• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi prätkän turbo on erikoisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja premier
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se japsien vanha kokeilu, että ahdetaan pieniä pyöriä ja yritetään niistä saada samat tehot ja väännöt kuin isommista koneista ei vaan toiminut kaupallisessa mielessä.

En näe oikein mitään syytä, miksi se toimisi nytkään.

Rahaa ne niillä pyörillä kuitenkin pyrkii tekemään.

Yhdellä komressoriahdetulla olen ajanut ja kieltämättä aika mahravan tehokkaan tuntuinen laitos verratuna samanlaiseen ahtamattomaan. Vääntö oli jotain 120 nm siinä 3000 kierroksen paikkeilla kun vakio kehittää 85nm kahdeksalla tuhannella...

Tdi prätkä olis muuten aika vekkuli vekotin, välitykset vois olla varmaan aika erilaiset kun olis vääntöö vähän erimalliin.Autoon en ottais bensakonetta jos ei ois ihan pakko, on se tdi niin paljon kivempi ajaa. Eikös joku laittanut johonkin cebariin tdi koneen? Meniks vähän OT..

Kierrosten puute tekisi TDI-moottorisesta aika erilaisen ajaa, eiks tollasen suorasuihkudeiselin max kierrokset ole jossain 4.200. Vääntöä kyllä löytyy. Niin, ei taida kyllä Harrikassa sen enempää olla kierroksia
tounge.gif

Pari veikkausta tähän turbon outouteen..

1) ~200 Hp riittää aika suurelle osalle motoristeista, ja tuon saa muutamasta vapaastihengittävästä

2) Moottoripyörässä tasainen teho ja vääntökäyrä ovat "käyttökelpoisia" ominaisuuksia

Mikä tekee turbopyörän tehokäyrästä epätasaisen? Lähes kaikki turbojen käyrät mitä minä olen nähnyt, ovat olleet hyvinkin tasaisia ja vääntökäyrä muistuttanut jotakuinkin maapalloa. Esimerkkinä vaikkapa

zx10turbo500hp_Final.gif

Numeroitakin näyttää olevan riittävästi lähestulkoon jokaiselle

Mikä tekee turbopyörän tehokäyrästä epätasaisen? Lähes kaikki turbojen käyrät mitä minä olen nähnyt, ovat olleet hyvinkin tasaisia ja vääntökäyrä muistuttanut jotakuinkin maapalloa. Esimerkkinä vaikkapa

...

Numeroitakin näyttää olevan riittävästi lähestulkoon jokaiselle
Toinen veto aloitettu päälle 5000rpm ja toinen päälle 6000rpm. Entä ne käyrät siellä alle 5000rpm alueella jossa katupyörää pääasiassa yleensä käytetään?
wink.gif

Back