• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä käytätte ketju oilereissanne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kohta puoliin olisi Pro-Oiler tulossa ja ehkä asennan sen seuraavana viikonloppuna.

Haluaisin käyttökokemuksia mikä öljy olisi paras ja miksi.

Itse olen ajatellut että 80-90 hypoid voisi olla muuten hyvä mutta haju on karmea.

Mitä sillä hajulla nyt on väliä?
biggrin.gif
biggrin.gif

Jotain vastaavia 80-90 öljyjä mullakin on siellä ollut.

Itellä on nyt 15w-40 moottoriöljyä. Meinasin kokeilla kansa tuota 80/90 hypoidia kuha ensin saa testattua tuon moottoriöljyn.

Nyt on käytössä Taroil/Polaric perämoottorien vaihteistoöljy.

Tuoteluettelo
ja Voiteluainepakkausten kuvat
Tuossa kuvassa toinen oikealta.

voitelee kuin mikä tahaansa vaihteisto öljy mut ei haise juuri miltään. Ei ehkä niin sitkeä kuin jotkut mitä oon kokeillu mut toimii hyvin ja tosiaan ei hajuhaittoja kuten useimmissa vaihteisto öljyissä ja pakkauskin on näppärä: nokallinen pullo.
Hintaa en muista, mut muistelen et edullinen oli- tosin näillä kulutuksilla ei mitään ihme säätöjä tule.

Toisaalta öljyn vaihdosta ylijäänyt moottoriöljy toimii kans, kuhan säädöt kohdallaan sille. Ohuempana roiskii hieman helpomin.

Tulipa tässä mieleen et liekö noissa veneily öljyissä tiukemmat ympäristövaatimukset tuon käyttöympäristön takia?

Onko joku saannu pro-oilerin säädettyä niin ettei se paskaa vannetta? Vai oliko se vaan mainos puhetta...

Moottoriöljy levii niin tehokkaasti vanteeseen että siinä on isoja mustia läikkiä ja valumia, 80-90 öljyllä pelaa jotenkin, säädöt lähes minimillä...

Eipä tunnu monikaan tietävän, että 80w-90 vaihteistoöljy ei ole sen paksumpaa kuin joku 20w-50 moottoriöljy.

Moottori- ja vaihteistoöljyjen sae luokitukset ei ole sama asia. Nuo numeroinnit on joskus tehty noin sen vuoksi, että jokainen tajuaisi mistä öljystä on kysymys.

Ei ketjuihin ole mitään varsinaista hyötyä käyttää vaihteistoöljyä. Ei siitä toki mitään haittaakaan ole, mutta helvatin pahalle se haisee..

Kohta puoliin olisi Pro-Oiler tulossa ja ehkä asennan sen seuraavana viikonloppuna.

Haluaisin käyttökokemuksia mikä öljy olisi paras ja miksi.

Itse olen ajatellut että 80-90 hypoid voisi olla muuten hyvä mutta haju on karmea.
Hei kuule tuo pro-oileri on minulle aivan uutta,millaisessa tarkoituksessa,millaisiin mopoin tarkoitettu?
Itse-asiassa kaikki tieto kiinnostaa?

Ihan opetusmielessä katsokaahan TÄMÄ"]http://www.moottoripyora.org/kuva-al....RL][/url]

Kyseisessä pyörässä käytetty vaihteistoöljyä ketjujen rasvaamiseen. No, voiteleehan se, mutta varjopuolena kerää ihan älyttömästi kaikkea paskaa, joka ketjun mukana kulkeutuu sitten eturattaan koppaan. Ei varmaan tarvii kertoa erikseen, mitä tollanen mäiskä tekee ketjulle...

Että käyttäkää oikeasti tarkoituksen mukaisia mömmöjä...
[mainos] Silkolenella hyvä nestemäinen automaattioileri-öljy... Saa Snellman Racingiltä.[/mainos]

Eipä  tunnu monikaan tietävän, että 80w-90 vaihteistoöljy ei ole sen paksumpaa kuin joku 20w-50 moottoriöljy.

Moottori- ja vaihteistoöljyjen sae luokitukset ei ole sama asia. Nuo numeroinnit on joskus tehty noin sen vuoksi, että jokainen tajuaisi mistä öljystä on kysymys.

Ei ketjuihin ole mitään varsinaista hyötyä käyttää vaihteistoöljyä. Ei siitä toki mitään haittaakaan ole, mutta helvatin pahalle se haisee..
Kyllä ainakin mulla vaihteistoöljy on jonkin verran paksumpaa kuin moottoriöljy. Pensselillä levittelen (ei siis oileria).

Moottoriöljy tosiaan ajaa ihan saman asian ketjuissa.

Millastas tavaraa joku moottorisahan teräketjuöljy vois olla?
Sen verran tiedän teräktetjuöljyistä oikeassa käytössään...
Älkää koskaan ostako niitä rypsi/bio pohjaisia öljyjä.
Ne kuivuvat kiinni kuin pihka ja pilaavat kaiken tukkimalla kanavat.

Ajatuksena tuollainen sitkostettu öljy olisi mitä mainioin ja vielä halpaakin mutta varmuutta ei ole siitä että miten O-renkaat kestää tuota. Takavanteen puhdistuksesta tulee kai hankalampaa.

Haluan löytää omani jostakin paikallisesta liikkeestä joten ei tarvitse Superhypermultilubea.
Eli jokin mineraaliöljypohjainen joka ei löyhkää tai kerää moskaa. Moskan pitäisi lentää pisaroiden mukana pois.
nixweiss.gif

adrenaliini: Linkki  
idea3.gif

Ihan opetusmielessä katsokaahan TÄMÄ]http://www.moottoripyora.org/kuva-al....RL][/URL]

Kyseisessä pyörässä käytetty vaihteistoöljyä ketjujen rasvaamiseen. No, voiteleehan se, mutta varjopuolena kerää ihan älyttömästi kaikkea paskaa, joka ketjun mukana kulkeutuu sitten eturattaan koppaan. Ei varmaan tarvii kertoa erikseen, mitä tollanen mäiskä tekee ketjulle...

Että käyttäkää oikeasti tarkoituksen mukaisia mömmöjä...
[mainos] Silkolenella hyvä nestemäinen automaattioileri-öljy... Saa Snellman Racingiltä.[/mainos]
Kuinkapitkään lienee tuo kotelo ollut kiinni sitten edellisen tarkistuksen? Ja kuinka tuota on rasvattu? Sutilla? pullosta kaatamalla?

Likikään tuollaista kasaa oon nähnyt ainoastaa ketjuvahaa käyttäessäni.

Viimeisen 3-4 vuoden aikana voitelu koneita (kohtuu säädöissä) käyttäessäni pahin mitä oon saanut aikaan eturattaan koteloon oli n 5mm paksu ja n 1,5 cm leveä raita eturattaan kotelossa.

Mä tosin ajelen about 99,97% asfalttiteitä ja on tapana kurkistaa eturattaan kuntoa 1-2 kertaa vuodessa.

Nyt on oileri heitetty kiinni ja ladattu 5w-40 moottoriöljyllä.
Tuota kokeilemaan päädyin luettuani oilerin manuaalia ja heidän suorittamia testauksia. Noinkin älykkäällä oilerilla fysiikan lait kiepsahtivat vastoin omaa järkeäni.
Enää ei vaadita paksua öljyä että se pysyy ketjussa vaan jatkuvasti lisättynä ohuempi öljy pitää ketjut märkänä ja loppujen lopuksi kulutuskin jää pienemmäksi ohuen öljyn leviämis kyvyn vuoksi.

Täällä mukana tullutta paljon vanhempi FAQ.
Pro-Oiler FAQ oils

Enää jäljellä säätöjen etsiminen.
062802moto_prv.gif

Millastas tavaraa joku moottorisahan teräketjuöljy vois olla?
Sen verran tiedän teräktetjuöljyistä oikeassa käytössään...
Älkää koskaan ostako niitä rypsi/bio pohjaisia öljyjä.
Ne kuivuvat kiinni kuin pihka ja pilaavat kaiken tukkimalla kanavat.

Ajatuksena tuollainen sitkostettu öljy olisi mitä mainioin ja vielä halpaakin mutta varmuutta ei ole siitä että miten O-renkaat kestää tuota. Takavanteen puhdistuksesta tulee kai hankalampaa.

Haluan löytää omani jostakin paikallisesta liikkeestä joten ei tarvitse Superhypermultilubea.
Eli jokin mineraaliöljypohjainen joka ei löyhkää tai kerää moskaa. Moskan pitäisi lentää pisaroiden mukana pois.
nixweiss.gif

adrenaliini: Linkki  
idea3.gif
Mulla on toiminut bio-teräketjuöljy sekä mp:ssä että moottorisahassa erittäin hyvin.

Ite olen käyttänyt Stihl-merkkistä mineraali teräketjuöljyä ja hyvin on pelittänyt. Huomattavasti helpompi putsata vanne verrattuna spray totkuihin...
smile_org.gif

Sanoppas Scuuba jos keksit sille öljypurkille paremman paikan; semmosen missä se pystyy olemaan pystyssä. Ei oikein tuo vänkärin penkin alla ole hyvä, joutuu olemaan melkein vaaka tasossa.

Sillä kyselen näitä ko itellähi on pro-oiler -05 636 ninjassa.

Back