• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jjp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noita aloituksia tulee aina tasaisin väliajoin uusia ja sitten ne pistetään kiinni, kun niitä on jo vaikka kuinka paljon. Pitäisi varmaan tehdä jotain, että ne vanhat ketjut löytyisivät paremmin. Niitä voisi vaikka kiinnittää pysyvästi tuohon alkuun tai vaikka tehdä semmoinen pysyvä, lukittu ketjun pätkä jossa olisi linkit vanhoihin ketjuihin.

Toisaalta, tata varten meilla on haku. Kun hakuun kirjottaa hakusanaksi 'ensipyora' (skandeilla) tulee melkein kolme sivullista osumia. On pitkalle, ja patkalle ja kustomistille. Toisaalta, jos haku tuntuu vaikealta, jo kolmannella sivulla on pitka keskustelu aiheesta, jossa nippu linkkeja toisiin vastaaviin. Taman ketjun lahetin privana tuoreimman aloittajalle.

Perusajatus niitatusta on ok, joka on kaytossa mm. mp-tallin puolella. Tahan yleiseen on vaan aika hankala miettia mitka on sitten just niita toisia tarkeampia aiheita, aihepiiri kun on niin laaja, etta jos alkaisi jokaisesta toistuvasta kiinnittamaan, uudet postit olisivat pian toisella sivulla. Nimenomaan noissa ensipyorakeskusteluiden niittaamisessa on viela se, etta niissa on yleensa tietty maara jarkevaa informaatiota, ja sen jalkeen tyhjanpaivaista 'kawasaki on parempi ku honda ku musta tuntuu silta'-tyyppista lappaa.

Mutta, se linkkilista vois olla, kun joku vaan ehtis ja jaksas kerata, edelleen ongelmana on tama laaja aihepiiri etta saisi kartoitettua mitka siihen sitten loppupelissa kuuluisi.

Muissa aiheissa tuo toisto ei ole niin yleisesti 'lyöty lyttyyn', että mielestäni muualla tarvetta ei samalla lailla olisi.

Voisiko siihen sulkemis viestiin sitteen laittaa jotain linkkiä/vinkkiä. Kaikki ei nimittäin hoksaa välttämättä sitä oikeaa hakusanaa. Sitten todetaan helposti siitä hausta(=saitista kokonaisuudessaan), että 'paskamikäpaska'. Eikä sitten enää innosta alkaa selailemaan taaksepäin. Ihminen on näes laiskakin muiden huonojen ominaisuuksiansa lisäksi.

Niinkuin edellisessa viestissani sanoin, pistin myos yksityisviestia eilisen lukitun ketjun kirjoittajalle, ja vastauksesta paatellen ei kylla ollu paha mieli tullu. Ja vanhat ketjut nousee ku niihin postittaa.

Yhtalailla vois sit kai pistaa ylos nuo ikitoistuvat koska kausi alkaa-loppuu -jutut, ja mista vakuutuksia jne.

Mut mika siina haun kaytossa on niin vaikeaa? Ei noista prosentuaalisesti niin paljoa ensipyoraa kuitenkaan koske, ei edes suljetuista. Se nyt sattuu vaan olemaan tuorein tapaus

Mut mika siina haun kaytossa on niin vaikeaa?
Jos ei sa-tu he-ti se ha-ku-sa-na koh-dal-leen, niin ih-mi-nen saat-taa hel-pos-ti lyö-dä hans-kat nau-laan ja läh-te-ä pois. Tä-män sa-noin jo e-del-li-ses-sä vies-tis-sä-ni. O-len it-se-kin et-si-nyt sil-lä vaik-ka mi-tä(ja -löy-tä-nyt-kin), mut-ta se ha-ku-sa-na pi-tää hok-sa-ta lait-taa oi-kein, et-tä jo-tain löy-tyy.

Mut mika siina haun kaytossa on niin vaikeaa?
Jos ei sa-tu he-ti se ha-ku-sa-na koh-dal-leen, niin ih-mi-nen saat-taa hel-pos-ti lyö-dä hans-kat nau-laan ja läh-te-ä pois. Tä-män sa-noin jo e-del-li-ses-sä vies-tis-sä-ni. O-len it-se-kin et-si-nyt sil-lä vaik-ka mi-tä(ja -löy-tä-nyt-kin), mut-ta se ha-ku-sa-na pi-tää hok-sa-ta lait-taa oi-kein, et-tä jo-tain löy-tyy.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. En löydä haulla monestikkaan sitä mitä etsin... Ehkäpä kuitenkin olen
withstupid.gif

Ei se voi olla niin vaikeata, olettehan te oppineet tietokonettakin käyttämään. Vai onko periaate, että jos ei kerrasta onnistu, se on paska laite, eikä sillä tee mitään?

"Voit käyttää haussasi 'AND', 'OR' - komentoja määritelläksesi tarkemmin hakuasi.
Voit myös käyttää * - merkkiä ns. villeissä hauissa. (Esim: moott* haku tuottaa moottori ja moottoripyora - tulokset sekä tietysti paljon muitakin)"

Eli kokeilkaa; esim. aloitteli* 'OR' vasta-alka* ja katsokaa, mitä tulee. Jos kirjoitatte esim. virheellisesti "aloittelia" ja joku onkin pistänyt ihan oikeaoppisesti "aloittelija", ei kone sitä hoksaa. Tästä syystä *-merkki on hyvinkin hyödyllinen.

Ei se voi olla niin vaikeata, olettehan te oppineet tietokonettakin käyttämään. Vai onko periaate, että jos ei kerrasta onnistu, se on paska laite, eikä sillä tee mitään?

"Voit käyttää haussasi 'AND', 'OR' - komentoja määritelläksesi tarkemmin hakuasi.
Voit myös käyttää * - merkkiä ns. villeissä hauissa. (Esim: moott* haku tuottaa moottori ja moottoripyora - tulokset sekä tietysti paljon muitakin)"

Eli kokeilkaa; esim. aloitteli* 'OR' vasta-alka* ja katsokaa, mitä tulee. Jos kirjoitatte esim. virheellisesti "aloittelia" ja joku onkin pistänyt ihan oikeaoppisesti "aloittelija", ei kone sitä hoksaa. Tästä syystä *-merkki on hyvinkin hyödyllinen.
Kyllä minä nuo tiedän, kun satun olemaan alan ammattilainen. Siten olen päässyt seuraamaan sivusta semmoisia, joilla homma ei ole hanskassa. Niinpä avuliaana aatuna pyrin toimimaan niin, että tietokonetta ja sen käyttöä ei tehtäisi kenellekään liian vaikeaksi. Ei edes hänelle, joka puhuu kirjoittimesta ja tarkoittaa näppäimistöä. Tai hänelle, jonka hiiren käyttöä se 'pölysuojus'(= muovinen, läpinäkyvä myyntipakkaus) haittaa. Tai sitä, joka klikkaa fyysisesti sitä näyttöä hiirellä.

Mutta jos tuollainen apu on vastoin .orgin periaatteita, niin ei sitten. Kunhan ehdotin, että jotain voisi asialle tehdä.

Kyllä minä nuo tiedän, kun satun olemaan alan ammattilainen. Siten olen päässyt seuraamaan sivusta semmoisia, joilla homma ei ole hanskassa. Niinpä avuliaana aatuna pyrin toimimaan niin, että tietokonetta ja sen käyttöä ei tehtäisi kenellekään liian vaikeaksi. Ei edes hänelle, joka puhuu kirjoittimesta ja tarkoittaa näppäimistöä. Tai hänelle, jonka hiiren käyttöä se 'pölysuojus'(= muovinen, läpinäkyvä myyntipakkaus) haittaa. Tai sitä, joka klikkaa fyysisesti sitä näyttöä hiirellä.

Mutta jos tuollainen apu on vastoin .orgin periaatteita, niin ei sitten. Kunhan ehdotin, että jotain voisi asialle tehdä.
Anteeksi. Vaan joku, joka ei ole ammattilainen, voi jopa hyötyä antamastani vinkistä. Vaikka se tulikin amatööriltä.

Anteeksi. Vaan joku, joka ei ole ammattilainen, voi jopa hyötyä antamastani vinkistä. Vaikka se tulikin amatööriltä.
Niinpä. Joku olisi voinut kans hyötyä minun ehdottamasta jutusta...

Niinkuin edellisessa viestissani sanoin, pistin myos yksityisviestia eilisen lukitun ketjun kirjoittajalle, ja vastauksesta paatellen ei kylla ollu paha mieli tullu. Ja vanhat ketjut nousee ku niihin postittaa.

Yhtalailla vois sit kai pistaa ylos nuo ikitoistuvat koska kausi alkaa-loppuu -jutut, ja mista vakuutuksia jne.

Mut mika siina haun kaytossa on niin vaikeaa? Ei noista prosentuaalisesti niin paljoa ensipyoraa kuitenkaan koske, ei edes suljetuista. Se nyt sattuu vaan olemaan tuorein tapaus
Hyvä, että laitoit edes mailia hänelle, koska minun mielestä oli aika tyly vastaanotto aloittelijalle/uudelle käyttäjälle. Ei foorumin uudet käyttäjät tiedä heti miten tätä foorumia "käytetään". Siihen topiciin olisi voinut laittaa niitä ensipyörä linkkejä ja esim. kertoa, että kun vanhoihin aiheisiin kirjoittaa, niin ne nousevat ylös. Samalla muutkin uudet käyttäjät voivat niitä lukea ja kommentoida.

Joku olisi voinut kans hyötyä minun ehdottamasta jutusta...
Eihän täällä kannata mitään parannusta esittää, tuskin niistä mikään tulee hyväksytyksi. Vastaus on aina toi haku. Mutta kun uusi käyttäjä tulee tänne, niin se näkee valtavan määrän ketjuja, eikä hoksaa hakua. Eikä kaikki jaksa lukea jotain faqeja, tms ohjeita. Eikä ne tiedä mistä on keskusteltu koko ajan uudestaan, kun ne just tuli mukaan.

Minusta toi sun ehdotus on ihan hyvä, enkä ymmärrä miksei sitä vois toteuttaa. Mutta ei mun tarvitsekkaan ymmärtää.

Joo, tottahan se on sivuston ja sen yllapitajien vika jos kayttaja ei viitsi lukea annettuja ohjeita, ja ehka oppiakkin viela jotain.

Siihen ei kylla auta vaikka nitoisin jokaisen ketjun ylos, ku sit pitais osata kaantaa sivua etta loytyy ne toisella sivulla olevat.

Minusta (eli henk. koht mielipide jota toteutan) ei ole aina tarpeen joka paikkaan kaivaa niita linkkeja edellisiin, kun on aivan varma etta holmommankin pitaisi se osata etsia (tai kaantaa se sivu) Muuten meininki on kohta sita mihin tassa jotkut pyrkivat, etta koska en viitsi enka halua, postitampa kaiken sonnan uutena (ei, tama ei ole viite ensipyoraketjuihin) niin kylla kiltti moderaattori tulee ja etsii.

Lukinnan kohteeksi joutuneelta tulleesta viestista paatellen hanelle tama ei ollut niin iso itku kun jotkut tassa haluaisivat vaantaa, kun tuhma moderaattori on taas ilkea. Mita se muille kuuluu mita sitten yksityisviesteissa ehka laitan lisaohjeina.

Useilla foorumeilla, siis noin yleisesti, on aika usein niitattuna sellainen FAQ -osio, johon kerätään niitä vakiokysymyksiä nipuiksi, ja sitten vastauksessa kerrotaan lyhyesti mm. nuo haku- yms. ohjeet. Se on sitten samalla semmoinen disklaimeri, eli vastuun siirto lukijalle, jonka jälkeen käyttäjän oletetaan olevan sen verran viksu ja oma-aloitteinen että osaa klikkailla hiirtä ja lukea.

Jos Paprikaattori on ketjun sulkemisen ja kommentoinnin lisäksi vaivautunut jopa privana tulokasta neuvomaan, niin minusta se on ollut jo varsin mallikasta foorumin emännöintiä, eikä minusta siksi anna aihetta narinalle. Siis ainaki mummielestä.
Kyllähän noita ohjeitakin näyttäisi tosiaan olevan esillä, kun vaan vaivautuu lukemaan.

Tapelkaa...
biggrin.gif

Mutta, kun uusi tyyppi tulee näille sivuille, niin Haluaako Se Oikeasti Kahlata Kaikki Sivut Läpi Saadakseen Vastauksen Viattomaan Kysymykseensä? Osaako se onneton? Vastatkaa Oi Te Kaikki Omnipotententit Vakkarit.
omg.gif

Itsekin tuoreena tapauksena tällä sivustolla, en ole edes yrittänyt kahlata kaikkea infoa läpi. Onneksi on kokemusta muilta sivustoilta. Muilla saiteilla jaksetaan kyllä opastaa uusia yrittäjiä...

Kertokaapa, olenko oikealla saitilla...? Älkää ymmärtäkö väärin, mutta haluaisin, että tuoreemmat jäsenet saisivat muitakin vastauksia kuin: katso thread se ja se...
withstupid.gif

Kaikki me ollaan oltu joskus aloittelijoita jollain alalla, viisaus ja kokemus tulee (toivottavasti) ajan myötä...

toni

Mutta, kun uusi tyyppi tulee näille sivuille, niin Haluaako Se Oikeasti Kahlata Kaikki Sivut Läpi Saadakseen Vastauksen Viattomaan Kysymykseensä? Osaako se onneton? Vastatkaa Oi Te Kaikki Omnipotententit Vakkarit.  
omg.gif
Tuota asiaa täytyy ylläpidon hieman mietiskellä.

Ja noin yleensäkin foorumi tulee kehittymään jatkossakin ja pääosin tarpeet ja kehitysehdotukset tulevat käyttäjiltä. Joten antakaa palaa vaan...

Eikö .ORG ole kuitenkin keskustelu kanava eikä yksi suuri MP:iin liittyvä FAQ. Harvemmin kai kasvokkain keskustellessa sanotaan ihmiselle joka uutena tulee mukaan että aihe on jo käsitelty. Tässä kun olen foorumia seuraillut sen alkuajoista lähtien olen huomannut että tietyt aiheet nousevat "pintaan" aika-ajoin, mutta silti niihin jaksetaan vastaillaan ja se on ollut mun mielestä tässä foorumissa hieno piirre. Ymmärrän kyllä ylläpidon halun sulkea näitä toistuvia viestiketjuja koska ne kaiketi rasittaa "turhaan" palvelinta mutta se myös rasittaa niitä käyttäjiä ketkä on täällä jo pidempään pyörineet.

Patrikalle 10 pistettä ja papukaija  merkki siitä että jaksaa auttaa aloittelijaa lähettämällä privana linkkejä aiempiin keskusteluihin. Tämä ei kuitenkaan ole kai mahdollista kaikkin vastaavien tilanteiden kohdalla.

Olen muiden harrastusteni yhteydessä vieraillut aiheeseen liittyvillä sivustoilla ja näillä "keskustelu palstoilla" törmännyt jatkuvasti näihin käytä hakua kommentteihin. Pahimmillaan on tällaiseen "mikä ***** aloittelijalle" kysymykseen ollut vastauksena että ei kannata edes ko. harrastusta aloittaa jos ei itse osaa sellaista päätellä. Onko tällaista palstaa mitään järkeä ylläpitää?

Jos näitä toistuvia ketjuja aletaan kovastikkin lukitsemaan niin tämäkin foorumi muuttuu vähitellen pelkäksi motoristien paskan jauhanta paikaksi sillä toistuuhan täällä jatkuvasti mm. seuraavat keskustelut:
Mikä slippari?
Mitkä öljyt?
Missä kannatta pyörä huoltaa?
Tarviiko kaasarit säätää putken vaihdon jälkeen? (näitä löytyy joka merkille ja mallille)
Mitkä renkaat?
Mistä vakuutukset?
Mistä kannattaa tilata/ostaa?

Enpä tiedä oliko tässäkään kirjoituksessa mitään tolkkua tai heilauttaako se asioita mihinkään, todennäköisesti ei, mutta tulipahan tilitettyä.

T:Riku

P.S. Nää eipäs juupas, mun isä on vahvempi ku sun isä, väittelyt on niitä mitä mun mielestä voi lukita aktiivisemmin, eikä aloittelijoiden aloittelijoille tärkeitä kysymyksiä.
wink.gif
wink.gif

sanoi:
Eikö .ORG ole kuitenkin keskustelu kanava eikä yksi suuri MP:iin liittyvä FAQ. Harvemmin kai kasvokkain keskustellessa sanotaan ihmiselle joka uutena tulee mukaan että aihe on jo käsitelty.
Totta tuokin, mutta sellainen yleis-FAQ olis kyllä varsin toimiva ja yleishyödyllinen lisä sekä uusille tulokkaille että vanhoille paskanjauhajille. Toimii hyvin muutamissa orgia isommissakin foorumeissa. Se ei toki sulkisi pois mahdollista normaalia keskustelua.
sanoi:
Tässä kun olen foorumia seuraillut sen alkuajoista lähtien olen huomannut että tietyt aiheet nousevat "pintaan" aika-ajoin, mutta silti niihin jaksetaan vastaillaan ja se on ollut mun mielestä tässä foorumissa hieno piirre.
Tuskinpa se siitä tulee mihkään muuttumaankaan. Ehkä kysymys olikin enemmän hienosäädöstä ja edelleen jatkuvasta kehitystyöstä.
Damn if you do, damn if you don't, eli ei ole helppoa olla kaikille mieliksi yhtäaikaa. Toista kumartaessa tulee aina pyllistäneeksi toisaalle, ja yleensä aina joku älähtää, vaikka kunnon aihetta ei aina oliskaan. Semmoista se on täällä virtuaalihiekkalaatikolla. Onneks Bajahillin laskurissa ei ole enää kovin isoja rysälukuja jäljellä ajokauden alkuun....

Back