• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miks se niin kätevä ketjuveto vain mopoissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hihnan hyviä puolia on tietenkin keveys ja huolettomuus. Ei tarvi voidella. Tietty kireyden kanssa on tarkkaa ja keskittäminen on tärkeää, mutta niin on ketjuillakin. Rottapyörääni vaihdoin ketjut hihnan tilalle ihan ulkonäön vuoksi, roiskeet piti perän mattana.
Ajopyörä on keppivetoinen ja se on mulla siihen tarkoitukseen paras. Huoleton ja helppo. Syksyllä vaihdan öljyt, se on siinä. Ja keppi kun on suojatussa kotelossa, siihen saa vaikka työkalurullan sidottua kiinni.

En ole minäkään huomannut hissiefektejä K1200-sarjassa. Ainoa havaittava ero ketjuvetoiseen on kordaanin aavistuksen jyrkempi reagointi veto pois/päällä-tilanteissa. Ketju ja remmi ovat hiukan 'joustavampia'.
Sama havainto. Olen ajellut sekä kardaani- että ketjuvetoisilla pyörillä. Molemmilla on puolensa. Kardaani on siisti ja miltei huoltovapaa. Ketjuvälitys taas on erinomainen nopeissa jarrutuksissa ja nykäyksissä, kun se joustaa eikä lukitse perää ja moottoria yhdeksi kokonaisuudeksi.

Mulla on silmään josain piirtynyt kuva Jammun MT-01 mihin on hihna vaihdettu, onkohan tuollaisia muutossarjoja olemassa ihan bolt-on kamana ja mistä niitä saa?

Minun mielestä MT:hen kuuluisi hihna tai kardaani, siksi se on jäänyt ostamatta...

EDITTIÄ kirjotusvirheille (pikkuläppärillä kirjotin tekstin niin sattu pari "lyöntivirhettä)

Hmnn... jos kampiakseli on moottoripyörän rungon suuntainen nii kardaani on viisas, jos kampiakseli on poikittain runkoon nähden, kardaani on typerä. Yhdessäkään järkevässä mekaanisessa laitteessa ei ole yhtään ylimääräistä kulmavaihdetta. Jos kampiakseli on pitkittäin on yksi kulmavaihde pakollinen, oli kardaani tai ei, silloin kardaani on viisas, muuten ei. Ketju on helppo ja toimiva voimansiirto, kyllä sitä on muuten autoissakin, jopa meidän markkinoilla ja vielä '90-luvullakin. Hihna on mukava, hiljainen ja varsin huoltovapaa voimansiirto, mutta terävä kone vaatis suhteettoman hihnan.

Kestävyyttähän en kommentoinut muuten mitenkään, lähinnä tuli mieleen, että helpompi se on varaketjuja mukana roudata kuin varaperää... Ketjun kulumista on myös helpompi pitää silmällä, joten ne voipi vaihtaa ennen pitempää reissua, jos on tarvis. Ja ketjut pystyy tällainen piikkipelle-kotarikuskikin vaihtamaan vielä ehkä juuri ja juuri...
Tässä on juuri se pointti, miksi - varmastikin hieman yllättäen - ketjuveto on ykkönen "Round the World"-reissuille.

Nykyiset ketjut ovat kestäviä, ja kuluminen on helposti seurattavissa. Lisäksi rakenne on sen verran kevyt, ettei ole mikään ongelma kuljettaa varasettiä mukana, tai lähettää DHL:llä Buenos Airesiin, jos tarve on. Ja jopa setin vaihtaminen onnistuu missä vaan ilman mitään varsinaisia erikoistyökaluja.

Kardaanikaan tosin ei ole huono, KUNHAN se ei rupea poikimaan jonnekin keskelle Eritreaa, koska niitä merkkihuoltoja ei tosiaankaan löydy aivan jokaisen akaasiapuun alla. Varsinkin jos sattuu itsellä olemaan peukalo lähempänä tuota kämmenen keskiosaa, ketjuvedon kanssa on selkeästi vähemmän kusessa, jos jotain propleemaa tulee.

Mulla on kaksi ketjuvetoista, ruuvasin yli vuosi sitten rasvarin molempiin (Pro-Oiler). Nyt on takana yli 20tkm enkä ole kertaakaan rasvannut, kiristänyt enkä puhdistanut ketjuja. Kolmesti olen lisännyt desin vaihteistoöljyä satulan alle säiliöön, siinä on mun ketjuhuollot.

Molemmissa olen kokeillut eri välityssuhdetta, toiseen jäi pysyvästi hiukan lyhyempi välitys, toisessa palasin alkuperäiseen tosin saatan keväällä sen taas vaihtaa hiukan lyhyempään, ainakin joksikin aikaa.

Kepin eduksi jää siistimpänä pysyvä takapyörä.

Kaksi ajokautta takana keppivedolla ja en kyllä vaihda enään ketjuvetoiseen peliin..ainoa negatiivinen asia on se että keppivedon kautta tapahtuva voimansiirtohäviö joka voisi olla minun pyörässä joku -10hp/-15hp takanakilla... Mutta n.100hp takapyöräteho jäljellä ja kyllä se riittää minulle...
062802moto_prv.gif

Mulla on kaksi ketjuvetoista, ruuvasin yli vuosi sitten rasvarin molempiin (Pro-Oiler). Nyt on takana yli 20tkm enkä ole kertaakaan rasvannut, kiristänyt enkä puhdistanut ketjuja. Kolmesti olen lisännyt desin vaihteistoöljyä satulan alle säiliöön, siinä on mun ketjuhuollot.

Molemmissa olen kokeillut eri välityssuhdetta, toiseen jäi pysyvästi hiukan lyhyempi välitys, toisessa palasin alkuperäiseen tosin saatan keväällä sen taas vaihtaa hiukan lyhyempään, ainakin joksikin aikaa.

Kepin eduksi jää siistimpänä pysyvä takapyörä.
joo eipä asfalttiajossa tarvitse ketjua juuri rasvata vaikkei olis oileriakaan, ihanneoloissa viime kesänä meni joku 800km ennenkuin alkoi ketju näyttämään kuivalta. Voiteluaineena mobilin peräöljy.

Jos takavanne likaantuu on voiteluainetta liikaa, ketjuihin on asennettu jo tehtaalla automatiikka joka poistaa ylimääräisen voiteluaineen ajossa. Käyttäjä voi toki niin halutessaan olla ketjua rasvaamatta ja asentaa ketjuun ruosteen. Se ei poistu kovassakaan ajossa eikä likaa takavannetta. Nämä kaksi tehdaslisävarustetta puuttuu kardaanista.

Back