• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käytin merkkihuollossa. Potkurin ja rungon välissä ei ole tiivistettä ja oireet viittasi kannentiivisteen pettämiseen, mistäs tuon helpoiten varmistaisi? Puhui myös rikitiivisteestä, mikä lie? Pari hunttia töineen eli moottorin hinta tuplaantuisi. Taidan alkaa itse puuhastella.

Uus sähköperämoottori maksaa parisataa ja akku reilun satasen...

Kannattaako savuttavaan kaks'tahtariin kummoista remppaa tehdä.

Meillä on ollut mökillä kymmenen vuotta yamaha-m12
100A vapaa-ajan akulla ajaa melkein täysillä kuusi tuntia jolloin soutuvene kulkee n. 5km/h, kun kyydissä on kaksi matkustajaa, painava akku ja kaksi keskikokoista koiraa.

Ainoa toimenpide, mitä olen joutunut tekemään, on piuhojen jatkaminen, jotta akun sai veneen etuosaan yksin ajaessa.
Muuten huoletonta menoa ja sama akku on edelleen käytössä.
https://www.yamaha-center.fi/yamaha-m12

Ei kannata, ei. Täytyis kuitenkin päästä vettä pitkin 20 km suuntaansa paikkaan jossa ei oo aggrekaatteja saatikka sähköjä + ajelut siellä perillä. Sähköprutku ei riitä.

tst sanoi:
Ei kannata, ei. Täytyis kuitenkin päästä vettä pitkin 20 km suuntaansa paikkaan jossa ei oo aggrekaatteja saatikka sähköjä + ajelut siellä perillä. Sähköprutku ei riitä.

Sitten sähkökone on väärä vaihtoehto.

tst sanoi:
Käytin merkkihuollossa. Potkurin ja rungon välissä ei ole tiivistettä ja oireet viittasi kannentiivisteen pettämiseen, mistäs tuon helpoiten varmistaisi? Puhui myös rikitiivisteestä, mikä lie? Pari hunttia töineen eli moottorin hinta tuplaantuisi. Taidan alkaa itse puuhastella.

Ohivuotomittauksella?

Rikitiiviste ehkä https://www.marineengine.com/parts/...3RENR&manufacturer=Johnson&section=Midsection osa 13, en vaan ymmärrä mitä tuolla voisi olla tekemistä sen kanssa, että vesikanavassa vastapainetta. Vai onko tuossa noi reiät vesikanavaan, ja vuotava tiiviste päästää pakopuolen paineet sinne? Joka tapauksessa, tuon tiivisteen saaminen näytti olevan heikkoa.

Kiitoksia, että ts... ja Lario syvennytte tähän. Ohivuotomittaus kävi mielessä, tuo isompi liike ei varmaan halunnut mainita sitä sillä haistoivat rahan hajun. Käytän vielä pienemmässä puljussa. Otan vielä juorurei'än letkun irti vaikka ei siinä ole vikaa, vesi tulee siis läpi kun työntää vesiletkun paineella. Jos ei siitä löydy mitään niin tallissa tapahtuu viinan juontia. Taisin tyrkätä väärän räjäytyskuvan se po. v. 2000 mallin J3RTSSR (tässä 3 hp, mulla 3.3 hp, mutta sama se on). https://www.marineengine.com/parts/...J3RTSSR&manufacturer=Johnson&section=Gearcase

Puristuspaineillakin voisi ehkä arpoa vuotoa, tosin ihan pieni ei varmaan kauheasti näy.

Mulla Mercuryn 3.5hp, syksyllä kieltäytyi sekin kierrättämästä vettä, mutta tässä oli syyllinen se putki pumpulta ylös, oli tukossa niin, että vesijohtovesikään ei tullut läpi:D Poika puhdisti ja uusi impellerin siinä samalla.

Pienellä koneella ajat 20 kilometriä, mulla autorannasta saareen kilsa-puolitoista, ja pikkukoneella ajetaan keväällä hakemaan 15hp Honda saaresta:grin:

Miun pitäis vuokrata sulta tuo 3.5 hp elokuun vimoseksi viikoksi niin pääsis jokavuotiselle Ruotsin lapin keikalle :)johon jo telttasaunakin tuli hommattua. Nuo taitaa olla muuten (miltei) samoja pelejä, ainakin Evinrude ja Johnson on.

Ei se vissiin ihan sama ole, tässä sentään vapaa ja eteenpäin-vaihteisto, pakkina toimii koneen kiepauttaminen 180 astetta. Tuossa ei tainnut olla vaihteistoa ollenkaan? Ja vesipumppu ei tietenkään ole enää siinä potkuriakselilla, vaan vetoakselilla, joka pyörii koko ajan koneen käydessä.
Muovipotkuri, jonka sain särki ennen kuin koneella oli ajettu metriäkään, olin nostamassa veneestä laiturille, kun lipesi, ja tippui laiturille potkurin päälle. Kuului kimakka napsahdus, ja lapa irrallaan:no: Uusi potkuri maksoi toistasataa, kun koko kone 750:itkupilli:

Niin, ja tämähn on nelari!

Viimeksi muokattu:
436655f04af172783c.jpg

Fiiattia korjailen... Olemminä kaikenlaista autojen kanssa nähnyt mutta tää oli ensimmäinen kerta kun vetarin murros vetää kranaatit ilman minkäänlaista esivaroittelua, naputusta kääntyessä tms... Ykskaks risteyksestä lähtiessä vaan KRUNTS ja veto loppu. Säikähin jo et aski levis, uus vetari sentäs kustantaa vaan reippaan satkun...

Mikäs Hiivatti tällasen teki? Meillä Stileton kanssa vähän sama pelko, tuossa on kaasu tyhjäkäynnin pinnassa vähän on/off-tyyppinen, ja nyt ilmenny ihme kolahdus tuossa kaasun vaihdoksessa, jossain jotain väljää. Yritin noita vetareita kuunnella paikallaan heiluttelemalla, ilman tulosta. Pitäis vissiin nostaa ylös.

Honda XL 250 vm 1975 jäi velimiehen autotallin perälle tavaravuoren taakse ehjänä. Vuosi oli 1999.
Vuosia kului huomaamatta. Välillä veljeni pyöräytti käynnistyspolkimesta ettei juutu moottori.

Tuossa kesän kynnyksellä mainitsin veljelläni että pitäisi se Honda kaivaa esiin. Vastaus oli ettei " tänä vuonna kerkeä". Ne on ne kuuluisat eläkeläisen kiireet.

Yllättäen viikko sitten veli pirautti ja kertoi että siinä se Honda nyt seisoo pihalla! Että senkus alat elvytyspuuhiin.

Tankin HONDA teksti oli kulunut pahoin polvien hankauksesta. Veljeni sai entisöintipuuskan ja maalasi ne uudelleen. Tuloksen näette kuvassa

Luulen että viikon päästä ajan tällä vanhalla endurokoukullani. Ellei mitään yllättävää ilmene. Pyörällä on muuten ajettu vasta reilut 15 tkm. Ostin sen kesällä 1976 ensimmäiseltä omistajalta.

Jousitestejä tuli tehtyä ja takapään sagin mittaaminen on yksin haasteellista ja piti tehdä mittaustyökalu niistä kamoista mitä sattui mökiltä löytymään.

Siisti toteutus! Mä olen teipannut metalliviivoittimen takakatteeseen ja taka-akselin mutteriin nippusiteellä/letkunkiristimellä kaksi L mallista pellinpalaa joiden välissä viivoitin liikkuu. Viivottimessa on nippuside mikä osoittaa liikkuneen matkan.

Keskiviikkona hankittua krapulaa paranneltu. Fiiattiin eteen uus slicksi, takanen käännetty ja hyllyssä olevasta vetopakasta laakerit paukutettu ulos. Huomenna uudet sisään, niin enää yksi takavanne laakeroitavana ennen syksyn tourinkia. Sen hoitaa sitten, kun vaihtaa uuden katutakasen vanteelle. Laakerit ovatkin olleet pakkasessa jo maaliskuusta.

Molempiin mopoihin pitäis vielä ketjut ja rattaatkin vaihdella kun siltä tuntuu, ja kotariin jossain välissä uutta takasta.

No nehän meni vaivatta. Samalla Renthalin 525 tourinkiratas pakkaan kiinni.

Jänniä noi Renthalin RSV:hen myytävät köykämiini takarattaat. Ihan sama onko 520 vai 525 niin on pakko heittää M10 prikat pakan ja rattaan väliin, että ketjulinjasta tulee suora.

Tallin ainoat M10 prikat olivat näköjään pyörässä kiinni olevassa pakassa, että pääsi sentään heittämään mutkan Tokmannille.

Triumph Tiger 955i vaihdoin pensasuodattimen, tunti ja jallupullo meni. Uutta tiivistettä ei tarvitse ,kun kiristää 5nm. Nyt toimii eikä röpöttele mutkissa kuten ennen.😎

Back