• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi BMW-kuskit eivät morjesta ;-)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sattu muailmalta silmille. Hauska(hko).

Top Ten Reasons Why BMW Riders Don't Wave Back

10. New Aerostich suit too stiff to raise arm.
9. Removing a hand from the bars is considered "bad form."
8. Your bike isn't weird enough looking to justify acknowledgement.
7. Too sore from an 800-mile day on a stock "comfort" seat.
6. Too busy programming the GPS, monitoring radar, listening to ipod, XM, or talking on the cell phone.
5. He's an Iron Butt rider and you're not!.
4. Wires from Gerbings is too short.
3. You're not riding the "right kind" of BMW.
2. You haven't been properly introduced.
1. Afraid it will be misinterpreted as a friendly gesture.

Mutta niiin totta.

Ajelin tossa Kehä III:stä yhden KS:n perässä. Vastaan tuli varmaan 20 pyörää, joiden kuskit morjesti. Edellä ajanut Bemu-kuski ei morjestanut ainuttakkaan. Liekö sitte edes näynyt sinne vastaantulevien kaistalle asti.

Ei yleistetä silti, ei. Ja KS on hieno pyörä.

Oon ilmeisesti liian tuore bemaristi, mutta lapa nousee kaikille.
Jopa kehä kolmosen sisällä missä moikkaaminen tuntuu olevan merkistä riippumatta harvinaista.

Mutta niiin totta.

Ajelin tossa Kehä III:stä yhden KS:n perässä. Vastaan tuli varmaan 20 pyörää, joiden kuskit morjesti. Edellä ajanut Bemu-kuski ei morjestanut ainuttakkaan. Liekö sitte edes näynyt sinne vastaantulevien kaistalle asti.

Ääh. B&D-kuski vaan niin kateena
tounge.gif
(Happamia sano kettu..)

Mutta niiin totta.

Höh, aikani kehä III:sta sahanneena ja turhaan heilutelleena olen lopettanut moisen homman itsekin. Vastaan kyllä, jos joku harvinainen yksilö moikkaa.
Tuo moikkamattomuus taitaa olla yleistymässä ruuhkaSuomessa ( ja erityisesti useampikaistaisilla teillä). Tai se muuttuu "valikoivaksi". Kyykyt moikkailee toisiaan, samoin HD:t ehkä, matkasohvamiehet taas on lapa ojossa toisilleen ilman muuta jne...

Enpä välittäisi yleistää pelkkiin Bemuihin...

T. pozo

062802moto_prv.gif

On sit kysees Honda,Jammu, Kawa, mulle ihan sama.
On aamu, ilta, yö minua ette lyö.  
biggrin.gif
Morjestan "vaan sulle" niin sä sitten mulle - Eikun hyviä ajokelejä  
sport05.gif

Se vaatii näkökykyä, että erottaa vastaantulijan. Joukossamme voi olla puolisokeitakin ellei sitten kokonaan. Myös itsetuntoa tarvitaan: hei minä tässä moi! Hyvästä ajotaidostakin on apua. Alotteleva jänö ei  tohdi irrottaa hanskaa kahvasta. Hän vastaa "hengessä" ja pyytää osakseen suopeutta. Hajamielinen on hetken ajatuksissaan, ohitse pärähti henkilö lapa pystyssä ... samperi. Lyhytmuistinen vanhus ei muista kummalla kädellä pitää kiinni kaasukahvasta ja varmuuden vuoksi ei ota riskiä. Asfalttinarsisti kerää tyynesti muiden tervehdykset laupein katsein mutta arvokkuutensa muistaen. Ihmisvihaaja viihtyy synkeissä ajatuksissaan ja suunnittelee vaihtavansa harrastuksensa johonkin sosiaalisesti vähemmän vaativaan. Sivistymättömämpi mp-rahvas  ei ole tietoinen etiketistä, miten jo ainakin 1960- luvulta alkaen tiedetään kertoa tarinaa villeistä kädenheilautuksista. Romantikko moikkari samaistuu muinaisiin ritareihin, jotka tavatessaan nostavat visiiriä rauhan merkiksi. Heviromantikko taas ehkä tapaa vain koettaa nostaa keulaa ja pullistella partaposkiaan. Yli kolmekymmentä vuotta on tullut pääsääntöisesti moikattua, milloin minkin merkkisen pärrän päältä olkapään kulumatta. Ja hauskaa on reissulla ollut, kun vastaantulija on joskus esittänyt milloin mitä akrobatiaa. Varsinkin aamun ensimmäinen moikkaus keskellä ties missä, kun aamu-usva väistyy, on sävähdyttävä. Kokeilkaa vain te ujommatkin.

Ei yleistetä ei.

Yksi mielenkiintoinen homma jonka olen havainnut nyt pari vuoota myöskin Bmw-moottoripyörällä ajaessani on tietynlainen kritiikin puute "oman" merkkisiä pyöriä kohtaan.

Ilmeisesti näiden baijerilaisten pitäisi olla niin hyviä, että niitä ei saisi edes kritisoida?

Vai lieneekö vaan kyse erinlaisesta huumorintajusta?

Viime vuoden keväällä BMW:n maahantuoja mainosti kotisivuillaan, että BMW:ssä on uutuutena jokaisessa mallissa "heilahduskäsi". Kyselin itsekin sellaista, että saisiko tarvikeosana.

Jostain syystä tuotanto-ohjelmaan tuli muutos tai muuta sellaista, koska kyseinen heilahduskäsi poistettiin maahantuojan sivuilta enkä lopulta saanut tiedusteluihinikaan asiallista vastausta.

Automaattinen tele- tai paralever heilahduskäsi olisi eittämättä etevä ratkaisu aaltoselkävaivoihin.

edit: ja juu, tällä lapa heilahtaa ilman pyytämättä.

Oho, uskaltaako tässä enää lapaa sitten nostaakaan
tounge.gif
kun alkavalle kaudelle vaihtui alle vanha pemari..

No, kyllä täältä aina käsi nousee jos vaan tilanne antaa myöten. Huomasin muuten viime kesänä pikku-Bandulla H-D:n perässä ajellessa miten Harrikkakuskin käsi nousi jokaisen vastaantulevan motoristin kohdalla iloiseen tervehdykseen. Kuinka ollakaan, kaikki vastaantulijat eivät vaivautuneet vastaamaan... Liekö iso paha Ameriikanpyörän kuski pelottanut niin paljon
idea3.gif
Vähän ennen Kuopiota motarilla ajoin Harrikkamiehen ohi ja heilautin kättä niin reilusti sieltä vastaus tuli, ihan nikottelematta.

Nii oikke täällä Savossa...
062802jumpie_prv.gif

Ekku kirjoitti miten kritiikin puute vaivaa bemaristeja. Eivätkös sosiaalipsykologit selvitelleet miten esim. Buickin ostaja on näkemään merkin hyvässä valossa vahvistaakseen horjuvaa käsitystään? Aatesuunnissa taas kokoonnutaan yhteen mm. vahvistamaan yhdessä omaa uskoa. BMW- konkarit ja huoltomiehet tietävät laadun tarkemmin, mutta 4 vuoden näppituntuman perusteella Bemari on laadukas mutta laatupyöriä ovat monet muutkin. Pisimmät lenkit tein tuutilla ja kauimmin ajelin vesipyssyllä (Suzuki GT 750). Lienevät hondat ja jammut tästäkin laatua parantaneet. Ja kaikkein luotettavin pyörä on se, jolla ei ajeta metriäkään. Tuo "automaattikäsi" olisi hauska lisä. Sen virkaa voi jo nyt hoitaa takapenkkiläinen vaan joskus käsi menee niin jumiin, että mielellään heilauttelee itsekin. Susirajan edessä sujui moikkailu ennen yhtä hyvin kuin takana. Silloin harvoin, kun läksi Helesingistä kotoontumisajoihin ja prätkiä pörräsi G- pisteen nurkilla enemmän, huomasi miten siirryttiin luontevasti pienieleisempään suuntaan, nyökäytyksiin jne. Pyöriä on nykyään niin paljon, että toisinaan jo turrutaan ja hyvä tapa voi jollakin hetkellä tuntua orjalliselta. Jokainen voi silti vastata tervehdykseen vai mitä? Alentavaahan ei ole se, ettei itse saa vastausta vaan ...

Mä ainakin olen tullut valikoivaksi tumpun heilautuksen suhteen.
Muutaman lähteltä piti tilanteen vuoksi, jolloin päätin että tärkeintä pitää itsensä tiellä ja pystyssä  
sport05.gif
ja vasta toisena tervehtiä muita
bowdown.gif
.  Siksi käsi nousee vain turvallisilla paikoilla. Tervehtimättä jättämien johtuu siis minun ajotilanteestani, - ei vastaantulevan tai minun pyörän merkistä.

Tiedän myös yhden motoristin, jonka tervehtimien kriitisessä paikassa johti ulosajoon ja hospitaaliin. ...heilutteli jatkossa kipsikättään....

Lavan nosto on hieman kärsinyt inflaation kun katsotaan kuinka paljon on pyöriä liikenteessä. Aikanaan kun aloittelin niin pyöriä ei ollut kuin alan miehillä ja alan miehet olivat sopivan harvassa niin ehti kaikki tervehtiä. Jatkuva lapa pystyssä ajo ei ole oikein mielekästä.

Itse olen huomannut sen, että kun ajan pikku-Hondalla, CB 250 RS:llä, nousee vastaantulijan lapa huomattavasti laiskemmin verrattuna siihen kun ajan isolla pyörällä.

Liikennetilanteet huomioon ottaen tervehdin itse kaikkia.

Entä heilahtaako handu, kun minä tai joku muu skootterilla ajava tulee vastaan? Kuuluuko skootterilla ajava motoristeihin vai onko se joku kummajainen, jota ei ole tarvis tervehtiä?
withstupid.gif

Osa vastaantulijoista tervehtii, osa ei......vai onko tervehtimättömyys pyörästä riippumaton seikka. Siis niin, että kyseiset kuskit merkistä riippumatta eivät tervehdi ketään!
idea3.gif
033102ass_1_prv.gif

Entä heilahtaako handu, kun minä tai joku muu skootterilla ajava tulee vastaan. Kuuluuko skootterilla ajava motoristeihin vai onko se joku kummajainen, jota ei ole tarvis tervehtiä?  
withstupid.gif

Osa vastaantulijoista tervehtii, osa ei......vai onko tervehtimättömyys minusta riippumaton seikka. Siis niin, että kyseiset kuskit merkistä riippumatta eivät tervehdi ketään!
idea3.gif
033102ass_1_prv.gif
'Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä.' Piikkikuskejakin moikkaan, mutta en skootterilla ajelevia, johonkin se raja on vedettävä.

Tässä on tullut muutama kesä ajeltua erilaisemmilla pyörillä ja nyt on alla K1200S BMW.

Kyllä tuohon morjestamattomuuteen on aika ajoin törmännyt pyörän mallista riippumatta.

Ei varmaankaan ole BMW kuskien ongelma sinänsä.

confused_orig.gif

Niin, en kyllä ole huomannutkaan morjenstamattomuuden olevan erityisesti jollain tietyllä merkillä ajavien kuskien ominaisuudeksi. Taitaapa olla vain tietynlainen asennevamma noilla kuskeilla, jotka valikoivat kenen ylle antavan armonsa auringon paistaa
biggrin.gif
...samanlainen epäsosiaalinen käyttäytyminen jatkunee muuallakin
sad_orig.gif
.
Mistä muuten tunnistat maxiskootterin edestäpäin? Solidaarisuutta tiellä siskot ja veljet
smile_org.gif
! Pääasia on, että kaikilla on hauskaa!

Se on tuo morjestaminenkin vähän sellane juttu...
Räpylä pystyssä ajellaan (niin itsekin), vaan entäs kun toinen on oikeasti hädässä
confused_orig.gif

Juvan ja Mikkelin välillä (niillä piiitkillä suorilla) olin takanen lutterona, niin vaan kaikki morjesti ja ajoi ohi??? Jonkun verran otti "toveruus/veljeys" pattiin. Sitten tuli piikkipoika ja haki mulle paikkapullon. Liikkujia oli kyllä, Kontioonhan me kaikki oltiin menossa, eikö
confused_orig.gif

Älkää hyvät/huonot ystävät ajako pulassa olevan motoristin ohi, kai meillä on fyffee vaiva maksaa.

EDIT: Ja suzuki oli pyörä silloin.

sanoi:
Älkää hyvät/huonot ystävät ajako pulassa olevan motoristin ohi, kai meillä on fyffee vaiva maksaa.

Jepulis, eipä ole tapana ajella ohitse. Apua on annettu: haettu bensaa, jopa hinattu huoltsikalle. Eikä ole tarvinnut avusta maksaa, paitsi se haettu bensa tietysti. Vaan nykyään kyllä se tienvarteen pysähtynyt motoristi on joko tupakalla tai puhuu kännykkään. Eli ei hätää minkäänlaista. Kyllä muutama turha pysähdys varsinkin motarilla jo vähän alkaa turhauttaa. En ihmettele, jos moni ajaa ohikin. Jos apua tarvitsee, niin sitten voisi se pysähtynyt motoristi hyväntuulisen kädenheilautuksen sijasta viittoilla vaikkapa kaksin käsin tyyliin "kädet ristiin - kädet auki". Siitä voisi jo päätellä tyhmempikin, että jotain on hätänä.

Joskus 6-7 vuotta sitten, kun oli Himoksesssa se Harrikoiden kansainvälinen kokoontuminen, kävin Jyväskylässä samana viikonloppuna. Koskaan ei ole tarvinnut pysähtyä apua tarjoamaan niin usein, kuin tuolla reissulla.
biggrin.gif
Ei tosin japsikuskin apu kelvannut, tuolloin ajelin XJ 900:lla. Taisi niillä olla jonkilainen huoltoautokin Helsingin ja Jämsän välillä auttamassa tielle jääneitä.

sanoi:

Jepulis, eipä ole tapana ajella ohitse. Apua on annettu: haettu bensaa, jopa hinattu huoltsikalle. Eikä ole tarvinnut avusta maksaa, paitsi se haettu bensa tietysti. Vaan nykyään kyllä se tienvarteen pysähtynyt motoristi on joko tupakalla tai puhuu kännykkään. Eli ei hätää minkäänlaista. Kyllä muutama turha pysähdys varsinkin motarilla jo vähän alkaa turhauttaa. En ihmettele, jos moni ajaa ohikin. Jos apua tarvitsee, niin sitten voisi se pysähtynyt motoristi hyväntuulisen kädenheilautuksen sijasta viittoilla vaikkapa kaksin käsin tyyliin "kädet ristiin - kädet auki". Siitä voisi jo päätellä tyhmempikin, että jotain on hätänä.

Joskus 6-7 vuotta sitten, kun oli Himoksesssa se Harrikoiden kansainvälinen kokoontuminen, kävin Jyväskylässä samana viikonloppuna. Koskaan ei ole tarvinnut pysähtyä apua tarjoamaan niin usein, kuin tuolla reissulla.
biggrin.gif
 Ei tosin japsikuskin apu kelvannut, tuolloin ajelin XJ 900:lla. Taisi niillä olla jonkilainen huoltoautokin Helsingin ja Jämsän välillä auttamassa tielle jääneitä.
Eikös jossain ole hauska lausahdus, että 90% of Harleys ever built are still on the road - only 10% made their way back to home.... tai jotain...
biggrin.gif

Back