• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä ajoasua suosittelet?

Tintsu sanoi:
No sepä just, että 2-osaista joutuu pitämään aina kokonaisena päällä ja kun kerran sellaista kokeilin niin olihan sitä aika rautakanki. Toki se siitä sitten vertyy.

Onko jotain tiettyjä verkkokauppoja tai liikkeitä mitä suosittelette?

fc-moto on melko hyvä paikka kurkistella aika monen valmistajan tarjontaa.

Köyhä hintatietoinen kiertää kotimaisten puljujen alennus- ja loppuunmyynnit. Rikas matkustaa vaikka Pariisiin shoppailemaan.

Paras on katsella vaikka netistä joku mikä itseä miellyttää, tarkastaa mikä paikallinen liike sitä myy, sovittaa ja sitten kotona tilata taas netistä parisataa halvemmalla. :thumbup:

Ja mitä noihin kaksiosaisiin nahkapukuihin tulee, niin ainakin Alpinestarsin carverin takkia voi käyttää vaikka farkkujen kanssa.

Mulla on mielikuva, että tourinkinahoissa vois takin selkä riittää farkuille? Enole kyllä ikinä sellasia päälläni pitänyt.

kangaspuku ollu aina, enkä oikein nahkoja voi tälle kropalle edes kuvitella.. :p

stormilla kävin tänään, tutkailin siinä rukkan takkia, mikä martalla pisti silmään mp-messuilla helmikuussa. onhan se kallis, mut myyjä kehui että kangas on tosi hyvä, kalvo tavallaan liimattu kiinni päällyskankaaseen ja sateella paljon miellyttävämpi kuin vanhat mallit, missä kalvo siellä päällyskankaan ja vuoren välissä.

tuota mallia se katteli, kaipa sama kangas on muussakin mallissa ku vaan tuossa naisten..
https://www.storm-motor.fi/ajovarus...-orbita-arma-protection-naisten-takki-mupink/

Miettisin niitä pikkuajelukamoja sitten myöhemmin, kun omat ajotottumukset alkaa selvitä. En tiiä onko mulla ollut viallisia pyöriä vai vika kuskissa, mutta pieneksikin meinatut ajelut saattaa odottamatta muuttua 300+ kilsan reissuksi. Silloin on ihan kiva olla kunnon ajokamat päällä. Kevlarfarkut omistan, mutta en muista niitä pariin kesään käyttäneeni. Sama juttu lyhyiden ajotossujen kanssa, sellaiset on, mutta vituttaisi huonon säkän sattuessa rikkoa niillä nilkat kun on hyvät rataisat saappaat vieressä.

Tuo nahat + niiden alle tai päälle lämmikettä/sääsuojaa tarpeen mukaan on hyvä ehdotus, jos ei meinaa jotain Rukka Merlineitä hankkia. Itse ajelen nää kylmän alkukauden ajot goretekstiilellä kun sellaset kerran on jo, ja lämpömittarin noustessa yli kympin mennään nahoilla ja tarvittaessa pakataan mukaan erillinen sadetakki (tosin nyt talven aikana rasvasin nahkatakin kunnolla ja suikutin pari käsittelyä nikwaxin nahka- ja tekstiilikyllästettä päälle, pitää testailla joku sadepäivä).

Omat kamppeet olen hommannut kaikenlaisilta alepäiviltä, outleteista, messuilta ja fc-motosta. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikean kokoisena voi säästää huimat prosentit (melkein tuhannen euron ovh alpparin gorenahkahousut parilla satasella!).

Re: Mitä ajoasua suosittelet?

Kyllä se alennusten etsiminen kannattaa, itse juuri eilen tilasin ulkomailta lämpöhansikkaat jotka olivat rutkassa 60% alennuksessa. Olen tässä vuosien aikaan joskus reissuillani kärvistellyt kylmissä käsissä, niin nyt se loppuu. Tosin pyörässäni on kyllä tehokkaat kahvalämppärit, mutta ne lämmittää vain kämmenpuolta. Testasin myös Rukan paksuja hanskoja, jotka toki auttoivat tuossa asiassa.

Uusimman ajopuvun (Stadler) tilauksessa kysyin suoraan alennusta saksalaisesta varustekaupasta vaikka hinta oli muuten ovh. Ystävällinen kaveri tiputti hieman hintaa, mutta laittoi sitten muuta hilpettä mukaan hyvin pienellä hinnalla.

Ja useasti ylivuotiset tai vanhemmat mallit ajoromppeista on alennetulla hinnalla, mutta kyllä se ajankohtakin ratkaisee.

Hanskoissa on mun mielestä kaks sääntöä. Joko suojattua goretexiä tai pelkkää nahkaa. Nihkeeksi hikoilleet kädet on tosi kylmät ja ikävät ajaessa. Sporttihanskoihin olen ollu tyytyväinen, ne on yllättävän paksut, topatut jopa, selkäpuolelta ja ohuet kämmenestä, niin kahvalämppärien kanssa olen pärjännut tosi viileälläkin kelillä. Tosin ei ole läpirei'itetty-ilmastoidut malllit. Ja ah se ajamisen tuntuma, kun on melkein kuin paljain käsin päästelisi.

shyhander sanoi:
Hanskoissa on mun mielestä kaks sääntöä. Joko suojattua goretexiä tai pelkkää nahkaa. Nihkeeksi hikoilleet kädet on tosi kylmät ja ikävät ajaessa. Sporttihanskoihin olen ollu tyytyväinen, ne on yllättävän paksut, topatut jopa, selkäpuolelta ja ohuet kämmenestä, niin kahvalämppärien kanssa olen pärjännut tosi viileälläkin kelillä. Tosin ei ole läpirei'itetty-ilmastoidut malllit. Ja ah se ajamisen tuntuma, kun on melkein kuin paljain käsin päästelisi.

Komppaan tätä, sporttihanskat on kyllä tuntumaltaan parhaat. Suihkii vielä vedenpitävän sprayn ajoittain päälle niin ei pieni sadekkaan haittaa. Ja jos vettä tulee kuin esterin sieltä, niin XXXL tiskihanskat tms. toimii kyllä sadekalvona. Ilmastoituihin saappaisiin olen nähnyt sovellettavan muovipusseja+jeesusteippiä sadetta pitämään.. :)-

2_pyörää sanoi:
Vanhalla ajoasulla ikää noin neljä vuotta. Sade kalvojen/vuorien värkkääminen ei innosta enää jatkossa. Vararengasta on vähentynyt noin 30 kilon verran :) Mitä ajoasua suosittelet minun ja ison rosvon tuleville seikkailulle?

Siitä puku, kts alla. Ei irroitettavia sadekalvoja, toimii.

Rukka Gore Tex lämpövuorilla ja suojilla.
Takki 54, lamellivetoketju
Housut 54 C1, lyhyellä puntilla

Sain puvun neljä vuotta sitten takuuna kun edellisestä Rukasta musta väri haalistui punertavaksi.
Tässä on pysynyt.

Ei lipattu, pesty syksyisin. Kaikki vetoketjut ja kiristimet kunnossa.

Itse normaalimittainen ja painoinen, 173cm 90kg.
Lahkeissa mittaa vaikka pidemmällekkin, myöskin kevyemmät mahtuvat sisään. Housuissa ja takissa kiristykset.

Hinta yhteensä 250Eur

Puku Helsingin Pakilassa

Yv tai o44 5838 118 / Timo

Minkälaista ajoasua suosittelisitte pitkälle ja hoikalle? Ainakin kun noita alpinestarsin kokotaulukoita katsoo, niin näyttää sopivan pituuden puolesta, mutta vyötärölle jää reilu 10cm ylimäärästä. Onkohan järkevämpi hankkia nahka vai tekstiili asu, jos miettii että koko ajokauden käyttää samoja vaatteita? Ainakin dainesella näyttäs olevan suht hyvin mittoihin käyvät housut ja takki tekstiilinä ja hintakin on paljon huokeampi kuin nahkaisilla. Ja onko kellään kokemusta noista kokotaulukoista pitävätkö kutinsa, täällä suunnalla missä asun ei oikein ole lähellä paikkoja missä voisi käydä kokeilemassa, että uskaltaako esim. fc motosta tilata pelkillä mitoilla.

Re: Mitä ajoasua suosittelet?

Scott Distinct Pro on melko hoikkaa mallia, aito Gore Tex -kalvo. 188/75 ja XL sopi mulle melko hyvin kun Wandamotorissa kokeilin. Scottilla on väljemmät d-mallit erikseen.

Rukalta löytyy housuja pitkällä lahkeella, mutta takit ovat järjestään hoikalle reiluja. Vähiten reilu on Energater. 54 itselleni muuten ok, mutta hihat saisi olla tuuman pitemmät. Daineselta ainakin Carve Master mallista löytyy hoikat koot, en ole kokeillut.

Mulla on nyt 10 v. vanha BMW Streetguard takki kokoa 106 (pitkä 54). Sopii ja pitää vettä edelleen. Housut samaa kokoa olivat myös sopivat, mutta alkoivat pari vuotta sitten vuotaa, ostin tilalle Rukka Cosmic (nyk Energater) 54 pitkällä lahkeella.

Orz sanoi:
Minkälaista ajoasua suosittelisitte pitkälle ja hoikalle?

:jpstyle: Minä suosittelisin myös pitkälle ja hoikalle vain sopivan kokoistaajoasua. :smoking:

No nii... Jos nyt katumoottoripyöräilystä puhutaan, niin olisko Rukkalla ainakin ollut kolmea lahkeen pituutta, lisäks kannattaa housut katsoa että on pitkä haalarimainen selkä ja henkselit, niin ei pitkä selkä ala raottelemaan ja on turvallisempi kun housut ei pääse tippumaan. Lahkeide tulee olla ihan maatalaahustavat seistessä, niin ajoasennossa sitten nousee nilkkoihin. Jokatapauksessa mä katsoisin pitkää-hoikkaa mallia. Sitten kai Sweep esim tekee mittatilauksena justeerauksia mittoihin.

Kiitoos vinkeistä!

lario sanoi:
Sen verran pitää sohia hiillosta.

Ostin Sinisalon nahkatakin, siis sellaisen, mikä näytti pystyselkärätkätakilta.
Paskanmarjat, kun sillä ajaa selkä suorana, niin jäykkä kaulus työntää kypärän silmille.

Joten kannattaa ottaa myös se kaulus huomioon, kun etsii nahkaista rätkärotsia.

Joo, sit kun ei ole kauhean raamikasta mallia, voi ne olkapääsuojatkin kuristaa kaulaa ajoasennossa. FC-motossa oli kyllä monta hyvää mallia, ja palautusoikeus.

Minkälaisia housuja suosittelette toimistotyöntekijälle kesäajaksi? Perussiistit kevlarfarkut (irroitettavilla polvisuojilla?) tai jotkut tarpeeksi viileät housujen päälle vedettävät ajohousut?

nocigar sanoi:
Minkälaisia housuja suosittelette toimistotyöntekijälle kesäajaksi? Perussiistit kevlarfarkut (irroitettavilla polvisuojilla?) tai jotkut tarpeeksi viileät housujen päälle vedettävät ajohousut?

Ei oo ajofarkut niin mukavan tuntuiset että kehtaisi pitää koko päivää jalassa. Jotku ohuet ajohousut normifarkkujen päälle tai sit normihousut reppuun mukaan

Back