• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä matkapyöräksi Euroopan kiertueelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja louc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No niin, nyt olisi muutaman(tuskallisen) vuoden odottelun jälkeen pyörän hankinta edessä(edellinen oli vuosikymmen sitten NSR 125cc).
Eli tarkoitus olisi ostaa sport touring pyörä ja melko suurella todennäköisyydellä olisi euroopan kiertue edessä parin kaverin kanssa ensi kesänä. Sitä silmällä pitäen pyytäisinkin kommentteja muutamasta mallista.

Itse olen katsellut seuraavia pelejä: Suzuki GSX 750 F, Yamaha YZF600 R ja Kawasaki ZZR 600. Niistä vm2000 ja uudempia.

Olen lueskellut näitä foorumeja ja en oikein löytänyt kommentteja miten tämän kokoisilla pyörillä tuollainen euroopan kiertue luonnistuu. Ja että kannattaako vaikka suosista hommata isompi ja vaikka vanhempi, kun budjetti on kuitenkin hieman rajallinen. Aattelin että täällä varmaan kokemuksia kuitenkin on, joten jos voin pyytää niin heittäkääs kokemuksia/mielipiteitä omista pyöristä ja pidemmistä reissuista.

Onko esim. jollain tyypillä raskasta ajaa pitkää matkaa tai pitääkö jonkin mallin kanssa pelätä kokoajan että laukeeko kone vai onko tuollainen 600-750cc liian pieni pidempää reissua suunniteltaessa, jne...

Honda CBR 900 RR fireblade
smile_org.gif
biggrin.gif

600cc. pyörä on ehkä vähän turhan pieni reissailuun,onneton vääntö ja teho irtoo vasta vinguttamalla yläkierroksilla. suosittelisin katsomaan 750cc-> jos et ihan tonnisen sarviin uskalla niin suosittelen lämpimästi honda vfr:ää 750cc tai 800cc,vääntävä v4 kone ja erittäin kestävä tekniikka,ja kaupanpäälle vielä kaunis ulkonäkö (ainakin vanhemmissa)
062802moto_prv.gif

No, tuota... Kahtena kesänä tuli ajettua reilun 6000 kilometrin lenkki pääasiassa ranskanmaalla FZS600:lla kaksi päällä ja hyvin menivät niin Alpit, Pyreneet kuin baanatkin. Koskaan 27000 kilometrin aikana tuo ei tiellä kiukutellut.

Pyörä vaihtui viime keväänä XX:ään, kun kaipasin Saksan läpi ajoon parempaa aerodynamiikkaa - onhan tämä monessa suhteessa paljon mukavampi peli, mutta valehtelisin, jos väittäisin ettei vanha olisi ollut joissain suhteissa parempi. Heti tulevat mieleen tankkausvälit ja serpentiinitiet (ison pyörän vääntö on perusvuoristossa kivaa, mutta niissä oloissa pienen pyörän keveys ja ketteryys ovat tärkeämpiä). Maantiellä ja autobahnilla koosta on etua.

Kyllä se matka taittuu pienemmälläkin, valinta on loppujen lopuksi pitkälti makuasia (ja budjettikysymyskin totta kai). Ja mp-matkailu on aina sellainen asennejuttu, että sopivalla asenteella matkailee kyllä millä pelillä vaan. Jos aiot käyttää pyörää pääasiassa matkailuun osta matkapyörä tai peruspyörä, muussa tapauksessa tee valinta pääasiallisen käyttö- tai näyttötarkoituksen mukaan.

egilin kanssa pitkälti samaa mieltä. nämä seuraavat japsipyörät toimii rennomman ajoasennon takia hyvin: Honda CB600F HORNET, Kawasaki ZR 7 S, Suzuki GSF 600 Bandit S, Suzuki SV 650 S, Yamaha FZ6-S. puolikatteelliset toimii yhtä hyvin kuin täyskatetut, suurimman osan ajasta. (pyörän selässä käytetystä ajasta). suurin osa ajasta kumminki tiruutellaan 50- 120km/h. mainitsemasi pyörät kyykympiä ajoasennoltaan.. puutuu herkemmin kädet. noilla mun vaihtoehdoilla puutuu herkemmin perse. kumman kestät paremmin? miten hyväkuntoisena nouset pyörän selässä ajettuasi päivän lienee kumminkin se tärkein asia.

Itse ajelin alppien yli Italiaan ja takaisin kesällä 2004. Pyörä oli Suzuki GSX 750 F (2001). Matkapyöränä Suzka on hyvä. Paikat eivät puudu yli 1000 kilometrin päivinäkään. Alpeilla oli ongelmana koneen "yskiminen" kun mentiin yli 2000 metrin korkeuteen. Ongelmana oli vissiin kaasuttimien säädöt ja sitä kautta hapen puute. Kannattaa ehkä harkita jotain peliä missä olisi ruiskukone. Muuten ei valittamista.

Yksi ääni lisää Suitzan 750F:lle. Ajoasento on rento (pystympi kuin 600cc sisarmallissa) ja pitkää matkaa tekee ihan mielellään. Kyseisen pyörän hyvänä puolena on myös aika oivallinen hinta/laatusuhde, jos budjettia pitää miettiä. Itse tuotatin Saksasta omani kun kyllästyin tinkimään suomalaisten kanssa.

Ulkonäkö jakaa leirin aika tasan kahtia. Vuosimalliin 2003 tuli perän katteeseen facelift ja on ainakin mun silmään esteettisemmän näkönen.

Mietin itse aikoinaan vm. -00 YZF:n ja -03 750F:n välillä. Hinta olis ollu suunnilleen sama Saksasta tuotuna. Suzuki oli uudempi ja vähemmän ajettu. Eipä ole vielä kaduttanut.

Ottamatta suuremmin kantaa yksittäisiin pyörämalleihin reissukäytössä ensimmäisenä tulee mieleen, että tuon euroopan turneen kilsat todnäk näyttelevät melko pientä osaa keskivertomotoristin ajeluissa vuositasolla. Itse miettisin asiaa ennemminkin siltä pohjalta, että mitä ajelua tulee enimmäkseen harrastettua. On sitä eurooppaa kierretty enskoilla, kyykyillä ja piikeilläkin, joten yksittäinen reissu ei varmasti jää siitä pyörämallista kiinni. Jos se touring on se mitä mopolla aikoo tehdä, niin silloin kannattaa hankkia touringpyörä, jos taas rata-ajelu on ykkönen, niin varmaan joku kyykky olisi hyvä ratkaisu jne. Ja minkä tahansa hankitkin, niin vaihtoon se kuitenkin menee ennemmin tai myöhemmin, joten pyörätyypin valinnassa tapahtuneen "virheen" korjaaminen on kovin helppoa enivei... Tärkeintä on kuitenkin sen mopon hankkiminen. Mallista riippumatta siis.

br, Mikko

Yksi ääni lisää Suitzan 750F:lle. Ajoasento on rento (pystympi kuin 600cc sisarmallissa) ja pitkää matkaa tekee ihan mielellään.
Samaa mieltä ja samasta syystä. Jos ei ole tottunut kyykyn ajoasennossa käsille tulevaan staattiseen rasitukseen, voi reissunteko olla todella puuduttavaa. Lisäksi isompi kuutiotilavuus antaa mukavasti lisää vääntöä siinne alakierroksille, seikka, joka matka-ajossa tulee arvoonsa. Varsinkin, jos piipahtaa serpentiineillä, ei tarvia olla koljardia kierrosta ylämäkeen.

Jep...

Eurooppaturnee onnistuu pyörällä kuin pyörällä. Ite vetelin viime kesänä 8000km edestä Euroopan teillä 750 Zetalla. Ainoa paikka, missä mieleen hiipi epäilys pyörän sopivuudesta matkakäyttöön oli Saksan baanat. Siellä kun olisi niin mielellään vetänyt kovempaakin mutta käytännössä matkavauhti asettui 150 mittarinopeuden vaiheille. Kovemmissa nopeuksissa ei olisi jaksanut tuntikaupalla...

Toinen paikka, missä taasen kiittelin pyörävalintaani oli alpit. Mikä onkaan hienompaa kun vedellä nakuvehkeellä vuoristoteitä. Todennäköisesti vain veekoneella varustetulla nakuvehkeellä vetely...
wink.gif

Pyörä kuin pyörä...

Matkailu avartaa aina!  
062802moto_prv.gif

Itsekin sutsukin äffää kokeilleena ei pahaa sanottavaa matkapyöräksi. Helppo ajoasento ja pehmeä penkki.

Mutta kannattaa tosiaankin miettiä minkälaiseen käyttöön pääsääntöisesti pyörä tulee. Itse kävin viime kesänä euroopassa 7000 km lenkin, oli autobaanaa ja alppitietä ja kaikkea siltä väliltä. Pyöränä -04 kawa Z 750 J. Pisimmillään 1200 km päivässä joka on kyllä liikaa hanurille. Vaan jos pitää etapit kohtuuden rajoissa ja malttaa välillä pysähtyä ja katsella maisemiakin, niin kyllä se tuollaisella nakufaitterillakin menee. Varsinkin mutkapätkillä ja kaupungeissa aivan ehdoton peli. Mutta yksin ja matkatavaroina tankkilaukku ja vedenpitävä säkki tarakalle. Hauskuus loppuu kun takatapit laskee alas...

(näköjään mipeka ehti ensin kehumaan zetaa, mutta samat mietteet)

Samalla porukalla on ajeltu monta reissua ja pyöriä on vuosien varrella porukalla ollut 535 Viragosta K 1200 LT:ehen eikä pyörästä ole koskaan jäänyt mikään kiinni. Heikoin lenkki on aina oillut kuljettaja.

Euroopan reisun voi tehdä juuri sellaisella pyörällä mikä miellyttää muutenkin ja millä haluaa ajaa.

Tosiasiahan kuitenkin liienee se, että kaikilla pyörillä sen voi tehdä mutta toinen soveltuu siihen paremmin kuin toinen.

Samoilla linjoilla oon monen muunkin kanssa täällä... Hanki pyörä joka eniten SINUA miellyttää. Reissaamiseen sopivat lähes kaikki tai kaikki. Baanoilla ajaminen on omasta mielestäni helvetin tylsää, mutta jos on lomallakin kiire joka paikkaan niin Saksassahan noita baanoja on...Itse suosin mukavasti mutkittelevia pienempiä valtateitä, joissa on sadan rajoitus, hiljaista ja komeat maisemat. Näillä teillä pärjää varmasti pienemmälläkin pyörällä ja esim. nakuilla, jotka ovat mukavampia kaupungissa ja vastaavassa pyörittelyssä. Esim. em. 600 Fazer.

Kyllä kai tuo on pitkälti mielipiteestä riippuvainen valinta. Itse olin kesällä kaveriporukalla turneella Prahaan ja takaisin. Pyörinä oli CBR 600 -03, CBR 1000 -94 ja Suzuki 1000 GS -82. Pyörien mallit ja iät vaihteli suuresti, mutta hyvin reissu saatiin kuitenkin tehtyä. Käytännössä itse valitsisin tuon tonnisen seepran, mutta hyvin pärjäsin tuolla pienemmälläkin. Vääntöä ei tosiaan alhaalta löydy, mutta kun rekkaa lähtee ohittamaan ja pudottaa kolmosen silmään, niin eipä aikaakaan kun on 180 mittarissa... Ja kyllä ne kaveritkin tonnikkailla joutui pari pykälää polkemaan alaspäin jos perässä mieli pysyä, väännöstä huolimatta
tounge.gif
Baanalla tietysti tuo tonnikas CBR oli omillaan. Mutta sielläkin nopeudet on lähes kokoajan yli 140, joten pienemmälläkin motilla teho tulee jo hyvin esille kierrosten ollessa yli 7000 suurimmallakin vaihteella. Pyörästä riippumatta, riemua se on  
cool.gif

Lisätään nyt vielä se, että jos pyörään pitäisi lastata kaksi ihmistä ja kesämökin verran tavaraa, niin kuutiot on tarpeen...

Ja OT:na vielä semmoinen ajatus, että pyörän vaihto 600 rivikoneesta 1000 V-koneeseen on käynyt mielessä. Olisi helpompi ajaa Suomessa rajoitusten mukaan, kun moottorin edut/luonne tulisi esille jo alle 100-nopeuksissa muillakin kuin ensimmäisellä vaihteella...

kun ja jos meen euroopaa kiertää otan oman kullan mukaan, siis 750 yamaha XJ vuodelta 1982, jos levii matkan varrelle ostan uuden, halvalla
biggrin.gif

Tuli kesällä pyörittyy Euroopassa -04 R6 Yammulla. Yks päällä ajellessa ainakin tommonen 600 riittää aivan hyvin. Varmaan 1000 paremmin, mut ei oo tietoo (kokemusta). Jotkut väitti, ettei tommosella pyörällä voi matkaa ajaa ku max 200km. Ei ainakaan meikäläisen kohdalla pitäny paikkaansa. Ja Alpeilla toi mun pyörä oli varmasti parempi ku 100 kg painavammat vehkeet.

3 reissua ja noin 18 tkm Euroopassa kuussatku F4 cebarilla on tullu tehtyä ja vieläpä kaks päällä. Eli riittää se pienempi kyytiläisen kanssa, yksin ajosta nyt puhumattakaan.

Mulla(kin) vaihtui mopo XX:ään keväällä eikä käy kieltäminen etteikö se etenkin kaks päällä ois parempi. Matka joutuu väännöllä eikä tartte vaihdella pienemmälle. Serpentiineillä en huomannut yhtään kömpelömmäksi kuin kuussatku. Ja ruiskun ansiosta hengenahdistuksista ei korkealla ollut tietoakaan. Bensaa XX ei syöny enempää kuin kuusatku, päinvastoin bahnalla pääsi pienemmällä kulutuksella ja tankkausvälit oli pidempiä isomman tankin ansiosta.

Euroopan reissun kilsat (itellä 5-7 tkm) on helposti puolet kesän ajoista eli periaatteessa reissuun soveltuvuuden painoarvon pitäisi kai olla tuo sama puolet? Kuussatkulla loput tuli yksin ajelusta mutkateillä ja radallakin tuli käytyä. XX:llä ei oo pahemmin tullut yksin ajettua vaan mamma on halunnut/päässyt aina matkaan.

Yamaha YZF600 R ei ainakaan ole kyykkypyörä sanan varsinaisessa merkityksessä. hakureissulla vedin lähes kylmitään 900 km, joista 600 km "etelästä" autobaanaa Rostockiin.. sopii mielestäni kaikenlaiselle tiestölle, airomystiikka pelaa esim repun! kanssa hienosti 160 km/h , no problem. jos etsisin samantyyppistä pyörää kilosista niin valinta olisi (lyhyiden tyyppien perusteella) XX.

Eka reissun tein vm.80-tuutilla(Honda) vuonna 85, sen jälkeen on pyörät vaan parantuneet(tarkoitan tällä sitä että tarjolla olevat pyörät) nyky kuussatkujen tehot ja väännöt on ihan jotain muuta kuin silloin ennen oli yleensä millään pyörällä tarjolla, millä tahansa nykypyörällä pystyy menemään minne vaan, soratiet tietty enskoille mutta eiköhän tää tullut selväksi.

Itse aloitin uusmatkamotoristin uran joku vuosi sitten pienellä budjetilla. Valinta oli helppo - BMW K100LT. Siinä pääsee pikkurahalla oikean matkapyörän makuun. Rautaperseajot ym. onnistuu myös kivasti. Nyttemmin pyörä kakkospyöränä (lue pitkiä asfalttimatkoja varten) ja tallissa BMW R1150GS Adv. muuta ajoa varten.
Eli tästä opimme, että jossain vaiheessa pyötä pitää vaihtaa tai laittaa toinen, sillä ajohalut muuttuvat.

Back