• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä öljyä käytätte?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Monstro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Castrol GPS:ää tulee käytettyä ehdottomasti paras öljy, mitä itte oon mopoon laittanu. Pyöränä Kawan ZX7R

Onkos kenelläkään 20W50 -öljyjä koneessa?
On. Mineraalipohjaiset Valvoline 20W-50:set koneessa ja kyseessä on BWM R1100S. Vaihdelaatikko on erikseen eli siellä on omat öljyt, ja pyörässä on kuivakytkin.

Ilma/öljyjäähdytteisessä kannattaa käyttää tarpeeksi lämmönkestävää koska pistemäiset lämmöt voi olla korkeampia kuin vesijäähdytteisessä, jossa lämmöt on tasaisemmat. Ja tarpeeksi paksua öljyä, ettei tällainen maatalouspuimakone polta sitä turhan paljoa. Nyt öljyä kuluu noin 0.2 litraa / 1000 km. Joku haluaa säästää ja ostaa autoöljyjä, mutta tällä öljynkulutuksella se on minulle ihan sama vaikka Valvoline tai vastaava maksaa 12.50 € /litra.

Miksi joku haluaa käyttää autoöljyä
confused_orig.gif

EI vaan ymmärrä... mp-öljyäkin kun on?
Mitään mp-öljyjä kuten dieselmoottori-öljyjäkään ei ole olemassa, on vaan monia eri tyyppisiä öljyjä joita valmistajat sitten markkinat mielessä purkittavat eri tyyppisiin purnukoihin. Helvetin hyvä moottoriöljy autossa on helvetin hyvä moottoriöljy myös moottorpyörässä. Kytkin sitten yleensä asettaa omia vaatimuksiaan ja siksi motoristien täytyykin olla tarkkana mitä koneeseen laittaa...

Ne purkit, joissa lukee "moottoripyörä, motorcycle, motociclismo tms", ovat öljyjä moottoripyöriin, eli mp-öljyjä. Ne, missä lukee "puimuri, moottorisaha, auto, keinu, jopo" ovat öljyvalmistajien öljyjä muihin koneisiin.

Kai se nyt on ihan järkevää, että öljyn valmistaja laittaa esimerkiksi moottoripyörään sopivan tuotteen purkkiin, jossa lukee "käytä tätä moottoripyörääsi".

Jos öljyissä ei lukisi mihin niitä kannattaa laittaa, aina löytyisi niitä surullisenkuuluisia säästäväisiä muusinuijia, jotka laittoivat hienoon moottoriinsa sitä sopimatonta halpaa öljyä - ja siitä alkaa itku.

Eli miten sen nyt ottaa, onkohan moottoripyöriin tarkoitettuja öljyjä vai eikö ole ja onko se vai eikö se ole?  
smile_org.gif

Monenko moottoripyörän moottorin olet nähnyt laukeavan nimenomaan siksi, että siinä on käytetty jotakin muuta kuin vain moottoripyöriin tarkoitettua öljyä?

Moottoripyörän vaihteisto kuuluu "kevyesti kuormitettuihin" ja siihen riittää luokituksena API GL1, minkä taitaa täyttää jokainen moottoriöljy, oli moottoripyörään tai ei. Mopon vaihteisto ei vaadi öljyltä mitään erityistä. Aika monen pyörän ohjekirjassa lukee "nelitahtimoottoriöljy, API SH tai parempi" tai jotain vastaavaa.

Monenko moottoripyörän moottorin olet nähnyt laukeavan nimenomaan siksi, että siinä on käytetty jotakin muuta kuin vain moottoripyöriin tarkoitettua öljyä?

Moottoripyörän vaihteisto kuuluu "kevyesti kuormitettuihin" ja siihen riittää luokituksena API GL1, minkä taitaa täyttää jokainen moottoriöljy, oli moottoripyörään tai ei. Mopon vaihteisto ei vaadi öljyltä mitään erityistä. Aika monen pyörän ohjekirjassa lukee "nelitahtimoottoriöljy, API SH tai parempi" tai jotain vastaavaa.
täysin samaa mieltä,mutta jokainen saa mielestäni laittaa mottiinsa ihan mitä öljyä halluu jos saa yönsä paremmin nukuttua että ostaa kalliisti pakattua "4Tmotorcycle oilia" kalliista mp-varaosa myymälästä niin suotakoonsa se hänelle.

ite käytän delvacia hyvin pelaa kykä, laatikko eikä oo kallista ja hyvin nukun yöni

kuinkahan monta moottoria yleensä on hajonnut niin sanottujen halpaöljyjen
takia jos vaan on vaihdettu öljyt ja suodatin ajallaan??? taitaa mennä koneet särki yleensä väärän käytön tai teknisen vian takia!?!?

Kuinka moni tätä harrastusta sitten pitää yllä niin pahasti nälkää nähden, ettei oo rahaa edes ostaa sellaista öljyä koneeseen, mikä sinne kuuluu. Kait se kulkee vaikka betula teräketjuöljyllä, mutta joitain saattaa kiinnostaa myös se mikä olisi mahdollisesti parasta. Mulle ainakin on yks lysti maksaako öljyt 20 vai 50 euroa. Pääasia on että tavara on kunnollista.

Kuinka moni tätä harrastusta sitten pitää yllä niin pahasti nälkää nähden, ettei oo rahaa edes ostaa sellaista öljyä koneeseen, mikä sinne kuuluu. Kait se kulkee vaikka betula teräketjuöljyllä, mutta joitain saattaa kiinnostaa myös se mikä olisi mahdollisesti parasta. Mulle ainakin on yks lysti maksaako öljyt 20 vai 50 euroa. Pääasia on että tavara on kunnollista.
nälkää on tullu nähtyä tuolla maailmalla eikä oo mikään kiva näky ja joskus itelläki kova nälkä ollu tosin ei mp harrastuksen johdosta

mulla ei valitettavasti oo niin paljon rahaa et pystysin ostaa aina parasta mitä on kaupan mutta riittävän hyvää ja edullista oon yleensä saannut ostettua kyllä tää mp harrastus jäis multa harrastamatta jos aina pitäs ostaa paras:ajopuku/kypärä/mp/hanskat/saappaat ja kaikki muukin tilpehööri mut mä oonki köyhä eikä pappa betalar
tounge.gif
tounge.gif

paras ei välttämättä maksa eniten! on olemassa myös hyvää ja edullista, ja näin jää rahaa muuhunkin!

Tämä on kyllä ikuinen kestokinaamisen aihe meillä ja maailmalla. Minun talouttani ei kaataisi, vaikka maksaisin öljystä 200€, vaikka en rikas, saatikka varakas olekaan.

Aina kun esittää argumentteja, miksi moottoripyörä ei tarvitse tekniikan puolesta mitään ylihinnoiteltua moottoripyöräöljyn nimellä myytävää litkua, heittää joku heti perään, että pyöräily on muutenkin niin kallista, että PITÄÄ olla varaa maksaa öljystä ylihintaa. Muuten olet säälittävä luuseri. Jos olisi myytävänä moottoripyöräbensaa hintaan 2,5€/litra, sitäkin PITÄISI käyttää, koska moottoripyörä kulkee niin kovaa, että tavallinen bensa ei ehdi palaa kunnolla. Eikä se harrastus saa olla siitä kiinni, että ei raaski maksaa kunnon bensasta.

joo toi bensahomma myis varmaan eiku nesteoilille ideaa kauppaamaan
kyllä menis kaupaks ku on kerran mp erikseen suuniteltu taknkaahan jotkut
98 vaik 95 pelittää aivan hyvin mut tää öljyhomma tuntuu puhuttavan aina vaan ja hyvä niin
sport05.gif
sport05.gif

Jos olisi myytävänä moottoripyöräbensaa hintaan 2,5€/litra, sitäkin PITÄISI käyttää, koska moottoripyörä kulkee niin kovaa, että tavallinen bensa ei ehdi palaa kunnolla.
Heh
biggrin.gif
...Nojoo, ite olen käyttänyt tuota shellin öljyä kun kerta valmistaja sitä suosittelee. Vaihdoin 10-40:stä 15-50:seen ja vaihteiston käytös muuttui täysin, siis loistavaksi. Tästedes laitan tuota samaa koneeseen, nimittäin en jaksa alkaa säästämään siinä että etsin "halpaöljyä" joka toimisi yhtä hienosti!

Näkyi laittaneen tonninhuollossa jotain Gulf:in racing öljyä. Kai se pelittää ihan ok, mitä nyt muutama sata kilometriä olen sen jälkeen ajanut. Shelliähän Ducati suosittelee, mutta samapa tuo minulle.

Kannattaako noita öljyjä vaihdella useinkin? Siis ihan itse esimerkiksi 5000 kilometrin jälkeen tjsp. ?

Näkyi laittaneen tonninhuollossa jotain Gulf:in racing öljyä. Kai se pelittää ihan ok, mitä nyt muutama sata kilometriä olen sen jälkeen ajanut. Shelliähän Ducati suosittelee, mutta samapa tuo minulle.

Kannattaako noita öljyjä vaihdella useinkin? Siis ihan itse esimerkiksi 5000 kilometrin jälkeen tjsp. ?
Kyllähän se kannattanee vaihtaa 5000 km jälkeen, samoin suodatin. Ei tule ainakaan niin helposti ongelmia "vippojen" kanssa (rocker arms).

Itsellä oli melkoisesti metallia karkeasuodattimessa 1000 km kohdalla sekä 3500 km kohdalla kun öljyjä vaihtelin. Sanottakoon, että mainiosti riittää kadulla tehtaan suositus 10 tkm, mutta jos ajaa radalla hieman, niin kannattaa lyhentää huoltoväliä jonkinverran.

Ne purkit, joissa lukee "moottoripyörä, motorcycle, motociclismo tms", ovat öljyjä moottoripyöriin, eli mp-öljyjä.

Kiitos tästä teknisestä selvityksestä, mitkä ominaisuudet niissä purkeissa (paitsi tuo teksti) tekevät öljyistä mp-öljyjä? Jos valmistajan litkun API luokka on se mitä pyörän valmistaja vatii, niin se on siinä, yks v#tun hailee mitä siinä purkissa lukee.

Tämähän ei teen näistä "mp-öljyistä" mitenkään huonoja mutta kun osaa lukea ja käyttää maalaisjärkeä pääsee halvemmalla, kelle sillä on merkitystä. Rahamiehille taas on yhtä tyhjän kanssa mitä öljyä koneessa on, jos sattuu laukeamaan niin uusiahan saa kaupasta...  
cool.gif

onhan mm kaksitahteihin vaihteistoon suositeltu 10w-40 moottoriöljyä vaikka kuinka kauan. Ei vaihteisto maalaisjärjen mukaan mitään ihmeitä öljyltä vaadi, hammasrattaita ja parit kuulalaakerit.

Minun talouttani ei kaataisi, vaikka maksaisin öljystä 200€, vaikka en rikas, saatikka varakas olekaan.
Kyllä minua ainakin saattaisi ahistaa, jos öljyistä joutuisi maksamaan 200egee...
Tekisi meinaan suht ison summan pelkistä öljyistä per kausi, kun vaihtaa moiset 500km välein
sad_orig.gif

Ai niin, ja ennen kuin joku täällä ehtii taas vinoilemaan, niin pienenä täydennyksenä että mopolla ajetaan pelkästään rataa, ja kierrokset on 99% ajasta välillä 10k ja 16k rpm.

Mulla hajos Jytäjammusta (XS650 -81) kytkin kun koneeseen vaihdettiin 15W-40 -autoöljyt. Kytkin alkoi luistaa muutaman sadan kilsan jälkeen ja levyt meni vaihtoon. Sitten koneeseen pantiin taas jotain "moottoripyöräöljyä" ja sen jälkeen kytkin kesti normaalisti.

Mitä tästä voi päätellä? Autoöljystä puuttui märän kytkimen lisäaineet ja Jammun kytkin tuhoutui.

748:ssa käytin Castrolin SuperBikeä, tunnetaan nykyisin R4 -tyypillä. Hyvin pelitti, mitään ei koneesta hajonnut. Samaa öljyä laitoin myös S4R:ään.

SS900:ssa käytin Castrolin GTX:ää (20W-50), ei GPS:ää. GTX:ssä on korkeampi leimahduspiste ja parempi lämmönjohtavuus, eli pitää tuollaisen öljyjäähdytteisen laitteen viileämpänä. Varsinkin noissa SS-Cupin kilpureissa se on oleellista, sillä uudet laitteet heittää rajoittimen alemmaksi kun öljyn lämmöt nousee 140 asteeseen ja yli. Jos kaverin kilpuri käy 10 astetta kylmempänä niin hänellä onkin suoran päässä kaikki tehot käytettävissä ku itse taasen junnaat hitaammin. Alkais pientä ihmistä v-tuttamaan moinen.

Muutenkin suosin Castrolin tuotteita, näppärä ihminen tietää miksi...

Back