• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä arvoa on huoltoviholla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Suomi City
Niin, onko leimatulla huoltokirjalla mitään virkaa ?

Olen tehnyt kaikki huollot itse, eli leimoja ei ole muutakuin 1000 km ensihuolto.

No joo, takuu raukeaa, mutta tuleeko näihin mitään takuuvikaa takuun aikana, ei ainakaan mun kahteen, uutena ostettuun mopoon ole tullut minkäänlaista korjausta vaativaa v i k a a .

Ja tämä ei tarkoita sitä että nuukailisin huoltomaksuista, tottakai huoltotoimintaa tarvitaan ei kaikki halua tai osaa huoltaa itse, niin heille se on ok.

Vaihdoin juuri uuteen ja myyjä ei edes kysynyt koko huoltovihosta hölkkäsen pöläystä, ajoi vain liikkeen ympäri n.100 m ja totesi että ei mitään vikaa, ja lyötiin kaupat kiinni.

Miten minulla on sellainen tunne ettei juuri kukaan laiminlyö huoltoja, en ole ainakaan koskaan kuullut, sillä kaikkihan haluaa pitää rakkaastaan parempaa huolta kuin itsestä.

Kyllä itse kyselen huoltokirjojen perään. Sen ei tarvitse olla huoltoliikkeen leimoille, mutta kuitenkin silloin kun huoltopäiväkirja löytyy, niin voi olettaa että pyörästä on pidetty hyvää huolta, eikä vaan meikattu myyntiä varten. Ei sillä että huoltokirjoista tai huoltopäivä kirjoista kaikkea voi todeta, mutta yleensä ne säntillisimmät kyllä jaksaa huoltopäivä kirjaa kirjoitella.

No joo, takuu raukeaa, mutta tuleeko näihin mitään takuuvikaa takuun aikana, ei ainakaan mun kahteen, uutena ostettuun mopoon ole tullut minkäänlaista korjausta vaativaa v i k a a .
Vai raukeaako sittenkään, jos pystyt osoittamaan, että omaat riittävän ammattitaidon ja olet tehnyt huollot ajallaan? EU:n myötä kun nämä "pakolliset" merkkiliikehuollot takuun säilyttämiseksi on katsottu kilpailua vääristäviksi (mikäli oikein olen ymmärtänyt). Tietty paljon mahdollista, että saa vääntää mahdollisen takuuvian ilmaantuessa mutta käsittääkseni pyörän myyjän on pystyttävä osoittamaan, että tämä mahdollinen takuuaikana tullut vika johtuu nimenomaan oikeanlaisen "merkki"huollon puuttesta. Mene ja tiedä...

Kyllä kai se jonkun mielestä "myyntivaltti" on. Usein sitä ainakin multa on kyselty, kun pyörää oon myynyt.

Noiden takuuasioiden vuoksi ei nykyään merkkiliikettä ole pakko käyttää. Tämä kuluttajavirasto
koskee myös moottoripyöriä.

Jos myyntikohteesta on huoltokirja, jossa liikkeen leimat, se on minulle paljon enemmän epävarmuutta herättävä kuin omistajan omat "leimat". Aika äkkiä selviää, missä kohtaa kämmentä omistajan peukalo sijaitsee, ja hän on varmemmin myös tehnyt työt, jotka muistiinpanoihinsa on merkinnyt.

Kyllä kai se jonkun mielestä "myyntivaltti" on. Usein sitä ainakin multa on kyselty, kun pyörää oon myynyt.

Noiden takuuasioiden vuoksi ei nykyään merkkiliikettä ole pakko käyttää. Tämä kuluttajavirasto
koskee myös moottoripyöriä.
Juurikin näin. Kiitokset täydennyksestä...

Sen verran itse asiaan voisin todeta, että mielummin näen huoltovihkon liikkeen (merkki tai ei) leimoilla kuin omilla papukaijamerkeillä varustettuna.

Vielä se että , olen kyllä siis täyttänyt huoltovihon niillä huoltomerkinnöillä mitä olen tehnyt ja koska olen tehnyt, mutta asian ydin onkin siinä ettei niissä ole leimaa.

Elikkä vain minä itse tiedän että juuri ne huollot on tehty mitkä on kirjaan merkitty.

Elikkä vain minä itse tiedän että juuri ne huollot on tehty mitkä on kirjaan merkitty.
Ja jos olisit liikkeessä teettänyt niin kukaan ei tietäisi mitä siihen on tehty.
smile_org.gif

Virallisessa huoltokirjassa ei ole merkintöjä, mutta pidän kyllä kirjaa kaikista tekemistäni huolloista, korjauksista, renkaanvaihdoista ym. Jos se jotakuta haittaa ja sen varjolla yrittää tinkiä hintaa alemmas, etsiköön toisen pyörän mistä löytyy liikkeen leimat.

Aivan turhake koko vihko.
Kun lukee TM huolto testiä niin ei muuta varmuutta koko huollosta kuin lasku ,mikä varmasti tulee tarpeeksi tehokkaasti
033102bebe_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Ei se takuu mihinkään katoa, vaikka huollot itse tekee. Mistä tämmöinen luulo edelleenkin sikiää?

Ostin pari vuotta sitten käytetyn auton, jossa oli kaikki merkkiliikkeen huoltoleimat paikallaan vihossa. Edellinen omistaja oli kuitenkin ilmeisesti ollut täysi tumpelo tekniikka-asioiden kanssa, ja se kyllä näkyi autoa lähemmin tarkastellessa. Esim kuljettajan kumimatto oli jo kauan vuotanut kantapään kohdalle kuluneesta reijästä sulamisvedet alleen jalkatilaan. Ja muuta sellaista. Huolellinen käyttäjä vaihtaisi maton ajallaan.

Itse lakkasin käyttämästä laitteitani huolloissa, kun joskus totesin niiden tulevan huonommassa kunnossa takaisin kuin viedessäni. Kun itse tekee, tietää myös, että on tehty. Ja omaan tehdessä ei yleensä tarvitse hätäillä ja hosua, voi katsella ihan rauhassa siinä sivussa, että muutenkin on paikat kunnossa kuin pelkkä öljyn ja suodattimen vaihto. Olen myös kirjannut aina tehdyt toimenpiteet exeliin. Itse ostan mieluummin laitteen osaavan käyttäjän jäljiltä, kuin tumpelon käyttäjän +täydellisen huoltokirjan keralla.

Viimeksi pyörää vaihtaessani minultakaan ei liike kysynyt ollenkaan edellisen pyöräni huoltokirjaa. Ei sillä juurikaan tunnu merkitystä olevan.

Sitä paitsi, yksinkertaistenkin perushuoltojen hinnat on sitä luokkaa, että itse tekemällä säästää aikaa myöten mukavat rahat.

Huoltokirjalla on tasan se arvo, jonka seuraava ostaja sille antaa. Kääntäen: Oman huollon uskottavuus on täysin sen varassa miten pystyt ostajan vakuuttamaan kyvystäsi ja halustasi huoltaa pyörääsi itse. Jotkut arvostavat, jotkut eivät.

Kun pyörääsi viet liikkeeseen vaihtoon, on 90% varmaa, että luottavat omaan tai naapuriliikkeen kykyyn huoltaa pyörää enemmän kuin saidan myyjäkandidaatin. Se kun on pelkästään uskon/luottamuksen varassa. Liikkeellä on sentään virallinen velvollisuus kyetä huoltamaan pyöriä standardien mukaan.

Kyllä sillä huoltovihkosella on seuraavalle ostajalle suuri merkitys, jos hän on ihminen joka tykkää tehdä huoltoja itse.
Se kertoo ne ensiarvoisen tärkeät asiat, mitä pyörälle on tehty.
Milloin jarrupalat on vaihdettu, milloin etupäähän öljyt on vaihdettu, milloin ketjut, rattaat, onko mennyt pyörän laakereita vaihtoon...jne...??
Tokihan moni tykkää käydä pyörän läpi, heti kun sen ostaa, mutta monelle antaa vähän suuntaviittaa, kun näkee vaikkapa omistajan tekemät merkinnät.
Ainakin se osoittaa sen, että pyörästä on pidetty vuosien mittaan huolta, tai sitten ei....

>enemmän kuin saidan myyjäkandidaatin.< Haluan vielä korostaa sitä ettei ihminen välttämättä ole saita jos haluaa ja osaa huoltaa itse, miksi siis maksaa jostain vain maksamisen ilosta, ettei huoltofirmalle tule paha mieli.

Kyllä varmasti hyvin monet huollattaa pyöränsä muualla, joten ei meidän rasvanäppien siitä kannata kantaa huolta.

>enemmän kuin saidan myyjäkandidaatin.<   Haluan vielä korostaa sitä ettei ihminen välttämättä ole saita jos haluaa ja osaa huoltaa itse, miksi siis maksaa jostain vain maksamisen ilosta, ettei huoltofirmalle tule paha mieli.

Kyllä varmasti hyvin monet huollattaa pyöränsä muualla, joten ei meidän rasvanäppien siitä kannata kantaa huolta.
Aivan, mutta joku voi sen pelkkänä säästämisenä / saituutenakin nähdä. Kuten sanoin: Luottamuskysymys.

Back