• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä tyyppi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ole kyllä saanut tuollaista perälistooni) Kyllähän Hornetilla ajelee motariakin, mut nopeuden ollessa yli 150km/h alkaa tuntua hieman

Mutkapätkiä tuo vehje ei ujostele lainkaan, siellä se viihtyy yhtä hyvin kuin kaupungissa, kyykkä taas on kaupungissa aivan suolesta. Helpompi tuollainen naku on ainakin käsitellä, radalla tietenkin kyykkä on paljon mukavampi lelu
biggrin.gif
Tosin Hornetillakin rata-ajot sujuu mukavasti.
En kyllä omalla Hornetillani pidä yhtään jatkuvasta moottoritien ajelusta. Sen lisäksi, että se on erittäin tylsää, niin kyllä alkaa niska kipeytymään, kun hakkaa ilma kypärään. Tuohon käsien väsymiseen ainakin itselläni auttoi ihan tixtexien vaihto nahkoihin, ottaa paljon vähemmän tuulta.

Sen sijaan itse pyöränä noin muuten, kovin mukava on mutkateillä, ei niin mukava soralla (paitsi jos tykkää sirkuksesta), ja kaupungissa mukavan kevyt käsitellä. Samasta -07 mallista siis kyse.

Eipä se ole zetorillakaan motari hauskaa. Luulen, ettei se ole hauskaa millään vehkeellä. Turhaa nykimistä, kun joku päättää puikata 110km/h etees jurnuttamaan ohi siitä 105km/h ajavasta, ja sitten taas hanaa ja suoraan. Kun asettelemme asian matemaattisesti muodostaen vektorin, jonka x-akselilla on "moottoripyörä" ja y-akselilla "suora motari", voimme laskea tämän vektorin itseisarvon pythagoraan lausekkeella seuraavasti:

moottoripyörä^2 + suora motari^2 = helevetin tylsää^2

Tästä voimme jo ilman muuttujien lukuarvoja päätellä, että mitä enemmän/isompaa moottoripyörää, ja mitä enemmän motaria, sen enemmän kasvaa myös tylsyys. Näin tuli siis samalla matemaattisesti offtopicina todistettua, että suoran moottoritien ajaminen moottoripyörällä on kannattamatonta.

Mutta että millä tota nurkka-ajoa? Nakulla, kiitos. Mulla oli edellinen pyörä nakumallinen ihan snadilla pleksillä, ja kyllä se ruuhka-ajossa ja alta kahdeksankympin oli tota zetoria mukavampi. Ja hyvin sillä veti 50 kilsaa motaria 140 taulussa. Kai sitä olis pidempäänkin ajanut, mutta onneksi ei ollut yleensä tarvis. 450 kilsaa ainakin onnistui ihan mukavasti päivän aikana, tiukkoja mutkateitä lähinnä.

Kova veto: Varttikatteinen Kawasaki ZRX 1200S? Nätti muskelipyörä, hyvät vääntöominaisuudet. Tai niin mulle on väitetty, mistä mä oikeesti tiätäsin kun en oo ajanu. Vaikka tahtosinki. Tuo TDM:kin vois olla ihan OK pyörä tuollaiseen käyttöön.

Makuasioitahan nämä on, mutta kaupungissa on kivampi näppäillä ton nätimmän puolikkaan nakulla GS500E-suskilla, kun omalla ZZR1100:lla. No, sehän onkin matkasportti eikä mikään kakspyöränen kauppakassi...

Itse ajelen nakullani (Ducati Monster 695) yhta tyytyvaisena seka Lontoon ruuhkassa, Britannian/Italian mutkateilla kuin motareilla. Kaikkiin sopiva pyora, tiettyyn nopeuteen asti. 150kmh on maksimi motarilla, enemman ja tuntuu, etta paa ja muut raajat repeytyvat irti.

Kuvauksesi perusteella ajosi olisi samanlaista kuin minun, joten suosittelisin nakua.

Tulipa paljon vastauksia
thumbs-up.gif
. Ja jopa pari asiallistakin...
Muutamia kertoja olen tuttujen 600 cbr:iä ajanut. Nakut on testaamatta. Ongelma on lähinna se, että molemmat kiinnostaa. Kyykyssä tehot ja nakussa se rento cruisailu. Millanen tommonen naku on ajaa 100-140km/h vauheissa motarilla? Tekeekö mieli vääntää lisää kaasua vai hiljentää? Oikeessa oletta testaamaan pitäs mennä.
Tuokin on tottumisjuttu. Mutta oma kokemukseni on sellainen, että pidempää matkaa ajaessa tarkkaavaisuuden hetkeksi herpaantuessa nakulla löytää pian itsensä ajamassa alle rajoituksen ja katetulla taas nopeus lähtee lipumaan ylöspäin ellei ole tarkkana.

Jos asiaa pitää kysyä, niin kuussatanen puolikatettu kuten Vihdin Matilla tai sitten puolikatettu muskelinaku voisi ollakin hyvä vastaus. Molemmat näppäriä käsitellä eivätkä rasita matkalla.

Ja molemmat menevät osaajan käsissä rataa niin lujaa, että sporttimopolla ei ohitse ole mitään asiaa muilla kuin niillä kuskeilla jotka myös osaavat ajaa.

Alempi parempi. Kyykyssä kädet väsyy nopeammin, koska yläkropan paino lepää ajoasennossa niiden päällä.Tai sitte vauhtia pitää olla koko ajan +120, jolloin ilmavirta keventää painoa. Kyykyn myös aikoinani omistaneena tiedän mistä puhun. Kannattaa kokeilla myös custompyörää ennen lopullista päätöstä. Ihan vain vertailun vuoksi.

Millanen tommonen naku on ajaa 100-140km/h vauheissa motarilla? Tekeekö mieli vääntää lisää kaasua vai hiljentää?
No tuo oma pyöräni on loppupeleistä ihan ok. motarillakin. Kyllähän siinä tuuli vähän ottaa, mutta oppiipahan sitten olemaan sen pyöränsä kanssa. Nahat päällä ottaa tuuli tosiaan huomattavasti vähemmän, kuin tekstiilit päällä..

Kaasun vääntäminen taasen on ainakin itsellä semmoinen homma, että välillä väännän ja välillä en. Teen sitten kumminpäin tahansa, niin mukavaa on ollut ajella tähän asti, elikkäs ei ole tarvinnut hampaat irvessä sitä kaasua vääntää.
smile_org.gif

Tere vaan kaikille.
Kevari tuli myytyä 10v sitten ja sen jälkeen ei ole ollut mahdollisuutta hankkia pyörää. Nyt se tilaisuus olisi ja siihen tartutaan. Kysymykseni onkin millainen pyörä kannataisi hakkia?
Itsellä samanlainen tilanne tänä keväänä. Kannattaa käydä kokeilemassa erilaisia pyöriä. Itsekin pohdin jos jonkinlaista pyörämallia ja kokoluokkaa. Koeajokierroksella tuli ajettua ainakin R1, Z1000, GSX-R 600, GSX-R 750, CBR 900RR, CBR 600 F, VTR, CBR 1000RR, CB 900 Hornet, Kawa 10-R. Tuollainen tonninen on keskimäärin paljon mukavampi ajaa, kun tehoa ja vääntöä löytyy jonkin verran alemmillakin kierroksilla, ei tässä iässä kehtaa enää koko aikaa konetta vinguttaa.

Z1000 oli noista ehkä hauskin peli ajaa, tosin teho tuli jotenkin kuminauhamaisesti, toisaalta ei se mitenkään häirinnyt. Lopulta päädyin valitsemaan Hondan 900RR ja 900 Hornetin väliltä, kun pohdin etten viitsi ensimmäiseksi isoksi hankkia turhan uutta ja kallista, harmittaa sitten vähemmän jos vähän naarmuttaa sitä. Hornet oli hauska ajaa, mutta sellainen viimeinen potku siitä puuttui, kun oli noita kilokyykkyjä kerta päässyt kokeilemaan. Tuo 900RR sattui löytymään aika samaan hintaan mitä Horneteista pyydetään ja vaikkei mikään tehotykki ole, niin kuitenkin pieni ratkaiseva ero Hornetiin verrattuna. Noita tehokkaita nakujakin on, mutta ovat melko uusia ja arvokkaita (mm. FZ1-N)

Nyt pari kk myöhemmin alkaa kyllä tuntua ettei se naku olisi huono vaihtoehto, sillä kun pääsee ajofiiliksiin vähemmällä nopeudella ja sitä kautta ei tarvitsisi pelätä sakkoja tai hiekkaa mutkissa niin paljoa. Alunperinkin mietin että seuraava pyörä voisi olla tehokas naku, ellen sitten lähde italo-twinien suuntaan..

Kyykystä kaupungissa; riippuu tietty kyykystä, mutta ei tuolla ysisatasella Bladella ole ollut mitään vaikeuksia kaupungissa, toki kyykky voi olla hankala tottumattomalle. Ensimmäiseksi pyöräksi en suosittelisi, helpompi opetella käsittely pystymmän ajoasennon ja suoremman tangon omaavalla pyörällä.

Makukysymyksista on turha kiistella. Kayt ajokkeja testaamassa ja otat sen joka parhaimmalta tuntuu. Itse valitsisin toki tuon ensimmaisen vaihtoehdon
smile_org.gif
Pyoran koon valitsen sen mukaan, mika itsesta parhaimmalta tuntuu. Itse tuli valittua aika pieni ensimmaiseksi pyoraksi, jotta voi rauhassa opetella ajamaan (ja autokoulun opettajat suositteli -> no enhan toki niita olisi kuunnellut, ellei valitsemani malli olisi sopivasti tullut markkinoille), mutta fakta on se, etta todennakoisesti jokainen kokoluokka jaa aina liian pieneksi. Siita sit vaan miettimaan, milla tahdilla haluaa menna isompaan pain
wink.gif

Tulipa paljon vastauksia
thumbs-up.gif
. Ja jopa pari asiallistakin...
Muutamia kertoja olen tuttujen 600 cbr:iä ajanut. Nakut on testaamatta. Ongelma on lähinna se, että molemmat kiinnostaa. Kyykyssä tehot ja nakussa se rento cruisailu. Millanen tommonen naku on ajaa 100-140km/h vauheissa motarilla? Tekeekö mieli vääntää lisää kaasua vai hiljentää? Oikeessa oletta testaamaan pitäs mennä.
entäs joku siltä väliltä? esim:

vfr800_08_v1_560.jpg
Yllä oleva laite on täysin yliarvostettu sekä yliarvostuksen takia myös ylihinnoiteltu.
Samat tehot ja melkein samat väännöt kuin cbr 600 f mallissa sekä poistuva malli.
Tänä keväänä kyseisillä laitteilla oli brandilla hintaeroa 6000e.
600 f oli ylivuotinen mutta silti huomattavasti mukavampi kevyempänä sekä huomattavasti halvempana.

Olin jonottamassa huoltoon kun siellä oli yhdellä herrasmiehellä kyseinen v-tec ja hänen mukaansa laitteen moottori on kierrospeli jos meinaa päästä eteenpäin paino on myös julmettu.

Tuli mieleen tarina autokaupasta kun pappa tuli kauppaan uuden karhealla isolla hundai perheautolla ja muuta ei suusta kuulunut kun jugojugojugo missä se on se jugo toijota.
No eiku pappa jugoon ja ajelulle.
Pappa sano et noniiiiin nyt on auto
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Nyt pari kk myöhemmin alkaa kyllä tuntua ettei se naku olisi huono vaihtoehto, sillä kun pääsee ajofiiliksiin vähemmällä nopeudella ja sitä kautta ei tarvitsisi pelätä sakkoja tai hiekkaa mutkissa niin paljoa. Alunperinkin mietin että seuraava pyörä voisi olla tehokas naku, ellen sitten lähde italo-twinien suuntaan..

Kyykystä kaupungissa; riippuu tietty kyykystä, mutta ei tuolla ysisatasella Bladella ole ollut mitään vaikeuksia kaupungissa, toki kyykky voi olla hankala tottumattomalle. Ensimmäiseksi pyöräksi en suosittelisi, helpompi opetella käsittely pystymmän ajoasennon ja suoremman tangon omaavalla pyörällä.
Tuo on kyllä totta, et nakulla pääsee vauhdin makuun pienemmillä nopeuksilla. Itsellä oli viime kesänä jonkin aikaa 600RR, joka halus sitä vauhti melko paljon et tuntus mukavalta tai jollei vauhtia, niin ainakin kierroksia koneessa.
Kyykällä tosiaan tuo motariajo on myös melko puuduttavaa tai oikeastaan mikä tahansa ei-mutkapätkä.. Itsellä ainakin alkoi jo 30km matkan jälkeen vasen käsi hakemaan lepuutusta ja äijä makailemaan tankilla jne jne. Ja kyllähän sitä on nyt vähän nauranut kun katselee kyykkäkuskeja, melkein aina on vasen käsi tuossa lonkalla, kun koittaa päästä jotenkin parempaan/pystympään asentoon ja sitten on selkä kipeenä ku ajelee kenovinossa
biggrin.gif

Mut kuten monet jo sanoneet, mee ihmeessä kokeilee
buttrock.gif
Ja ehkä tonninen tosiaan olisi mukavampi peli, ainakin pidemmällä matkalla, eikä tarvis ohitustilanteessa hakea pienempää vaihdetta silmään. Mut tosin eikös tuo vaihteiden vaihtaminen kuulu joka tapauksessa moottoripyöräilyyn, et eipä se mulle ainakaan tuota mitään ongelmaa pitkilläkään matkoilla ja/tai ohitustilanteissa.

Ja kyllähän sitä on nyt vähän nauranut kun katselee kyykkäkuskeja, melkein aina on vasen käsi tuossa lonkalla, kun koittaa päästä jotenkin parempaan/pystympään asentoon ja sitten on selkä kipeenä ku ajelee kenovinossa
biggrin.gif
Niin mutta ko. tavalla ajaminen kyykyn paalla on vain reteeta. Ei silla ole mitaan tekemista sen kanssa, etta yrittaisi paasta mukavampaan asentoon. Vasen kasi lonkalla ilmentaa sita hetkea, kun tsiigaillaan maisemaa (ja mieskuskit pongaa tipuja) ja annetaan menna rennosti. Ja sitten kun palataan normaaliin ajoasentoon, on se merkki siita etta kaasua saatetaan vaantaa hetkena mina hyvansa (vaimitensenytmeni).

Ja kyllähän sitä on nyt vähän nauranut kun katselee kyykkäkuskeja, melkein aina on vasen käsi tuossa lonkalla, kun koittaa päästä jotenkin parempaan/pystympään asentoon ja sitten on selkä kipeenä ku ajelee kenovinossa
biggrin.gif
Niin mutta ko. tavalla ajaminen kyykyn paalla on vain reteeta. Ei silla ole mitaan tekemista sen kanssa, etta yrittaisi paasta mukavampaan asentoon. Vasen kasi lonkalla ilmentaa sita hetkea, kun tsiigaillaan maisemaa (ja mieskuskit pongaa tipuja) ja annetaan menna rennosti. Ja sitten kun palataan normaaliin ajoasentoon, on se merkki siita etta kaasua saatetaan vaantaa hetkena mina hyvansa (vaimitensenytmeni).
No ehkä kaupungissa tuo voi pitääkin paikkansa, myös omalla kohallani
biggrin.gif
Mut ei sentään missään keskellä ei mitään, jollei sitten kaveri tykkää bongailla lehmiä laitumelta

Niin ja loppujen lopuksihan pyörän osto ei ole ns järkiostos,menet kauppaan kattelee ja kokeilee, ostat sen mikä tuntuu hyvältä
buttrock.gif

Tossa olis vähän tollanen puolimallin vaihtoehto Suzuki SV 650 S:

2005_sv650s_K5_black_500.jpg

Itse vasta muutaman kauden ajaneena (1. er-6n, 2. FJR 1300) ja nyt toisella kaudella ostin oman, pitkällisen harkinnan perusteella päädyin tuohon SV 1000 S:n. Muutama syy: V2-vääntö + ääntä (lievää audiofilismiä havaittavissa), välimalli; itse en ihan kyykkyä halunnut ja tykästyin 1. kauteni aikana tuohon ernoon (naku) sen verran että kaipasin helppoutta. Ja onhan se nyt stanan hyvännäkönen pyörä toi SVS  
wink.gif
Titenkin tonninen on myös vaihtoehto, paino-/käsiteltävyysero ei ole mitenkään dramaattinen.

Edit: Typoja, ajatusvirheitä johtuen tylsistymisestä... töissä off course  
tounge.gif
muutenhan mä olisin tuolla ->  
062802moto_prv.gif

Edit2: Laitetaas vielä linkki tohon omaan laitteeseen: SV 1000 S Eli laitettu rekkarihirvitys, sliparit, vilkut eteen ja taakse, sekä tuplakupla (edellinen omistaja tehnyt kaikki, itse toiminut viranhaltijana vasta viikon  
tounge.gif
)

Kyllä se niin on, että pyörän malli kannattaa itse päättää koeajamalla ja koeistumalla. Allekirjoittaneella on ollut kolme pyörää ja kaikki niistä hyvin erilaisia. Jokaisesta olen kuintekin tykännyt ostohetkellä. Hurma kesti vähiten aikaa customilla, kun ajo-ominaisuudet loppuivat kesken (5000km). Tukaanilla veivasinkin sitten vajaassa kolmessa kuukaudessa n. 14tkm (+yhdet lipat) ja nyt bleidillä tulee huomenna 2kk ja 11tkm täyteen. Shadow oli kiva kaupungissa cruisaillessa, Ducalla taittoi kivasti matkaa ja Bleidillä on kiva paahtaa mutkatietä. Kaikki olivat minulla jokapäiväisessä käytössä, enkä niistä yhtäkään siinä käytössä hauku. Ducalla ja Bleidillä on taitettu matkaa Saksaan ja takaisin. Shadow:lla ajoin päivässä 300km enkä halunnut kokea samaa toiste.

Kaiken kaikkiaan tänä kesänä olen viikon ajanut autolla ja siitä oli kärsimystä jokaikinen kilometri, joten pääasia että pääsee pyörän selkään. Jos ei pyörä miellytä, niin ainahan sen voi laittaa vaihtoon.

Back