• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä on kun ei taidot riitä,

Kyllä se niin on, että kun joutuu niihin oikeisiin tilanteisiin tarpeeks monta kertaa, niin siitä sitä kehittyy. Paras ympäristö tähän on ajella kaupungissa, missä on liikennettä pal.

En jaksa uskoa, että rata-ajo voi kehittää liikennesilmää ja tositilanteen reflexejä. Reflexejä se saattaa kehittää, mutta mitä niistä on hyötyä, jos et huomaa koko tilannetta
cool.gif

Mun mielestä noista feikki harjoitteluista ei oo pal hyötyä, liikennesilmä on kaiken a ja o! Eikä sitä saa maatiellä kilsoja nielemässä
tounge.gif

Nää on näitä mutu/vati-juttuja, kunnes joku tutkii. Kun olette osallistuneet ohjattuun ajoharjoitteluun, voitte sitä sitten arvostella –ette ennen!

Ammattitaitoinen (sanan varsinaisessa merkityksessä!) kouluttaja on hyvin merkittävä ajoturvallisuuden edistäjä. Koulutuksesta on valtaosalle suurta hyötyä. Reunaehdot on ne, että on kyky ottaa vastaan ja että kouluttajan ja koulutettavan kommunikaatio toimii.

Omien kokemuksieni mukaan jonkinasteinen ongelma vallitsee tasoryhmissä. Koulutus on kumminkin voittopuolisesti loistavaa –ja tässä en nyt tarkoita keskim. autokoulua.

Mää mitään mistään tiedä, mutta...
luulen rataharjoittelusta olevan hyötyä, koska siinä käsitellään koko ajan pyörää ja haetaan omia/pyörän rajoja.

Luulen kaupunkiajosta olevan hyötyä, koska siellä on muutakin liikennettä, eikä toisten aikeista/teoista voi olla koskaan varma. Kaupungissakin voidaan oppia omia rajoja turvallisesti.
Esimerkiksi tulee vaikkapa hidasajon harjoittelu ennen pysähtymistä liikennevaloihin tai ylipäätään mihinkään.

Summa summarum; luullakseni ja käsittääkseni on kiistatonta hyötyä sekä kaupunkiajosta, että rata-ajosta.

Itsellä ei ole mitään kokemusta rata-ajosta...vielä. Toivottavasti jonain päivänä sekin mahdollistuu.

Kaupunki/maantie -ajosta on vähän kokemusta pyörän kanssa. Autolla olen ajanut paljon.

Talvella luin useana iltana Ajo hanskassa -opusta ja se kannatti. Nyt kun opettelen pyöräilyn saloja, niin ajattelen kääntymisen olevan vastaohjaamista. En "pelkästään" muuta vartalon painopistettä.

Back