• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä isolle kuskille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
198/102 kokoisena pikkupoikana ajelen ZZR 1400:lla ja hyvin toimii. Ainoat muutokset on korkeampi plexi ja n 20mm lasketut orggis jalkatapit joiden laskemiseksi tein itse alumiiniset spaicerit. Näiden muutosten kustannukset oli maltilliset 35€ yhteensä. Nyt pystyy hyvin ajamaan 600-800km päivämatkoja vaikka kovemalla vauhdilla.

itse sanoisin että lähes kaikki markkinoilla olevat mopot on täysin ajettavissa, kunhan ratkaisee polvikulma-ongelman. Liian ahtaita pelejä ei juuri muuten esiinny. Tuon taas hoitelee melko yksinkertaisella tappisarjakikalla tai kuten tuolla on mainittu, erillisellä palikalla millä orggis tapit saa alas ja hieman taakse. Taakse siksi että pelkästään laskemalla usein tulee putkisto tai muu rakenne vastaan ja liian alas laskettuna alkaa roinat raapia tonttia. Eli en itse valitsisi (198/120) pyörää yksin sen mukaan mikä juuri sillä hetkellä istuu vakiona parhaiten.

Yleisesti ottaen Kotareissa on ollut suhteellisen juhlavasti tilaa hytissä. Kaikissa malleissa. Osa tilantunteesta toki syntyy V2 koneesta joka on paitsi kevyt, myös kapea rivinelkkuihin verrattuna. Matkaenskoissa tuo polvikulma on toki valmiiksi avara mutta toisaalta taas ajoasento on lähes täysin pysty, jonka huomaa kyllä kouriintuntuvasti kovemmissa konetie-nopeuksissa.

Tuossa mun allekirjoituksessa näkyy pyörähistoria. Kaikilla on 190/120 kuski voinut ajaa ihan hyvin vajaan tuhannen kilsan päivämatkoja, joskus ylikin. Ainoa mihin ei ole jalkatappi, ohjaustanko ja/tai penkkimuutosta tehty on tuo nykyinen Tenere. Eli niin kuin joku jo kirjoittikin niin aika monet pyörät on helppo muokata isollekin kuskille. Suzukeihin on mielestäni ollut helpoin löytää palikoita ajoasennon muuttamiseen.

Kyllä BMW GS Adventure versiona antaisi tilaa isommallekin ihmiselle, jos tyyli sopii kuvaan :)

Sellaisenhan saa kuulemma tilattua vaikka omilla mitoilla, kuulin mallin fanilta tänä kesänä.

Ja usvaa putkeen vaan sano...

Bemareissa on se hyvä puoli, että niihin löytyy maailmalta lähes rajattomasti valmiita kalikoita, joilla saa ajoasennon customoitua juuri mieleisekseen. Mulla (198/125) on vesi-Gessussa 20mm lasketut jalkatapit, 25mm nostettu stonga ja 25mm korotettu jakkara - rautaperse menee helposti. Rvalla (165/??, lyhyet jalat) on R1200R:ssä 30mm laskettu alusta ja stonga 10mm lähempänä ja kehuu ajoasennon olevan täydellinen. Mun alla se (pyörä siis) tuntuu lähinnä lypsyjakkaralta. :p Eli Bemaria kannattaa funtsia kans.

-jp-

Temu sanoi:
Elikkäs olis tarkotus hankkia ensimmäinen oma isompi pyörä, joskus 125 ollut mutta sitä eikai lasketa :p Kavereiden pyörillä ajellut muutamat kerrat ja aina ongelmana että pyörä armotta liian pieni mulle.. Kokoa on 195/120 joten voitte kuvitella että joku 600 cbr on melko lelu meikän alla :right:

Olen katellut nyt seuraavia pyöriä:
-Yamaha FZ1-N 2007
-Honda cb 1000r
-Ducati monster 1000S DS 2007

Ei ehkä niin kiinnostavana:
-1250 bandit
-900 hornet

Onko kokemuksia pyörien ajoasennoista isolle kuskille? Varsinkin tuo monster mietityttää, taitaa olla melko pieni kooltaan muutenkin? Toki suosituksia nakupyöristä saa muutenkin antaa.

-Teemu
Taitaa hintahaarukka liikkua 5-6 tonnia? Yks pikkasen kalliimpi oli kiikarissa mutta taidan jättää muille vaikka mieli tekis hommata, se on kyllä S eli pikkasen katettu.

Kun kerta ensipyörää hakevalle suositellaan turbobusaa, niin olisiko tässä tilanteessa aiheellista suositella pv suzukia tai honda monkeytä isolle miehelle? :orgmp:

Mäkine sanoi:
Kun kerta ensipyörää hakevalle suositellaan turbobusaa, niin olisiko tässä tilanteessa aiheellista suositella pv suzukia tai honda monkeytä isolle miehelle? :orgmp:

ORGissa on kolme kivijalkaa:
Tissit
Delvac
Turbobusa

Joku näistä kolmesta pitää aina mainita kaikissa topiceissa. Jos ei mainita, niin koko topic ei ole minkään arvoinen:thumbup:

Mäkine sanoi:

Kyllä se TurboBussi on oikea valinta tässäkin. Eipähän hyydy heti ensimmäiseen ylämäkeen isomman kuskin alla kuten se bemarin matalaviritteinen seikkailupyörä.

Mäkine sanoi:

Nuorena poikana yläasteella ollessani yks tuttu oli sen vajaa 2metriä ja +100kg ja veteli tyytyväisenä mankilla. Olihan se koominen näky, muttei tälle kaverille sitä silloin ääneen uskaltanut sanoa.

Honda CB1000R on varsin kompakti. Jo alle 190cm kuski valitteli liian pieneksi. Tiedä sitten... itselleni oli hyvinkin ergonominen.

Jouset kannattaa melkein pyörään kuin pyörään vaihtaa suosiolla jäykempiin.
Lisäksi tarttet tehoa. Ei itelläkään 2-päällä kuussatanen mitenkään mieltäylentävästi kulje :häähää:

Back