Hude61 sanoi:

Duoda noin... 'sääsofta manuaalihaulla'. Meinaako tämä että puhelimeen tarviis ladata joku erillinen ohjelma vai käyttää internet selainta ? Hyvähän tämä agps kuviokin olis olla hanskassa, jos sattuis tarviin.
No itse olen käyttänyt sääsoftaa, jossa manuaalihaku. Pääasia, että nettiyhteys avataan jollain muulla ohjelmalla, vaikka nettiselaimella jollekin mahdollisimman tyhjälle sivulle (vaikka googlehaku). Näin a-gps ei sammuta yhteyttä kun joku toinen ohjelma pitää sitä päällä.
Jos muuten operaattorina on dna, niin asiasta ei kannata välittää: He laskuttavat reilusti kilon palikoissa:
"Verottomat hinnat pyöristetään lähimpään senttiin.Pienin laskutettava yksikkö 1 kilotavu (kt). 1 megatavu (Mt) = 1.024 kt = 1.048.576 tavua.
Sekä lähetetty että vastaanotettu data laskutetaan."
Saunalahtikaan ei laskuta enää yhdestä kilosta 250-kertaisesti vaan tyytyvät 50-kertaiseen laskutukseen:
"Hinnat sisältävät kohdemaan mahdolliset verot ja laskutuslisät sekä Suomen alv:n 23 %. Veloitusväli on EU:n alueella puhelun alussa 30 s, jonka jälkeen sekuntiveloitus. EU:n ulkopuolella veloitusväli on 30 s. Datasiirron veloitusyksikkö 50 kt 1.5.2012 lähtien (aiemmin 250 kt). Puhelut ja viestit maksullisiin palvelunumeroihin veloitetaan erikseen. Tekstiviestien vastaanotto on maksutonta kaikissa maissa."
Itse asiassa tuo Sauniksenkin minimidataveloituksen leikkaus viidesosaan varmasti laskee käytännön datakuluja kummasti. A-gps korjaus vie dataa alle 10 kt ja kaupunkiympäristössä tms gps-signaali voi hukkua, joten ainakin pidemmillä reissuilla a-gps dataa voi tulla ladatuksi useammankin kerran joten laskeneiden datahintojen kanssa jatkossa ei tarvitse kikkailla jos varman päälle haluaa pelata.
Ja lopuksi kurkkasin vielä Sonerankin hinnastoon: jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin hekin laskuttavat reilusti 1 kt:n pykälissä joten a-gps ei maksa juuri mitään muilla kuin Sauniksella.