.gif

Pappa tuntsalla tuli kaasuteltua, kun sen vaan sain käyntiin... Portailta oli lähtö, mut jos pysähty muualle, kuin kivien/kantojen/portaiden eteen, tuli talutuskeikka, ku ei yltäny sarviin ja kaasuun käsi yhtäaikaisesti...

Ai, että aikaako?? no joo, on siitä jo yli 30 vuotta...

Pappatunturilla tuli itsekin homma alotettua ja kiinnostus kaikkea liikkuvaa ja äänekästä kohtaan on ollut pienestä pitäen verissä. Kavereiden pyörillä sitä ensin koetettiin, ja vihoviimeinen niitti oli pyörän vuokraaminen tossa viime kesänä... Sitten alkoi sopivan pärrän ettiminen, ja löytyihän se... Ensi kesää odotellessa...
smile_org.gif

Itseäni on aina pyörät kiinnostanut mutta enpä ollut saanut vain aikaseksi mitään
smile_org.gif

Nykysellä tyttöystävällä/avovaimokkeella oli sitten oma pyörä niin pitihän munkin sitten ajaa kortti ja ostaa pyörä
smile_org.gif

Pyöräkin pääsi pihalle viikkoa ennenkun sain edes kortin
smile_org.gif
voi sitä odotusta kun pyörä seiso pihalla yksikseen..
bawling.gif

helpotti kummasti kun sai paperilapun käteen
tounge.gif

En muista milloin alkoi, varmaan aika nuorena, sellainen valokuva on jossa mä portailla joku 1vee ja ukon 125 stinger vieressä (on muuten vieläkin tallessa, haaveena joskus entisöidä).
papan monkeyllä ajoin itse varmaan joku 4vee. Sit noppeli, 2kpl suzuki s, tunturi pappa, super sport, 125 ts, cag. cruiser, yamaha sr 125,500 gs, 1100xx......

25-vuoden iässä kyllästyin kyydissä istumiseen ja aloin Jammun XJ900:lla harjoittelemaan.
062802moto_prv.gif
Mopollakaan en ollut koskaan ajanut joten alku oli hankalaa, mutta ever since on prätkäily harrastuksen ollut ja ilometrejä runsaasti kertynyt.
sport05.gif
Kertaakaan en ole katunut ja vain kertaalleen toistaiseksi kaatunut
wink.gif

Pikkupentuna syntynyt pakottava tarve, joka johti viime talvena pyörän ostamiseen. Eikä tämä tauti vissiin ajamalla pois lähde!
062802moto_prv.gif

Niin kauan kun muistaa, niin on aina haaveillut moottoripyöristä, mutta kauan meni ennen kun sai oman.

Isobroidi hankki ensin Yammun, jota en edes ehtinyt livenä nähdä, mutta kuulin ajotarinoita sitä enemmän. Kuume kasvoi. Hankin kortin, vaikka tiesin että pyörään ei ole kuitenkin varaa piiitkäään aikaan...
Sitten sama veli hankki Honda vf500, oisko ollu joku ärrä, täyskatettu v4 kumminki. Kävin sitä kokeilemassa, ja tauti paheni ennestään. Eikä se paljon auttanut että monella kaverilla oli pyörät, kele...

Noh, pitkän säästämisen jälkeen istuttiin Peten kanssa chatissa, ja ruvettiin katsomaan pyörää. Sinä yönä joskus klo 03.00 suomen aikaan tuli vissiin pyörä hankittua. Aamulla sanoin silloiselle avokille, että tuli hommattua pyörää. Eihän se nainen uskonut. Noh, joku viikko meni, minä puhuin pyöristä, ja näytin kuvia, mutta ei se nainen edelleenkään uskonut. Yks ilta kävin lainaamassa kaverilta peräkärryn, ja olin lähdössä Hämeenlinnaan hakemaan pyöräni, niin silloin vasta urpo kysy, että oonks mä oikeasti ostanu pyörän
biggrin.gif
Onko siitä 4 vuotta tai jotain. Toinen pyörä nyt menossa, ja se saa nyt pysyä vähän aikaa. Olihan tietysti nuorempana mopo, joka sekin tietysti pikkasen vaikutti asiaan.

Joskus vuonna miekka ja kilpi, ehkä 7 vuotiaana, sain ajaa serkun polkimilla varustetulla mopolla. Kun ei uskaltanut ajaa moottorilla, niin poljin vain vaihde päällä kytkin pohjassa 'pyöräillen'. Voimat loppui vasurista, kytkin löysäsi, mopo käynnistyi ja meikäläinen aloitti moottoriurheilun. Onneksi bensahana oli kiinni, niin ei päätynyt kauaksi pihapiiristä.

Joskus kakkaiässä (6v) faija hommas sellasen 50cc Honda minicrossi. Sillä tuli päästeltyä menemään ja sieltähän se homma varmaan juonensa saa nykypäivään. 12 kesäsenä suunnattiin Jyskälään ja tottakai -86 puoliautomaatti monkkari tarttu mukaan ja sillä tuli sitten päästeltyä koko mopoikä. On meinaan vieläkin tallessa ja toiminnassa tuo. 17 kesäsenä sitten sain vanhemmat ylipuhuttua että hommataan Kawasakin KDX piikki alle, siitähän se huuma sit todellakin alkoi.

Kului 8 vuotta eteenpäin ja joka helvetin kesä vitullinen mopokuume mutta kun ei niin ei. Mutta viimein niin henkinen kuin taloudellinen tilanne 2005 keväällä antoi myöten. Kaverilla näytti kivasti olevan 12r myynnissä ja pitkien pähkäilyjen jälkeen se päätyikin minulle. Siitä se rakkaus alkoi...

Mä sain polttiksen prätkiin kaveriltani 16v ja hölmönlapuilla
kortti ja alle kawa 350 sellanen kolmemukinen
homma jatkunut yli 30 v, nyt alla Suiza ähvä 1100
062802moto_prv.gif

enkä vaihda pois ennenkun
withstupid.gif

Kuuden vanhana sain ensimmäisen mopon ja siitä se sitten lähtikin... historia ulottuu mopoista motocrossiin ja takaisin mopoihin, piikkikorttia tosin en ajanut, mutta viimekesänä alkoi taas poltella ja oli pakko käydä hankkimassa itselleni a-kortti. Ehkäpä sitten ensi kesänä löytyisi joku kiva peli myös minulle
inlove.gif

Aina hinku johonkin kaksipyöräiseen ja moottoroituun peliin on ollut iso mutta vanhemmat eivät antaneet mopoa eikä myöskään antaneet ostaa mopoa... Joten kun 18 täytin ja kortin sain ajettua niin pitihän sitä pelikin hommata... pieni ikä oli töitä jo tehty joten rahaa oli... suzuki 650 GR oli eka

Back