• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millaisia varusteita lämpimille ilmoille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alehto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt pari päivää tullut ajettua Turussa sortseilla ja t-paidalla. Säät (>+25 astetta) ovat niin lämpimät, että ainakaan vuorettomalla Richan takilla ei enää pysty ajelemään ilman että pitää joka pysähdyksellä suihkun kautta käydä. Tämähän sortsit/t-paitayhdistelmä ei ole todellakaan se paras yhdistelmä, jos tulee tehtyä nupit. Nyt kysyisinki jotain hyviä vinkkejä lämpimän kelin varusteiksi? Jotain todella ohkaista paitaa / takkia suojuksilla - mahdollisesti sortsimallisia housuja polvisuojineen? Richalla oli housut joista sai kyllä alaosat pois. Muita merkkejä? Hyvät ehdotukset otetaan vastaan! Ajohanskat ja kypärä sentään on kun ajelen.
wink.gif

Tekninen alusasu ajokamojen alle. Itse olen nyt muutaman päivän käyttänyt ja kyllä helpottaa oloa huomattavasti. Jos ei nyt aivan kaikkea hikeä poista liikennevaloissa, niin kyllä se ainakin puolittaa. Ja se nihkeä tunne jää myös pois kun ajokamat ei liimaudu ihoa vasten kun on jotain välissä.

Sellaista ajokamaa näille keleille joissa ei ole mitään vedenpitävää kalvoa. Aika monella valmistajalla löytyy rotsia joka on reiitettyä kangasta joka henkittää todella hyvin, esim Spyken Rambler tai Shift Air Avenger tai Alpinestarsin Breeze Air Flow.

Lisäksi kannattaa muistaa että nahkatakki on paljon viileämpi näillä keleillä kuin joku goretextixtex-takki.

Niinhän siinä taas kävi, että kevättalvella uho oli kova, notta varusteet päällä aina, mutta nyt helteellä on tullut shortseissa ja T-paidassa taas päristeltyä kaupungissa..
lookaround_orig.gif

Jos haluaa tosi helteillä pysyä viileänä eikä kuitenkaan ihan ilman suojia tahdo ajella, niin voihan sitä ostaa vaikka tuommosen motocrossissa käytettävän suojapaidan. Esimerkiksi Thor Impact Rig SE, jollaista olen itse harkinnut kuumimmille kesäpäiville.

Meni myynti-ilmoksi, mutta mulla ois tuommoset joutilaana: MP-Asun releet

Varsinki >25C-keleille ihan omiaan, näissä ei hikoile. Suojat kuitenki löytyy. Takki ei pidä mitään nesteitä ulkopuolella, housut pitää ainakin pienen sateen.

Icon Motorheadissä on rei'itetty käsivarsien alapinnat ja olkapäissä+kyljissä tuuletusvetskarit. Nuo kun avaa niin läpiveto on varsin mukava. Tietty viilentää kanssa jos ostaa vaaleamman sävyn kuin kokomustan.

Lisäksi kannattaa muistaa että nahkatakki on paljon viileämpi näillä keleillä kuin joku goretextixtex-takki.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Itselläni IXS-goretakki, jossa irroitettava vuori. Kun vuoren ottaa pois, niin tixtexi on paljon viileämpi kuin se nahkatakki mikä hyllystä löytyy. Mutta taas, nahoissakin on eroa, tämä yksilö ei ole viileämmästä päästä.

Ostin Spidi comforce basic alusasun.
Vielä ei ole käytännön kokemusta, mutta luulisi tommosen reikäkerraston auttavan jonkin verran.
-klik-

Varsinki >25C-keleille ihan omiaan, näissä ei hikoile. Suojat kuitenki löytyy. Takki ei pidä mitään nesteitä ulkopuolella, housut pitää ainakin pienen sateen.
Mulla on samanmoinen takki, tosin erivärinen. Parasta, mitä hellesäällä voi päälleen laittaa.. Vähäinen käyttö sulla, miksi? Meinaan, kun yli >20 asteen lämmössä ei tulis mieleenkään laittaa mitään paksumpaa, saati kalvollista.

Kesähousuina mulla on Hanxilla enskamallin housujen mukaan teetetyt pöksyt, joissa tuuletus todella pelaa. Käsissä hanskat, joissa runsaasti tuuletusreikiä ja jaloissa nilkkurimittaiset ajokengät.

Alla pikkukalsarit, T-paita ja nilkkasukat

Toimii...

Mulla on samanmoinen takki, tosin erivärinen. Parasta, mitä hellesäällä voi päälleen laittaa.. Vähäinen käyttö sulla, miksi? Meinaan, kun yli >20 asteen lämmössä ei tulis mieleenkään laittaa mitään paksumpaa, saati kalvollista.

Kesähousuina mulla on Hanxilla enskamallin housujen mukaan teetetyt pöksyt, joissa tuuletus todella pelaa. Käsissä hanskat, joissa runsaasti tuuletusreikiä ja jaloissa nilkkurimittaiset ajokengät.

Alla pikkukalsarit, T-paita ja nilkkasukat

Toimii...
No kun tuli aikoinaan ostettua nahkatakki + STR-pökät, jotka myös on lämpimällä näppärät päällä. Lisäksi kaapista löytyy normaaleille Suomi-keleille goret, niin ei huvita pitää kovin monia vaatesettejä jemmassa.

Itellä on lämminajossa IXS:n jotku röpelöhanskat. Nuo on se "heikoin lenkki" periaatteessa. Semmoset ohuet kangashanskat, ei tekisi mieli ottaa asfalttia vastaan niillä...aikasemmat oli hiilikuituvahvikkeilla olevat Yokon hanskat, jotka meni parissa kuukaudessa käyttökelvottomiksi, molemmat hanskat tuli kämmenpuolelta reikiä täyteen. Eli ne "ilmanvaihto"reiät jotenki hiertyivät ja käytännössä repesivät isommiksi, että ei meinaa sormet pysyä sisällä.

Kenkinä on ihan tavalliset MP-asun nahkasaappaat. Ne on kyllä sukkamehusäiliöiden aatelia
smile_org.gif
Alla yleensä on samanlainen setti ku J@ckilla.

Jotain todella ohkaista paitaa / takkia suojuksilla - mahdollisesti sortsimallisia housuja polvisuojineen? Richalla oli housut joista sai kyllä alaosat pois. Muita merkkejä? Hyvät ehdotukset otetaan vastaan! Ajohanskat ja kypärä sentään on kun ajelen.  
wink.gif
Onhan noita Halvarssons-merkkistä, www.jofama.se. Nämä on vielä ihan tukevaa tavaraa. Ei niistä suojista paljon ole hyötyä jos ne ei ole kunnolla kiinni. Noissa on osa nahkavahvistettuja, esim Maximum-takki. Halpa se ei ole, 400€.

MP-asulla on vähän halvempaa settiä.

Sitten voi hankkia suojapalttoota ja housua, esim Dainese ja Forcefield, ja laittaa päälle mitä tykkää, vaikka verkkarit.

Mutta eikös se lämmin ole vain paikallaan elvistellessä? Pitää siis vain
sport05.gif

Jos oikein todella viielätä hyvää suojaavaa kampetta etsii, niin Sinisalon suojapaita voisi olla sellainen; http://www.sinisalo.com/index.php?120
Sorry, kun en osaa linkittää hienommin.
Housuiksi esim. jofaman ajofarkut, joissa on vahvikemateriaalia takamuksessa ja polvissa; http://jofama.se/resources/458_jet-00.jpg
Noihin saa myös liitettyä polvi-ja lantiosuojat. Mun mieheke ei niitä suojia ole kuitenkaan huolinut. Parempi kai tuokin kuin perusfarmarit. Puhumattakaan shortseista.

Itse luotan nahkaan, sopivan viileät ajellessa on ollut Nexon N-forse ja Sweepin bootcut. Tarkenee kyllä liian hyvin jos joutuu pysähtelemään.
http://nexo.fi/
http://www.eurobiker.fi/kauppa/prod_list.html?groupID=23&oc=1

Back