• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä olis paras ekaksi moottoripyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jeps, kuten todettu on, niin tätä on kysytty monta kertaa...
Eikä oikeita vastauksia löydy, täältä ainakaan. Mopokaupasta ehkä löytyy.
Eli mieti mitä pyörästä haluat, minkälaiseen ajoon pyörä tulee.
Onko taipumusta kovaan ajoon, hinkua radalle jossain vaiheessa, vai tykkäätkö körötellä hiljaa ympäriinsä, ja katsella maisemia? Tykkäätkö enemmän vauhdin hurmasta, vai miehekkäästä murinasta ja hien hajusta
tounge.gif
Ei vaiskaan, se riippuu niin monesta asiasta.
Jotkut sanoo er-5, gs-500 pikku-rosvo tai vastaavaa, mutta onhan niitä jotka on ostanut jammun R1 tai suzuki gsx1000r ekana pyöränä, ja ovat vielä elossa, eikä ole saanneet sakkoja.

Eli ei muuta kun miettimään, koeistumaan, koeajamaan, miettimään uudestaan, mieti lisää, koeaja lisää ja osta pyörä, se on niin helppoa. Heinäntekookin on vaikeampaa
biggrin.gif

Osta heti kunnon pyörä. Älä osta "ensimmäistä" pyörää.

Jos ostat liian pienen joudut ensi kesänä ostamaan uuden. Rahaa palaa ihan turhaan ...

Voin kokemuksesta kertoa, että näin on!! Itelläni oli Suzuki GSX600F ja pieneksi kävi yllättävän nopeasti. Nykyään CBR 900 blade. Tietty vähän vaarallisempi tehojen puolesta, mutta järki päässä
wink.gif

Piikin jälkeen 5 vuotta taukoa ja viime vuonna syttyi kipinä uudestaan..

Riippuu tietenkin minkä tyylisestä pyörästä itse tykkää. Itsellä on ekana pyöränä ER. Siinä on matala istuinkorkeus ja se on helppo ja kevyt käsitellä. Mutta se voi pian käydä liian pieneksi.. Varsinkin jos käy koeajamassa isompaa.  
wink.gif

Nimimerkillä "Kokemusta on".

*isompaa haaveilemassa*
Kannattaa tosiaan kanssa katsoa noita tuontipyöriä tarkkaan.
Eräässä liikkeessä oli HONDA CBR 900 RR Vm. 2000 ml14500 ja hinta 12100euroa. Koska pyörässä oli erikois väritys niin 2 päivää aikakaisemmin se oli hampurissa 33000 ajettuna että silleen...
veryangry.gif

PS. minne hävisi 20000 kilometriä
confused_orig.gif

Eräässä liikkeessä oli HONDA CBR 900 RR Vm. 2000 ml14500 ja hinta 12100euroa. Koska pyörässä oli erikois väritys niin 2 päivää aikakaisemmin se oli hampurissa 33000 ajettuna että silleen...  
veryangry.gif

confused_orig.gif
En kyllä tuon perusteella näe mitään syytä miksi pitäisi VAIN tuontipyörien kanssa olla varovainen. Uskon ja epäilen, että ns. suomipyöristä on ihan yhtä helppoa ruuvata mittaria...tekee sen sitten kuka tahansa.

veryangry.gif

confused_orig.gif
En kyllä tuon perusteella näe mitään syytä miksi pitäisi VAIN tuontipyörien kanssa olla varovainen. Uskon ja epäilen, että ns. suomipyöristä on ihan yhtä helppoa ruuvata mittaria...tekee sen sitten kuka tahansa.
..Tai ajaa nopeus-/matkamittarin vaijeri irrotettuna. Näinkin kuuluu tehtävän
nixweiss.gif
...

Itse ainakin haluan ajaa pyörällä jolla luulen että on ajettu se määrä joka on mittarissa
kaboom.gif

Itse ainakin haluan ajaa pyörällä jolla luulen että on ajettu se määrä joka on mittarissa    
kaboom.gif
Niinpä, ja silloin se voi ihan yhtälailla olla joko suomi- tai tuontimopo, molempia kaupataan sekä oikeilla että lasketuilla kilometreillä. ELI yhdessäkään mopossa ei kannata vain luottaa myyjän sanaan ja mittarilukemaan, yleiskunto antaa kuitenkin osviittaa todellisuudesta.

Minua ei ainakaan kukaan ole vielä saanut vakuutettua suomi- tai tuontimopon ylivertaisuudesta ja kauppiaitten rehellisyydestä. Samat kuviot kuitenkin pelaa maasta riippumatta. Vaikka nyt jo joissain maissa on mittarinruuvaus kriminalisoitu niin, että pahimmillaan tulee linnatuomio...

..Tai ajaa nopeus-/matkamittarin vaijeri irrotettuna. Näinkin kuuluu tehtävän
nixweiss.gif
...
Sigma on iloinen asia...ja myy Suomessa aivan mielettömän hyvin.
Sigma _on_ iloinen asia (juuri kävin oikein ostamassa uuden Sigman...), mutta sen käyttö nyt ei automaattisesti merkitse, että pyörästä mittarivaijeri irti ja ajellaan ilman matkamittarin raksutusta.  
tounge.gif

Itse ainakin arvostan Sigman tarkempaa nopeudenmittausta (orggismittariin verrattuna), erilaisia trippivaihtoehtoja (ajat + matkat), kelloa ja kuuluvatpa jotkut innostuvan myös muistiinjäävästä hetkittäisestä huippunopeudesta.  
smile_org.gif

Sigma _on_ iloinen asia (juuri kävin oikein ostamassa uuden Sigman...), mutta sen käyttö nyt ei automaattisesti merkitse, että pyörästä mittarivaijeri irti ja ajellaan ilman matkamittarin raksutusta.  
tounge.gif
Näinpä juuri, mutta vaikka itsekin tiedän näitä rehellisiä käyttäjiä olevan, niin ei se sulje pois niitä toisia käyttäjiä. En sitten niin millään pysty uskomaan, että edes kaikki Sigman käyttäjät olisi rehellisiä tuossa mittariasiassa, ja ne joilla sitä ei ole tekevät mittariasennukset toisella tapaa...

Mielestäni koko homma kannattaa aloittaa budjetin laatimisella.

Paljonko aiot käyttää rahaa koko pakettiin ?

Sisällytä kokonaisuuteen myös kunnolliset varusteet ja huomioi myös vakuutuksien hinta ainakin ensimmäisen ajokauden osalta.

Pian tekee mieli myös pientä lisäosaa; pitää saada pienempää kilpitelinettä, jyhkeämpiä ääniä etc.

Lainaa..

"Jos ostat liian pienen joudut ensi kesänä ostamaan uuden. Rahaa palaa ihan turhaan ... ei mitään järkeä. Kyllä isommalla pyörälläkin pystyy ihan yhtä hyvin opettelemaan ajoa, ei sitä kaasua tarvi pohjaan asti heti vääntää. Sitäpaitsi jokaisella pyörällä pitää opetella ajamaan..."

Täysin samaa mieltä !

Oikeaa asennetta ja ennakoivaa ajotapaa eivät korvaa minkäänlaiset varusteet.

Itsensä saa helposti deletoitua vaikka skootterilla, vaikka päällä olisi millaiset varusteet jos ajaa kuin idiootti (varsinkin kun ei osaa vielä edes ajaa)

Itse päädyin uuteen GSX-R600 Suzukiin budjetin sen salliessa, vaihtoehtona olisi ollut myös tuo SV650S sekä SV1000S.

Ilman vaihtopyörää uuden hankinta on oivallinen vaihtoehto takuineen ja kilometrilukemineen. Voi olla ihan varma siitä, mitä ostaessaan todella saa.

Tehoa on ollut ihan riittävästi ainakin toistaiseksi ja jokainen ajolenkki on ollut nautinto satoi tai paistoi...

Valinnan teko ei ole tosiaan helppoa, mutta kannattaa ostaa mahdollisimman monikäyttöinen ja helppo pyörä, jos ei tiedä millainen pyörä ja ajotapa eniten kiinnostaa.

A.D

Yamahan 600 Diversionia voisin suositella, itse opettelin tälläisellä pöyrällä
wink.gif

Tosin pyörä pitää valita omien mieltymysten mukaan
062802moto_prv.gif

toisten on niin helppo sanoa mikä pyörä pitäisi olla
062802moto_prv.gif

Josko valinnan aloittaisi akselilla kyykky-kustomi-enska, sillä tuon valinnan ja päätöksenteon jälkeen homma helpottuu huomattavasti!

Eli kiinnostaako muovi tai kura vai kromin kiilto ja pärinä?
wink.gif

Kannattaa ostaa pyörä joka toimii, muuten voi into laantua aika nopeasti. Ja se ratkaisee paljon mistä pitää, toinen tykkää kyykystä, toinen customista. Myös käyttötarve ratkaisee, jos joutuu ajamaan paljon esim. työmatkaa nopeuksilla 50-80km/h voi liian tiukka ajoasento pian tökkiä
biggrin.gif

Varusteisiinkin kannattaa jättää rahaa, eli jos rahaa ei liikaa ole niin ehkä uudehkoon 600:een päätyisin liikennekaskon kera, esim. Bandit. Halvemmat vakuutukset kuin isommissa ja monikäyttöinen pyörä.
Jos joku sanoo että hyvin voi ostaa tonnisen ekaks pyöräks niin siitä vaan, jokainen päättäköön itse. Se että tarvitseeko pyörän olla ylitehokas kuskille on toinen juttu, jokainen voi tässä kohtaa miettiä että eikö esim. uusi GSXR750 ole suorituskyvyltään omille ajotaidoille riittävä. Kyllä moni suoralla tiellä kahvaa vääntää mutta pienemmillä teillä taitaa tehot ja renkaan reunat jäädä käyttämättä.
062802moto_prv.gif

Toki tonnisessa on enemmän ns. munaa
tounge.gif

"Jos ostat liian pienen joudut ensi kesänä ostamaan uuden. Rahaa palaa ihan turhaan ... ei mitään järkeä. Kyllä isommalla pyörälläkin pystyy ihan yhtä hyvin opettelemaan ajoa, ei sitä kaasua tarvi pohjaan asti heti vääntää. Sitäpaitsi jokaisella pyörällä pitää opetella ajamaan..."

Oikeaa asennetta ja ennakoivaa ajotapaa eivät korvaa minkäänlaiset varusteet.

Itsensä saa helposti deletoitua vaikka skootterilla, vaikka päällä olisi millaiset varusteet jos ajaa kuin idiootti (varsinkin kun ei osaa vielä edes ajaa)

Ilman vaihtopyörää uuden hankinta on oivallinen vaihtoehto takuineen ja kilometrilukemineen. Voi olla ihan varma siitä, mitä ostaessaan todella saa.

Valinnan teko ei ole tosiaan helppoa, mutta kannattaa ostaa mahdollisimman monikäyttöinen ja helppo pyörä, jos ei tiedä millainen pyörä ja ajotapa eniten kiinnostaa.

A.D
Näin munkin mielestä.
2 pvää Yamaha Xjr 1300 -04 alla. Eka pyörä sitten kevarin. Viimeksi senkin puikoissa 6-7v. sitten. Eipä ajossa (nyt vasta 400km) mitään ongelmia ole tullut. Vaikka sisäänajo vasta kesken, niin eipä tulis mieleen muutenkaan noviisina nostaa nopeuksia kovin korkealle. Hetkittäin sinne 140 km/h nousee, mutta vaan ohituksissa. Muuten rajoitusten mukaan ja ENNAKOIVASTI, kun en varmasti saa jarruista vielä irti max. tehoja kaatamatta mopoa.
Eikä niitä kaikkia asioita voi rahassa mitata. Otin pyörän ja ajovarusteet parhaasta päästä, niin ei tartte uusia vuosiin. Kyllähän se kirpas hetken - unohtui 2 pvää sitten  
wink.gif
Tietysti olen siinä onnekkaassa asemassa, että se taloudellisesti oli mahdollista...
Itse tarvitsen matkapyörää töihin ja (toivottavasti) pitkille lomareissuille, joten vääntöä pitää olla. Tärkein tekijä oli kuitenkin ulkonäkö. Kaikenlaista matkapyörää esiteltiin ja suositeltiin, mutta ei ne vaan tuntuneet oikeilta. Sitten kun alkoi ääneen ajatella xjr:ää, niin joka puolelta tuli epäileviä katseita ja kommentteja: "liian iso", "eikö tää ois parempi", "entäs kun..." jne. Mutta kun olin aikani (n. 3vk) miettinyt, vertaillut ja tuijottanut kuvia ja ohi ajavia pyöriä, olin varma ettei mikään muu pyörä kelpaa. Sitten rupesin pyytää tarjouksia (email rules  
buttrock.gif
) ja etsimään varusteita.
Nyt iso pyörä tallissa ja erittäin tyytyväinen olen.

Eli ota se pyörä, joka sua mielyttää ja palvelee tarpeitas. Kuuntele hyviä neuvoja (niinkuin tämä) ja tee silti oikein.

P.S. velipoika edelleen sitä mieltä, että "väärän" pyörän ostin...  
withstupid.gif

Back