• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Missä menee sportin ja kyykyn raja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SALOMON
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Oulu
nettimoto.com

eli missähänse oikeesti menee sportin ja kyykyn raja
vai onko kaikki sporttiset pyörät kyykkyjä?
smile_org.gif

esim hondan cbr 600f ei ainakaa mun mielestä vaikuta kovin kyykyltä vaikka Kuulluuki sportteihin siinnä nimittäin ei oo yhtä etukeno se ajoasento. toisin ku hondan cbr ysi-satasessa tupla ärrässä jota voi jo iha hyvällä omatunnolla kuttua kyykky-pyöräksi.
cool.gif

sama asia pätee yamahan fzr/yzf mallien suhteen esim fzr600 on joidenki mielestä ehkä kyykkypyörä mutta fzr tonnista voi jo kuttua kyykyks ja sama pätee yzf malleihin  
cool.gif

kuusatasissa tuntuu  yksinkertasesti olevan liian pysty se normaali ajoasento  jotta se ois kyykky. varsinki semmoiselle 170-180cm tyypille. itse olen 173cm ja olen kylmät tyypit ottannu kaikista mainituista pyöristä ja tullu siihen tulokseen etten mielellään kuttus viellä kusiaista kyykyks. vai onko nyt kyse pelkästään siittä et näitä kuulluu ajaa sikiömäisessä ajoasennossa.
omg.gif

shaun.gif
lookaround_orig.gif
shaun.gif
062802moto_prv.gif

Eipä se taida kuutioista olla kiinni onko kyseessä kyykky vai ei.
Ajoasennot on aina aika henkilökohtaisia juttuja.
CBR 600f on supersportti jos koko laajaa ja loputonta pyörätarjontaa tarkastelee. RR-pyörät on sitten tuosta ryhmästä vielä askel tiiviimpään ajoasentoon.

Itselläni on CBR 600RR ja kyykympi se ei juuri voisi olla menemättä älyttömyyksiin. Itse olen 180cm pitkä.

Eipä se taida kuutioista olla kiinni onko kyseessä kyykky vai ei.
Ajoasennot on aina aika henkilökohtaisia juttuja.
CBR 600f on supersportti jos koko laajaa ja loputonta pyörätarjontaa tarkastelee. RR-pyörät on sitten tuosta ryhmästä vielä askel tiiviimpään ajoasentoon.

Itselläni on CBR 600RR ja kyykympi se ei juuri voisi olla menemättä älyttömyyksiin. Itse olen 180cm pitkä.
Allekirjoitan tuon 600 RR:n ajoasennon.Ajoasento on kyykyistä kyykyin.Ja olen sentään mopoja ajellut vinon pinon..Ehkä joku Ducati voisi olla vielä enemmänkin,ainakin ulkonäön perusteella.Ensimmäiset metrit olivat RR:llä lähes huvittavia,kun tuntui,että ajossa voi tarkastaa toimiiko etuvalo,mutta kaikkeen tottuu.Nythän se tuntuu lähes sohvalta...
biggrin.gif

Niin no no niin... On tässä tullut ajeltua koeajoja aika monella erilaisella pyörällä tänä keväänä. Niistä yksi oli mielestäni täysverinen kyykkypyörä, kaksi taas jotain sportin ja kyykyn välistä, yksi selkeä sporttipyörä, yksi sport/tourer ja yksi sitten kai jonkinlainen streetbike. Nämä mielipiteet siis lähinnä vain ajoasennon mukaan:

Aprilia RSV R Mille Factory (2002) - Kyykky
Aprilia SL Falco (2000) - S/K
Honda VTR 1000F (1999) - S/K
Yamaha TRX850 (1999) - Sportti
Suzuki GSX-F 750 (1990) - S/T
Kawasaki ER6-n (2006) - Streetbike

Itse olen 184cm pitkä ja pitkäjalkainen. Näistä Millen koeajo oli tuskainen ajoasennosta johtuen, haaveet siinä kaatui, kun tajusi, että unelmapyörää ei voi koskaan ostaa tällä kropalla.
tounge.gif
Lonkka lähes kramppasi, kädet väsyi heti ja niska puutui... 30km matkalla. Lonkka vaivasi koko seuraavan yön.

Falco ja Firestormi puolestaan olisivat jo käyneet, polvikulmat mukavia ja niskan asento OK, mutta painoa tuli käsille aika reilusti. Kuitenkin täysin mahdollisia ostoksia jos sopiva olisi vastaan tullut.

TRX puolestaan on ajoasennoltaan minulle se optimaalinen. Polvikulma OK, niska OK ja kädetkään eivät juuri väsy, kuitenkin asento on selvästi sporttisempi kuin esim. GSX-F Suzukissa tai vaikkapa FZS600 Yammussa. Katteen taakse pääseen muna-asentoon tarvittaessa piiloon jne. Minulle siis täydellinen.

Äffä taas on tuosta TRX:stä askel pystympään suuntaan ja ER6-n puolestaan jo lähes täysin enduromaisen pysty.

En tiedä mitä edellämainituista olisi mieltä 170cm tai 195cm pitkä mopoilija.

Niin no no niin... On tässä tullut ajeltua koeajoja aika monella erilaisella pyörällä tänä keväänä. Niistä yksi oli mielestäni täysverinen kyykkypyörä, kaksi taas jotain sportin ja kyykyn välistä, yksi selkeä sporttipyörä, yksi sport/tourer ja yksi sitten kai jonkinlainen streetbike. Nämä mielipiteet siis lähinnä vain ajoasennon mukaan:

Aprilia RSV R Mille Factory (2002) - Kyykky
Aprilia SL Falco (2000) - S/K
Honda VTR 1000F (1999) - S/K
Yamaha TRX850 (1999) - Sportti
Suzuki GSX-F 750 (1990) - S/T
Kawasaki ER6-n (2006) - Streetbike

Itse olen 184cm pitkä ja pitkäjalkainen. Näistä Millen koeajo oli tuskainen ajoasennosta johtuen, haaveet siinä kaatui, kun tajusi, että unelmapyörää ei voi koskaan ostaa tällä kropalla.  
tounge.gif
Lonkka lähes kramppasi, kädet väsyi heti ja niska puutui... 30km matkalla. Lonkka vaivasi koko seuraavan yön.

Falco ja Firestormi puolestaan olisivat jo käyneet, polvikulmat mukavia ja niskan asento OK, mutta painoa tuli käsille aika reilusti. Kuitenkin täysin mahdollisia ostoksia jos sopiva olisi vastaan tullut.

TRX puolestaan on ajoasennoltaan minulle se optimaalinen. Polvikulma OK, niska OK ja kädetkään eivät juuri väsy, kuitenkin asento on selvästi sporttisempi kuin esim. GSX-F Suzukissa tai vaikkapa FZS600 Yammussa. Katteen taakse pääseen muna-asentoon tarvittaessa piiloon jne. Minulle siis täydellinen.

Äffä taas on tuosta TRX:stä askel pystympään suuntaan ja ER6-n puolestaan jo lähes täysin enduromaisen pysty.

En tiedä mitä edellämainituista olisi mieltä 170cm tai 195cm pitkä mopoilija.
kyllä mulle ennemin sopis jokus semmoinen sopivan sporttinen tai kyykky enneminku enduro ku jälkimäisessä istutaan vaan turhan korkeella eikä siinnä oo mittää plexiä joka ohjais tuulen kypärän ylitte.

Eikös kyykyn määritelmiin voisi laskea myös sen että istuuko kyytiläinen "piippuhyllyllä" polvet kuskin kainalossa, kun taasen sporteissa kyytiläisellä on jo mukavammat oltavat takana ja jopa voi matkustaa pitkiäkin matkoja takana istuen.

Eikös kyykyn määritelmiin voisi laskea myös sen että istuuko kyytiläinen "piippuhyllyllä" polvet kuskin kainalossa, kun taasen sporteissa kyytiläisellä on jo mukavammat oltavat takana ja jopa voi matkustaa pitkiäkin matkoja takana istuen.
Z750 on kai tolla perusteella sitten kyykky. Nimittäin sen peräosasto on suoraan otettu ZX-6R:stä...
Kyllä se kuskin asento sen, mun mielestä, pikemminkin määrää..
tuo 03-04 6R:än perse on kyllä edelleen yksi parhaimpia...
inlove.gif

Kyykkyinä pidän ensisijaisesti ratapyöriksi suunniteltuja laitteita (esim. 10r,gikserit,R1 yms), kun taas sportteja ovat mm. 9R, CBR-F yms tyyliset laitteet.

kaikki missä pitää olla kyykyssä = polvet mahaa vasten ja ylävartalo etunojassa

Tuo nettimoton törkeen hintanen cbr ei o kyykky, rr on.
mun 600zzr ei o kyykky, zx6r on

Tukholma-Koblenz-Cochem- rautaperse-ajon jälkeen olen sitä mieltä että XX on kyykky, olen tosin 169 ¨pitkä¨, itselleni mahdottomaksi pelkkien MP-messuilla otettujen kylmien tyyppien perusteella koin mm. Aprilian Millen: stongat minulle kaukana eivätkä jalat yltäneet maahan. Matkakumppani em. rp-reissulla on yhtälailla pitkänhuiskea ja sanoi Hayabusalla tehdyn päivän jälkeen että viimeinen reissu kyykyllä: perille päästyä ei oikean käden peukalo toiminut kahteen päivään, ei saatu juurikaan nopeutta nostettua sen vertaa että olisi päässyt ajoviimaan nojaamaan. Tästä pääsemmekin sorvaamaan kyykyn määritelmää, jota kaasunalle jo tyypillisen ansiokkaasti kuvamateriaalillaan alusti: ei pelkästään etunoja vaan myös niskan kiertoaste kulminaatiopisteessa määrittelevät henkilökohtaisen kyykkykertoimen!

Tästä pääsemmekin sorvaamaan kyykyn määritelmää, jota kaasunalle jo tyypillisen ansiokkaasti kuvamateriaalillaan alusti: ei pelkästään etunoja vaan myös niskan kiertoaste kulminaatiopisteessa määrittelevät henkilökohtaisen kyykkykertoimen!
Näin se lähtee tarina käyntiin, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat motoristia.
biggrin.gif

Henkilökohtaisesti yhdyn Motometun mielipuoleen niskakertoimesta, itselleni kyykyttimiä ovat (yksipyttyisen lisäksi...) kaikki, joissa normaali ajoasennossa luontevasti istuttaessa katse osuu alaviistoon ja täytyy kanittaa niskoja nähdäkseen yli 50m:n päähän. Myös käsille tuleva paino ja jyrkkä polvikulma ovat asioita, jotka tekevät omasta matkaamisestani tukalaa ja menevät kyykyn piikkiin. Anatomiaerot tottakai vaikuttavat myös; jos on ISA-normin mukainen vanhan Fiiatistin ruumiinrakenne, voi ajaa koivet ja selkä suorana Rossin kispyörää.

Back