• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä takia talvisäilön aikana mp:n renkaiden

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitten kun säilytätte pyöräänne kesällä ulkona, kannattaa renkaat ehdottomasti suojata haitalliselta UV-säteilyltä...
wink.gif
hei, mä olen nähnyt yhdessä kerrostalon pihassa jonkun tyypin, joka laittaa aina, kesät talvet, vanerilevyt pystyyn kotilon renkaiden suojaksi. ja se pirssi oli muistaakseni joku perus-306 pösö, ei siis edes mikään erikoisuus...

Joo, ihan samaa saivartelua ku myös se (oppaan mukaan)
että seisomaan laitettaessa vaihdetaan uudet öljyt jotka sitten seisonnan päätyttyä vaihdetaan taas uusiin
crazy.gif

nixweiss.gif

Siis olen kuullut tuosta jo mopoiässä. Bajahillin talvisäilytysohjeissa näyttää myös lukevan:

1. Varastoi pyöräsi keskiseisontatuelle. 2. Laske renkaiden paineet noin puoleen, kuitenkin niin, että kumeihin jää yli 1 bar. 3. Jos renkaat ovat betonilla tai kostealla lattialla laita puunpala renkaan alle. Parasta olisi, jos saisit molemmat renkaat ilmaan. 4. Hullun huolellinen sivelee renkaiden pintaan kevyesti silikonia hapettumista vastaan.

Itse olen näin tehnyt sillä ei aiheuta kuin 2min työn jos sitäkään. Laitan kyllä puunpalan sijaan aaltopahvin kaksinkerroin. Pieni hinta mielenterveydestä, ei tule ainakaan sen takia herättyä talviöinä kylmässä hiessä!!!
tounge.gif

nyt meni mulla yöunet, mun mopohan on ihan heitteillä
omg.gif

että seisomaan laitettaessa vaihdetaan uudet öljyt jotka sitten seisonnan päätyttyä vaihdetaan taas uusiin
crazy.gif

Seisomaan laitettaessa kannattaa kyllä vaihtaa uudet öljyt. Muistaakseni rikkiä tai vastaavaa muodostuu öljyn sekaan kun pyörää käytetään, eli ei tee hyvää metalliosille ku pyörä seisoo talven. Seisonnan jälkeen ei niitä ole välttämätöntä enää vaihtaa taas uusiin.

Miten ihmeessa olenkaan saanut kevaalla pyorani tallista liikenteeseen? Akkuakaan en ole ladannu, aina on silti startannut kuin lampimasta varastosta pitaiskin. Ai niin mut eikos pyora pitaisi sailytaa jossakin maaratyssa ilmankosteudessa/lampotilassa.

Joskus oon nahnyt autolehdissa sellaisia ilmastoituja suojatelttoja (kuin tieteiselokuvissa konsanaan), oli tosin suunniteltu miljoonaluokan autoja keraileville... mut kai omalle mopolle voisi tehda samanlaisen kupolin vaikka sissiteltasta...

Joo vaatii ehdottomasti semmossen sissiteltan talvisäilytykseen, on sitten valmiina keväällä. Ja kosteus pitää olla 70% ja lämpötila just +17 astetta Celsius.

Jaa hatusta, vai?

crazy.gif

Seisomaan laitettaessa kannattaa kyllä vaihtaa uudet öljyt. Muistaakseni rikkiä tai vastaavaa muodostuu öljyn sekaan kun pyörää käytetään, eli ei tee hyvää metalliosille ku pyörä seisoo talven. Seisonnan jälkeen ei niitä ole välttämätöntä enää vaihtaa taas uusiin.
Entäs jos (syystä tai toisesta) kesällä tulee viikon/kuukauden tms. tauko, milloin se rikki alkaa syövyttää? Entä jos ajan vain viikonloppuisin, mitä tapahtuu viikon aikana? Ainoastaan olen varma siitä että jos säilytän rengasta kaksi viikkoa kylpyhuoneen muovimatolla siihen jää semmonen jälki joka ei lähe pois.

Se rikkihapon muodostuminen aheituu ymmärtääkseni vanhasta öljystä. Eli jos koneessa on vanha (lue ajettu jonkun verran) öljyä, niin siihen on tullut metallihiukkasia, jotka ovat irroneet koneesta paikasta tai toisesta. Sitten kun pyörän laittaa seistontaan, niin siihen muodostuu pakostakin kondenssi (?)vettä/kosteutta, ja jäteöljy, vesi(höyryt/kosteus)metallihileiden kanssa muodostaa rikkihappo tai sen kaltaista skeidaa, joka kuulemma syö muovi- ja kumiosat aika tehokkaasti, eli tiivisteet ja stefat.
Nyt voipi olla että olen todella väärässä, mutta suuriin piirtein noin ne opitut herrat ovat minulle kertoneet.

jos on typoja, niin syyttäkää Koskenkorvaa...se on yllyttäjä tässä tapauksessa...

Edit: eli toisin sanoen, viisaiden mukaan, jos vaihtaa öljyt syksyllä, eikä sen jälkeen ajeta, niin kone pitäisi olla "puhdas" keväällä...
Jotkus taas suosittelee että täyttää koneen täyttöaukkoon asti halvalla öljyllä syksyllä, tyhjentää, "huuhtelee" halvalla öljyllä keväällä, ja sitten kunnon kamat kehiin, mutta se on minun mielestäni hätävarjelun liioittelua...
Paljon tietysti riippuu siitä, missä olosuhteissa pyörän säilyttää talven yli...

Sellanen mielikuva on mulla, että renkaan ja betonin välillä olis jotain kemiallista kismaa, joka vaikuttaisi epäsuotuisasti renkaan ominaisuuksiin. Siksi sinne esmes pahvia väliin suositellaan. Kuulopuhetta, en oo varma asiasta.
Betonista irtoaa renkaalle, kumille haitallisia yhdisteitä.
Tuoreesta varsinkin.

Pahvi väliin riittää.
OHO!!! Tuo oli uutta... 2 talvee jo säilytelly ihan betonilla... ARGH!!!  
veryangry.gif
Kyllähän nuo jo kannattaa vaihtaa uusiin. Paskana ne on
biggrin.gif

En mä vaan ymmärrä, mulla edes renkaat ei ota betoniin kiinni kun ne on koko talven noin kymmenen senttiä sen yläpuolella jos nyt ovat edes pyörässä kiinni.

En mä vois kuvitellakaan että antaisin koko talven olla pyörien varassa, johan siinä takaiskareiden jousetkin kuoleentuu.

laittaa maton tai muun vastaavan pehmusteen?? miksi rengas ei voi olla betonilattiaa vasten.
nixweiss.gif
:
withstupid.gif
Laitan renkaan alla laudanpätkän koska pyöräni on minulle niin rakas. En kestä ajatusta että rengas joutuu olemaan vasten viileää betonia koko talven. Laudanpala on paljon lämpimämpi. Renkaita olis myös hyvä hieroo talven aikana jotta ne tuntevat olevansa rakastetut!
biggrin.gif

En mä vaan ymmärrä, mulla edes renkaat ei ota betoniin kiinni kun ne on koko talven noin kymmenen senttiä sen yläpuolella jos nyt ovat edes pyörässä kiinni.

En mä vois kuvitellakaan että antaisin koko talven olla pyörien varassa, johan siinä takaiskareiden jousetkin kuoleentuu.
Tuota....anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta kuinka sulla pyörä talvehtii? Roikkuuko se rungosta köysillä kattoon kiinnitettynä
tounge.gif
tai rungon alta joidenkin pukkien päällä? Mulla kun on tuo varikkopukki jonka päällä pyörä on, niin eikös ne jouset siinäkin kuoleennu kun haarukasta nostaa ja jättää säilytykseen...
withstupid.gif

mä laulan haaawei tu helll, eisiidiisiin äänellä ja potkin kumekseja. pöräytän vehkeet käyntiin jos lähtevät ja lataan akkuja. öljyt oon vaihtanu syssyllä. pientä asentelua muutenki.

Back