• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä on moottoripyörälijijän katu-uskottavuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuosta tuli mieleen edellinen Yammuni. Olin sen ostanut tutulta (halvalla, tottakai), joka kertoi ettei viimeisen 50 000km aikana ole ollut mitään ongelmia. Eikä minullakaan ollut, kunnes otin silloisen tyttöni kyytiin ja läksimme "nopealle pikku ajelulle" Siuntioon. No, jotta moottoripyörien yleinen feminiininen luonne kävisi toteen, juuri silloin kun alkoi olla kiire kotio ja tyttö kyydissä, jammu päätti katkaista kytkinvaijerinsa silkkaa mustasukkaisuuttaan (mimmi oli kuitenkin prätkää kauniimpi) "keskellä metikköä". Matkaa kotiin oli n. 40-50km, mutta onneksi edellinen omistaja oli jättänyt pyörän korjaussarjan jatkeeksi kuusioavaimet ja vaijerinkorjaussarjan. Sain tien päällä pienen tappelemisen jälkeen pyörän taas ajokuntoiseksi ja matka pääsi jatkumaan kotia kohti. Hetki siinä kuitenkin vierähti... Eukko oli jo vähällä luovuttaa ja soittaa taksin, mutta minähän en, jukolauta, anna periksi jos mahdollisuus "voittoon" on.

Olen tuota sittemmin toki ajanut ilman kytkinvaijeria (korjaussarjan vaijeri jäi hieman turhan pysyväksi), mutta liikkeellelähtö ilman kytkintä olisi ollut turhan mahdotonta pysähtymisen jälkeen; Yammu kun ei lähtenyt käymään vaihde päällä...

Mutta noin muuten - vaikken mikään miljoonan mailin mies vielä olekaan - minua ei keskimäärin kiinnosta muiden mielipiteet. Minulle motorismin "kova ydin", eli Hard Core, kiteytyy eräässä lauseessa jonka piikkiaikanani kuulin erään möhkökuskin suusta: "mitä vitun väliä sillä on, millä sä ajat?". Tuota ei tarvinne selitellä.
Kytkivaijeri on turha... kone käymään, työnnetään vauhtia ja pykälä silmään, vaihteet vaihtuu kyllä ilman kytkintäkin kun liikkeessä on. Junnuna katkesi kaasuvaijeri, keksin solmia sen jarrupolkimen ympärille, meinasi mennä pitkäksi ekassa mutkassa kun polkaisin jarrua.
tounge.gif

Minulle motorismin "kova ydin", eli Hard Core, kiteytyy eräässä lauseessa jonka piikkiaikanani kuulin erään möhkökuskin suusta: "mitä vitun väliä sillä on, millä sä ajat?". Tuota ei tarvinne selitellä.
Tästä muistui mieleen vuonna miekka ja kilpi Tekniikan Maailman "kysymys - vastaus" palstalla ollut tapaus. Siinä joku kyseli jostain pyörästä niitä näitä, ja lopuksi yleismielipidettä ko. mallista...

Vastaus viimeiseen kuului vain "kaikki moottoripyörät ovat mukavia -- jokainen omalla tavallaan"

En tiedä olisiko tuosta pitänyt lukea jotain rivien välistä mutta mulle tämä koko homma kiteytyi tuossa lauseessa.

Se harmaaparta joka kokoontumisajoissa kuuntelee hiljaa poikasten jorinoita miten ajetaan,sillä on sitä katu-uskottavuuta
buttrock.gif

Muut huoltaa ja roudaa ja jätkä lentää itse paikalle ja käy vaan pikku pätkän ajamassa jättäen taas mopon huollon ja korjaamisen muiden huoleksi. Tuskin edes itse pyörää irrottaa renkaan vaihtamiseksi?

Sori vaan Valentino, ei sulla näissä piireissä ole rispektiä.
Heh, ei sillä olekaan katu-uskottavuutta, vaan sillä on ratauskottavuutta.

Ei saa mennä OT:n puolelle...
mad.gif

biggrin.gif

Katu-uskottavuutta lisää se, että on ulkona ajamassa eikä täällä jauhamassa paskaa.

Perhana, mun katu-uskottavuus vaan laskee...
biggrin.gif

Katu-uskottavuutta lisää se, että on ulkona ajamassa eikä täällä jauhamassa paskaa.
Toisaalta.. jos jollain olis pokkaa tuolla ulkona käydä kasvotusten kertomassa, miten surkea, tehoton ja vääränmerkkinen pyörä mulla on, ja miten typerät mielipiteet mulla on ja sit jos sillä olis vielä tilastomatematiikan kirja mukana, mistä se näyttäis vähän faktoja, niin ihan rehellisesti voin sanoa, että kyllä sillä olis katu-uskottavuutta ainakin mun silmissä.  
tounge.gif

Jep, katu-uskottavuus on sisäinen asia. Lähtee asenteesta ja  näkyy myös ulospäin. Ei ole vain yhtä -uskottavaa tyyliä ja konseptia, vain taivas on rajana rotasta crossiin ja kaikkea siltä väliltä.

Yleensä katu-uskottavan jannun näkee jo ajokamoista. Kuten edellä on sanottu, niin ulkoasu on vähän maailmaa nähnyt ja mopokin saattaa olla vaikka savikerroksen alla. Ajamassa on siis käyty muuallakin kuin motarilla. Nämä samaiset sällit eivät myöskään istu ABC:llä nuolemassa mehujäätelöä toista tuntia aurinkolasit silmillä vain koettaakseen herättää huomiota rintaa röyhistelemällä vastakkaisen sukupuolen silmissä. Katu-uskottavalla kaverilla ei myöskään ole päällään citycamoa (kyllä, olen sortunut tuohon itsekin, joten ei suututa siellä  
tounge.gif
)

Katu-uskottavuutta vai täydellinen vastakohta?

Kaupallinen termi,jonka avulla yritetään myydä itsetunnon kohotusta.Ei koske oikeaa moottoripyöräilyn ystävää,miestä tai naista,jotka kulkevat omia polkujaan.

Turhaa vouhotusta koko katu-uskottavuus. Tulee mieleen epävarmat ihmiset, joiden on pakko koittaa etsiä virheitä muista, kun eivät muuten löydä itsestään positiivisia asioita.

Kukin tyylillään ja se on vapaa.
Zillalle +6
smile_org.gif
Tää harrastus näyttää olevan täynnä jengiä, joka koittaa pönkätä materiaalilla ja hevosvoimilla olematonta itsetuntoaan ja egoaan, uskoen vielä saavansa noilla keinoilla rispektiä, vaikka todellisuudessa ainoa fiilis jota he herättävät on sääli
biggrin.gif

Perustyypillinen suomalainen pelko siitä että "mitä muut minusta ajattelee ja mitähän naapuritkin sanoo ja nauraako joku".

Perhana kun ulkona sataa enkä viiti lähteä kastumaan, kamatkin kuraantuu. Ajatelkaa ihan mitä tykkäätte.

Back