• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä paras putsata ja öljytä KN-suodatin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harttana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
molola
elikkäs mikä on halpa ja hyvä keino putsata ja öljytä KN ilmansuodatin? mikä liuotin ja öljy siihen parhaiten käy jos ei halua käyttää ylihinnoiteltuja KN tuotteita
tounge.gif

Omista PiperCrosseista lähtee ainakin paska ja filtteriöljy kuumalla vedellä ja Fairylla. Filtteriöljynä käytän jotain spraymallia. Olikohan se Wynn's tms, kaveri sen mulle toi kun pyysin.

lisäys: Olikin muuten Bel Rayta. Ei tainnut 15€ maksaa se iso puteli.

Noniin, onnea vaan sitten matkaan. Näin ne kauhutarinat kehittyy noiden erikoissuodattimien aiheuttamista vaurioista.

Eiköhän nyt kannata jotain tarkoitukseen suunniteltua ainetta (pesuaine+öljy) hankkia. Sen K&N-paketin mukana tulisi vielä ohjeetkin, niin ei tarvii hetikohta niitä kysellä 'tietäjiltä'. Ja ainetta piisaa isältä pojalle ja sen kaverille, kun vaikkapa 5tkm välein putsaa, jolloin ei paska liiaksi pääse pinttymään. Ja on niitä varmaan halvempiakin oikeita hoitosettejä saatavilla, nettiä vaan naputtamaan. Tai sitten kysele joltain jolla jo setti on. Varmaan eurolla sen pikkulirauksen aineita saa pummattua jos ei halua itse investoida.

juu k&n myy sellasta service pakettia missä on pesuaineet sun muut dödöt.ite laitoin aina yöksi likoomaan fairyyn ja kuumaan veteen ja seuraavana päivänä antaa rauhassa kuivaa ja bel-rayn vapareille tarkotettua sprayta päälle.(hyväksi todettu toimenpide crossi vehkeissä)

sanoi:
Omista PiperCrosseista lähtee ainakin paska ja filtteriöljy kuumalla vedellä ja Fairylla.

Oma Pipercrossini on sellainen vaahtomuovisuodatin, kun taas vastaava K&N on puuvillaa. Molemmille on tiettävästi omat puhdistusaineensa.

Itse olen pessyt tuon superlonisuodattimen bensassa liottamalla ja vedellä läpi huuhtelemalla. Fairy voisi olla hellävaraisempaa, jospa tuota pitäisi vaikka kokeilla.

sanoi:
Omista PiperCrosseista lähtee ainakin paska ja filtteriöljy kuumalla vedellä ja Fairylla.

Oma Pipercrossini on sellainen vaahtomuovisuodatin, kun taas vastaava K&N on puuvillaa. Molemmille on tiettävästi omat puhdistusaineensa.

Itse olen pessyt tuon superlonisuodattimen bensassa liottamalla ja vedellä läpi huuhtelemalla. Fairy voisi olla hellävaraisempaa, jospa tuota pitäisi vaikka kokeilla.
Niin on, mutta järkeä saa toki käyttää. Puuvilla ei vahingoitu pätkääkään fairyllä..
Myöskään filsu ei tiedä mitä öljyä siihen on laitettu. Ainoa ero puuvillafiltteriöljyssä ja foamiöljyssä on purkin etiketti. Samaa tahmeaa rasvaa, sillä on nimittäin molemmissa täsmälleen sama tehtävä.

No ei ole samaa kamaa. Olen nimittäin joskus yrittänyt öljytä BMC:n filtteriä vaahtomuovisuodattimeen tarkoitetulle öljyllä, ei jäänyt paljoa kerrottavaa jälkipolville tuosta tapahtumasta. Meni meinaan ihan oikeasti tukkoon se suodatin.

Tämä kysymys on tietenkin täysin asiaton, mutta lukiessani tätä koko moottoripyora.org -palstaa väistämättä nousee mieleen kysymys siitä, mihin tämä kaikki putsareissa, varaosissa ja moottoriöljyissä sekä huolloissa erilaisilla konsteilla säästetty raha lopulta menee. Miksi pihtaajalla on prätkä? Pihiys on sairaus.

Tuleeko säästynyt raha tuottavasti sijoitetuksi, hupeneeko humpuukiin vai omistetaanko tässä moottoripyörää perheen elatuksen kustannuksella? Kummallista.

Tämä kysymys on tietenkin täysin asiaton, mutta lukiessani tätä koko moottoripyora.org -palstaa väistämättä nousee mieleen kysymys siitä, mihin tämä kaikki putsareissa, varaosissa ja moottoriöljyissä sekä huolloissa erilaisilla konsteilla säästetty raha lopulta menee. Miksi pihtaajalla on prätkä? Pihiys on sairaus.

Tuleeko säästynyt raha tuottavasti sijoitetuksi, hupeneeko humpuukiin vai omistetaanko tässä moottoripyörää perheen elatuksen kustannuksella? Kummallista.
Ehkä sun kannattais keskittyy lukeen vaikka demi.fi:tä. Siel on sun kanssa samantasosta porukka, ja ne ihmettelee samanlaisia asioita. Voisit viihtyy siel paremmin, ku tääl orgissa missä sä et oikein ymmärrä asioita.
thumbs-up.gif

Säästäminen tuskin sinänsä onkaan pointti, se on vaan osa harrastusta miettiä parasta ratkaisua johonkin. No toisille riittää pelkkä ajaminenkin ja toisilla on sitä pätäkkääkin enempi.

Mutta se mitä en ymmärrä on että yleensä laitetaan noita vapaavirtaus"suodattimia" käyttöpyöriin. Niistä menee 10x enemmmän hienoa paskaa läpi kunnolliseen orkkissuodattimeen verrattuna vaikka olisi millä vaseliinilla öljytty (suodatus on kääntäen verrannollinen virtaukseen). Tehonlisäkin on aika marginaalinen ja vaatii muitakin muutoksia ja seosten ym. säätöä, kilpakäyttöönhän ne on alunperin suunnattu. Kone vaan kuluu armotta enemmän jos noilla pitempään ajaa.

Olikohan tämäkin asiaton kommentti...

Mutta se mitä en ymmärrä on että yleensä laitetaan noita vapaavirtaus"suodattimia" käyttöpyöriin. Niistä menee 10x enemmmän hienoa paskaa läpi kunnolliseen orkkissuodattimeen verrattuna vaikka olisi millä vaseliinilla öljytty (suodatus on kääntäen verrannollinen virtaukseen). Tehonlisäkin on aika marginaalinen ja vaatii muitakin muutoksia ja seosten ym. säätöä, kilpakäyttöönhän ne on alunperin suunnattu. Kone vaan kuluu armotta enemmän jos noilla pitempään ajaa.
Ei se suodatuskyky nyt ihan tuolla tavalla ole verrannollinen painehäviöön eli virtausvastukseen. Materiaalilla on kumpaankin aika iso vaikutus kuten tietysti myös suodatinmateriaalin pinta-alalla. En kyllä ihan äkkiä keksi, miksi se alkuperäinen suodatin olisi aina ehdottomasti parhaiten suodattava?

edit. Itse aiheeseen: Varmaan kuitenkin kannattaa investoida siihen vajaa pari kymppiä maksavaan puhdistussarjaan. Se kun tosiaan riittää kauan ja ei tule esim. tukittua kallista suodatinta jollain tahmaöljyllä.

Säästäminen tuskin sinänsä onkaan pointti, se on vaan osa harrastusta miettiä parasta ratkaisua johonkin. No toisille riittää pelkkä ajaminenkin ja toisilla on sitä pätäkkääkin enempi.

Olikohan tämäkin asiaton kommentti...
Olen ajanut pelkästään vapaavirtausfilsuilla yli 10v. Ei niistä mitään paskaa tule läpi.

Oletko itse kokeillut ja tuon todennut, vai mentiinkö mutun pohjalta?

Tuo koneen kuluminen vapaavirtausfilsulla; todellista tietoa vai mutua jälleen? Jälkimmäistä veikkaan
wink.gif

Omassa päristimessä alkuperäinen suodatin on sellainen paperimalli, joka vettä saadessaan (ilmanotto mallia ram-air) muuttaa muotonsa ja ominaisuutensa täysin. K&N:n ja vastaavan kohdalla näin ei käy, ei ole vedestä moksiskaan ja voin putsata filsun kun siltä tuntuu, pari kertaa kesässä. Ja raha ei ollut pointtina missään kohdassa, ostin suoraan varmasti sopivan huoltosetin. Koko paketti kestää sen mitä pyöräkin.

Nämä vapaavirtaussuodattimet ovat sellaisia TI-miesten/naisten (vähenevä rotu?) hommia. Putsaus/kuivatus on sen verran aikaaviepää hommaa, että ihan aiheesta jotkut huollot laskuttavat niiden huoltamisesta extraa.
Joillakin isommilla taitaa olla jokinsortin perusvarasto kierrätyksessä, että saavat hyllystä suoraan kuivan/öljytyn vaihdokin tilalle.
Ei tarvitse asiakkaan valittaa ylimääräisistä maksuista tai pitkästä huoltoajasta, vaikka on kyse omista virityksistä. (Joidenkin kuulemma mahdoton ymmärtää).
Tyytyväisyys säilyy, vaikka ei saakkaan samaa suodatinta takaisin, nämähän kuulemma kestävät isältä pojalle.  
062802moto_prv.gif

Itse olen kieltänyt huoltoa koskemasta suodattimeen ja huoltanut itse.  
biggrin.gif
Hyvin on pelannut ja muutoinkin hiukan itse tekemällä, huollon hintaa ei juuri kalliiksi voi moittia.
Ja leimat on tullut.  
033102beer_1_prv.gif

Tuo vapaavirtaussuodattimen huolto on ainoa homma, jonka tämä TI-mies itse tekee. Moottori kun on ilmapumppu ja vaatii riittävästi puhdasta ilmaa toimiakseen kunnolla ja pitkään. Suodattimen pesu illalla, kuivatus seuraavaan päivään, öljyäminen ja takaisin paikalleen, huolellisesti. Kaksi kertaa kesässä, simppeli homma.

Ehkä sun kannattais keskittyy lukeen vaikka demi.fi:tä. Siel on sun kanssa samantasosta porukka, ja ne ihmettelee samanlaisia asioita. Voisit viihtyy siel paremmin, ku tääl orgissa missä sä et oikein ymmärrä asioita.
thumbs-up.gif
Kas, mestari Scuuba jakaa osallistumisoikeuksia .orgin keskusteluihin. Älä nyt kuitenkaan vallan halkea noitten tasojes kanssa.
bowdown.gif

Back