• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi ei käytä vilkkua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Streethawk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyl saa olla aika ketunmoinen kiirus, jos ei vilkkua muka kerkee päälle laittaa.

Omat kokekumset sen käytöstä, on kyllä enimmäkseen positiivisia, ja kyllä sitä tilaa saa vilkun käytölläkin. Mutta jos et käytä vilkkua, kanssa autoilija/motoristi ei voi millään tietää että haluaisit juuri ehkä siihen väliin, ja voisi joko hieman hidastaa/kiihdyttää, jotta pääsisit siihen jouhevammin. Jos eteen, hieman höllätä kaasua, jos taakse, hieman nostaa nopeutta, tää on ainakin mun tapani.

Mun mielipiteeni on se, että on idioottimaista olla käyttämättä sitä vilkkua. On aika turhaa sitten vinkua, jos joku vetää luukun kiinni sen takia, että et viitsinyt vilkkua käyttää, ja sitten kolisee.

Kyllä toi vilkunkäyttö on todella vaikeaa joillekin autoilijoillekin. Monta kertaa olen kironnut, että mitä v***ua toi meinaa, kun aletaan hidastelemaan vauhtia pari km ennen kääntymistä, sitten aletaan jarruttelemaan yhtäkkiä ja vasta pyörien kääntyessä saadaan se vilkku päälle. Tuollaisessa tilanteessa voipi takana tulijan käämi kärähtää ja lähteä ohittamaan juuri, kun toinen lähtee kääntymään. Itse laitan varmaan vilkun päälle liiankin aikaisin jonkun mielestä, mutta ehtii se takanatulija ainakin havaitsemaan sen vilkun, vaikka sattuisikin räpeltämään jotakin muuta hetkellisesti.
Tuota välin sulkemista en ole onneksi kokenut koskaan, mutta kyllä täytyy olla kusta päässä, jos joku sellaista tosiaankin tekee
kaboom.gif

Sori, mutta en ymmärrä... Otetaan esimerkki. Olen jonon viimeinen ja edessä on 10 autoa + rekka ensimmäisenä. Edessä aukeaa 1km suora, jossa ei näy vastaantulijoita. Lähden tekemään ohitusta. Kuinka tässä vaiheessa minun olisi pitänyt jo päättää ajanko koko letkan ohi vai 7 auton vai 5 auton vai 1 auton ohi...?
Tämä se kai täytyisi ymmärtää: lähtiessäsi ohittamaan, sinulla täytyy olla tieto siitä, mitä olet tekemässä. Tällaisen jonon ohittaminen ei lähtökohtaisesti ole sallittua juuri kertomastasi syystä: ohittamaan lähtiessäsi et voi tietää mitä tulee tapahtumaan ohituksen aikana ja olet sen armoilla, mitä muut tiellä liikkujat (todennäköisesti niitä paljon puhuttuja yksinkertaisia kotilonkuljettajia, joita monilla lempinimillä täälläkin on kutsuttu) sattuvat oivaltamaan tilanteesi pelastamiseksi. Eli sinun täytyy tietää, miten ohituksen hoidat jo ohittamaan lähtiessäsi eikä sen aikana voi tulla mitään yllätyksiä kuten vastaan tulevaa liikennettä, jota et ollut havainnut jo lähtöpäätöksen hetkellä.

Suuntavilkulla on kätevää ilmoittaa muille tienkäyttäjille omista aikeista. Näin olen asian ajan saatossa oppinut.

Jos joku ihan tosissaan jättää käyttämättä vilkun sen vuoksi, ettei kukaan ehti tukkia hänen tietä niin lienee parasta hakeutua lääkärin pakeille ja kertoa tälle ihan reilusti vainoharhoistaan niin saadaan lääkitys kohdalleen Muistakaa kuitenkin, että lääkäri on velvollinen ilmoittamaan ajokorttiviranomaisille, jos havaitse jonkun olevan terveydentilansa vuoksi väärä henkilö ajokortin haltijaksi.

Asenne yleensä vilkunkäyttöön on mennyt metsään. Tutulta Taksisuharilta sain aika kuvaavan kommentin asiasta keskusteltuamme:" Onnistunut kaistanvaihto suurhelsingin alueella perustuu yllätykseen". Valitettavasti pitää aika hyvin kutinsa.
blush.gif

Sori, mutta en ymmärrä... Otetaan esimerkki. Olen jonon viimeinen ja edessä on 10 autoa + rekka ensimmäisenä. Edessä aukeaa 1km suora, jossa ei näy vastaantulijoita. Lähden tekemään ohitusta. Kuinka tässä vaiheessa minun olisi pitänyt jo päättää ajanko koko letkan ohi vai 7 auton vai 5 auton vai 1 auton ohi...?
Kuten jossain muuallakin on joku maininnut, Suomi on ainoa maa, jossa takaperoisesti aletaan jonoja purkamaan lopusta päin.

Tuossa sinun esimerkissäsi sinun tulisi jäädä nätisti odottamaan jonon perälle, kunnes ne 10 autoa ovat turvallisesti ohittaneet sen ensimmäisenä ajaneen rekan. Ja joo, aina se ensimmäinen henkilöauto ei uskallakaan lähteä ohittamaan sitä rekkaa. Silloin hänen pitäisi pitää oikea turvaväli rekkaan, jotta hänen takanaan tulevat autot voisivat vuoroillaan ensin ohittaa hänet ja sitten rekan. Kuitenkin yhden auton kerrallaan. Näin siis jos halutaan ajaa fiksusti, turvallisesti ja sääntöjen mukaisesti.

Jos taas sinä et halua ajaa noin, niin et voi ongelmatilanteen (vastaantuleva auto + et pääse omalle kaistalle ajoissa) syntyessä syyttää ketään muuta kuin itseäsi ennakoimattomasta ajotavastasi.

Sano vaan kukkahatuksi, mutta jos itse ajat ennakoimatta ja niin, ettei muilla ole mahdollisuutta ennakoida sinun tekemisiäsi, on aivan turha valitella muidenkaan tekemisistä.

Tämä se kai täytyisi ymmärtää: lähtiessäsi ohittamaan, sinulla täytyy olla tieto siitä, mitä olet tekemässä.  Tällaisen jonon ohittaminen ei lähtökohtaisesti ole sallittua juuri kertomastasi syystä: ohittamaan lähtiessäsi et voi tietää mitä tulee tapahtumaan ohituksen aikana ja olet sen armoilla, mitä muut tiellä liikkujat (todennäköisesti niitä paljon puhuttuja yksinkertaisia kotilonkuljettajia, joita monilla lempinimillä täälläkin on kutsuttu) sattuvat oivaltamaan tilanteesi pelastamiseksi. Eli sinun täytyy tietää, miten ohituksen hoidat jo ohittamaan lähtiessäsi eikä sen aikana voi tulla mitään yllätyksiä kuten vastaan tulevaa liikennettä, jota et ollut havainnut jo lähtöpäätöksen hetkellä.
Siis onko tieliikennelaissa ihan määritelty tuollainen ennustajan lahjojen pakollinen omaaminen jotta saa tehdä laillisia ohituksia
confused_orig.gif

Kuten jossain muuallakin on joku maininnut, Suomi on ainoa maa, jossa takaperoisesti aletaan jonoja purkamaan lopusta päin.

Tuossa sinun esimerkissäsi sinun tulisi jäädä nätisti odottamaan jonon perälle, kunnes ne 10 autoa ovat turvallisesti ohittaneet sen ensimmäisenä ajaneen rekan. Ja joo, aina se ensimmäinen henkilöauto ei uskallakaan lähteä ohittamaan sitä rekkaa. Silloin hänen pitäisi pitää oikea turvaväli rekkaan, jotta hänen takanaan tulevat autot voisivat vuoroillaan ensin ohittaa hänet ja sitten rekan. Kuitenkin yhden auton kerrallaan. Näin siis jos halutaan ajaa fiksusti, turvallisesti ja sääntöjen mukaisesti.

Jos taas sinä et halua ajaa noin, niin et voi ongelmatilanteen (vastaantuleva auto + et pääse omalle kaistalle ajoissa) syntyessä syyttää ketään muuta kuin itseäsi ennakoimattomasta ajotavastasi.

Sano vaan kukkahatuksi, mutta jos itse ajat ennakoimatta ja niin, ettei muilla ole mahdollisuutta ennakoida sinun tekemisiäsi, on aivan turha valitella muidenkaan tekemisistä.
Ongelma esimerkissä on juuri se ettei ne muut lähde ohittamaan. Rekkojen perään vaan syntyy jonoa ja kun ei autoilijat lähde ohi, niin mopolla pitää sitten vaan heittää useamman ohi. Kyllä minä yleensä aina seuraan hetken jonon käyttäytymistä ja siellä liikehdintää, että onko kellään edes aikomusta lähteä ohittamaan. Jos sellaista halua ei näytä olevan, niin sitten ohi vaan. Jos jono on "levoton", niin suosiolla katselen tilannetta enkä lähde liian riskillä heittään ohi. Mopo kun tulee aika yllättäen autoilijan rinnalle, kun vähän kahvasta kääntää.

Voin syyttää myös autoilijaa, jos se selvästi sulkee raon johon olin palaamassa ohituksessa. Mutta muuten pääsääntöisesti ei voi kun katsoa peiliin, jos tekee liian tiukan ohituksen ja loppuu tila kesken.

Enpä koskaan ole nähnyt jonoa rekan perässä, jossa on kymmenen autoa ja kukaan ei uskalla ohittaa...pikemminkin päinvastaisista esimerkeistä olen kuullut valitettavan.

Mut ihan oikeasti.Olet pommi liikenteessä, jollet käytä vilkkua.

Muilla tielläliikkujilla ei ole silloin mitään konstia ennakoida sinun liikkeitäsi kaistalla.

Jos lähdet tuollaista edellä mainittua jonoa ohittamaan, niin oletkos ajatellut, että sitä vilkkua pitäisi käytää myös siihen jonoon takaisin palaamiseen.
Mistä ihmeestä ne autokuskit tietää, että haluat johonkin väliin, jollet sitä vilkulla näytä?

Mä olen ainakin jättänyt oman ohitukseni (autolla) tekemättä kun olen nähnyt, että takanatuleva mp on laittanut vilkun päälle ohittaakseen.

Oletko tullut ajatelleeksi, että joku voi antaa sinulle tietäkin kun näkee sen vilkun.

Sinä olet oikeasti vaarallinen, sekä itsellesi että muille tielläliikkujille.
Eikä siihen vilkun jättämättä käyttämiseen ole mitään syytä tai puolustusta.

*lähtee ostamaan kukkahattua*

Mut ihan oikeasti.Olet pommi liikenteessä, jollet käytä vilkkua.

Muilla tielläliikkujilla ei ole silloin mitään konstia ennakoida sinun liikkeitäsi kaistalla.

Jos lähdet tuollaista edellä mainittua jonoa ohittamaan, niin oletkos ajatellut, että sitä vilkkua pitäisi käytää myös siihen jonoon takaisin palaamiseen.
Mistä ihmeestä ne autokuskit tietää, että haluat johonkin väliin, jollet sitä vilkulla näytä?

Mä olen ainakin jättänyt oman ohitukseni (autolla) tekemättä kun olen nähnyt, että takanatuleva mp on laittanut vilkun päälle ohittaakseen.

Oletko tullut ajatelleeksi, että joku voi antaa sinulle tietäkin kun näkee sen vilkun.

Sinä olet oikeasti vaarallinen, sekä itsellesi että muille tielläliikkujille.
Eikä siihen vilkun jättämättä käyttämiseen ole mitään syytä tai puolustusta.

*lähtee ostamaan kukkahattua*
Tämä minullekin tuli mieleen. Ennustajanlahjoja tarvitaan tässä tapauksessa myös autoillessa. Eivätkä ne tosiaan ole pahasta jokapäiväisessä liikkumisessakaan,senverran noita kiireisiä/laiskoja liikkujia näykyy.Sormi ei jaksa napille/viikselle.

Tällä on jo valmiiksi ostettu kukkahattu  
tounge.gif

Siis onko tieliikennelaissa ihan määritelty tuollainen ennustajan lahjojen pakollinen omaaminen jotta saa tehdä laillisia ohituksia
confused_orig.gif
Lyhyesti: on. Mutta eipä anna aihetta enempään: ohittele juuri niinkuin olet ennenkin tehnyt, muista jättää vilkku käyttämättä ja jos hyvä tuuri käy ja seuraus pitkällä ajolla on vain sakkoja silloin tällöin, muista valittaa poliisin mielivallasta ja jos huonommin käy, niin ei muuta kuin kyynel
tounge.gif
. Äläkä unohda moittia autoilijaa, joka onnettomuuden oikeasti mielestäsi aiheutti (jos jäät henkiin)

sanoi:

Sitä vilkkua on käytettävä! Aivan turha täälläkään kenenkään muka "vetomiehen" tai muiden tissiposken lähteä avautumaan "puusilmä kotilokuskeista", jotka tahallaan yrittävät ajaa päälle.
Mua v******a suunnattomasti, sekä motoristit, että autoilijat jotka eivät käytä vilkkua.
sanoi:
Kyllä mä ainakin tilaa annan jos vilkku on päällä, olin sitten liikenteessä millä tahansa. Ilman vilkkua asia on toinen, miten voisin ennakoida jonkun kädettömän liikkeitä, jos hän ei siihen itse anna minkäänlaista apua?  Saatikka edes haluan.

Jos et ehdi/tahdo vilkkua käyttää, et siis osaa, pitäisikö miettiä paluuta mopoihin tai piikkeihin?
Tämän osaamisella ei tunnu olevan merkitystä, onko ajanut 30 vuotta ja miljoona kilometriä, vai juuri aloittanut. Toiset oppii nopeammin. Kyllä mua hävettäisi myöntää monen voden kokemuksella, etten vieläkään osaa käyttää jotain vi**n vilkkua.

Ei niin kiire voi valmiissa maailmassa olla.

monet autoilijat,eivät katso tausta peiliin eikä sivupeileihin ohitustilanteissa,vilkku päälle ja ohi vaan!!!saa pyörällä olla varovainen siellä liikenteessä!
biggrin.gif
biggrin.gif

Ongelma esimerkissä on juuri se ettei ne muut lähde ohittamaan. Rekkojen perään vaan syntyy jonoa ja kun ei autoilijat lähde ohi, niin mopolla pitää sitten vaan heittää useamman ohi. Kyllä minä yleensä aina seuraan hetken jonon käyttäytymistä ja siellä liikehdintää, että onko kellään edes aikomusta lähteä ohittamaan. Jos sellaista halua ei näytä olevan, niin sitten ohi vaan. Jos jono on "levoton", niin suosiolla katselen tilannetta enkä lähde liian riskillä heittään ohi. Mopo kun tulee aika yllättäen autoilijan rinnalle, kun vähän kahvasta kääntää.

Voin syyttää myös autoilijaa, jos se selvästi sulkee raon johon olin palaamassa ohituksessa. Mutta muuten pääsääntöisesti ei voi kun katsoa peiliin, jos tekee liian tiukan ohituksen ja loppuu tila kesken.
Kuulostaa ihan järkevältä
smile_org.gif
Oma viestinikin oli ehkä hieman utopistinen, yleensähän autojen välissä ei ole niitä sopivia turvavälejä joihin palata kesken ohituksen.

Ja pakko myöntää myös se, että suomalaiset kuskit tarvitsisivat aikamoista asennekasvatusta.
Tuo autojen harrastama "paikan varastaminen jos on vilkku päällä" -toiminta ei nimittäin kohdistu pelkästään mopoihin. Tästä, ja monesta muustakin asiasta, kuulee mopoilijoiden valittavan jotain tyyliin "kotilot tahtoo tappaa meidät mopoilijat". Ei pidä paikkaansa! Suomalainen kuski vihaa kaikkia liikenteessä liikkuvia, olivat ne sitten kotiloita tai mopoja.

En lähtis kamalasti lietsomaan tuota "suomalainen kuski vihaa kaikkia"
Ne törpöt on aina yksittäistapauksia.
Miksi ette koskaan huomioi niitä kaikkia autoilijoita, jotka antaa tilaa ja tekee ohittamisen helpoksi.
Miksi aina vain keuhkotaan, että tuo koitti tappaa mut?
Luulen, että siellä liikenteessä on korkeintaa 2 % niitä joilla oikeasti on paha tarkoitus...ehkä heidän pitää vammauttaa joku ihminen ennekuin tajuavat, ettei kyse ole liikennepelistä vaan ihan oikesti elävistä ihmisistä ja tekojensa seuraamuksista...
98% on tavallisia ihmisiä joilla sattuu olemaan päällä väsymys tai ettei ne huomaa reagoida oikein.Tarkoitukset silti ei ole pahat...ne on vain...töppäyksiä...
Kyse on pitkälti omasta suhtautumisesta ja omasta halusta tehdä liikenne joustavaksi.
Jollet itse huomioi muita tielläliikkujia, mikä oikeus sinulla on odottaa että he huomios sinut?

Tommosessa jonossa kaikkeista kettumaisinta on se, että se viimeisenä oleva lähtee vetämään siitä porukan ohi. Itse ainakin koitan noudattaa semmoista periaatetta, jotta kuka siellä ekana on, menee ekana ohi, jne. Mutta ne takaa tulevat ketun idiootit sekottaa koko homman.
Tietenkin jos siinä jonossa on selkeästi joku, ketä ei halua lähteä ohi, niin sillon pyyhkäisee sieltä takaa. Itse teen tämän selväksi sillä, että otan tien oikeaan reunaan, jos en ole itse ohittamassa.

Tuli mieleen tuosta "Olitko se sinä?" ketjusta tämä asia ja ajattelin avata uuden topikin jotta ei tuo toinen ketju mene ihan OT. Eli alla lainaus tuon toisen ketjun keskustelusta.

Yhdessäkään ohituksessa et sitten käyttänyt vilkkua vasemmalle saati sitten oikealle. Autot ajelivat suht lähellä toisiaan ja vastaantulevaa liikennettä oli koko ajan. Minkä v..un vuoksi et???
En ollut minä, mutta komentoin tätä, koska teen joskus samoin.

Yksi syy on se, että kun vilkulla näytät mihin väliin olet tulossa, niin joku ääliö autoilija päättääkin, että tähän et ainakaan tule. Ilman vilkkua se ei sitä tiedä eikä kerkeä sulkemaan väliä.

Toinen syy (jonka takia olen sitten vit*umainen motoristi) on se, että joskus tulee ohitettua sen verran tiukoissa väleissä ettei jää aikaa räplätä vilkkua. Joo tiedetään, että sellainen ohitus on lain mukaan jo vähän liian tiukka ohitus, jos ei ehdi edes vilkkua näyttää. Tulee vaan tilanteita jossa 10 autoa ajaa rekan takana tiiviissä jonossa 100km/h rajoitusalueella eikä kukaan autoilija voi/pääse/uskalla ohittaa rekkaa ja rekan edessä olisi hyvä tyhjä tie edessä. Koska rekan + 10 auton ohittaminen kerralla nostaisi nopeuden suht. laittomiin lukemiin plus olisi hyvin vaarallinen, jos jonon alkupäässä joku päättäisikin lähteä ohittamaan samaan aikaan, niin pitää napsia autoja 1-3 kerrallaan. Ja kannattaa ehdottomasti muistaa, että jos autot pitäisi oikeat turvavälit, niin ohitukset olisi turvallisempia ja jäisi aina aikaa käyttää vilkkua.
Toivon mukaan pysyt EMPY:ssä vaikka oireet ovatkin jotain muuta.

Back