• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä kapea jarrusatula isohkolle kuormitukselle jostain tuotantopyörästä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mistä kapea jarrusatula isohkolle kuormitukselle jostain tuotantopyörästä?

Otsikko on hiukka huono, mutta selitys jatkuu.
Olisi tarkoitus aloitella uutta pikkuprojektia talven mittaan ja jarruvarustus tuottaa päänvaivaa.
Isoon enskaan pitäisi saada yhdellä laikalla myös rataharrasteluun riittävä jarruvarustus, niin että samaa satulaa voi käyttää myös enskavanteen kanssa. Nykyisessä pelissä on se Brembon yleissatula jota löytää lähes kaikista vanhemmista Ducateista, Aprilioista ja Kotarin Sumoista. Laikkana 320 kelluva. Se riittää minun vauhdeilla kunhan ajaa sintteripaloilla.
Ongelma tuossa Brembossa on leveys.
21 tuumaisessa vanteessa pinnat ovat motovanteita leveämmällä jarrusatulan kohdalla ja siksi joudun linjaamaan enskavanteen muutaman millin sivuun välttääkseni osumat.
Kunhan saan pyörän pajalle, laitan tarkempia speksejä nykyisen satulan mitoista.
Vaatimukset: Satulan leveys levyn tasosta sisäänpäin saisi olla n.6mm pienempi kuin em Bremboissa.
Kitkapinta-ala saisi olla yhtä suuri tai suurempi. Sintteripaloja pitää olla ko malliin tarjolla.
Mieluusti 4-6 mäntäinen. Liukutappisatulakin kelpaa, mutta jotenkin tykkään noista monimäntäisistä.
Beringer tekee hienoa litteää kuusimäntäistä, mutta purkaamokama on budjettiharrastajan juttu.

Oletan että satula tulisi kiinnittyä vasempaan telariputkeen? Mulla olis yksi R6R-satula mutten tiedä maltanko luopua.

Saako kysyä miksei voi laittaa pehmeempää palaa jos rataharrasteluun on tarkoitus kuitenkin satsata? Kovat palat tuo lämpöä ja se ei radalla ole eduksi kuitenkaan. Mulla riitti vakiosatula aikoinaan isommalla levyllä ja ratapaloilla supermotokisoissa palkintosijoille saakka.

Ja toiseksi, levyähän on helppo tuoda ulospäin tekemällä simmipala levyn ja keskiön väliin jos vaan telariputken puolesta tila riittää.

Vasempaan putken tulee. Jampin satula jos on kapoinen, voisin siitä ottaa mitat ylös tai lainata sovitettavaksi.
Syy sinttereihin on rakenteen lämmönkesto.
Sattui joku vuosi sitten Alastarossa pikku jännäkakkapaikka kun vajaan tonnin ajetuilla paloilla jarruihin tullessa tuntui kahvassa nytkäys ja jarru hävisi. Muutaman pumppauksen ehdin tekemään jäljellä olleella assuosuudella, mutta ei apua. Hyvän matkaa hiekalle ja takasella vauhti pois. Oli kitkapinnat kadonneet kokonaan. Muuta selitystä ei kukaan keksinyt, kuin sen että palan sidosaineelle tuli lämpöraja täyteen ja pala hajosi. Brembon palat, aikalailla setin viimeisiä kierroksia, normaalia pehmenemistä jarruissa sitä ennen, ei mitään normaalista poikkeavaa ennen kuin hävisi jarrut kokonaan.
Käsittääkseni sintteripala kestää lämpöä hajoamatta pidemmälle. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin sinttereihin, eikä ole moista sittemmin tapahtunut.
Jos päätelmä on väärä, tai on parempia ajatuksia, niin kiinnostaa kovin.
Pikkusumot on vähän huono vertauskohta kun tuo möhköenskapohjainen kätöstys painaa 190kg ja kulkee reilun 200, plus satakiloinen kuski. On vähän enemmän energiaa hukattavana.
950 SE Kotaria olen tässä himoinnut seuraavaksi yleisurheilupyöräksi ja siihen siis suunnittelen tätä jarrupäivitystä. Vastaa tuota nykyistä painoltaan, mutta liikkuu vielä liukkaammin. Yksi vaihtoehto olisi tietty Adventuren jarrupaketti. Vaatii vaan oikean alajalan Advesta, eli ei sinällään paha, mutta hintaa tulee.
Levyä on tuotu ulos niin paljon kuin vaan voi ja satulasta otin pari milliä tavaraa pois, mutta joutuu silti linjaamaan sivuun.
Olen noita nykyisiä jarruja joskus sovitellut SE:hen ja siinä on sama vaiva.

Äh toi satula olikin oikealle. Mittasin silti, hahlon reunasta yläkulmaan 38mm, ei taida olla kaponen: https://drive.google.com/open?id=0B-j_oKL3tntvRHhqSlVkSEt5ZDQ

En tiedä mistä kitkapinnan irtoaminen voi johtua. Itselläkin joskus SBS:n palasta lähti. Mutta jos joku on varmaa, ei racepalan liima ainakaan huonommin lämpöä kestä kuin jonku katusintteripalan liima. Toisekseen, jos haluat että sama laite pysähtyy samasta vauhdista samassa matkassa, kummassa arvioisit lämpöä kehittyvän enemmän:

A) Kovemmassa sintteripalassa joka vaatii kovemman pintapaineen levyä vastaan tuottaakseen saman määrän kitkaa

B) Pehmeämmässä parempikitkaisessa racepalassa vähemmällä pintapaineella

Yllä oleva on omaa kehäpäätelmämutua maalaisjärkeä ja omia kokemuksia ilman kummempaa tieteellistä pohjaa. Kohta tulee Bone joka metaforoi threadin uusille sfääreille ja Nitro yrittää inttää sen kanssa tieteellisestä suunnasta. :bye:

Miepä mittailen niin pääsen vertaamaan. Sitä en tosiaan tiedä, muuttuiko kaikki tomuksi vai pettikö liima. Hämärästi muistelen että toisessa palassa olisi ollut vähän matskua jäljellä.
Arvaan Nitron vastauksen ja olen samaa mieltä.
Koska E=1/2mv^2 ja jarrut työkssen muuttaa liikettä lämmöksi, on jarrujen käsittelemä energiamäärä sama kun samalla vehkeellä stopataan samasta vauhdista. Jos se tehdään yhtä nopeasti, on tehokin sama.
Olen vain puoliksi savolainen, joten Bonen vastausta en uskalla yrittää arvata.

skuikka sanoi:
Miepä mittailen niin pääsen vertaamaan. Sitä en tosiaan tiedä, muuttuiko kaikki tomuksi vai pettikö liima. Hämärästi muistelen että toisessa palassa olisi ollut vähän matskua jäljellä.
Arvaan Nitron vastauksen ja olen samaa mieltä.
Koska E=1/2mv^2 ja jarrut työkssen muuttaa liikettä lämmöksi, on jarrujen käsittelemä energiamäärä sama kun samalla vehkeellä stopataan samasta vauhdista. Jos se tehdään yhtä nopeasti, on tehokin sama.
Olen vain puoliksi savolainen, joten Bonen vastausta en uskalla yrittää arvata.

Aika hyvin arvattu, sama määrä energiaahan siinä muutetaan lämmöksi. Toki eroa voi olla siinä miten palat johtaa lämpöä satuloihin ja kuinka iso osa menee sitten harakoille.

Mä oon syntyjäni savolainen, enkä silti ymmärrä Bonen juttuja. Kai se silti tulee kertomaan, että olin väärässä. :grin:

Tekis mieli väittää että lämpöeroa on, mutten jaksa alkaa tieteellistä todistamista vajavaisilla kyvyilläni tehdä. Mutta on se kumma jos mä ajan sintteripaloilla samaa vauhtia ja levyt on siniset, tai racepalalla ja ne ei kiehu. Tai sintteripalalla kahva muuttuu lämmön takia pehmeeksi ja racepalalla ei.

Mutta olkoon asia näin. Nyt lopetan ennenkuin täälä on hymiötä ja välimerkkejä yhtä paljo kuin kirjaimia. Kitoos ja anteex.

Raaseri sanoi:
Tekis mieli väittää että lämpöeroa on, mutten jaksa alkaa tieteellistä todistamista vajavaisilla kyvyilläni tehdä. Mutta on se kumma jos mä ajan sintteripaloilla samaa vauhtia ja levyt on siniset, tai racepalalla ja ne ei kiehu. Tai sintteripalalla kahva muuttuu lämmön takia pehmeeksi ja racepalalla ei.

Mutta olkoon asia näin. Nyt lopetan ennenkuin täälä on hymiötä ja välimerkkejä yhtä paljo kuin kirjaimia. Kitoos ja anteex.

Suurin ero on varmaan siinä miten noi palat johtaa sitä lämpöä pois levystä.

Nitrous sanoi:
Suurin ero on varmaan siinä miten noi palat johtaa sitä lämpöä pois levystä.

Ja siinä kuinka suuri hetkellinen jarruteho eri materiaaleilla saadaan aikaiseksi. Jos teho jää pieneksi niin jarrutusmatka ( ja aika ) pitenee -> lämpö ehtii haihtumaan. Joka tapauksessa sama energia hävitetään lämpöenergiaksi.

ismo sanoi:
Ja siinä kuinka suuri hetkellinen jarruteho eri materiaaleilla saadaan aikaiseksi. Jos teho jää pieneksi niin jarrutusmatka ( ja aika ) pitenee -> lämpö ehtii haihtumaan. Joka tapauksessa sama energia hävitetään lämpöenergiaksi.

Tuossa Raaserin esimerkissä arvelin mopon olevan kyykky, joten jarrutehoa rajoittava tekijä on joko renkaan pito tai takasen nouseminen maasta. Kisapalalla tuon saman jarrutehon vaan saa sitten pienemmällä voimalla kahvasta.

Back