• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Velmu84 sanoi:
Räpeltelin tuollaisen jatkopalan krauserin sportrack "takapenkkiin" noiden sw-motekin blaze laukkujen kaveriksi. Enää ei tarvii katteita teippailla ja olla kokoaikaa huolissaan, että tuleeko jälkiä 

Hemmetin nätti ratkasu! :WAZAAP:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
XJ 900 sanoi:
"Takajarruunkin meni nyt sisään Motulin 600:set nesteen, joku väitti että kestäis paremmin vapaana ilmasta tässä RSV:ssä kuin muut nesteet. Samalla vaivalla kun jarrunesteen kanssa läträsin, vaihdoin nesteet myös kytkimeen."
(lainaus D-Liviltä)

Ei nesteen laatu vaikuta "ilman kertymiseen",ilmaa pääsee järjestelmään kun nestepinta laskee pääsylinterin nestekanavien alapuolelle tai järjestelmän osia irroitetaan.Huomatkaa kun esim.irroitatte oik.puolen stongan kokonaisena ja käännätte sen sivuun muita toimenpiteitä varten niin pääsylinterin kallistellessa saattaa ilmaa päästä järjestelmään,kokemusta on!
Jarruneste sitoo itseensä kosteutta ja siksi se on vaihdettava väh. kahden vuoden välein.

Ongelma tossa takajarrussa on se että pääsylinteri on sijoitettu moottorin kylkeen kiinni, saa lämpöä tolkuttomasti. Siksi paremman lämmön keston omaava neste kestää tuossa teoriassa paremmin.

Ps. Se on d-iivil (eli ei L-kirjainta D:n jälkeen) :)

D-Iivil sanoi:
Ongelma tossa takajarrussa on se että pääsylinteri on sijoitettu moottorin kylkeen kiinni, saa lämpöä tolkuttomasti. Siksi paremman lämmön keston omaava neste kestää tuossa teoriassa paremmin.

Sorry nimimerkisi tulkintavirheestä. Itse asiaan,tuossa tapauksessa ongelma on juuri nesteeseen sitoutunut kosteus eli vesi.Moottorin lämpö kiehauttaa sen veden ja tilalle muodostuu ilmakupla.Kaikkien hyvälaatuisten jarrunesteiden oma kiehumispiste on n.270-300 astetta. Eri nesteiden kosteuden keräämisessä saattaa olla eroja,varmin konsti on säännöllinen nesteiden vaihto,itse vaihdan joka kausi uudet nesteet.

XJ 900 sanoi:
Sorry nimimerkisi tulkintavirheestä. Itse asiaan,tuossa tapauksessa ongelma on juuri nesteeseen sitoutunut kosteus eli vesi.Moottorin lämpö kiehauttaa sen veden ja tilalle muodostuu ilmakupla.Kaikkien hyvälaatuisten jarrunesteiden oma kiehumispiste on n.270-300 astetta. Eri nesteiden kosteuden keräämisessä saattaa olla eroja,varmin konsti on säännöllinen nesteiden vaihto,itse vaihdan joka kausi uudet nesteet.

Mulla vaihdettiin nesteet syksyllä ja ilmattiin asiantuntevassa liikkeessä. Kuukausi ajoa ja tuntuma katosi. Nyt on kestänyt toistaiseksi hyvänä noilla Motuleilla...

D-Iivil sanoi:

Kun olet päässyt hyvään investointivauhtiin, niin jalkatappisarja tuon siirtää :D

Btw. Omassa mopossa on tuo takajarru pysynyt hyvänä viime kesästä palojen vaihdon ja massiivisen ilmaamisen jälkeen. Pääsylkän paikka on tunnetusti sama.

JMH sanoi:
Kun olet päässyt hyvään investointivauhtiin, niin jalkatappisarja tuon siirtää :D

Btw. Omassa mopossa on tuo takajarru pysynyt hyvänä viime kesästä palojen vaihdon ja massiivisen ilmaamisen jälkeen. Pääsylkän paikka on tunnetusti sama.

Hehe, juu, tiedän. Katon nyt jos tuon sais mieleiseen kuntoon ja söätöön ja että meneekö vaihdossa jonnekin.

Mullakin tuo takajarru nyt toimii juurikin palojen ja nesteiden vaihdon jälkeen. Ilmaaminen tuossa on manaukseen verrattavissa oleva rituaali, ainakin kolmeen eri asentoon sai satulaa kallistella ja aina vaan pulpahti kupla jostain kolosta...

D-Iivil sanoi:

JMH sanoi:

Mulla pysy ja toimi Milles 2 vuotta takajarru, perusteellisen ilmauksen jälkeen.
Paloja en vaihtanu ja jarru neste oli jotain ihan normia.

Vähäsellä käytöllä se tosin oli...

Mut kytkimen kaa olikin enemmän jumppaa, aina rata päivän jälkeen sai ilmata.
Katuajos ei ollu ongelmia kytkimen ja siihen ilmestyvän ilman kaa, jopa 10 & 12 tkm:n europaan turneet meni ilman ilmausta.
Vähän mystinen juttu :dunno:

pupu sanoi:
Mulla pysy ja toimi Milles 2 vuotta takajarru, perusteellisen ilmauksen jälkeen.
Paloja en vaihtanu ja jarru neste oli jotain ihan normia.

Vähäsellä käytöllä se tosin oli...

Mut kytkimen kaa olikin enemmän jumppaa, aina rata päivän jälkeen sai ilmata.
Katuajos ei ollu ongelmia kytkimen ja siihen ilmestyvän ilman kaa, jopa 10 & 12 tkm:n europaan turneet meni ilman ilmausta.
Vähän mystinen juttu :dunno:

Onneks tuo kytkin ja etujarru on helppo ilmata lennosta, pelkkä pääsylkkä siis.

Mulla on satulan alla 11mm lenkki ja pätkä letkua jotta voi päästää etupään pääsylintereistä aina sen ainokaisen ilmakuplan ulos silloin tällöin.

On kyllö erikoiset sylinterit saanut Brembo aikaan, nestevuotoja ei oo, mutta pääsylkkä kehittää pikkuhiljaa itseensä ilmaa.

D-Iivil sanoi:
Onneks tuo kytkin ja etujarru on helppo ilmata lennosta, pelkkä pääsylkkä siis.

Mulla on satulan alla 11mm lenkki ja pätkä letkua jotta voi päästää etupään pääsylintereistä aina sen ainokaisen ilmakuplan ulos silloin tällöin.

Gen 1 Milles ei oo/ollu ilmanippaa kytkimen pääsylinteris, joutu aina letkunbanjoo raottaa et sai ilmat pois.

pupu sanoi:
Gen 1 Milles ei oo/ollu ilmanippaa kytkimen pääsylinteris, joutu aina letkunbanjoo raottaa et sai ilmat pois.

Ai siinä oli samat murheet? Jotenki ollu käsityksessä että gen ykkösen ei-radiaalisylinteri ei kärsisi ilmaongelmista.

No vähän samojen asioiden parissa painin Brutalen kanssa. Ihme juttu etteivät tuohonkaan ole saaneet "ylänippaa" pääsylkälle aikaseksi. Olis nimittäin kohtuullisen maalaisjärkinen juttu... Multistradassa moinen ylänippa oli, ja siitä tosiaan ilmaukset sai suoritettua vimosen päälle loppuun.

Mut siis että banjoa raottamalla homma onnistuu? Mä olen nimittäin miettiny tuota, mut ajatuksen asteelle on jääny tähän saakka. Eli toimitaanko tuon bajopultin kans samalla periaatteella ku nipan kanssa? :blink:

Viimeksi muokattu:
Yamaha1 sanoi:
No vähän samojen asioiden parissa painin Brutalen kanssa. Ihme juttu etteivät tuohonkaan ole saaneet "ylänippaa" pääsylkälle aikaseksi. Olis nimittäin kohtuullisen maalaisjärkinen juttu... Multistradassa moinen ylänippa oli, ja siitä tosiaan ilmaukset sai suoritettua vimosen päälle loppuun.

Mut siis että banjoa raottamalla homma onnistuu? Mä olen nimittäin miettiny tuota, mut ajatuksen asteelle on jääny tähän saakka. Eli toimitaanko tuon bajopultin kans samalla periaatteella ku nipan kanssa? :blink:

juu samaan tyyliin toimit.

Olutta, jallua ja vahaa auton pintaan, että julkenee emäntäkin sillä liikkua.
Mopo saa olla siinä parkissa mihi sen tönäsinkin..:)

Yamaha1 sanoi:

marko.fzs sanoi:
juu samaan tyyliin toimit.

Voihan sen ilmausnipan asentaa itsekkin...

Pavel Pude sanoi:
Olutta, jallua ja vahaa auton pintaan, että julkenee emäntäkin sillä liikkua.
Mopo saa olla siinä parkissa mihi sen tönäsinkin..:)

Jaa, pitääpä itsekin kokeilla tuota koktailia auton pintaan, jos alkais pelti jälleen kiiltää :D Laitatko vielä oikean sekoitussuhteen...?:p

Mitä tallissa tapahtuu?

Yamaha1 sanoi:
Hemmetin nätti ratkasu! :WAZAAP:

Kiitti :) Tympäännyin tosiaan katteiden teippaamiseen ja siihen, että penkin päälle ei oikeen saanu mitään hyvin kiinni. Ajattelin sitte illan pimeinä tunteina tilata stormilta Krauserin sportrackin, jota sitte ajattelin hieman jatkojalostaa omaan laukkukombinaatioon sopivaksi. Tein 3-4 pahvista sapluunaa, ennen kuin se itseä tyydytti. Alumiinista sitten paikallinen metallipaja teki kappaleen sapluunan mukaan, josta erittäin iso Kiitos heille. Ite viimeistelin kappaleen ja lopuksi maalaus sekä U-profiili reunanauhaa pariin paikkaan, jossa on suurin hankausriski. Nyt oon kyllä lopputulokseen enemmän ku tyytyväinen. Huomenna lataan molempiin laukkuihin 5kg tavaraa ja käyn heittämässä koeajon, jolloin näkee sitte lopullisen toimivuuden... Jos ei toimi ni rakennetaan sitte EVO2 versio. :D

Velmu84 sanoi:
Kiitti :) Tympäännyin tosiaan katteiden teippaamiseen ja siihen, että penkin päälle ei oikeen saanu mitään hyvin kiinni. Ajattelin sitte illan pimeinä tunteina tilata stormilta Krauserin sportrackin, jota sitte ajattelin hieman jatkojalostaa omaan laukkukombinaatioon sopivaksi. Tein 3-4 pahvista sapluunaa, ennen kuin se itseä tyydytti. Alumiinista sitten paikallinen metallipaja teki kappaleen sapluunan mukaan, josta erittäin iso Kiitos heille. Ite viimeistelin kappaleen ja lopuksi maalaus sekä U-profiili reunanauhaa pariin paikkaan, jossa on suurin hankausriski. Nyt oon kyllä lopputulokseen enemmän ku tyytyväinen. Huomenna lataan molempiin laukkuihin 5kg tavaraa ja käyn heittämässä koeajon, jolloin näkee sitte lopullisen toimivuuden... Jos ei toimi ni rakennetaan sitte EVO2 versio. :D

Hah, justiinsa näin... Tämä on sitä harrastamista mun mielestä nimenomaan! :thumbup:

Back