• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä paloilla R1:n  jarruihin purevuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen laittanut 2008 R1:seen teräspunokset ja Pazzot, mutta jarrut eivät vaan oikein miellytä. Pehmeämmät palat olisivat varmaankin paikallaan, mutta mitkä?

Ajalen lähinnä tuollaista reipasta katuajoa, mutta aina muutama ratapäiväkin kauteen mahtuun (täällä on kausi jo täydessä käynnissä).

Lähinnä haluaisin, että kitkaa olisi enemmän heti pienellä puristuksella. Nykyisin kyllä pysähtyy ja peräkin nousee, mutta jotenkin sellainen vaikuttavuus puuttuu täysin. Esimerkkinä ehkä Ducatien 1098 ja 848 jarrut, jotka miellyttivät suuresti.

Levyjä en tähän hätään vaihda, joten palat pitäisi olla yhteensopivat noiden normilättyjen kanssa.

Kiitos. Käytin muuten jo hakua ja jotain löytyykin, mutta aina tulee uusia merkkejä ja tilanne elää.

Brembon palat vaan alle... Eipä tarvitse sen jälkeen enää arpoa mitä paloja käyttää.
thumbs-up.gif

Taannoin Performance Bikesissa parantelivat K1 kiksun jarruja ja suurin parannus tuli kun asensivat EBC HH palat. Ja on noita kehuttu muuallakin.

Itsellä Apriliassa kyseiset palat, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Apriliassa on alkuperäisenä brembon palat, mutta ovat huomattavan hinnakkaat, joten päädyin EBC:n tuotteisiin.

Taannoin Performance Bikesissa parantelivat K1 kiksun jarruja ja suurin parannus tuli kun asensivat EBC HH palat. Ja on noita kehuttu muuallakin.
Nuo HH:t on sintteripalat, käytin sekä noita että Fedoron sintteripaloja Z750:ssa kun sillä ajelin myös rataa (siis tossahan on aika onnettomat jarrut). En huomannut eroa merkkien välillä, kumma juttu oli se että palat kului ihan hitosti ja piti vielä vaihtaa puolikuluineina uusiin -> se jarruteho ja tuntuma oli selvästi parempi uusilla paloilla kuin puolikuluneina.
Ja noilla sintteripaloilla sain Motoparkissa jarrulevyt ihan sinisiksi
omg.gif

Itsellä on millessä sbs:n dual carbon palat ja olen ollut tyytyväinen,ehkä väärä paikka säästää jos haluaa paremmat jarrut pyörään  
smile_org.gif

Makuja on monia. Aikanaan kisakäytössä totesin parhaaksi kokeilemakseni palaksi orkkispalan R6R:ään.

Nykyisessä katuvessassa ei kulutuskestävyys ole ollut prioriteetti, ylivoimainen valtaosa kilsoista tulee radalla. Joka tapauksessa Ferodon, Brembon ja EBC:n paloja tuossa Ducatissa kokeiltu, ja paras ylivoimaisesti on ollut EBC:n GFA-pala. Sattui olemaan viime täydennystä hakiessa Stormilla tarjouksessa ja otin kaikki mitä niillä silloin oli.

Kuluvat ainakin paljon Bremboa hitaammin, joskin sekin on kyllä oikein hyvä pala, heh, Brembon jarruihin.

Mutta kulutus tai initial bite ei ole ainoa mitä kannattaa tuijottaa. Minulla on ollut parin palamerkin kanssa laahausongelma. Pala pölyää kaiketi niin paljon, että jos ei joka setin jälkeen brake cleanerin kanssa touhua, niin alkaa laahaamaan. Joka taas aiheuttaa lämpöä ja kahva pehmenee jo 20min ajovuorossa liikaa.

Ni, ja ei ollu Stromin maksettu mainos.

No mun vauhti on mitä on ainakin verrattuna 998sFe:n vauhtiin  
biggrin.gif
. Itse käytän jatkossakin sbs:n paloja en uskalla vaihtaa merkkiä

Itsellä on millessä sbs:n dual carbon palat ja olen ollut tyytyväinen,ehkä väärä paikka säästää jos haluaa paremmat jarrut pyörään  
smile_org.gif
Tuota tuota... Onko sulla varmasti dual carbonit vaiko sittenkin dual sinterit?

Carboneja en missään nimessä suosittelisi kenellekään katupyörään. Itse kokeilin niitä hetken bladessa, ja aivan karmeat palat katukäyttöön. Liikkeelle lähdön jälkeen pari ensimmäistä jarrutusta oli kuin jarrupalojen tilalla olisi puuta. Sama homma jos oli jarruttamatta enemmän kuin kilometrin. Sisäänajo paloille ja levyille tehtiin SBS:n ohjeen mukaan.

Noi carbon-palat vaatii toimiakseen korkean lämpötilan jota ei katuajossa saa pidettyä yllä. Edes rajulla ylinopeudella en saanut ylläpidettyä mutkapätkää ajaessani etujarruissa lämpöjä niin ylhäällä, että jarrut olisivat toimineet johdonmukaisesti kaikissa jarrutuksissa. Kieltämättä kuumana palat pitivät kuin tauti, mutta katukäyttöön jouduin ostamaan uudet palat koeajon jälkeen.

paras ylivoimaisesti on ollut EBC:n GFA-pala. Sattui olemaan viime täydennystä hakiessa Stormilla tarjouksessa ja otin kaikki mitä niillä silloin oli.
Jännä juttu, mä olen myös jotakin palaa koittanut, ja mun mielestä GFA on aivan paska
biggrin.gif
Puntuu kuin olisi puupalikat jarrupalojen tilalla, ei mitään tuntumaa ja pito huono niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Väittäisin, että perus HH on parempi, vaikkakin se a) kuluu nopeasti ja b) menettää ominaisuuksiaan kuluessaan.

Mutta tämä uusi EPFA, se on perkeleen hyvä. Tosi hyvä pito heti kun lämpenee ja tuntuma on upea. Ainoa miinus että kuluvat aika nopeaan.

Pointtini yritti ollakin että makuja on monia. Eri mopossa eri palat toimii paremmin. Samassa mopossa eri kuljettajat pitää eri paloista.

Periaatteessa kai voi sanoa että jos 2008 R1:llä ei ajele lähelle 1.22 Alastarossa, on melko sama mitä palaa käyttää. Mutta ihan niin se ei ole. Mielipiteitä voi kuulla ja sitten kokeilemalla luulla se itselle oikea pala. Niin minä teen. Parempiakin varmaan on, mutta kun noiden nykypalojenkin kanssa aivot pakottaa jarruttaan joka paikkaan 10-30m liian aikasin niin minkäs teet.

Mun mopossahan on disclaimeriksi Brembon 4palaiset/puoli satulat, jotka oli 2001 tullessaan se "eniten" katumopoihin malli. Jolla saatiin 748R:ssä tyyppihyväksyntä WSS luokkaan. Eikä ne huonot ole nykymittapuullakaan.

Täytyy ehkä lisätä, että nyt haen ehkä "fiilistä". Radalla kuumilla levyillä ja paloilla en muista pidon puutteen yllättäneen. Lähinnä juuri tuon "initial bite" on se mitä haen. Fiilistä, että jokaisella jarrutuksella tulee olo hyvistä jarruista. Moottoritieltä rampille tullessa tulisi pureva olo, eikä aina harmistumista kun lisää puristusta tarvitaan. Ja ehkä nimenomaan kylmäpidosta puhutaan.

Back