• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä alakulttuurien välillä on vielä yhteisyyttä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja expat1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä tämä harrastajakunta keskimäärin on yhä ihan asiallista populaa ja suvaitsevuutta on vähintään yhtä paljon, kuin kansassa yleensäkin. Minusta tämä pyörien lajimäärän ja ikäjakauman kasvu on vain parantanut asiaa.
Yksi nauttii uudella muovihimmelillä ajosta ja se hänelle sallittakoon. Toiselle se Jawa on kaikki kaikessa. Kolmas pitää vain kurassa rypemistä ihmisarvoisena harrastuksena ja yökkää kuttaperkkaa nähdessään.
Oma nautintoni lähtee niin yksinkertaisesta kuin vanhasta boxeriBemusta. Sitäkään ei kaikki voi sietää mutta minusta on tosi hienoa laskettaa tuommosella kivikautisella rumiluksella vaikkapa 1000km, nukkua yö ja taas laskettaa menemään ja taas ja taas ...omansa kun tuntee, se luotettavuus muuttuu nautinnoksi.

Omat kokemukseni ovat sen suuntaisia, että parhaalla tavalla yhteistä kokemusta ja sitä kautta myönteistä yhteisöllisyyttä tulee harrastuksen reuna-alueilta joissa on "entisen alakulttuurin" alakulttuureita.

On ollut todella hyviä keskusteluja mm:
- wanhojen pyörien rassaamispaikoissa (ja tässä tallissa on jawat ja tuutit vierekkäin, vieläpä paljon niin että samat ihmiset harrastavat useampaa erilaista vanhusta; brittejä ei voi tietenkään kukaan ymmärtää...)
- pitkämatkamotoristien kesken; kun pakaaseista ja olemuksesta näkee että ei olla vain menossa kääntymään naapurikaupungissa
- samoilumotoristien kanssa siellä jossain korven kätköissä
- ja aivan erityisesti talvimotoristien kesken!

Minulle itselleni jäävät etäiseksi torinlaita-/kulmankiertolaiset ja lähilenkeillä viihtyvät vauhtiveikot. Toki lapanen nousee, mutta yleensä ei oikein löydy yhteistä keskusteltavaa kun röhnötän vanhan matkapyörän tai lommoisen kurapyörän päällä.

Paras yksittäinen kokemus tältä talvelta on, kun olin pysähtynyt keittelemään trangiakahveja jäälle järven poukamaan, niin toinen matkaenska papatti vierelle. Hörppäsimme porukalla kahvit ja tarinaa piisasi vielä kolmannelle kupille. Terveisiä vain Tampereen suuntaan!

Moottoripyöräilystä voi nauttia todella monella tavalla. Kisaaminen radalla tai leppoisampikin kilvanajo, pousaaminen tai mikä muu vain motivoiva juttu on ihan yhtä hyväksyttävää kuin muu. Sosiaalisuus on minulle itselleni se isoin juttu.

Onhan se totta, että meitä (motoristeja, moottoripyöräolijöitä) on moneen junaan ja osa on jääny asemallekkin...

mitä nyt olen yhden ajokauden ajaneena huomannu, että ei se niin ole pyörän merkistä kiinni. kyllä lapanen nousee ja jos ei pysty kättä irrottaa tangosta just silloin niin ainakin yritän nyökätä. Pikkupojat vilkuttelee yleensä ku ohi ajaa ja moikkaan kyl takas jos vaan huomaan.

En myöskään arkaile keskisormenkaan/nyrkin heiluttelua, jos joku kanssamotoristi tekee jotain idioottimaista. Sama koskee kotilokuskeihin, vaikka välillä tekis mieli potkia sivupeilit irti muistutukseski kiilaamisesta tms.kyllä suomalainen tajuaa jos virheen tekee.

kahvilla yms tulee juteltua kans kaikkien kanssa joilla kypärä on mukana. kevarikuskienkin kanssa sillointällöin, mut harvemmin. Yleensä ihan kotilokuskitkin tulee juttelemaan. Ainakin viime kesäkuun pohjoisen reissulla. Rukalla kattelivat hieman pitkillä ku räntäsateessa pyörää tankkasin.

Ei kaikki DIY-motoristit sen takia remppaa pyöräänsä itse, koska ei oo vara viedä huoltoon. miksi maksaa sellaisesta muille jonka voi tehdä itse ja mikä mielestäni kuuluu moottoripyöräilyyn ja on yleensä ihan kivaakin, joskus jopa haasteellista. Uudet pyörät kannattaa jopa huoltaa liikkeessä, ei se välttämättä siitä johdu, ettei osaisi.

Mukava harrastus, jonka parissa liikkuu mukavia ihmisiä.

Kevättä odotellessa...
biggrin.gif

Edit: Oh yeah baby jo 666 viestiä täyttä paskaa!!!
PETO!!

Asiaan: Kyllä ainakin täällä "susirajan takana" motoristit on "yhtä", lukuunottamatta wannabe-enkeleitä(eikä heistäkään kaikki), joiden ajatuksena on tyyliin etä jos et istu HD:n selässä et ole mitään.

Viime kesänä olin pulkkilan ABCllä kahvilla niin siihen joku touring-kuski ja joku kawa-customisti pysähty ja tuli heti porisemaan. Ja Keskustelun lopuksi minut kutsuttiin kylään ym.

n.20min. myöhemmin olin levikkeellä puhelimessa niin sama kaveri ajoi ohi, kääntyi takaisin ja tli kysymään tarviinko apua. Ei onneksi tarvittu.

Kiitos ko. kuskille avuntarjonnasta.

ja tämä vain yksi esimerkki. Itse en ole kokenut minkäänlaista syrjintää nuoresta iästä tai muustakaan riippumatta.

Ne menee kaikki tietysti osittain limittäin, mutta pääasiassa noin. Esimerkiksi kun joku joka on hyvin kiinnostunut moottoripyöristä tapaa jonkun, jolla on ne kiiltävät goretexit tai uusi nahkapuku ja kallis pyörä, niin se pitää naurettavana ettei hän tiedäkään pyörästään mitään vaan vie sen aina kalliiseen huoltoon. Samaan aikaan joku toinen ajattelee sen pyöristä kiinnostuneen olevan täysi kusipää kun kohtelee toista motoristia sillä tavalla, vaikka pitäisi olla samaa porukkaa, mutta samaan aikaa nauraa jollekin kun se on niin motoristia mut ei ole vielä slangisanat ja termit halussa...

Nykyään tuntuu, että tavallisin tyyppi on palkkansa ylimääräistä osaa kuluttava vasta hiljattain pyörän hankkinut, joka vaatii muulta liikenteeltä hänen erityisasemansa huomioimista, ei uskalla jarruttaa etujarrulla ja jonottaa ruuhkissa kuin autolla vaikka pääsisi välistä... jaksaako semmoisten vuoksi nostaa lapasta?
Jokin aika sitten(aika kauan sitten..) joku täällä naureskeli uusilla goreilla/nahoilla liikkuvia motoristeja. Aika merkillistä. Jossain vaiheessahan nuo varusteet ovat joka tapauksessa uusia, vaikka kledjujen omistaja olisikin jo vuosikymmeniä moottoripyöriä harrastanut kaveri... Se että pyörän vie huoltoon lienee aika normaalia. Mulla ei kesän aikana ole kunnon tilaa missä pyörän voisin huoltaa edes ja monilla saattaa olla ihan sama pulma. Nykyisiä pyöriä on muutenkin jo vaikea huoltaa ja takuun säilymiseksi helpointa se on vaan viedä ammattilaisen hoiviin. Näin teen itsekin 8000km välein ja jos jotain vikaa tulee, enkä koe olevani huonompi motoristi kuin muutkaan.

Toisella tavalla ajatteleva ja toisenlaisella pyörällä ajava ei minua hetkauta. Kukin ajaa millä parhaaksi näkee. Pystyn kyllä ihastelemaan Ducatia, Bemaria ja muita ja tulen myös juttuun kyseisten laitteiden omistajien kanssa. Mulle se kusipäisyys on lähinnä moukkamaista käytöstä muita harrastajia kohtaan. Hyväntahtoinen vinoilu toki kuuluu asiaan...
wink.gif
Tulee mieleen esimerkki viime vuosituhannelta kun pysähdyin tankkaamaan VFR:ni. Pari kaveria jotka olivat siihen prätkillään tulleet tulivat juttelemaan. Ja alkoivat kilvan haukkumaan pyörääni. Kysyivät mm. kuinka paljon pyörälläni on ajettu? Vastasin että noin 38000. He vastasivat kuorossa: "Eikä moottoria ole vielä avattu?? Sehän on sitte aivan paska! Loppuun ajettu!" Jätkät näyttivät olevan jopa tosissaan...
tounge.gif
Nauroin ääneen ja poistuin paikalta.
tounge.gif
biggrin.gif

Mutta onko tosiaan niin, että et moikkaa motoristille joka ei splittaile jonojen välissä??
biggrin.gif
Sekö on yksi niistä asioista, joka tekee motoristista moikkaamisen arvoisen?

Mutta onko tosiaan niin, että et moikkaa motoristille joka ei splittaile jonojen välissä??
biggrin.gif
Sekö on yksi niistä asioista, joka tekee motoristista moikkaamisen arvoisen?
Ei. Moikkaan vieläkin kaikkia. Mutta tuolla oli tarkoitus tuoda esiin sitä porukkaa, jotka pelkäävät harrastustaan koska eivät oikeasti ole siitä niin innostuneita, vaan ajelevat(tai omistavat) lähinnä siksi kun haluavat olla jotain. Kai kaiken harrastuksen ydin on se jotka pitävät siitä itse tekemisestä, ei olemisesta harrastaja.

Ja jos et huomannut niin tuossa tekstini toisessa kappaleessa kaikki hahmot toimivat väärin. Ja joka porukassa on aina niitä, jotka niin toimivat juuri niin. Et ehkä ihan ymmärtänyt mitä yritin sanoa.

Muistakaa kaikki sitten osoitella mua sormella ja nauraa suureen ääneen, jos tuolla tien päällä tavataan. Onhan mulla eka ikioma pyörä alla, uudet uututtaan kiiltävät nahkat päällä, eikä taida viime kesän kilometreillä olla vielä hiottu jarrutustekniikkaakaan parhaimmilleen.Pyörääkään en ole huoltanut itse koskaan, enkä taida päästä opettelemaankaan, kun vilkasliikenteinen kadunvarsi ei ole paras paikka opetella pyörän tekniikkaa. Älkää kauheesti nolostuko, vaikka nostankin kättä kun tuutte vastaan, olen vain niin hyvissä fiiliksissä, kun olo tuntuu vapaalta ja pyörä nielee asfalttia.
062802moto_prv.gif
tounge.gif

Nykyisin pyöriä ja niillä ajavia ihmisiä on jo niin tuhottomasti ettei niitten välillä oikeesti mitään yhdistävää tekijää ole. Hienoa silti jois jaksaa vastaantullessa moikata.
Kovin moni sellainenkin kaveri, joka aikanaan vannoi ettei koskaan hanki pyörää, kummasti vaan tänäpäivänä sellaisella huristelee. Hienoa että mieli muuttuu.

Vielä yhdeksänkymmentäluvun alussa moottoripyörät ja -pyöräilijät oli vähän sellaista niinkuin ei-toivottua porukkaa, vähän samalla lailla kun jenkkiautoilijat aiemmin. Joskus tuli oikein kavereitten kanssa laskettua montako kertaa illan aikana joutuu posliinin pysäyttämäksi ja syynäämäksi, vaikkei mitään laitonta tekisikään.
Kuusi kertaa taisi olla mulla maksimi.
Yhteishenkeä oli silloin vähän erilailla kun nykyään.

Kaikille tulee morjestettua, eikä harmita jos joltain jää moinen huomioitua.
Mm viimekesänä tapasin monia uusia tyyppejä tuolla kiertelyillä ja täytyy sanoa, että hauskaa oli
smile_org.gif

Nää kirjoitukset on vaan tälläistä talvi ropeltelua, kukapa tätäkään muistaa kun liikenteeseen pääsee... Lisäksi eihän täällä org:ssa kirjoittele kuin osa motoristeita, joten mitään liian suuria tilastoja on turha kehittää.

Toimin jatkossa kuten aiemmin, morjestelen ja tarjoan apua tarvitsijoille
062802moto_prv.gif

Melkein kaikki vastaantulijat moikkaa .
Toiset vain niin huomaamattomasti että vasta kohdalla huomaa jos ollenkaan .
Mulla varmaan lapa pystyssä liikaakin kun tuuli meinaa kinnasta viedä .
Harva ohittaja moikkaa , minä taas aina kun sellannen harvinaisuus tapahtuu .

Mutta eiköhän anneta kaikkien ajella vain tyylilään.
Kyllä paanalle mahtuu .

Mun mielestä samaa porukkaa yhä ollaan. Kaikille ei varsinkaan kaupungissa voi moikata, saisi olla lapa ojossa koko ajan.

Eri alakulttuureista sen verran että itselleni asia, jota moottoripyöräily minulle on, on hyvin kapea-alainen. Moniakaan suuntauksia en pysty käsittämään, vaikka kuinka haluaisin. Joillekin ehkä jopa vähän hymähtelen. Mutta sallin sen myös muille. Senkun nauratte omalle ajatukselleni moottoripyöräilystä jos siltä tuntuu. Kyllä sitä porukkaa tielle mahtuu ja Esson baariin.

Sanoisin että motskaripiireissä on enemmän yhteisyyttä kuin muissa alakulttuureissa. Se vaan ei enään ole alakulttuuri kuten joskus muinoin. Sama tunne valtaa pioneerit aina kun heidän omasta alakulttuuristaan tulee "mainstreamia". Tuntuu pahalta kun etu-jee-jee tukalla varustetut H&M pojat tulee ja omii homman itselleen kunnioittamatta vanhoja partoja sekä opettelematta alan käytöstapoja. Hyvä puoli on se että kun se menee muodista niin nämäkin kaverit lähtevät kuvioista kun kuppa töölöstä.

Mitä tulee siihen että autetaan kaveria tien varressa niin....no...mä kyllä pysähdyn tien varressa seisovalta kotilokuskiltakin kysymään tarviitko apua siinä uskossa että se päivä kun mä olen itse siellä tien varressa toivon jonkun myös palauttavan palveluksen. Pitäisi kuulua ihan joka iikan käytösmalliin koska sitä saa mitä tilaa. Välinpitämättömyys lajitovereita kohtaan on vittumainen sairaus johon ei ikävä kyllä taida olla lääkettä.

Sillä prätkäväellä mitä nyt lyhyen motskarointiaikani aikana olen tavannut .ORG! PK ym..missä lie grillaus ajoissa on ainakin ollut ihan asiallista sakkia. Se mikä repii meidät kahtia ja jaottelee sakkia on suvaitsemattomaisuus toisten harrastus tapaa kohtaan.

Täällä Suomessa ei muutenkaan puhella vieraille niin musta on ainakin hienoa että prätkätyypille voi lähes poikkeuksetta mennä haastelemaan ja sitä ei katsota mitenkään kummaksi. Iästäni huolimatta mä näytän just semmoselta wannabe junnulta farkuissa ja nahkarotsissa, silti kesällä tauoilla tuli jutskattua kymmenien keski-ikäisten gore-tex pukuisten touring kuskien kanssa eikä ykskään kysyny "ootkos niitä bombereita" tai "vetomies"? Ei pari mätää tyrää tätä kulttuuria tuhoa.

Yhteisyyttä löytyy ja paljon tästä jengistä!

Stay heavy...
buttrock.gif

Edit: Oh yeah baby jo 666 viestiä täyttä paskaa!!!
*oih*
inlove.gif

Loistava mielipide nuorelta mieheltä.
Tuollaista lisää.
smile_org.gif

Totta munassa lapa nousee!

Ja enemmän tässä on yhteenkuuluvaiduen tunnetta ku missään.

Mopo, ku, mopo, samat olosuhteet.

Moikataan ku tavataan, oli mopo mikä hyvään.
tounge.gif

Sanoisin että motskaripiireissä on enemmän yhteisyyttä kuin muissa alakulttuureissa.
Mikä ihmeen alakulttuuri? Avaas tota hieman.

Prätkähän on vaan kulkuneuvo, jolla on hauska ajella. Mitä kulttuuria siinä on? Olenko siis kulturelli, parempi ihminen?

Joillekin ajamista tärkeempi asia tuntuu olevan kuuluminen johonkin. Sosiaalinen status ja sitä kautta kaverit on tärkeintä. Jos tykkäät vaan ajaa, olet huono motoristi ja huono ihminen, kuten aikoinaan täällä todisti joensuulainen wannabee-motoristi.

Sanoisin että motskaripiireissä on enemmän yhteisyyttä kuin muissa alakulttuureissa.

Prätkähän on vaan kulkuneuvo, jolla on hauska ajella. Mitä kulttuuria siinä on? Olenko siis kulturelli, parempi ihminen?

Joillekin ajamista tärkeempi asia tuntuu olevan kuuluminen johonkin. Sosiaalinen status ja sitä kautta kaverit on tärkeintä. Jos tykkäät vaan ajaa, olet huono motoristi ja huono ihminen, kuten aikoinaan täällä todisti joensuulainen wannabee-motoristi.
ajaminen on tärkeetä.
Mutta on kiva, kun toiset motoristit moikkaa.

Ihminne haluaa kuulua johonkin ryhmään. oli se sitten vaikka Jenkkiharrastajat, koiraharrastajat, Vaeltajat, motoristit.

Joku ryhmä, johon on kiva kuulua, olkoon se mikä tahansa.

Se ei ole elvistelyä, se on kivaa.

ja sitä suuremmalla syyllä se on kokonaisuus, ei merkkiin sidottu.

Jos tykkäät vaan ajaa, aja.
Se minkään huonon merkki ole.

Mutta silti voi avuntarvitsijan luo pysähtyä.
Ihmisiä me ollaan ensi sijaisesti, muut sitten.

ajaminen on tärkeetä.
Mutta on kiva, kun toiset motoristit moikkaa.

Ihminne haluaa kuulua johonkin ryhmään. oli se sitten vaikka Jenkkiharrastajat, koiraharrastajat, Vaeltajat, motoristit.

Joku ryhmä, johon on kiva kuulua, olkoon se mikä tahansa.

Se ei ole elvistelyä, se on kivaa.

ja sitä suuremmalla syyllä se on kokonaisuus, ei merkkiin sidottu.

Jos tykkäät vaan ajaa, aja.
Se minkään huonon merkki ole.

Mutta silti voi avuntarvitsijan luo pysähtyä.
Ihmisiä me ollaan ensi sijaisesti, muut sitten.
Ajaminen on kivaa, ja toisten samanlaisten tapaaminen on kivaa. En minä sitä kiistä. Suurin osa taitaa olla vaan tavista 8-16 väkeä, eikä siinä mitään vikaa. Lääkäreitä, johtajia, myyjiä, IT-duunareita,taksikuskeja, muita duunareita, opiskelijoita, opettajia. Mikä alakulttuuri? Harrastushan tämä on useimmille.

Niinpä, tässä harrastuksessa on sisällä niitä alakulttuureja.
Ajaminen, puuhastelu ja toisten tapaaminen nyt vaan sat-
tuu olemaan kivaa.

Joo mopo kuin mopo, EVVK. Itsekkin tullut ajettua ties millä himmeleillä mutta nyt amerikan tekeleellä ja luulen että linja jatkuu. Elitismi toisaalta on sellainen laji että suomesta tuskin löytyy ketään jolla ihan oikeesti on siihen varaa, mulla ainakaan ei ole...
itse pidän aika urpona meininkinä sitä että mollataan toisen valintoja, toki on kiva hieman lämmittää jos joku ottaa homman liian tosissaan mutta loppujen lopuksi kaikki me ollaan samassa veneessä...

En muistanutkaan miten kivasti Bacardi menee raakana
smile_org.gif

Ollakseni näinkin nuori ja vasta ohimoilla harmaata, niin olen kyllä kovin vanha. Nassikkana syrjäkylillä kun pyörä oli jo lakannut olemasta "köyhän auto", mutta nykyinen "valitsetuhansieneurojenharrastusvälinetällevuodelle" -yltäkylläisyys ei ollut vielä voimissaan, moottoripyöräily oli selkeä valinta.

Mopot (ja invamopot) toki kansoittivat pitäjiä, mutta isojen pyörien kuskit olivat tunnettuja ja myös edustivat roolissaan.

Jotenkin 90-luvun lamasta noustessa sentimentti muuttui. Toki 80-luvun kulutuskulttuurissa pyöriäkin osteltiin, mutta taisi olla vain hyväksi pyöräkannalle vaikuttamatta erityisesti kulttuuriin. Sitten yleinen vaurastuminen toi pyörän yhä useammalle, mutta ilmaston lainalaisuudet ja kuitenkin edelleen kallis hinta piti pyörän harrastevälineenä. (Sivuhuomautuksena, kun itse ajan ympäri vuoden myös valkokilpisillä, niin kuulun ilmeisen pieneen porukkaan. En itse kuitenkaan luokittele talviajoani "ennenvanhaiseksi" hyötyajoksi, kyse on jatketusta nautinnosta.)

Nyt olemme tilanteessa, jossa pyörien tekniikan kehitys sallii ajamisen ilman paneutumista tekniikkaan, hyvät tiet ja ja maltillinen liikennöinti pitävät kuskit pääosin hengissä ja pyöräkanta on niin laaja että pienellä rahalla pääsee kiinni pitopyöräänkin. Lääkäreistä jääkäreihin voi - ja ajaa.

Pelkkä moottoripyöräily ei enää ole ilmaus mistään muusta kuin että on sen verran ylimääräistä rahaa että voisi ostaa myös isomman taulutelkkarin tai käydä Tallinnaa pidemmällä reissaamassa. Kansaneläkkeen perusosalla tai toimeentulotuella ei kai oikein pyörän pitäminen onnistu. Ei vielä kovin erottelevaa.

Kuten yllä kirjoitin, alakulttuureja löytyy kyllä moottoripyöräilystä. Ne ovat nykyään samanlaisia taskuja isomman heterogeenisen ympäristön keskellä kuin itse pyörätouhu itsessään taannoin.

Näin minusta tuntuu.

Toisaalta, esimerkiksi Lapissa taipaleilla kulkiessa erityisesti talvisin on samaa kohtaajien yhteisyyttä aistittavissa kuin joskus Unionin pihassa. Kesällä tunturikeskuksen lähipolulla sitten ovat liikkeellä monet muutkin, eivätkä ihmiset pääse kohtaamaan.

Moikataan nyt kuitenkin, ja autetaan, ja turistaan. Vaikkei tietäisi mistä se tulee, ei se sen arvoa vähennä rahtuakaan!

Vastasin että noin 38000. He vastasivat kuorossa: "Eikä moottoria ole vielä avattu?? Sehän on sitte aivan paska! Loppuun ajettu!" Jätkät näyttivät olevan jopa tosissaan...
tounge.gif
Nauroin ääneen ja poistuin paikalta.
tounge.gif
biggrin.gif
Ahaa.. näyttäs olevan "tuliterän" lasissa 9 kymppiä pauttiarallaa ku aloin purkamaan vähän enimpiä pois jotta näkis noita venttiilejä, mitäpä väliä sillä kun toimii niinkuin pitääkin. Siinä olis vähän pojilla naureskelemista.. varmaan toinen valokin on heikäläisten mielestä palanut
biggrin.gif

Back