• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä öljyä K7 GSX-R750:seen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki luokitukset täyttävät öljyt käy ihan hyvin. Ei se oo niin vaikeeta, vuodesta toiseen tätäkin pohditaan  
tounge.gif

Itse olen ajellu aika pirun monella eri öljyllä, ei niissä oikeen mitään eroa ole. Olen ajanut mineraaleilla, semi- ja täyssynteettisillä. Ei ole oikeen muuta eroa ollut kuin se, että luirummilla öljyillä mekaaniset äänet on kovempia (esim monet synteettiset) ja sama toisinpäin. Laatikkokin pitää usein synteettisellä hiukan kovemman äänen vaihdettaessa, jos sisällä on ohutta täyssynteettistä.

Eli laittakaa sinne jotain 15w-40 semisynteettistä tai mineraalia, jos haluatte että laatikko toimii "pehmeesti" ja mekaaniset äänet on hiukka pienemmät..

Jos vaihteet "ei mene päälle" tms niin silloin vika on yleensä kytkimessä tai sen säädöissä, ei öljyssä tai laatikossa. Eri öljyillä kytkimen toiminta voi pikkasen vaihdella, joten jos ei esim. irrota täysin niin säätäkää se kytkin.
Juurikin näin!
033102beer_1_prv.gif
Voi tietysti sanoa, että luokituksen täyttävä on hyvää aina, mutta ainakin jarrunesteissä tuo ei pidä paikkaansa. Esim moni pyörä sanoo manuaalissa, että DOT4 nestettä. DOT4 on kanssa luokitus joka määrittelee määrätyt vaatimukset jarrunesteelle.

No eräistä yleisistä varaosaliikkeistä saa ostettua liikkeen omalla merkillä olevaa dot4:sta. ja voin sanoa, että se ei todellakaan toimi. Menet radalle ja jarrut häviää parissa sessiossa mössöksi. Sitten ostat toista kanssa DOT4:sta. Mutta se onkin synteettistä ja ylittää DOT4 standardin kiehumispisteen 100 asteella. Silti se on vain DOT4:sta ja sen mukaan mukamas samaa kuin se varaosaliikkeen DOT4:jä. Mutta ei se ole.

Juuri tätä hain takaa. Jos öljyissäkin tärkeää olisi vain kriteerien täyttö, niin tuskinpa öljyfirmat tekisivät koko ajan jatkuvaa kehitystyötä. Eikö olisi vain helpompaa sanoa että tämä on täysin samaa tavaraa kuin naapurifirman, molemmat yhtä hyviä vaikka meidän firma käyttää 100M€ enemmän tuotekehitykseen?

Noh, ehkä mä oon vaan vainoharhainen
smile_org.gif
Pitää kokeilla kaverin kautta saatavaa Shelliä ja sit vaihtaa jos ei natsaa.

Kaikki luokitukset täyttävät öljyt käy ihan hyvin. Ei se oo niin vaikeeta, vuodesta toiseen tätäkin pohditaan  
tounge.gif

Itse olen ajellu aika pirun monella eri öljyllä, ei niissä oikeen mitään eroa ole. Olen ajanut mineraaleilla, semi- ja täyssynteettisillä. Ei ole oikeen muuta eroa ollut kuin se, että luirummilla öljyillä mekaaniset äänet on kovempia (esim monet synteettiset) ja sama toisinpäin. Laatikkokin pitää usein synteettisellä hiukan kovemman äänen vaihdettaessa, jos sisällä on ohutta täyssynteettistä.

Eli laittakaa sinne jotain 15w-40 semisynteettistä tai mineraalia, jos haluatte että laatikko toimii "pehmeesti" ja mekaaniset äänet on hiukka pienemmät..

Jos vaihteet "ei mene päälle" tms niin silloin vika on yleensä kytkimessä tai sen säädöissä, ei öljyssä tai laatikossa. Eri öljyillä kytkimen toiminta voi pikkasen vaihdella, joten jos ei esim. irrota täysin niin säätäkää se kytkin.
Juurikin näin!
033102beer_1_prv.gif
Voi tietysti sanoa, että luokituksen täyttävä on hyvää aina, mutta ainakin jarrunesteissä tuo ei pidä paikkaansa. Esim moni pyörä sanoo manuaalissa, että DOT4 nestettä. DOT4 on kanssa luokitus joka määrittelee määrätyt vaatimukset jarrunesteelle.

No eräistä yleisistä varaosaliikkeistä saa ostettua liikkeen omalla merkillä olevaa dot4:sta. ja voin sanoa, että se ei todellakaan toimi. Menet radalle ja jarrut häviää parissa sessiossa mössöksi. Sitten ostat toista kanssa DOT4:sta. Mutta se onkin synteettistä ja ylittää DOT4 standardin kiehumispisteen 100 asteella. Silti se on vain DOT4:sta ja sen mukaan mukamas samaa kuin se varaosaliikkeen DOT4:jä. Mutta ei se ole.
Mutta se huonompikin täyttää DOT 4 vaatimuksen. Samoin tekee parempi. Parempi vain ylittää sen selvästi.

Eli tuossa kohtaa ongelma on se, että jos täyttää vain juuri ja juuri DOT 4 vaatimukset, se ei ole riittävän hyvää esim radalle. Eli DOT 4 luokitus ei ole riittävän kova luokitus ratakäyttöön.

Öljyissä tuskin tulee vastaavaa ongelmaa. Luokitukset on oikeesti melko kovia, jos öljy ne täyttää niin kyllä se mottikin sitten öljyjen puolesta toimii.

Juuri tätä hain takaa. Jos öljyissäkin tärkeää olisi vain kriteerien täyttö, niin tuskinpa öljyfirmat tekisivät koko ajan jatkuvaa kehitystyötä. Eikö olisi vain helpompaa sanoa että tämä on täysin samaa tavaraa kuin naapurifirman, molemmat yhtä hyviä vaikka meidän firma käyttää 100M€ enemmän tuotekehitykseen?

Noh, ehkä mä oon vaan vainoharhainen
smile_org.gif
Pitää kokeilla kaverin kautta saatavaa Shelliä ja sit vaihtaa jos ei natsaa.
Silti se sun pyöräsi toimii millä tahansa luokitukset täyttävällä öljyllä. Jollain pirun kalliilla lirulla voit saada hepan tai kaksi lisää. Joku taas vois kestää vähän pidempään parempana.

Eli tuollaisia pieniä eroja on, mutta ne ovat normi-motoristin kannalta täysin merkityksettömiä. Öljyt kandee kuitenkin vaihtaa n. 5000km välein, kun tuo märkäkytkin sottaa ne nopeasti.

Pyöräsi toimii ok eikä hajoa, vaikka kaadat sinne mitä tahansa moottoriöljyä, joka on viskositeettialueeltaan sopiva ja pelittää märkäkytkimen kanssa.

Usein näissä "öljyväännöissä" on selkeesti kaksi leiriä: ne jotka tietävät tekniikasta enemmän, tietävät ettei sen tarvii olla juuri jotain tiettyä öljyä. Sitten taas tekniikasta tietämättömät newbiet ovat vakuuttuneita siitä, että juuri heidän pyöränsä tarvitsee sitä 30e/litra maksavaa hifi-öljyä
tounge.gif

Käytin K6:sessa Castrolin R4:sta ja hyvin pelitti. Uusi omistaja oli laitattanut huollon yhteydessä Motulit sisään ja soitteli sitten mulle, että mikäs se öljy olikaan mitä käytin ku kytkin luistaa nyt niin pirusti... Toki kytkimen luistoon vaikuttaa öljy merkin vaihtokin, mut mitäs sitä hyvää vaihtamaan. Voishan Castrol tietty vähän halvempaa olla...

Ei sillä öljyllä juurikaan merkitystä ole. Tänä päivänä tuskin enää löytyykään ihan paskaa öljyä mikä on moottoripyöriin tarkoitettu. Käytännössä niillä ei muuta eroa ole kuin se että toisilla öljyillä saattaa vaihteisto pelata "pehmeämmin" kuin toisilla. Kytkinkin tietysti jossain tapauksissa saattaa luistaa tietyillä öljyillä mutta suht harvinaista sekin on. Kokeilemalla se selviää millä aski/kytkin tuntuu pelaavan hienosti, moottorin toimintaan/kestävyyteen tuskin paljon on eroa mitä sinne laittaa kunhan ei jäteöljyllä aja.

Back