• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä pyörällä radalle mukaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jac0
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jac0

tutkija
Itseltä löytyy Z750 ja Kovasti tekis mieli lähteä tänä kesänä noille ratapäiville mukaan. Onko tollasella pyörällä kuitenkaan mitään järkeä lähteä vai pitäskö tilalle hommata joku täysverinen kyykky?

Itseltä löytyy Z750 ja Kovasti tekis mieli lähteä tänä kesänä noille ratapäiville mukaan. Onko tollasella pyörällä kuitenkaan mitään järkeä lähteä vai pitäskö tilalle hommata joku täysverinen kyykky?
Kyllä sinne sopii käytänössä mikä tahansa pyörä, kunhan tietysti on valittu sopiva tilaisuus/ryhmä. Se on ihan kiinni kuskin asenteesta ajamista kohtaan mitenkä se lähtee sujumaan.

Zetalla on ihan kiva ajella rataa, kunhan ei nyt yritä mitään rataennätyksiä ajella... pari-kolme kertaa kesässä tulee käytyä.

Mukaanhan kannattaa lähteä pyörästä riippumatta.
Pyörämalli lähinnä rajoittaa sitä missä luokassa kannattaa ajaa.
Toki nopeimmassa luokassakin on nähty fightereita ja supermotoja.
Elikkä mukaan vaan, kyllä tuolla Z750 on ominaisuudet jo niin kohdallaan, että muiden vauhdissa hyvinkin pysyy.
062802moto_prv.gif

Radalle menon perimmäisenä tarkoituksenahan on opetella ajamaan sillä omalla pyörällä; ominaisuudet ja rajat tuntien. Samalla tietenkin oppii lisää ajamisesta ylipäätään ja pystyy hyödyntämään opit nopeampina kierroksina ottamatta silti liikaa riskiä. Hankkimalla nopeampi pyörä käy helposti niin, että huomio kiintyy vain kovempiin suoranopeuksiin eikä varsinainen ajotaito parane. Hitaammalla pyörällä täytyy opetella pakosta kaarreajon salaisuuksia, koska voimaa suoralle ei löydy niin helposti. Hidas- ja keskiryhmässä pysyy kyllä porukan mukana. Tietenkin jos haluaa vetää suoria täysillä ja sitten tappaa jarrulla vauhti ennen mutkaa...
wink.gif

Ehdottomasti radalle vaan! Tietysti tulee pitää järki päässä, vaikka alla ois mikä pyörä tahansa. Ei kai sillä niin väliä, vaikka ei se radan nopein kuski olekaan. Hauskuus yhdistettynä turvallisuuteen, ennen kaikkea!?!?

Jokuhan mainitsi, että mopolla en lähtisi radalle, mutta sitä isommilla kyllä. Z750 varmasti aivan mahtava pyörä radalle.
Jos aikaisempaa kokemusta radalla ajamisesta ei ole niin hitaaseen ryhmään vaan. Yleensä tässä ryhmässä koheltajat pistetään kuriin vetäjien toimesta. Tästä siis itsellä on kokemusta.
withstupid.gif

Radalla olen nähnyt kustomia, Wingiä ja ER5:sta.
Autopuolla Ford KA oli hauskin.

Ajokamppeehan ne tietysti pitäisi olla mahdollisimman hyvät. Kaatuminen kun on aina mahdollista, koska kaksipyöräisestä on kyse. Ajeli kuinka varovaisesti tahansa. Kunnollinen nahkapuku se tärkein ainakin omasta mielestäni on.

tosi on että sillä pyörällä millä kadullakin ajat - saa eniten irti, ellet aio kisaamaan...

itse aloitin tuolla Thundercatilla (jonka ostin ihan kilometrivehkeeksi) ja Goretexeillä ja jos rykkösestä joskus luovun niin kissalla menen radalle taas - tosin nahkapuvussa kun sellainen nyt sitten on jo
tounge.gif

Kyllä pienemmälläkin pärjää.. Itse aloittelin honda nsr 125:llä ja välillä cagiva mitolla. Sv 650 s:llä myöskin mukavaa touhua. Piikillä oli aikoinaan erittäin hauska keskiryhmässäkin näpäyttää muutamia isompia laitteita mutkissa, tietty suoralla sitten jäätiin..
tounge.gif

Öhöm, itse olen ensimmäisen kerran ollut radalla ER:llä ja kyllähän tuolla customeitakin näkyy. Radalle voi mennä ihan millä pyörällä vaan.

Edellisiä kompaten ei sillä mitään väliä ole millä prätkällä sinne radalle menet, pääasia että menet. Ryhmä vaan ajotaitojen mukaan. Z750 toimii radalla varmasti aivan riittävän hyvin.

Itse ajelin Z1000:lla radalla parina kesänä ja loppuvaiheessa nopeassa ryhmässä. Nopean ryhmänkin (ainakin mp-tuen päivillä) vauhti on tosin kasvanut siinä määrin että en tiedä onko sinne enää nykyään paljon asiaa nakufillarilla muualla paitsi Ahvenistolla. Keskiryhmäkin tuntuu menevän about samaa vauhtia mitä nopea pari kesää sitten. Kallistusvarathan noissa tulee tietysti vastaan kun vauhti kasvaa ja kyllähän kyykyllä on toki helpompi kovaa ajaa.

Radalle vaan ja siinä vaiheessa kun tuntuu että pyörästä loppuu ominaisuudet niin fillari vaihtoon jos homma maistuu.

mukaan vaan,zetahan menee radalla ihan nätisti mitä itse olen nähnyt.ja kulkuakin löytyy enemmän kuin meikäläisen sv:stä.tosin kuskistahan se on enimmäkseen kiinni kuinka radalla menee,"mutu"tuntumalla sanoisin et olkoon naku tai katettu niin nykyisissä pyörissä ominaisuudet riittää aikasta pitkälle:)

...itse aion mennä radalle YZF 750 r:rällä...vaikka vanha pyörä onkin niin kyllä sillä pärjää kun pitää pyörän kunnossa
baaa.gif

Ite menin ihan ekoina kertoina 22kW piikillä... ja jos joku muu menee vähän alitehoisella pyörällä radalle, vapaisiin harjoituksiin missä ei ole ohituskieltoa nii olkaa varuillanne suorilla!
Ite meinasin pompata pyörän päältä, ku joku kilonen välähti silmänräpäyksessä mun ohi! Ei siinä et se menee ohi, mut se möree ääni yht'äkkii tyhjästä, tuuppaa vähän säikäyttämään jossei odota
biggrin.gif
Lopulta piti aina käyttää korvatulppia, ettei säikähtäny liikaa.

Back