• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä olisi hyvä (aikuiselle) aloittelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janimoisio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikäs parempi puolisko on ilmottautunut autokouluun pyörä kortia ajamaan muuten autoillut jo kuutisentoista vuotta. Millainen pyörä olisi hyvä 163 sentiselle normaaliraajaiselle naiselle? Tuleva ajaja on itse ihastunut 600 seen cbr hondaan 90 luvun alkupuolta. Onko muita sopivan kokoisia kyykky tai katettuja matkapyöriä jotka olisi hyviä ajaa aloitavan motoristin ja kuitenkin suht kestäviä ja takniikka varmoija ettei koko ajan tarvis olla työkalut leväällään? Niin kuitenkin pitäisi kuutioita olla ettei heti tarvitsisi isompaan vaihtaa.

Kannattaa se 600 CBR käydä koeistumassa, on kuitenkin tosi hyvä pyörä..
062802jumpie_prv.gif
Ducatit on kans aika matalia, käsittääkseni.. minä mistään mitään tiedä
withstupid.gif

Hondat ovat helpon ja luotettavan maineessa ehkä kiristäjiä lukuunottamatta. Aloittelijalle (ja muillekin) tärkeää saada molemmat jalat - siis koko jalat - yht'aikaa maahan kun pysäyttää. Lisää turvallisuutta ja sen tunnetta.
Kuussatanen on hyvä koko aluksi ja riittää vaikka loppuelämäksi.

Kun mietiskelet 90-luvun alun pyöriä, luotettavuus tulee yksilössä. Ovat olleet pitkään käytössä tai odottelemassa. Eli hanki valintaan avuksi joku tuttu joka pystyy arvioimaan yksilön kunnon.

Leikkimielellä tuolla voit hahmotella sopivaa pyörää. Itsellä osui aika nappiin oman pyörän / mahdollisen kiinnostuksen suhteen.
biggrin.gif

Aika hyvä kysely oli, kärkiviisikosta löytyi lähinnä omaa vastaava malli ja 2 pyörää, joihin olen harkinnut vaihtamista.

Jovvain..
sport05.gif

No eikö se enturo sitten käy ? Olisi selekä suorana ja näkis kanssa muun liikenteen paremmin kuin kyykkäämällä. Samoin voisi poiketa poluille ja mökillä ja siellä ja täällä ja vaikka missä ja.....

ps. 10 km maastossa vastaa 100 km:ä asfaltilla

Vfr 800 tuli kyselyn tuloksesta...Mopo siis. Oli Busa 4. sijalla. Väliin mahtu z1000 ja 1300f. Hauska kysely kuiteski, ja kottaraiset jäi viimeisille sijoille.

Myös minä suosittelen SV650S. Ei hirveän iso ja saa helpohkosti madallettua tarvittaessa.
Hienon näköinen, hyvät äänet ja tasaiseti vetävä v2, joka kuitenkin kiertää kivasti.

IMG_0038.jpg

Elikäs parempi puolisko on ilmottautunut autokouluun pyörä kortia ajamaan muuten autoillut jo kuutisentoista vuotta. Millainen pyörä olisi hyvä 163 sentiselle normaaliraajaiselle naiselle? Tuleva ajaja on itse ihastunut 600 seen cbr hondaan 90 luvun alkupuolta. Onko muita sopivan kokoisia kyykky tai katettuja matkapyöriä jotka olisi hyviä ajaa aloitavan motoristin ja kuitenkin suht kestäviä ja takniikka varmoija ettei koko ajan tarvis olla työkalut leväällään? Niin kuitenkin pitäisi kuutioita olla ettei heti tarvitsisi isompaan vaihtaa.
Vaihtoonhan se menee kuitenkin  
biggrin.gif

600 on edullinen ja kevyt, isommat ei välttämättä. Testiä vaan

Olen 163 cm pitkä ja minun mielestäni tärkeitä asioita ovat:
- painopiste alhaalla (helpompi saada pyörä pystyyn sivutuelta)
- jalat yltää maahan (penkkiä matalammaksi, kenkiin korotukset, pyörään madallussarja)
- riittävästi tehoja.

Itselläni on kokemusta Yamaha FZ6S:stä ja Kawasaki ER6F:stä. Molemmissa minusta riittävästi tehoja (pysyn hyvin mieheni perässä ja joskus olen jopa edessä
biggrin.gif
). Tarvittaessa ohitukset sujuvat turvallisesti. Naisen matkatavaratkin kulkevat hyvin mukana.

Kawasakissa on painopiste alempana kuin Yamahassa, joten se tuntuu kevyemmältä. Yamahasta minulle madallettiin penkkiä. Nyt mietin madalletun ja kavennetun penkin ostoa Kawasakiini.

Kenkiin voi suutarilla laitattaa pohjiin korotukset (kts. http://www.wima.fi/jutut/lyhyetjalat.htm). Laitosjalkine Oy tekee myös moottoripyöräsaappaita (kts. http://www.laja.com/product.php?loc_id=162). He tekevät tilauksesta kenkiin myös korkeammat pohjat ja maksaa vähemmän kuin suutarilla teettäen.

Yamahan MT03. Painopiste ja painokin alhaiset. Leveähkö ohjaustanko ja pystyhkö ajoasento. kuussatku ja ikuinen kone. Kannattaa käydä kokeileen.

Ducati Monster 600-800cc. Itsellani (160cm) madaltamaton 695 ollut kolme vuotta kaytossa, enka ole vielakaan kyllastynyt.
inlove.gif

Back