• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä mieltä virkavalta xenoneista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Metallimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja lisäksi, jos saan siipeillä avausta, miten on esimerkiksi Touratechin myymän E-hyväksytyn xenonapukaukovalon kanssa?

Kuten Metallimies totesi, kaivataan vain kokemuksia. Kirjat luetaan täälläkin sitten itse kotonassa.
Lienee Hellan valmistama se turatekin tarjoama valo? Minulla on ollut pari semmoista pyörässä kaksi vuotta. Ei valittamista, valotehoa riittävästi ja ovat niitä harvoja laillisia xenon-valoja. Suosittelen, jos hinta ei tunnu liian kovalta.

Nyt kun puhutaan valoista, niin pitääkö pyörässä olla myös pitkät vai riittääkö vain lyhyet? Tarkoitus on laittaa kuitukatteet ja alkuperäiset valot on hiukan työläs sovittaa ahtaisiin katteisiin, joten ajattelin asentaa vain pelkän pienen lyhyen valon.

//Andy

Pohjanmaalla viime kesänä keskusteltiin partion kanssa myös pyörässä olevista xenon-valoista samalla kun kirjoittivat diplomia ylinopeudesta. Kommentti oli jotakuinkin näin: "eipähän nuo juuri häikäisseet ja hyvähän se on että näkee ja näkyy, mitä se meille oikeestaan kuuluu jos ne ei ketään häiritse vaikka pykälät on mitä on"
Tuosta ymmärsin että eivät kovin jyrkkää linjaa vedä
biggrin.gif

Tänä aamuna hiukka ennen kasia poliisit sitten pysäyttivät ja olivat kovin kiinnostuneita xenoneista.. Kirjoitti oikein rekisteriotteeseen huomautuksen että xenonit pitää poistaa ennen mopon seuraavaa käyttöönottoa jos ei halua sakkoa seuraavalla kerralla..  
033102ass_1_prv.gif

Luulin jo hetken ajaneeni ylinopeutta kun just olin rampilta kiihdyttänyt isommalle tielle.....
tounge.gif

Keväällä Kuopion MP-näyttelyn aikoihin juttelin paikalla olleen MP-poliisin kanssa juurikin xenon valoista ja poliisin suhtautumisesta niihin. Hänen kantansa oli ettei puututa jos ovat oikein suunnatut koska heillä ei ainakaan silloin ollut mitään ohjeistusta xenon valohin puuttumisesta, eli hänen kantansa oli että antaa palaa vaan.
062802moto_prv.gif

Joo olen ittekkin aikaisemmin keväällä jutellut asiasta poliisin kanssa joka oli asiasta sitä mieltä että jos valot on suunnattu hyvin jne. niin asiaan ei puututa eikä sakoteta.. Tämän päiväinen poliisi oli sitten oli sitä mieltä että ei saa olla ollenkaan paikallaan...

Tässähän se ongelma taas näkyy. Kun poliisille on annettu vain lakikirja, hän voi toimia noin. Jos poliisille on annettu myös harkintakykyä ja maalaisjärkeä, hän voi toimia toisin. Kun koskaan ei tiedä, millä lahjoilla eteen osuva poliisi on varustettu, riskin kantaa kokonaan se ksenonit asentanut motoristi.

sanoi:
Xenonit pannaan!!!!

Ei niitä tarvita... ja sitten perustelut päälle

Talvella ajaessa xenon valot tuovat kivasti valoa ja näkee pitkälle ja silleen.. Mopolla ajo on pikkasen vähäisempää ;) ja autotkaan ei ainakaan "täällä" etelässä ajele kovinkaan paljoa yksin metsäteillä.. koska ei niitä ole ;) Ja kun olen lakia "noudattava" kuski niin ajanhan nopeusrajoituksen päällä vain vähän joten kaikenlaiset takana roikkuvat häikivät minua ja minunlaisia, hyvätapaisia kuskeja, minkä kerkiävät. Myös vastaantulevat xenonit häikäisevät enemmän kuin normi pitkät.

Kesällä meillähä on tuo aurinko joka paistaa pitkälle iltaan ja siten edes mopoissa ole suurta tarvetta. Vaikkei busasssani niin älyttömän hyvät valot olekkaan niin en ole edes harkinnut moisien hankintaa.

Jos kotteron omistaja ei huomaa minua minun ajovalojen loisteen takia, niin sitten saattaa napsahtaa... saattaahan olla kuitenkin että mm. nopeus, mp:n ja kuskin muu näkyvyys ovat ihan yhtä tärkeitä havaitsemiseen vaikuttavia tekiöitä..

lisäksi... tässä nyt kun aloin valoista marmattamaan.. niiin uusissa Audeissa on sallittu ne led-valot, päiväsaikaan.. ne eivät kuitenkaan ole ajovat ja mielestäni niitten käyttäjiä pitäisi sakottaa systemaattisesti. En ole yksiäkään ledivaloja ikinä pimeän aikaan nähnyt.

Eli jos joku haluaa xenoneita käyttää niin eikös niiden paikka olisi pitkissä valoissa ja silloin ne antaisivat valoa silloin kun siitä olisi jotain hyötyä tieturvallisuudessa.

No huh huh. Tuijotatko sä jokaisen vastaantuleva ajovaloa, että varmasti saat pääsi kipeäksi. Xenonit on hemmetin hyvät ja ne pitäisi olla vakiona joka autossa. Kun sellaset on kerran autoonsa saanut, ei mielellään ole ilman.

Tää menee vähän samaan kategoriaan kun jotkut apinat räpsii pimeällä kaukovaloja jo 500m päästä, kun häikäisee. Se ei sitten haittaakaan, kun hirvivaara-alueella ajetaan tuikuilla monta sataa metriä. No näitä räpsyttäjiä riittää, mutta ei niistä kannata ressata. Xenonia vaan mopoon jos sieltä umpiosta löytyy projektori tyyppinen ajovalo. Tavallisessa umpiossa saattaa valokuviet mennä vähän käteen xenonilla.

Mitä audin led valoihin tulee, ne ovat aivan lailliset ja niillä saa ajaa päivisin.

Back