Mun mielestä asia on niin, että monesti nää enemmän tavikset pyöränostajat kaipaavat eniten sitä huoltoleimaa ja ovat sillä linjalla, että pyörää ei välttämättä ole huollettu taidolla jos öljyt on muka vaihdettu omatoimisesti.
Oman ex-moponi huolsin aina merkkihuollossa, jossa ihme kyllä huollot tehtiin varsin hyvin, mitä pyörää tutkin. Tosin yksi kerta pisti suorastaan vituttamaan kun juuri ennen mopon myyntiä tuli mopo 8k huollosta, niin kun avasin työkaluboxin lukon ni se boxi oli ihan märkänä öljystä. Tietysti nää tyypit ruiskuttaa sitä öljyä ihan järjettömän satsin siihen lukkoon ja yli puolet on valunu työkalupussin ulko ja sisäpuolelle. Tämän mopon ostajalle huoltokirja tuntui olevan tärkeä, enkä pidä sitä pahana, mutta jos olisin itse tehnyt huollot ja merkinnyt ne johonkin lappuseen aina huollon tehtyäni, niin pitäisi sen olla pyörän arvon kannalta yhtä tärkeä.
Kevarini ostin tyypiltä, joka oli käyttänyt sitä merkkihuolloissa. Ketjut olivat ihan loppu, mutta vaihdatin ne vielä myyjän kautta uusiin ja käskin rasvaamaan jottei kulu heti pilalle. No pyörää hakiessani pyörä oli pesty ja ketjut rasvattu, kaikki ok
Huoltokirjassa ei häiritse mikään muu, kuin se, että öljyjä ei kirjan mukaan ole vaihdettu talvia vasten, eli jotku riittävän pitkään ajetut öljyt talvisin koneessa. Onneksi pyörä sentään seissyt lämpimässä ja käytetty lämpimäksi aika-ajoin joten ei asia sen suuremmin haittaa. Lisäksi perseestä on se, että öljynvaihtoväli on ohjekirjan mukaan 8k, eli koko pyörään on vaihdettu tasan 2krt öljyt, vaikka ajettu 16. Itse vaihdoin heti, kun sain pyörän nyt viikko sitten, sillä talvisäilöön haluan uudet litkut koneeseen.
Jatkossa huoltoon en siis vie, vaan huollan itse(ilmoitettua huoltoväliä useammin tietysti) ja merkitsen erilliselle konseptille tekemäni työt, jossei tämä uudelle omistajalle tule kelpaamaan, sanon että etsiköön uuden pyörän, paremmin huollettu ku mitä normi huoltovälin mukaan huollettaessa välittämättä siitä, missä öljyissä kone ui talven. kuitteja luonnollisesti säästän mukana, jotta on jotain, millä todistaa huoltoja.
Mielipiteeni siis, että huoltokirja on aika turha(merkkihuoltomerkinnät), mutta ylipäätään joku todiste huolloista on hyvä olla.