• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä takia talvisäilön aikana mp:n renkaiden

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
laittaa maton tai muun vastaavan pehmusteen?? miksi rengas ei voi olla betonilattiaa vasten.
nixweiss.gif
:
withstupid.gif

Jostain talvisäilytys ohjeistuksesta lukasin että jos rengas on pitkään sama kohta lattiaa vasten niin se muotoutuu sit siitä "huonoksi". Suositeltiin että käydään säilytyksen ajan välillä pyöräyttämässä niitä nakkeja eri asentoihin. Kait sitten tuolla matolla haetaan sitä et se rinkula ei muotoutuis pyöräyttämättäkään? Mää vaan tiiä, onkohan tämäkin varotoimi pientä liioittelua? Nooh, tuota varmaan kuitenkin haetaan!
omg.gif

Sellanen mielikuva on mulla, että renkaan ja betonin välillä olis jotain kemiallista kismaa, joka vaikuttaisi epäsuotuisasti renkaan ominaisuuksiin. Siksi sinne esmes pahvia väliin suositellaan. Kuulopuhetta, en oo varma asiasta.

esim lankunpätkät renkaan alla estää kosteuden pääsyn renkaaseen... näin informoi käyttöohje kiria talvisäilytys ohjeissa.......
033102beer_1_prv.gif

Sellanen mielikuva on mulla, että renkaan ja betonin välillä olis jotain kemiallista kismaa, joka vaikuttaisi epäsuotuisasti renkaan ominaisuuksiin. Siksi sinne esmes pahvia väliin suositellaan. Kuulopuhetta, en oo varma asiasta.
Betonista irtoaa renkaalle, kumille haitallisia yhdisteitä.
Tuoreesta varsinkin.

Pahvi väliin riittää.

Tuoreesta varsinkin.

Pahvi väliin riittää.
OHO!!! Tuo oli uutta... 2 talvee jo säilytelly ihan betonilla... ARGH!!!
veryangry.gif

Mitenkä tämä kemiallinen vaikutus noin käytännössä ilmenee? Montako vuotta pitiäisi seisottaa putkeen, että alkaisi muutoksen näkemään tai tuntemaan?

Tarjoan pizzan juomineen ensimmäiselle, joka mun prätkän eturenkaasta pystyy katsomalla tai tunnustelemalla sanomaan, mikä kohta oli talven ylitte betonia vasten. Sillä varauksella, että huomaan sen itse ensin.

Mitenkä tämä kemiallinen vaikutus noin käytännössä ilmenee? Montako vuotta pitiäisi seisottaa putkeen, että alkaisi muutoksen näkemään tai tuntemaan?

Tarjoan pizzan juomineen ensimmäiselle, joka mun prätkän eturenkaasta pystyy katsomalla tai tunnustelemalla sanomaan, mikä kohta oli talven ylitte betonia vasten. Sillä varauksella, että huomaan sen itse ensin.
Samaa mieltä, täältä vaikka 2 pizzaa ja tuopilliset päälle. Mutta jos säilyttää mopoa muovilattialla (tai vaikka auton renkaita), niin silloin ymmärrän. Silloin ei suojatakaan rengasta, vaan lattiaa. Lieneekö kukaan huomannut, millaiset lopulliset jäljet kumi tekee muovilattiaan..? Ei lähde pois kirveelläkään.

Nii..ootko huomannu mitää vaikutusta..!?
itellä on joka talvi seisonnassa betonilattialla enkä ole pyöräytelly renkuloita, enkä o huomannu mitää haittavaikutusta.
smile_org.gif

Nii..ootko huomannu mitää vaikutusta..!?
itellä on joka talvi seisonnassa betonilattialla enkä ole pyöräytelly renkuloita, enkä o huomannu mitää haittavaikutusta.
smile_org.gif
Joo, en siis oo kyllä huomannu yhtään mitään. Eli menee tähän ylivarovaisuus kategoriaan tämäkin...
cool.gif

Sitten kun säilytätte pyöräänne kesällä ulkona, kannattaa renkaat ehdottomasti suojata haitalliselta UV-säteilyltä...
wink.gif

Tuoreesta varsinkin.

Pahvi väliin riittää.
No tuskimpa se väriään muuttaa...
Mutta ei haitanne talviajaksi laittaakkaan.

Jokainen, joka on saanut tuoreen betonin porauspölyä iholleen huomaa, että aika hapanta on.

Tuoreesta varsinkin.

Pahvi väliin riittää.
Taasko ajattelemattomuudestani rankaistaan
kaboom.gif
Tuon betonihomman olen tiennyt, mutta takkahuoneessani on laattalattia. Onko klinkkeri yhtä myrkkyä renkaalle kuin betoni
withstupid.gif
Entä jos takasta joskus pääsee hieman häkää ilmaan
ghostface.gif

nixweiss.gif

Siis olen kuullut tuosta jo mopoiässä. Bajahillin talvisäilytysohjeissa näyttää myös lukevan:

1. Varastoi pyöräsi keskiseisontatuelle. 2. Laske renkaiden paineet noin puoleen, kuitenkin niin, että kumeihin jää yli 1 bar. 3. Jos renkaat ovat betonilla tai kostealla lattialla laita puunpala renkaan alle. Parasta olisi, jos saisit molemmat renkaat ilmaan. 4. Hullun huolellinen sivelee renkaiden pintaan kevyesti silikonia hapettumista vastaan.

Itse olen näin tehnyt sillä ei aiheuta kuin 2min työn jos sitäkään. Laitan kyllä puunpalan sijaan aaltopahvin kaksinkerroin. Pieni hinta mielenterveydestä, ei tule ainakaan sen takia herättyä talviöinä kylmässä hiessä!!!

Voi herranen aika. Eikö ne renkaat uusita melkein joka kesä kuitenkin? Ja todellakin, auringon valohan kovettaa kumiseosta. Ottakaa nyt hyvät ihmiset sitten suojahuput niille renkaille mukaan. Voi aina pysähtyessä peittää ettei aurinko tee tuhojaan.

Voi herranen aika. Eikö ne renkaat uusita melkein joka kesä kuitenkin? Ja todellakin, auringon valohan kovettaa kumiseosta. Ottakaa nyt hyvät ihmiset sitten suojahuput niille renkaille mukaan. Voi aina pysähtyessä peittää ettei aurinko tee tuhojaan.

Jep renkulathan vaihtuu niin tiheeseen et jokseenkin ihan sama.
Nää on näitä mutu juttuja, mutta silti on nytkin pahvin pala etusen alla, jos olis maalattu pinta niin olis ihan sama.

Back