• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä arvoa on huoltoviholla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käyn palkkatyössä sen takia, että ei tarvitse itse leikata omia hiuksia, paikata omia ja lasten hampaita tai huoltaa pyörää ilman mitareita. Arvostan huoltovihkoa, josta näkee, mitä on tehty/itse tehty/ei ole tehty.

Ja sitten taas toisaalta, kun on käynyt pirullisen kalliissa keskisuomalaisessa merkkihuollossa kaksi kertaa yhtä huoltoa varten ja vielä lopuksi itse kotona kiinnittänyt bensatankin paikalleen, lautuu usko leimoihin.

sanoi:
Totta ja tiedän lisäksi kavereita ketkä tekee itse huollon ja käy hakemassa leiman sen jälkeen...???

Ööh... Siis ekaks tekee huollot ite, että tulee oikein tehdyksi, sit heti perään vie liikeeseen (normihintaan tietty) vaan sen tähden että saa leimat kirjaan? Pöljää touhua, jos multa kysytään.

sanoi:
Totta ja tiedän lisäksi kavereita ketkä tekee itse huollon ja käy hakemassa leiman sen jälkeen...???

Ööh... Siis ekaks tekee huollot ite, että tulee oikein tehdyksi, sit heti perään vie liikeeseen (normihintaan tietty) vaan sen tähden että saa leimat kirjaan? Pöljää touhua, jos multa kysytään.
Huoltaa itse pyörän tai on huoltamatta ja tuttu kaveri lyö leiman huoltovihkoon kun kaveri pistäytyy liikkeellä. Ihan normihomma. Oletko ikinä kuullut väärennetystä huoltokirjasta?

Eli jos haluat olla varma että ei ole väärennettyjä huoltoleimoja yms. joudut ostamaan uuden
biggrin.gif

Mulla on ainakin ollu takuulle käyttöä. Huomenna lähtee mopo jo toisen kerran maahan tuojalle konevaurion takia.
Takuun alaisten korjausten saldo taitaa olla jo kolmen tonnin huitteilla. Pyörä on nolla viitonen.

Mä ainakin hajen leimat vihkoon tuleviinkin mopoihin.

Niin heräsi sellainen kysymys, että vaikka huoltovihko on asianmukaisesti "leimattu" ja pyörä on romu niin ostaako ihmiset silti tyoeryyksissään ennemmin sellaisen kuin sellaisen pyrörän joka on tiptop kunnossa, mutta ei ko. huoltokirjaa? Ilmeisesti näin taitaa olla osalla porukkaa.
Ja lisää ajattelemisen aihetta antaa kun lukee tuolta toisaalta MITEN huonosti onkaan huollot tehty, ja täällä toisessa topicissa sitten ollaan niin sen huoltokirjanperään.

Nyt en oikein ymmärrä tuota logiikkaa
confused_orig.gif

No itse olen kuitenkin huoltanut ja yleensä on hyvin mopot toiminut, ja joskus ollut jopa hyötyäkin siitä, että sattuu olemaan jopa sopivasti varaosia tallissa niin ei jää reissu suorittamati.

Minäkin huollan mieluummin itse sen takia, että tiedän mitä pyörälle on tehty ja miten.Ei aina vakuuta nuo kalliilla rahalla tehdyt huollot.
Ei siinäkään ole järkeä, että kalliilla maksaa jollekin firmalle siitä, ettei se tee mitään???
Ja kyllä ainakin itselleni pyörää ostettaessa tulis myönteisempi kuva, jos myyjä osaa kertoa pyörästään kaiken, kuin et sanoo vain, että on huollettu joo ja leimat löytyy...
Jaa, että väärennettyjä huoltokirjoja, tuo olikin uutta..?Joku kyllä näkee petoksissaan suurtakin vaivaa.Kaipa siitä on sitten vastaavaa rahallista hyötyä.
Mutta kyllähän pyörä on toisaalta sellainen myyntiartikkeli, että pienellä vaivalla pääsee perille sen kunnosta?

Itse tuossa aiemmin törmäsin samaan probleemaan, kun uudemman hondan hommasin. Soittelin brandtille ja kysyin takuusta, sanoivat ettei tartte huollattaa merkkikorjaamolla. Jos jotain särkyy niin sitten katsotaan mitä on tehty väärin. Seuraavaksi pohdin sitä, vaikuttaako leimattomuus hintaan. Tulin siihen tulokseen, että kun itse teen perushuollot ja talvihuollot, se on pyörän kannalta hyvä asia. Venojen säädöt pitää viedä sitten ammattilaiselle. Merkintä huoltokirjaan omakätisesti mitä on tehty ja milloin.

Sille sinisilmäiselle idiootille, joka luottaa sokeasti vain virallisiin leimoihin, en edes haluaisi myydä pyörää tai olla ylipäänsä missään tekemisissä semmoisen kanssa..
smile_org.gif

Itse tuossa aiemmin törmäsin samaan probleemaan, kun uudemman hondan hommasin. Soittelin brandtille ja kysyin takuusta, sanoivat ettei tartte huollattaa merkkikorjaamolla. Jos jotain särkyy niin sitten katsotaan mitä on tehty väärin. Seuraavaksi pohdin sitä, vaikuttaako leimattomuus hintaan. Tulin siihen tulokseen, että kun itse teen perushuollot ja talvihuollot, se on pyörän kannalta hyvä asia. Venojen säädöt pitää viedä sitten ammattilaiselle. Merkintä huoltokirjaan omakätisesti mitä on tehty ja milloin.

Sille sinisilmäiselle idiootille, joka luottaa sokeasti vain virallisiin leimoihin, en edes haluaisi myydä pyörää tai olla ylipäänsä missään tekemisissä semmoisen kanssa..  
smile_org.gif
No minä taas haluan juuri niille myydä pyöräni. Yleensä ne maksaa enemmän ja kaupat tapahtuu nopeammin.
biggrin.gif

Huoltoviholla voi olla arvoa satoja euroja. Mistä ihmeestä se ostaja tietää kunkin "tee-se-itse"-miehen teknisen osaamisen tason? Itse ainakin olen nähnyt aika karmaisevaa jälkeä omatoimikorjaajien jäljiltä.

Leimat nyt sentään kertoo, että ainakin teoriassa pyörää on huoltanut koulutettu korjaaja.

Tuo koulutettu on liikaa sanottu.
Tässä maassa kun ei taida olla moottoripyörämekaanikon koulutusta olemassakaan.
Monikin noista mekaanikoista tulee pienkoneiden huoltaja-koulutuksen jälkeen töihin ja ainakin täällä Lapissa on liikkeillä ollut tapana pistää pois koulutetut miehet ja ottaa suoraan koulunpenkiltä kaveri töihin...halvempaa nääs...
Jotta luotappa siihen sitten...

koskaan tarvinnu moista läpyskää. mihinkään merkkihuoltoon en omaa laitettani vie kun itsekin sen pystyn korjaamaan. laite on kuitenki sen verran vanha että tolla huoltoläpyskällä ei sen kummempaa arvoo ole jälleenmyytäessä. voi olla näissä tuoreemmissa pyörissä toinen juttu.harrastepeli on harrastepeli, ja aina niitä rakennellaan & korjaillaan ja fiksu rakentaja säilyttää kuitit. aktiivinen harrastaja osaa kertoa laitetta myytäessä uudelle omistajalle kohteen kaikki remontit, uudet osat, niksit ja oikut. omaa pyörääni en kelle tahansa tyypille edes myy, ja varsinkaan sellaiselle joka ei pyöristä mitään ymmärrä.

Pyörässä, jossa on vielä takuuta jäljellä huoltoviholla on jotain konkreettista arvoakin. Sitä vanhemmassa huoltoviholla on tasan se arvo jonka ostajakandidaatti sille antaa pyörää myydessä; jos teet huollot itse niin "eihän tätä ole huollettukaan". Jos teetät huollot liikkeessä niin "eihän ne siellä anna ku valohoitoa"
biggrin.gif

Kun myyjän kanssa vähän juttelee niin eiköhän siinä jotain paljastu jo sen teknisestä osaamisesta.

Vai kunka moni luottaa täysin kaverin korjaus kykyihin jos se änkyttää varovasti että: "Kyllä mä olen ite sitä huoltanut. Vaihdoin noi osat mitkä on tollasia rautasia ja missä on piikkejä reunoilla ja sitten ne on tollasella jutulla yhdistetty ja se juttu liikkuu siinä" (Ketjut ja rattaat)
biggrin.gif

Kyllä se joka osaa pyörälle jotain tehdä osaa siitä kertoakkin vakuuttavasti. Toki on näitä jotka osaa helv**** hyvin valehdellakkin.
Järki mukaan!

Itselläni ei ole olemassa huoltovihkoa se on jäänyt germaaniaan mutta sen verran hyvin kaveri osas kertoa(valehdella) pyörästä että ostin sen pois.

Itse kirjottelen exceliin kilometrit,päivämäärät ja mitä on tehty.

Ja hyvin on mopo toiminut.

Aivan turhake koko vihko.
Kun lukee TM huolto testiä niin ei muuta varmuutta koko huollosta kuin lasku ,mikä varmasti tulee tarpeeksi tehokkaasti
033102bebe_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
Samaa mieltä tuntuu olevan myös liike joka minulle pyörän myi n. 3kk sitten. Vähän aikaa sitten kyselin puuttuvan huoltokirjan perään,pyörä on siis ostettu uutena, ja tässä vastaus: "Työ alla on, laitetaan postiin kun saadaan painosta."

Autojen puolella ei tulisi mieleenkään edes katsoa sellaista, jossa ei täydellistä huoltokirjaa ole - prätkien kohdalla valitettavasti on pakko, kun ei useinkaan tunnu mitään mukana tulevan. Omasta kärrystä löytyykin öljynvaihtoleima 5 tkm välein, vaikka on todella vanha peli. Jos ei ostaja antaisi arvoa, niin sitten saa painua hiiteen.

en laske p*ska*vertaa näille tee-se-itse miehille kun yleensä
joutuu korjaamaan näiden "huollot"
veryangry.gif

en laske p*ska*vertaa näille tee-se-itse miehille kun yleensä
joutuu korjaamaan näiden "huollot"
veryangry.gif
saman voisin allekirjoittaa itsekin. vaikka mä käytettyjä, ja vanhempia koneita pääasiassa harrastankin niin tän viimesen kanssa meinasi mennä hermot. ostin tämän liikkeestä ja sain sopivalla hintaa kun kauppakirjaan merkittiin että asiakas ostaa itse korjattavaksi. ko. liikkeen huolto oli sitä yrittänyt elvyttää säätämällä sytytyksen 180 astetta pieleen, laittamalla kaks'satasen pääsuuttimen ja nostamalla neulaa niin paljon että ihme kun se edes lähti käyntiin molemmilla pytyillä kastelematta tulppia. koeajolla näistä liikkeen "virityksistä" tietämättä ihmettelin että mikäs perkele se on kun puolen kaasun jälkeen joka vaihteella alkoi niin helvetillinen pauke ja nykiminen..

kolme tuntia kaupanvääntöä ja tämä samainen laite tuli pakun perällä kotitalliin. siinä sitten parin viikon aikana tuli huomattua nämä killerit ja korvattua väärät osat uusilla ja paremmilla. alkuperäinen sytytyslaitteisto sai huutia sivuleikkureita apuna käyttäen ja tilalle laitoin Dynatekin tuotteen sekä Accelin suurtehopuolan ja 8.8 grafiittijohdot. orgis dualfiren tilalle singlefire siis. myös Voesin sai heittää menemään koska singlefire ei moista turhuutta tarvitse. kaasarista blommit auki ja perstuntumalta ja vanhasta muistista sekä ajotyylistä riippuen oikeet suuttimet sisään sekä neula kohdilleen ja bensapinta kohdilleen. homma klaari ja kampe rupes toimimaan. kummastuttaa vaan kun ei merkkiliikkeen huolto osaa moisiin juttuihin takertua. seuraavan kevään koeajot paljasti moottorin todellisen luonteen ja sehän rokkas varsin hyvin ja kovaa ollakseen tommosen laitteen V-vinkkeli.

Back