• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä mukana repussa tai laukussa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pissis88
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs kuten jo otsikko kertoo, niin mitä otatte mukaan kun lähdette heittämään ajolenkin, tuleeko mukaan kenties otettua jotain muutakin kuin lompakko ja kännykkä?

Itse on melkein aina pakko ottaa reppu jos lähtee vähänkin pidemmälle, reppuun pistän pyörän oman työkalu satsin + pari muuta perus työkalua ja työhanskat. Myös renkaan paikkausvaahto on kaiken varalta otettava mukaan ja vesipullo on otettava vielä repun pohjalle. Ja muutama nippuside on myös otettava reppuun kaiken varalta  
biggrin.gif

Aikalailla samanlainen setti mulla mukana. Reppua tulee pidettyä melkeenpä aina mukana pienilläkin lenkeillä. Mahtuu tosiaan ne työkalut ja juomapullo sinne pohjalle, ja voi vaikka kaupassakin kipaista kotimatkalla.

Vanhassa mopottimessa oli aina työkalusarja, vara polttimo, paikkausvaahto ja ketjuöljy satulan alla. Ei tarvinnu reppua päivälenkeillä raahata. Vielä en tiedä mitä mahtuu mukaan uuteen kikottimeen, kun en ole sitä vielä saanut. Muuten taskuissa pyörii lompakon ja kännyn lisäksi mp3 -soitin ja pikkuinen maglite.

Mopossa on takalaukku paikallaan koko ajan. En jaksa irroitella sitä.

Mukana kulkee aina sadehaalari, mopon omat työkalut, taitaa löytyä karttakirjakin(joskus olen sen sinne heittänyt), samoin taitaa olla jokunen kypärähuppu.

Juu tiedän, ei niitä kaikkia tarvitse, mutta on jäänyt vain poistamatta laukusta.

Jos lähden matkalle niin sitten otan mukaan ainakin verkkarit ja juomapullon. Yleensä ajovarusteissa ei ole vuorit mukana niin sen sijaan sitten nuo verkkarit lämmikkeeksi.

Työkalut on pyörässä... Tankkiväskyssä lompakko, puhelin ja tupakit...Välil ollu lisäks asurinkoklasit

Sen verran on tilaa onneksi penkin alla, jotta sinne mahtuu renkaan paikkauspullo sekä pyörän oma työkalusarja sekä rengaspainemittari.

Takalaukkuun tarvittaessa nakkaan jotain juotavaa ja toiset käsineet tai mitä mieleen tuleekin. Tulee niin harvoin tehtyä mitään kolmen tunnin ajoa pitempää, joten hirveästi ei tavaraa tarvitse pakata.

Pyhä kolminaisuus (kännykkä, lompakko ja avaimet) kulkee aina mukana kun omaa pihapiiriä kauemmaksi menen.

Pari kertaa olen ajanut repun kanssa joka oli täynnä
033102beer_1_prv.gif

Takaisin seuraavana päivänä reppu tyhjänä.

Kaikki on pyörässä + lompakko ja puhelin taskussa.

No, jos vaan iltalenkin tms. ajan, niin ajokortti ja rekisteriote povariin, röökit ja puhelin taskuun... niin ja varoiks vähä fyrkkaa.

Tässäpä oiva aasinsilta, kun ketjun aloittaja mainitsi noi työkalut, niin minkähänlaisia työkaluja kandeis ottaa matkaan noin niinkuin pidempää reissua ajatellen? Oon tosta työkaluasiasta hieman ulkona, kun vasta toka kausi lähtee. Tulevana kesänä olisi tarkoitus lähteä tonne tienpäälle muutamax viikox, joten varmaan tarvitsis jotain pientä työkalua olla matkassa mukana. Käytetyn pyörän kun jouduin ostamaan, ei mukana tullu minkäänlaista työkalua. Renkaan paikkausvaahtohan tuli jo mainittua, mutta mitäs muuta?

Avvaimet, lompsa ja kännykkä.. Mitä sillä muulla tekee? En mä oo reissuu lähössä kaupungissa, puhelin soiton päässä on kaikki tarvittava.
smile_org.gif

pikku hylsysarja, tuumaset. tulppa-avain, varatulppia, sähköjohtoa metrin vyyhti, ruuvareita, kuusiokulma-avainsarja. kiintoavain jos tarttee pyöränakseliin koskea.. noi on lähes aina mukana. ja jos ei ota laukkuja & työkaluja mukaan niin sillon yleensä jotain tapahtuu.

Pienemmillä lenkeillä ajelen lompakko, rekisteriote, kännykkä, tupakitja aurinkolasit takin taskuissa. Isommalla lenkillä ja työmatkalla otan reppuun sadevarusteet, paikkapullon, mahdollisesti evästä töihin mennessä yms yms mitä milloinkin sattuu tarvitsemaan. Joskus on ollut jopa reppu täynnä olutta
biggrin.gif

Päivälenkillä (lue yli 300 km) tankkilaukussa varahanskat, paikkapullo, järkkäri (jos meinaan enempi kuvailla) ja muuta tarpeetonta/tarpeellista tavaraa. Pikkulenkeillä (alle 300 km) lompakko, paikkapullo ja Olyn pokkari.
Joskus jopa kännykkäkin mukana.

Kännykkä, luotto-ja pankkikortit taskuun ja menoksi
062802moto_prv.gif
. Päiväreissuille ei tule otettua ylimääräistä taakkaa mukaan.

Aika moni mainitsee pitävänsä mukana renkaan paikkausvaahtoa, mutta kuinka moni on kokeillut sen toimivuuden käytännössä? Tossa tuli parissa projektissa testattua noita paikkavaahtoja ja en kyllä itse luota niihin juuri yhtään. Parhaassa tapauksessa paikkavaahdolla pääsee nippanappa kotiin asti, mutta todennäköisempää on, että matka katkeaa jo paljon aiemmin, ainakin jos ei pääse tasaisin välein lisäämään renkaaseen ilmaa huoltoasemalta. Tietenkin reiän koko vaikuttaa todella paljon kuinka hyvin nuo toimivat. Itse olen tässä harkinnut renkaiden käsittelyä tollasella aineella: kliks. Ainakin kauemmas matkaavien kannattaa vilkasta toi linkki.

Ja Itse asiaan: Yleensä mukana kulkee pyörän omat työkalut satulan alla(ihan kuin niillä mitään saisi oikeasti korjattua), sadetakki, ja taskuissa lompakko, känny ja röökit. Pidemmällä reissulla tavaraa mukana sit tarpeen mukaan repussa.

Edit: Säätöä linkin kans.

Aika moni mainitsee pitävänsä mukana renkaan paikkausvaahtoa, mutta kuinka moni on kokeillut sen toimivuuden käytännössä?
Muutama kerta on tullut kokeiltua. Kerran on kaverin pyörä saatu siirrettyä korjaamolle jossa loppuhoito, kerran oma pyörä kotiin ja sitten rengaskauppaan ja kerran autonrenkaalla paikkavaahdon jälkeen 20 000 km ja sitten kummit vaihtoon.
Mutta eipä näille tubelesseille paljon muuta pysty tekemään kuin paikkavaahto tai sitten tubeless-paikkasarja. Jonkun naulanreiän vopi paikata aika sujuvasti vaahdolla.
Jos taas sisärenkaallisissa mennään niin rengasraudat, pumppu ja varasisärengas on aika kova sana.

Mitä taas tuohon tyre protectoriin tulee niin aikoinaan myytiin sellaista tavaraa kuin FL-puhkeamaton - aine jonka piti paikata sisäkumi mutta ei se oikein auttanut kun naula repäisi kumin ja ulkorengas pyörähti vanteella ja sitten oli tie kapea...

Erikokoisia nippusiteitä on kyllä penkin alla..aina..kytkin sai viimeksi ensiapua rengastiellä..muuten ois jääny matka kesken..

tupakat, känny, ajokortti, pankkikortti sekä elintestamentti takin taskuissa, jos sadetta ei luvata, muuta en kaipaa reissussa mukana. Ainiin, ja kotiavain on jossakin taskussa mukana kans. Rekisteriote kulkee selkäsuojan taskussa.

Back