• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä alakulttuurien välillä on vielä yhteisyyttä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja expat1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo mopo kuin mopo, EVVK. Itsekkin tullut ajettua ties millä himmeleillä mutta nyt amerikan tekeleellä ja luulen että linja jatkuu. Elitismi toisaalta on sellainen laji että suomesta tuskin löytyy ketään jolla ihan oikeesti on siihen varaa, mulla ainakaan ei ole...
itse pidän aika urpona meininkinä sitä että mollataan toisen valintoja, toki on kiva hieman lämmittää jos joku ottaa homman liian tosissaan mutta loppujen lopuksi kaikki me ollaan samassa veneessä...

En muistanutkaan miten kivasti Bacardi menee raakana
smile_org.gif
Oikeestaan samaa mieltä. Millään tavalla ei koskaan ole kiinnostaneet nuo HDt tai muut customit. Mutta toisaalta aiheesta viitsii ylipäätään keskustella vain HD- kuskin kanssa, tms, mitä välii mitä muut mopottomat ajattelee. Vaikka mistä sen tietää vaikka ajas BMW:t'ä tai HD:tä joskus, vannomatta paras, jos prätkistä tykkää!

Onhan tää kulttuuri muuttunut hirveästi jos vertaa esimerkiksi 90-lukuun. Sillon prätkiä oli harvoilla ihmisillä, monesti pärrällä ajo oli elämäntapa ja nämä harrastajat olivat tinkineet jostain harrastuksen eteen, esimerkiksi talvisin käyttöauton virkaa toimitti joku muutaman satasen kotilo. Näistä vastaantulevista harrastajista heijastui aito kiinnostus prätkiin, neuvoja sai pyytämällä ja asiantuntemus oli eri luokkaa kuin nykyisin. Aika suuri muutos oli kun bomber-sukupolvi alkoi rakentelemaan pyöriä. Silloin tosin alkoi jo saamaan aftermarket osaa ja katetta pyöriin kun ennen ei ollut paljon valinnanvaraa. Samalla ajan kuluessa tänkin harrastuksen "arvostus" on vaihtunut yleiseen paheksuntaan, motoristeilla on löysempi moraali kuin ennen ja prätkästä on tullut statuskapine niille jotka eivät niistä mitään ymmärrä tai ole kiinnostunut aiheesta aidosti. Aito motoristien yhteishenki on vaihtunut selkään puukottamiseen ja kaverin tankintekstien tavaamiseen. Sääli.
Se mihinkään ole muuttunut.
Se suurin muutos on teillä omien korvien välissä.
Mä ajelen edelleenkin kahdensadan euron autolla ja unelmoin jo seuraavasta pyörästä.
Aina on moikattu ja aina moikataan.
Kerhotalolla saa yöpyä kuka tahansa ohikulkija.Kuivaniemessä.
Jo spyörään tulee ongelma, on ainakin viis miestä siinä pyötimässä ja miettimässä mitä tehdään.
Aina on autettu ja aina autetaan.

Se vain että hintojen halpuminen on tuonut lajiin ihmisiä, joilla ei ole aikomustakaan pysyä sen parissa.Siis sunnuntaikuskeja.
Mut he elää tavallaan ja me eletään tavallamme.

Siksipä sanoisinkin, älkää yleistäkö noin helvetisti.
"kaikki on muuttunut" ei ne ihmiset enää" me motoristit" puhukaa mieluummin yksittäistapauksista.Nyt te lätkitte leimoja kaikkien meidän otsaan.Syyttömienkin.

Yhteishenki on huono sana,
Mutta olen joskus naureskellut Hankalassa rasittavaa kaveria jolla oli kiltti päällä, että sais justiinsa turpiinsa pelialueen ulkopuolella, mut omiensa parissa saa olla rauhassa.

Toi moraalin löystyminenkin hiukan naurattaa.
Lupaan pitää kintut ristissä ens kesänä?

Reilut 30v. sitten oli tosi vähän mopoja tien päällä (aiemmin tietysti vielä vähemmän, mutta siitä ei mulla kokemusta) ja kun joskus joku tuli vastaan, niin kyllä oli hienoa morjestella. Ei niin ollu välix millaisella mopottimella kukakin ajeli!

Nyt "joutuu" heluttelemaan useammin, mutta varsinkin sivuteillä, kun vastaantulijoita on vähempi (esim. joku Naruska-Tulppio-suunta) maistuu morjestelu ihan yhtä hyvältä.

Mutta asiaan: Hauskaa on ollut seurata, kun mulla on kolme hyvin erilaista pemua: R75/5,  R100GS ja R1100RS, niin onpahan ollut yllättävää kuinka erilaiset motoristit milloinkin moikkaavat takaisin!

Yleistää ei saisi, mutta kun se vaan niin näyttää olevan...
Hauskaa on ollut, kun R75/5:lla ajellessa "parjatuimmatkin" pitkäkeulaisilla HD:illä ajavat on ihan reilusti moikanneet, mutta "muovikuula"-miehet ei kättään heilauta.
R100GS:lle taas varmimmin kättään nostaa enska-kuskit.

No näinhän sen tulee kai ollakin: Kai sitä kuuluukin tuntee enempi "yhteenkuuluvaisuutta" mitä enempi ollaan "yhteneviä", niin ajatuksilta kun olemukselta?

Mutta oltiin me sitten matka-, kura-, rata-, tekniikka,- taimitävaan-motoristeja, niin motoristeja kumminki!

Jos vierastat tai arastat kiiltävällä Goldwingillä goretexeissä keikistelevää pariskuntaa tai rähjäisen kurapyörän päältä nousevaa märkää lötköä etkä mene juttelemaan, niin ihan ekaksi pitää katsoa peiliin.
Käytetäänkö Wingillä goretexejäkin, mä luulin että shortseja ja sandaaleita
smile_org.gif

Sorry oli ihan pakko.

Aiheeseen, mun mielestä porukka on kautta linjan ihan hyvää sakkia. Ihmisillä on erilaisia taustoja ja motivaatioita moottoripyöräilyn harrastamiseen. Myös taloudelliset tilanteet ovat erilaisia. Sitä kautta löytyy erilaisia mielipiteitö, joita on nykyään sähköisten viestimien avulla ilmaista toisille.

En minä ainakaan uskalla sanoa, että joskus ennen harrastajat olivat aidompia tai jotain. Tosin en nyt ole vielä 3 vuotta kauempaa itsekään pyöräillyt. Eiköhän ihmiset aina kuvasta omaa aikakauttaan, riippumatta harrastuksistaan.

Minulla ei ainakaan ole pahaa sanottavaa mistään ryhmistä, aina olen samoihin juottoloihin/saunoihin/yms mahtunut kaikkien kanssa. Viimeistään nyrkkihippojen jälkeen
biggrin.gif
Oikein mainiota tekstiä, tekisi mieli laittaa tähän legendaarinen +1  
smile_org.gif
.
On meitä vielä sen verran vähän, että käpälää ylös vaan kaikille ja joka ei vastaa niin omahan on häpeänsä.
Ryppyotsaiseksi ei saisi homma käydä kenelläkään, on sitten kyseessä ns. vanhan tai uudemman koulukunnan edustaja. Välillähän tähän prätkäilyyn suorastaan tympääntyy eikä enää huvita nurkilla pyöriminen, ja kun maksaakin jonkin verran tämä 'harrastus' ...

Mutta harrastuksen voi aina lopettaa. Hän, jota prätkäkärpänen kerran puree, sairastaa tautia lopun ikäänsä, halusi tai ei.  
wink.gif

Ennen vanhaan oli tilaa kaikille ja luulen että sitä vieläkin löytyy. Kevät on muuten jo ovella mikäli ette ole huomanneet...  
062802moto_prv.gif

Back