• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä vaihtoehtoja tehorajoitukselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lionadi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,

Uuttena (innostuneena :D) motorripyöräilyn aloittelijana tarvitsen vähän jelppiä.

Sain viime vuonna pikku A kortin jolla pitää ajaa seuraavat 2 vuotta ennen kuin voin ajaa kaikkea mitä löytyy mikä on OK minulle. Vauhti ja/tai teho ei ole se pääasia minulle ainakaan tässä vaiheessa, vaan fiilis :).

Ajattelin kumminkin pidemmällä aikavälillä millaisen pyörän ostaisin itselleni niin että 2 vuoden päästä ei tarvitse heti sitä vaihtaa isompaan.

Siksi vaihtoehdoksi ajattelin että ostan jonkinlaisen iso tehoisemman pyörän ja rajoitan sen siihen alle 25 kw.

Ongelmana on se että en tunne millaisia vaihtoehtoja tehorajoitukseen on. Yhden tiedän että riippuen pyörän iästä niin joissain voidaan kuulema tehdä rajoitus pyörän ohjelmisto tasolla. Ainakin kaveri näin sanoi omasta pyörästään. Toinen vaihtoehto mitä olen kuullut on kaasuun jonkinlainen rajoitin mutta se kuulema hankaloittaa ajamista.

Eli jos osaatte auttaa niin kaikki apu on tervetullut.

Alla muutamia kysymyksiä jotka tulee mieleen:
1. Mitä vaihtoehtoja tehorajoitukselle?
2. Millaisiin pyöriin niittä voidaan solvetaa, minkä tyyppisissä pyörissä niitä kannatta käyttää?
3. Mitä muuta on hyvä tietää aiheesta?
4. Lopuksi osaako joku suositella mihin pyörän voi viedä tehorajoitusta säätämään pääkaupunkiseudulla? Tai sen lähialueilla.

Kiitos avusta etukäteen.

Saksalaisella Aphatechnikillä valmiina hyllyssä tehonalennussarjat noin 1200:n pyörään.

Linkki:http://www.alphatechnik.de/

Täältä haku meny 25kw http://shop.alphatechnik.de/shop/index.php?main_page=extended_search_result&categories_id=6154&lvl=3&k_hersteller=&k_modell=&k_typ=

Kun pyörämalli selvillä, niin tiedustele saatavuus. Sen jälkeen sovi mahdollisesta sarjan asennuksesta ja penkityksestä. Tietääkseni katsastuksessa haluavat pötäkirjan asennuksesta ja tehon mittauksesta.

Toinen mahdollisuus on hakea markkinoilta pyörä, mihin valmiiksi asennettu ko. sarja.

Eikös raja ole nyt 35KW/2013, olettaisin, että koskee viime vuonnakin hankittuja kortteja, vai oonko ymmärtänyt väärin...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/moottoripyora

Itse suosittelisin ostamaan vakiopyörän, jonka teho on alle tuon tehon, V2 vaikka custom, koska ...
Muutos maksaa 300-500€ ja sitten takaisin taas ainakin katsastuksen hinnan, jos PC niin menee vielä penkkiinkin.
Viimevuonna kursimme pojan CBR600:n alle 25kw:lle, jossa oli muistaakseni ennen 113hp ja siis nyt jälkeen n.22kW, kulkee nyt kohtuullisesti, mutta rajoitus kun on tehty kaasun aukemalla on se nyt vain 10-12astetta eli oisko ollu kierroksia 3500r (max 10000r), niin häviää varmasti monelle V2:lle kiihtyvyydessä 80-100km/h (kait se nyt just alamäkeen meni130-140km/h tuolla). Tietysti jos on pakko saada kyykky niinkuin meillä niin siitä sitten vaan...

karivei sanoi:
Eikös raja ole nyt 35KW/2013, olettaisin, että koskee viime vuonnakin hankittuja kortteja, vai oonko ymmärtänyt väärin...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/moottoripyora

Itse suosittelisin ostamaan vakiopyörän, jonka teho on alle tuon tehon, V2 vaikka custom, koska ...
Muutos maksaa 300-500€ ja sitten takaisin taas ainakin katsastuksen hinnan, jos PC niin menee vielä penkkiinkin.
Viimevuonna kursimme pojan CBR600:n alle 25kw:lle, jossa oli muistaakseni ennen 113hp ja siis nyt jälkeen n.22kW, kulkee nyt kohtuullisesti, mutta rajoitus kun on tehty kaasun aukemalla on se nyt vain 10-12astetta eli oisko ollu kierroksia 3500r (max 10000r), niin häviää varmasti monelle V2:lle kiihtyvyydessä 80-100km/h (kait se nyt just alamäkeen meni130-140km/h tuolla). Tietysti jos on pakko saada kyykky niinkuin meillä niin siitä sitten vaan...

Olet ymmärtäny väärin ja teet kaikkien virheiden äidin eli oletat. Lue sieltä linkistäs se viimenen virke.

Ennen 19.1.2013 myönnetyt rajoitetun (max. 25 kW) A-luokan ajo-oikeudet ovat voimassa vanhan lain mukaisesti ja rajoitus poistuu kun kahden vuoden määräaika tulee täyteen.

KTM 690 SMC/Duke/Enduro muutetaan huollossa 25 kilowattiseksi ohjelmoimalla ECU uudestaan, muutos maksaa paikasta riippuen noin 80€ ja mukaan saa todistuksen katsastuskonttorille.

ZX6R kuristus maahantuojan huollossa maksoi satasen.
Kuitti kourassa mopon kanssa katsastukseen ja se on siinä.
Tehojen palauttaminen papereihin ei vaadi muuta kuin käy ilmoittamassa asiasta.
Ei ole kallista eikä monimutkaista.

Ihan näin OT:na mielenkiinnosta. Kuinka paljon poliiseja kiinnostaa onko se pyörä kuristettu vai ei?

juhis_ sanoi:
Ihan näin OT:na mielenkiinnosta. Kuinka paljon poliiseja kiinnostaa onko se pyörä kuristettu vai ei?

Viimeistään siinä vaiheessa kun poliisi tutkii kortitta ajoa, kun jotain on tapahtunut! Stten vakuutusyhtiö nostaa kanteen vakuutuspetoksesta. Pahimmassa skenariossa korvauksia ei makseta.

Muutaman kerran tulee miettiä, kannattaako riskin ottaa! En suosittele, vaikka sormissa syhyisi.

Mielummin kilvetön peli ja radalle harjoittelemaan......:thumbup:

Itse kyllä suosittelisin ajamaan pienemmällä pyörällä sen kaksi vuotta ilman mitään kuristuksia. Ajelin pari vuotta sitten Honda CB 350S pyörällä sen kaksi kesää ja sillä oli kyllä todella mukava ajella. Silloin oli vaihtoehtona CBR 600F (PC25) kuristaminen. Ison kortin saatua sitten ostin tuon CBR:än ja kyllä kuulostais aika kauhelta jos sen kone kiertäs vaan sen 3500rpm. Eihän siihen pyörään ja moottoriin saa mitään fiilistä siinä kohtaa. Paljon hauskempaa ottaa siitä pienestä moottorista kaikki irti, kuin isosta koneesta vain reilun tyhjäkäynnin verran. Ja toisaalta houkutus kuristuksien poistamiseen on kyllä erittäin suuri.

Suosittelen ehdottomasti täysitehoista pientä pyörää oman kokemuksen perusteella.

Alkuun kannattaa hommata joku kuristamaton pienitehoinen mopo. Sillä kun ajelee pari kesää, niin alkaa hahmottua pyörälle seuraaja...:cruising:

Telis sanoi:
Itse kyllä suosittelisin ajamaan pienemmällä pyörällä sen kaksi vuotta ilman mitään kuristuksia. Ajelin pari vuotta sitten Honda CB 350S pyörällä sen kaksi kesää ja sillä oli kyllä todella mukava ajella. Silloin oli vaihtoehtona CBR 600F (PC25) kuristaminen. Ison kortin saatua sitten ostin tuon CBR:än ja kyllä kuulostais aika kauhelta jos sen kone kiertäs vaan sen 3500rpm. Eihän siihen pyörään ja moottoriin saa mitään fiilistä siinä kohtaa. Paljon hauskempaa ottaa siitä pienestä moottorista kaikki irti, kuin isosta koneesta vain reilun tyhjäkäynnin verran. Ja toisaalta houkutus kuristuksien poistamiseen on kyllä erittäin suuri.

Suosittelen ehdottomasti täysitehoista pientä pyörää oman kokemuksen perusteella.

Jep, sitä itsekin on tässä pohdiskellut. Enimmäkseen miksi en näin jo tekisi on se että kaveri "hiillostaa" ostaa isompaa ja kuristaa se toinen olisi taloudellinen syy kun ostaa 1 prätkän.

Toisaalta jos saa hyvän hintaan pienemmän pyörän niin ei se kaksi vuotta ajamista sellaisella kaadaa maailmaa. Etenkin kun on tulossa heti kesän alla esikoista niin ehkä siltäkin kannalta voisi pienempää ostaa.

Thx, hyviä ajatuksia.

Ihan asiasta, tai hieman ohi, mutta kuitenkin.
Kyylätäänkö noita nykyään onko ns iso vai pikku A? Tietysti jos on A1, on asia erikseen.
Itse ainakin ajoin heti 18 vuotiaana "isolla" pyörällä, eikä siitä mitään rutinaa tullu, pysäytyksistä huolimatta, vaikkei isoa korttia ollutkaan.
Tuleeko tästä kortitta ajo vai joku ajoluokan ylitys? Itse olin 18v n. 7v sitten.

Ajo-oikeudetta ajo se on jos kortti ei riitä tai on väärään laitteeseen tai sitä ei ole.

Back