• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä vempele sopiii pitkälle miehelle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eräälle 190+ pitkälle ystävälleni mpkauppias oli tokaissut "sun täytyy ajaa autolla"... Ei näin
033102ass_1_prv.gif

Yamaha TDM 850 sopii hinnan puolesta ja on hyvä pitkälle kuskille, itse oon 190 cm. Nettimotossa on myytävänä jokunen.

Mulla oli seiskapätkä gikseri ja pituuteni (187cm) johdosta polvet otti kiinni katteisiin. Ongelma poistui katteiden myötä
biggrin.gif

Nyttemin alla on 9R ja siihen mahtuu mukavasti, siihen löytyy toki tappisarjoja sinun kaliiberille sopivaksi säätämiseen.

Itellä zx-6r -95 ja pituutta 193 ja 100kg. Hyvin sopii ajoasento kun alunperinkin päätin ettei sillä pitkiä matkoja ajella, Tehot kyllä riittää mulle ihan hyvin vaikka joku olis kyytissä

Vfr:ssä ennakkoon olisi varmasti paras istua kun hieman "pappa-matkapyörä", mutta en ole ensihätään löytänyt sellaista koe-istuttavaksi ja hieman vieroksun niiden korkeita hintoja, kun kyseessä 100tkm ajetut vehkeet aiva 90-luvun alusta.
062802moto_prv.gif
Olen itsekin 194cm pitkä ja vuosia sitten suunnittelin 600:n Diversionin vaihtoa isompaan. Vaihtoehtoja oli monia, mutta monien ajoasentoa ja mukavuutta koskevien artikkelien perusteella valinta kallistui juuri VFR 750:n puoleen. Kävin pariinkin otteeseen kokeilemassa kyseistä mopoa ja tykästyin kovasti (about 1/2 tunnin lenkkejä). Viimein sitten talutin tuliterän VFR.n liikkeestä. Pyörän sain pe iltana ja tiistaina pyörä vietiinkin jo ekaan 2000km huoltoon
sport05.gif

Yhtään moitetta ei pyörästä ollut siihen mennessä löytynyt. Mutta sitten, huomasin, että kädet alkoivat puutumaan pahasti. Siis sillä lailla, että vielä puoli tuntia pitemmän lenkin jälkeen oli sormista ja kämmenistä miltei tunto pois. Ja tätä sitten jatkui. Ei auttanut ajoasennon muutokset eikä taukojumpat. Kuukauden jälkeen tilasin kahvojen korotuspalat. Tulos +/- 0. Sitten alkoi selkä kipeytyä. Yritin ilmeisesti tiedostamatta poistaa selkälihaksilla painoa käsiltä. Kauhun tasapaino valmis
sad_orig.gif
Viimeisenä keinona yritin vielä penkin madallusta, mutta ei siitäkään merkittävää apua ollut. Muuten siis meikäläiselle täydellinen pyörä. Kyllä suoraan sanottuna vi***i. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin viedä 2kk vanha 8500km ajettu pyörä vaihtoon.

Vaihdossa alle tuli uusi V-Max jolloin ranteiden painaminen vaihtui ranteiden vetoon
buttrock.gif

Summa summarum, jos VÄHÄNKIN epäilet käy kokeilemassa vielä kerran...

Mulla on ketjun aloittajan kanssa sama ongelma, eli pitäisi löytää pitkälle sopiva pyörä. Pituutta on 199cm. Sen verran olen asiassa päässyt eteenpäin, että vaihtoehtoina on enää matkaenskoja. 1200:nen Banditkin on jalkatiloiltaan aivan ok, mutta esimerkiksi Varaderon jälkeen se kyyristely Banditin päällä tuntui lähinnä hupaisalta. Transalp oli jalkatiloiltaan liian pieni. V-Stromia olisi kiva päästä koittamaan.

Kyse ei ole pelkästään mahtumisesta vaan myös mukavuudesta. On sitä tullut Honda Monkeylläkin ajettua yli 190-senttisenä. Mulla oli pitkään autoja, joihin mahduin, mutta nyt on sellainen auto missä on myös mukava istua. Eipä sitä pyörällä ajaessakaan mukavuudella ole niin väliä jos ajaa lähinnä lyhyttä matkaa, mutta koska tarkoitus on ajaa pidempää matkaa, niin riittävä mukavuus on yksi kriteeri.

Mulla on pituutta 190 cm ja yhden kesän kokemukset 1000 cbrstä on kamalat. Verenkierto jaloissa loppui jos satulassa istui puolta tuntia pidempään. Sittemmin hankin Yamaha 1200 FJ:n ja siinä oli meikäläiselle hyvä ajoasento. Joku vastaava vois sopia.

Moottoripyörät on tehty hukkapätkien jatkeiksi. Ja ne vaan pienenee aina kun uutuusmalleja tulee.

Mä on vaan 190cm, mulla on ollut FZS1000 ja CBR1100XX, eipä kummassakaan ole tarvinnut laittaa jalkoja taskuun. Hyvin on mahtunut.

Ensimmäistä pyörää katseleva 194cm yli 100 kiloinen mopoihin hurahtanut nuorimies kyselee ja etsii mopovaihtoehtoja. Rajoittavina tekijöinä ovat pituus ja raha. Budjettini on mopoon alle 4500e.
Mulla on pituutta 197cm, 90kg.

Nykyinen (ensimmäinen) pyörä on Yamaha FZS 600 vm 2003. Kyllä silläkin on hyvin tullut huristeltua, mm. tänä vuonna Norjassa. Mutta kyllä välillä nilkka ja polvikulma ovat häirinneet.

Olen harkinnut vaihtaa johonkin seuraavista:
- Triumph Sprint vm 2004 (uudemmissa katteet tulevat polvien tielle)
- Triumph Tiger
- Suzuki VStrom
- Yamaha TDM
- Yamaha FJR (kuin tehty minun pituudelleni...)

BMW R 1200 Adventure olisi muuten hyvä, mutta bokserikone on liian leveä ja osuu sääriin esim. valoihin pysähtyessä kun laittaa jalkaa maahan. Ehkä vaan tottumiskysymys, mutta koeajolenkillä kolhin aika useasti sääriäni ja jäi vähän huono maku suuhun. Onkohan muut havainneet bokserikoneisissa samaa pulmaa?

Pituuden probleema on se, että joku on pitkä jaloista ja toinen on pitkä selästä, kolmas molemmista. Yksiselitteistä vastausta ei ole, muuta kuin se että pitää käydä kokeilemassa itse. Suosittelisin, että pyydät koeajoon vähän pidemmän lenkin ajaksi - korttelin ympäri ei riitä.

Yksi vaihtoehto pulmien korjaamiseksi voisi olla jalkatappien siirtosarja.

188cm/98kg. Edellinen oli Yamaha FZ6-S ja se oli ajoasennon puolesta ihan sopiva. Ilmavirta tuli vähän ikävästi suoraan kaulaan ja hartioille mistä aiheutui ylimääräistä "vispaamista". Sama ongelma on nykyisin busassa, mutta korkeammalla pleksillähän tuo korjautuisi. Busassa polvikulma on tiukempi kun fazerissa, mutta ei mikään paha silti ja senkin lieventämiseen on konsteja.

Back