• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä Honda GN4-moottoriöljyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun pitäisi ostaa moottoriöljyä hiljattain hankkimaani Hornettiin. Sen pitäisi olla nimenomaan Honda GN4:ää (10W-40). Googletin ja googletin, mutta en löytänyt mistään tietoa siitä, mistä tuota nimenomaista öljyä saa.
withstupid.gif
Voisiko joku viisaampi siis neuvoa?
bowdown.gif

Koillis-Helsingissä siis asustelen, joten Helsingissä tahi Vantaalla olisi liikkeen kätevä olla.

On ihan sama mitä öljyä siihen mopoosi kaadat, kunhan on 10W-40.
Justiinsa...ja sitte ihmettelet kun kytkin luistaa, kun laitat lisäaineetonta öljyä koneeseen...
mad.gif
Jaa, mun käsityksen mukaan ei edelleenkään ole olemassa mitään mystistä 'kytkinlisäainetta' vaan mopoissa nimenomaan käytetään öljyjä joissa ei ole uusimpien luokitusten mukaisia kitkaa penentäviä lisäaineita.
Hondan GN4:sta saat bikeworldista vantaalta jos sitä haluat käyttää. Tosin hondan mukaan se on skootteriöljy rauhalliseen ajoon...
lainaus hondan sivuilta:
“Viime vuosina autoöljyjen laatuvaatimukset ovat suuntautuneet
matalempiin viskositeetteihin ja pienempiin
kitkoihin, jotta päästäisiin pienempään
polttoainetalouteen. Pitää huomioida, että nämä pienikitkaiset
ja matalaviskositettiset öljyt saattavat aiheuttaa
kytkimen luistamista ja rattaiden
pistesyöpymistä moottoripyörien
vaihteistoissa.

Toinen lainaus:
Pro Honda GN4–Tämä on tarkoitettu kaikkiin 4-tahtisiin moottoripyöriin, normaaliin jokapäiväiseen
ajoon, mataliin moottorin käyttölämpötiloihin.
GN4 on laadukas perusöljy, jota suositellaan skoottereihin, mönkijöihin ja moottoripyöriin, joita käytetään
normaalissa ajossa, matalissa moottorin käyttölämpötiloissa. Rauhallinen ajo ja helpot ajo-olosuhteet vähentävät
vastusta ja kitkaa, ja näin ollen ei öljyltä vaadita niin korkeita ominaisuuksia.

Kolmas lainaus:
Siksi JASO on luonut testimenetelmän,
jolla määritellään näitä 4-tahtimoottoriöljyn ominaisuuksia.
n JASO 4-tahtimoottoripyöräöljyjen luettelo sisältää:
¨ Moottorin toiminta
n Pitää täyttää joku seuraavista:
¨ API SE, SF, SG, SH, SJ
¨ ILSAC GF-1, GF-2
¨ ACEA A1, A2, A3
¨ CCMC G-4, G-5
¨ Aineelliset ominaisuudet
n Testit:
¨ Tuhkautuminen
¨ Höyrystyminen
¨ Vaahtoutuminen
¨ Leikkauskestävyys
¨ Ym.
¨ Kitkavaatimukset
n SAE No. 2 Test (JASO T 904)
¨ Varmistaa kitkavaatimukset

Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.

Ugh, olen puhunut.

Mitäs tuosta GN4:stä kannattaa maksaa? Tuolla nettikaupassa näytti olevan 33e tuo iso pönikkä, mitähän Bikeworldissa kiskovat?

merkkiliike mielellään varmaan hommaa tuota ölskyä.
Täällä pohjoisessa pitävät hyllytavarana kun kysyntää on.

Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.

Ugh, olen puhunut.
Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.

Kaiketi mua sitten on vaan vedätetty, kun sieltä noin varmoja mielipiteitä lauotaan kokemuksen syvällä rintaäänellä
crazy.gif

Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.
Nimenomaan, kuten minullakin VF750F ja VFR750f, molemmissa kytkin luisti julmetusti kun joskus oli pakko käyttää auton 10W-40:stä (muuta ei ollut käytettävissä). EI siis auton öljyjä pyörään (jotkut kuivakytkin-ducatit kai sitten erikseen).

Ja ei, se Hondan GN4 ei pelkästään ole mihinkään mopoihin ja matalateholaitteisiin tarkoitettu skootteriöljy, muuten sitä tuskin laitettaisi esim VTR1000F:ään tehtaalla, tai olisi oletusöljy Blackbirdiin merkkihuollossa. Arkiseen ajoon se on toiminut pitkälti toistasataatuhatta kilsaa minulle aivan mainiosti.

Vielä alkuperäiselle kysyjälle, ei liene kovinkaan yllättävää että Honda-merkkistä moottoripyöräöljyä saa Hondaa edustavilta mp-kauppiailta :-). Hyvä öljy, käytä sitä.

/MarcusB

Saa sitä vaikka Yamaha Centeristäkin (KX Center).. Siellä se lymyilee Yamaluben kanssa sulassa sovussa hyllyssä..

jeh, märkäkytkin vaatii omat pärrään tarkotetut öljyt.
BW:n frendi sano et ei paljo muita vaatimuksii oo, kuhan on mainittu et käy märkäkytkimille, muuten perus 10w-40 käy.

Jep jep laita sitä GN4:sta vaan on hyvä öljy toimii Hondassa varmasti.
Omassa pyörässä ei esim. castrolin 10W40 MP öljy toiminut sitten ollenkaan, kytkin luisti laatikko rutisi vaihdettaessa ja venatkin rupes naputtaan.
Että silleen, mutta jokainen käyttäköön sitä öljyä mikä hyvältä tuntuu...  
cool.gif

vähän asian vierestä...

Tänään kävin Tuupakan BW:ssä ja sain hankittua öljypönikän. Suuret kiitokset kaikille neuvoista ja kommenteista! Kyllä kelpaa taas
062802moto_prv.gif

Jep jep laita sitä GN4:sta vaan on hyvä öljy toimii Hondassa varmasti.
Omassa pyörässä ei esim. castrolin 10W40 MP öljy toiminut sitten ollenkaan, kytkin luisti laatikko rutisi vaihdettaessa ja venatkin rupes naputtaan.
Että silleen, mutta jokainen käyttäköön sitä öljyä mikä hyvältä tuntuu...  
cool.gif

vähän asian vierestä...
Sama homma oli mulla castrolin kans
bawling.gif

GN4 toimii
062802jumpie_prv.gif

GN4 toimii myös Hornetissa loistavasti, muutaman kerran olen laittanut jotain muuta (Castrol yms.) ja ei oo vaan niin hyvin toiminut.

Back