• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä takaratas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Pirkanmaa
Osaisko joku jelpata kun pitäisi löytää takaratas 428 ketjulle. Piikkejä 59 ynnä pulttikehä 125mm tai sitten niin, että rattaassa olisi tuolla pulttikehän kohdalla materiaalia johon voisi itse porailla ruuvin reiät.

Ainoat 428/59 rattaat mitä löysin on sellaisia missä pulttikehä luokkaa 170-190mm.

Osaisko joku jelpata kun pitäisi löytää takaratas 428 ketjulle. Piikkejä 59 ynnä pulttikehä 125mm tai sitten niin, että rattaassa olisi tuolla pulttikehän kohdalla materiaalia johon voisi itse porailla ruuvin reiät.

Ainoat 428/59 rattaat mitä löysin on sellaisia missä pulttikehä luokkaa 170-190mm.
Oiskohan tuolla?
http://www.bandcexpress.co.uk/sprockets/special-fittings.html?p=8

"Blank aluminium sprockets can also be purchased."

Pyörän takanavasta ei ole tarkkaa tieto. Kyse on iäkkäämmästä kuin keskimäärin tämän palstan lukijat
cool.gif

scuuba, just tuollaista etsin. Kiitos paljon!

Tuollaisestan "blank" rattaasta saan työstettyä sopivan. Reiät paikalleen ja keskireikä sopivaksi pistosahalla.

Pyörän takanavasta ei ole tarkkaa tieto. Kyse on iäkkäämmästä kuin keskimäärin tämän palstan lukijat  
cool.gif

scuuba, just tuollaista etsin. Kiitos paljon!

Tuollaisestan "blank" rattaasta saan työstettyä sopivan. Reiät paikalleen ja keskireikä sopivaksi pistosahalla.
Pistosahalla !?
Taitaa olla venäläinen museo peli...

- Venäläiset pinnankarheus merkinnät oli YO'lla koneenpiirrustuksen tentissä kaverin mukaan Karhee ja Helvetin karhee.
tounge.gif

Mikäs ongelma pistosahassa on? Ensin sopivalla sapluunalla oikean kokoinen rinkula ja sitten pistosahalla (metalliterä) pikkuhiljaa ajaa ylimääräisen pois. Sitten viilalla jälki nätiksi.

Tietysti eriasia jos työkalut ei pysy käsissä ...

Mikäs ongelma pistosahassa on?  Ensin sopivalla sapluunalla oikean kokoinen rinkula ja sitten pistosahalla (metalliterä) pikkuhiljaa ajaa ylimääräisen pois. Sitten viilalla jälki nätiksi.

Varmaankin kyse on kuviosahasta pistosahan sijaan. Itse ainaskin käsitän pistosahan vähän eri töihin, kun metallin työstöön.

Mikäs ongelma pistosahassa on?  Ensin sopivalla sapluunalla oikean kokoinen rinkula ja sitten pistosahalla (metalliterä) pikkuhiljaa ajaa ylimääräisen pois. Sitten viilalla jälki nätiksi.

Varmaankin kyse on kuviosahasta pistosahan sijaan. Itse ainaskin käsitän pistosahan vähän eri töihin, kun metallin työstöön.
Kuviosaha on sellaine käsin heiluteltava syvä kaarimallinen.
Pistosaha on sähkökäyttöinen. Ehkä tämä kertoo enemmän mitä tarkoitin pistosahalla.
Bosch pistosaha

Riippuen keskireijän koosta, tekisin itse reikäporalla ja viimeistely possella (suorahiomakone)

Toisaalta saatavissa olevat kaluthan tuon sanelee millä tehdään..
biggrin.gif

Jos lähellä on koneistus alan aikuiskoulutusta, vie ratas sinne. Äkkiä ne siihen rei´jän sorvaa/jyrsii. Hinnoista en tiedä mutta ei luulisi olevan kallista.  
smile_org.gif

tahvo Tampereella on aika paljon noita metallipajoja ja niillä saattaa nyt olla aikaakin tehdä tommosia jobeja tai sitten jonnekin ammattikouluun koneistettavaksi. Aikaa siihen menee semmonen 15-20 min (10 min asetukset + 5 min koneistus) korkeintaan.

tahvo Tampereella on aika paljon noita metallipajoja ja niillä saattaa nyt olla aikaakin tehdä tommosia jobeja tai sitten jonnekin ammattikouluun koneistettavaksi. Aikaa siihen menee semmonen 15-20 min (10 min asetukset + 5 min koneistus).
No juu tiedetään, onnistuis tuo miunkin työmaalla..

Jotenkin vuan käsitin et oli itte tekemisen meininki tässä..

smile_org.gif

tahvo Tampereella on aika paljon noita metallipajoja ja niillä saattaa nyt olla aikaakin tehdä tommosia jobeja tai sitten jonnekin ammattikouluun koneistettavaksi. Aikaa siihen menee semmonen 15-20 min (10 min asetukset + 5 min koneistus).
No juu tiedetään, onnistuis  tuo miunkin työmaalla..

smile_org.gif
tahvo mulla meni keskustelijat sekaisin kun molemmilla oli bemari merkkiä profiilissa
smile_org.gif
mut en kyl tosiaan lähtis sillä pistosahalla edes yrittämään ko. toimenpidettä.

No juu tiedetään, onnistuis  tuo miunkin työmaalla..

smile_org.gif
tahvo mulla meni keskustelijat sekaisin kun molemmilla oli bemari merkkiä profiilissa  
smile_org.gif
mut en kyl tosiaan lähtis sillä pistosahalla edes yrittämään ko. toimenpidettä.
biggrin.gif
juu huomasin.. En minäkään kyllä pistosahaa käyttäisi.
talktohand.gif

Minä en vieläkään ymmärrä mikä pistosahassa on ongelmana. On sitä ennenkin sahattu sillä liki sentin paksuista alumiinia ja jälki täysin virheetöntä. Pikku pyyhkäisy pyöröviilalla perään ja siinä se.
Eihän ratas tuon keskireiän varassa muutenkaan ole vaan ruuvien. Kyse siis on vain kosmetiikasta joka ei tuolla kurassa juuri merkitse.

Jos jälki on täysin virheetöntä niin siitä vaan!

Jotkin rattaat tukeutuvat myös sen keskireiän avulla (istuu tiukasti kohoumaan) ja pultit vain pitävät rattaan pohjassa. Mekaniikkaa tjsp. lukeneet tietävät edut.

Mutta tuollaisilla taidoillahan voisi jopa tehdä koko rattaan, jopa täysin virheettömän  
idea3.gif
Ja ihan billet ratakiskosta!

Ja ei, tämä ei ole vinoilua. Joillekin riittävän hyvä on +/- 10 mm ja joillekin +/- 0,001 mm.

Täysin virheetön on vain niin harvinaista. Siihen pystyvät yleensä vain naiset.
tounge.gif

G

Back