• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä tyyppi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tossa olis vähän tollanen puolimallin vaihtoehto Suzuki SV 650 S:

2005_sv650s_K5_black_500.jpg

Itse vasta muutaman kauden ajaneena (1. er-6n, 2. FJR 1300) ja nyt toisella kaudella ostin oman, pitkällisen harkinnan perusteella päädyin tuohon SV 1000 S:n. Muutama syy: V2-vääntö + ääntä (lievää audiofilismiä havaittavissa), välimalli; itse en ihan kyykkyä halunnut ja tykästyin 1. kauteni aikana tuohon ernoon (naku) sen verran että kaipasin helppoutta. Ja onhan se nyt stanan hyvännäkönen pyörä toi SVS  
wink.gif
Titenkin tonninen on myös vaihtoehto, paino-/käsiteltävyysero ei ole mitenkään dramaattinen.

Edit: Typoja, ajatusvirheitä johtuen tylsistymisestä... töissä off course  
tounge.gif
muutenhan mä olisin tuolla ->  
062802moto_prv.gif
SV 1000 on upee pyörä.
-Kestävä kone
-Todella alhainen matkakulutus 4,5l / 100km pitkät välitykset sekä harvat iskut takaa pienen kulutuksen
-Hyvä ajoasento.
-Omaani asensin undertrayn ja pienet vilkut = ihan sika hiano leveellä taka kumilla.
-Sairaan hianot äänet tajuton vääntö alhaalla ja ootas kun saa antaa runtua niin voi viude mitkä ääänet taaas
biggrin.gif

-Mun hauskin pyörä ikinä jos uusia saisi ostaisin sen.
-Pitää hintansa alhaisen hankintahinnan takia huomattavasti paremmin kuin kiloset rr pyörät.

http://image.nettix.fi/extra....6a9.jpg

http://image.nettix.fi/extra....3fc.jpg

Aika huonoi kuvii reisusta koska teline kii + laukku tankin päällä eikä takapenkinkoppaa ole paikallaan

TDM:ät ja DL Suzukit on sopivasti "kaikkea sekaisin" malliltaan. Lähes kaikkeen (tie)ajoon sopivia.

Minä kysyn: "Onkohan se tonninen CBR vähän turhan hätäinen aloittelijalle?"
-se nyt vähän riippuu kuskista
biggrin.gif

Tämä näytti olevan enemmän mielipide ja tottumus kysymys eli täytyy löytyy itselle se passeli testailemalla eri pyöriä. Customit ja endurot ei kiinnosta.

Kun kelit syksyä kohti viilenee, mutta ajohaluja riittäisi vielä vaikka kuinka niin kyllä viimeistään silloin alkaa jonkinlaista tuuliohjainta kaipaamaan pyörän keulalle. Lisäksi kate pienentää ilmanvastusta merkittävästi ja sitä myöten kulutusta etenkin maantienopeuksissa.

Ajelehan kyykyllä vaikka tunti nyt ens alkuun alle 60km/h nopeuksilla. Itellä kämmenet turtana ja vartin jälkeen tuolla st2 ducatillakin vaikka se ei ole ns. "täyskyykky" vaan vähän matkapyörän suuntaan kallistuva. Viime kesän ajelin gsx1400 suzukilla ja olen kyllä nakupyöräfani! Katteet aiheuttaa vaan pyörteitä kypärään! Naku, melko pystyllä ajoasennolla, on mielestäni paras ja ennenkaikkea RENNOIN peli ns. pikkucruisailuun.

Innostut mihin tahansa pyörään niin piiiiitkä koeajo ennen ostoa. Reisille menee helposti! Ite olen pari pyörää vaihtanut pelkän tallissa vietetyn talven jälkeen. Kylmiä tyyppejä ottaessa todennut että "eihän tää oo laisinkaan mun peli!!!"

NAKU NAKU!!! Ellei sitten halua leikkiä "isoapoikaa" kyykkypyörän kanssa muotoonvaletussa nahkapuvussa. Sitten kaikki luulee että itse valentino rossi on tullut kakat housussa ostamaan redbullia esson baarista.

Mää haluun kans sanoo sanani
idea3.gif

Kaupungissa tai pääosin alle 80 ajeluun suosittelen ehdottomasti vääntökonetta.. eli tällöin valinta ei ihan heti kallistu kyykkyyn.

Kyykyllä haluu kyykkyyn ja hanaa (paljon)
sport05.gif

Kun kelit syksyä kohti viilenee, mutta ajohaluja riittäisi vielä vaikka kuinka niin kyllä viimeistään silloin alkaa jonkinlaista tuuliohjainta kaipaamaan pyörän keulalle. Lisäksi kate pienentää ilmanvastusta merkittävästi ja sitä myöten kulutusta etenkin maantienopeuksissa.
Höpö, höpö. Mikään ei ole hilpeämpää kuin vetää nakulla helvetilliseen vastaviimaan satasta sellasessa sumussa, ettei visiiriä voi pitää kiinni. Siinä on sellasta verenmaku suussa ajamisen tunnelmaa, kun näpit jäätyy ja munat jäätyy ja naama jäätyy. Ai että se on sitten hilpeetä. Ja mielellään vielä sitten sellaseen aikaan, ettei enää voi arska-lasejakaan käyttää. Tuli toissakauden lopuilla koestettua tuollainenkin riemu. Nauratti.

Onhan tuo naku kyllä oiva peli, ei voi muuta sanoa. Olen nyt pari päivää ajellut töihin eukon mopolla, kun se on ulkimailla, ja mietinpä tuossa hiljaa itsekseni, että vielä joskus kun olen iso ja rikas ingenjööri, niin ostan itselleni nurkkamopoksi jonkun tuollaisen viissatasen nakun, olkoon sitten samanlainen GS500 tai ER-5. Tulee kevariajat mieleen, kun tuolla rykii menemään, paitsi että tehoa on sillätapaa riittävästi, että joutaakin liikenteen seassa. Ruuhkaliikenteessä kun tuo oma zetori on sitten tasan väärässä paikassa.

Vastaus on helvetillisen helppo, koska moottoripyörän osto ei ole koko loppuelämän päätös.

Osta juuri se mopo, jota tekee mieli, sen voi vaihtaa pois esim. 3-5 voden päästä johonkin toiseen. Osta sekin sellainen, kuin huvittaa, niin ei tarvii harrastuksessa kerätä v-tutuksia. Muiden mielipiteestä on ihan turha päätellä sitä, mistä juuri sinä tykkäät.

Ostos ei ole vaikea.

a) sulje korvasti vääntö-höpinöistä ja Zetorien sopivuudesta blaa.. blaa..
b) mene kattelee omaa fillaria ja tunnustele kylmillä tyypeillä
c) tee koeajo tarvittaessa
d) päätä oma fillari ja tee kaupat
e) älä kuuntele ollenkaan "viisaampiesi"
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
parempia mielipiteitä!

->
062802moto_prv.gif

-M

toi 600 kawa ei sovellu kuin yhteen juttuun, hanat auki ja 15 tuhatta mittariin,ja seuraava pykälä silmään.

oikeesti se on vittumainen pyörä ajaa rauhallisesti, ensinnäkin se kiertää 4000kierrosta kutosella jossain 70km/h:ssa. maantiellä siellä on joku 5000-6000 koko ajan, ja motarilla mennään sitten jatkuvasti7000-8000kierrosta! menee hermot aika nopsaan.

se on hyvä radalla ja ylinopeuden ajossa.
biggrin.gif

toisaalta se on kyllä ihan turvallinen aloittelijallekkin, kun se on kevyt ja helppo ajaa, hyvät jarrut ja mahdoton pito eturenkaassa, kääntyy mutkiin vaikka ei osais kääntääkkään. tehoa ei ole alhaalta, joten takapyörä ei kyllä karkaa normiajossa mihinkään.

ei 130km ole mitään nakullekkaan. hyvä kypärä ja nahkatakki joka ei lepata,niin menee helposti.

JakeT.

Ps.Osta ruiskupyörä.

Komppaan kyllä nimim. Masaa noiden korostettujen kohtien osalta. Ja sittenkin mualima on niin puolillaan hauskoja ja mielenkiintoisia pyöriä, ettei niitä varmaankaan kaikkia ehdi elinikänään omistamaan. Ellei ole hilloa niin paljoa, ettei ehdi mopo-ostoksiltaan lainkaan ajamaan.

Ajelin kevariajan "kustomilla", joka oli sillon pirun kiva juttu, sitten tuli nakipyörät, matkalehmiä tullut ajeltua, ja nyt on sitten yhtäkkiä ZZR-1100 pihassa. Jotenkin tuntuu, että sitä parasta pyörätyyppiä ei ole olemassakaan. Kutkuttaisi kokeilla joku TDM tai matkaenskakin. Ja sitten yks GS500:n pitäs olla joka tallissa.

Tärkeintähän tässä hommassa on fiilis. Ei tehot. Tai edes ulkonäkö. Tai sitten taas on. Makuasioita. Yleensä sillä pyörällä on kuitenkin tarkoitus ajaa, ja silloin on tärkeintä, että se mopo istuu lapaseen kuin nyrkki silmään. Ajoasento ja hallintalaitteet, moottorin luonne... Ja se mikä on jollekin 215-senttiselle koripalloilijalle käypä mopedi, ei yleensä (koskaan) sovi 160-senttiselle henkilölle. Ja tämähän sitten selviää koeajolla. Sitten kun tuo on sovitettu voi miettiä ulkonäköä yms. toissijaista. Se ajoasento kun ei auton tapaan ole noin vain muokattavissa; onnistuuhan se toki, mutta tarvitaan rahaa ja räikkäsarja.

Liian pitkälle ei kannata miettiä, koska taitojen ja kilometrien karttuessa kaipaat ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa vaihtelua. Ja siinä vaiheessa niitä ärsyttäviä piirteitä löytyy varmasti moposta kuin moposta.

Back