• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä kilvelliseksi ratapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaskala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
R6R ois näistä mun valinta. Kone kiertää korkealle ja laite on hauskan oloinen ajaa. Pyörien corolla, osia saa joka puolelta ja halvalla. Kaskot unohtaisin ja investoisin kuitukatteisiin ja kaatumasuojiin. Mulla oli edellinen pyörä tällänen katu-/ratapyörä ja ei siinä montaa viikkoa mennyt, niin siitä oli riisuttu viimeisetkin kadulle kelpaavat osat ja homma meni ainoastaan ratailuksi.
Kuten yllä mainittiin, saa tuota tilaa järkättyä aika hyvin jalkatappisarjoilla, klipareilla, penkillä jne. Vakiona kunnon renkailla tollasella pitäs olla periaatteessa mahdollista ajaa 5 sek sisään ennätyksestä jokaisella suomen radalla.

Aamies sanoi:
Tuohon pyörän 'hytin' tilavuuteen/ahtauteen en osaa sanoa. Tosin voihan sitä(kin) hiukan säätää.
Säädettävät jalkatappisarjat ja kliparit vaihtaen. Kuitukatteet nostaa istuimen? En tiedä, ei ole ollut, siis kuituja.

Itse ajanut vain kahdella eri kusiaisella ja tässä on nykyisestä (maksetut) kommentit 2012 heinäkuulta.
http://youtu.be/5wMejnSh9mU
Tiivistetty alkuperäisestä, sen kesto n.12min kaikkine puheineen. Tämä on 2'36"
Yksi tarpeellinen sana kuuluu leikkautuvan pois. Ensimmäisen 'makaus palautteen' viimeinen lause on;
"Hirveen kiva moottori tossa".

Mutta jos olet 3-4.08.2013 Alastarossa niin tule kokeilemaan.
T: Antti R.
Nykysessä penkki on liian lähellä tankoa enkä usko clipareiden avaamisen riittävän rohdoksi. Jalkojen puolesta toi on ihan ok.

Mikäs toi videon pyörä muuten on? Kawa 6R kenties? Sitä se Wehnä mulle kehu hyvinki samoin sanoin. :jpstyle:

Muokkasin tuota viestin videota. Uusi leikkaus. Lisäsin myös mopon tietoja.
Pitää kysyä Vehnältä onko muilla uuden mallisilla 2009-> zx-6r Kawoilla ajanut, mutta tällä ajoi.
Näitä on tosin melko vähän. Samin 'opetuslapsella' on mutta se on toinen juttu se.
Ei siis kilvissä eikä vakio. Täysränni, kuidut ja säädöt, muuten orkkis. Ainakin viimeksi kun Kemorassa näin.
Ja jahtasin. Hyvinhän tuo Anastasian käskyttämänä eteni jo silloin.
Ja mikä laite lie B600 kärjessä tällä hetkellä, siis Suomessa. SuperSport MM on sitten jotain ihan muuta.

T:AR.

Jaskala sanoi:
Nykysessä penkki on liian lähellä tankoa enkä usko clipareiden avaamisen riittävän rohdoksi. Jalkojen puolesta toi on ihan ok.

Mikäs toi videon pyörä muuten on? Kawa 6R kenties? Sitä se Wehnä mulle kehu hyvinki samoin sanoin. :jpstyle:

Ei tähän muuten pidä sotkeutua :D, mutta yksi perusasia saa näissä puitteissa (RR-harrastus yleisesti)
käsittämättömän vähän huomiota.

"Hytin koko" !

Kun laitteen ja kuskin mittojen suhteilla on suurta merkitystä kaikessa muussa
kahdella pyörällä touhuamisessa, ei sen merkitys voi näissä puitteissa olla aivan jotain muuta.

Yamaha R6R ja 08 tai uudempi. 08:ssa tuli paljon parannuksia edelliseen koppamalliin (06 / 07) verrattuna, myös kulkupuoli parani.

Itsellä on omakohtaisia kokemuksia 06, 07 ja 08 malleista ja jokaisella on eteenpäin päässyt. Toki, kokemukseni perustuvat pääosin radalle.

Joku pohti vakiokytkimen toimivuutta. Itse en siihen ainakaan mitään lisää kaivannut, se on sellaisenaan jo toimiva kokonaisuus, sekä myös säädettävissä joko vakiojousilla tai jos enemmän haluaa hifistellä, niin KIT -mallin prikka-mutteri sarjalla.

Omakohtaisien kaatokokemuksien pohjalta jättäisin kaatumatatit, etenkin runkoon tulevat, kauppaan ja hommaisin kevlariset koneenposkien suojat, cliparit sekä jalkatappisarjan (jäykillä tapeilla). Lisäksi laittaisin taka-akseliin nailon tupit päihin ja tankin kulmaan hiilikuitusuojan.

Ja yksi iso plussa R6R:n puolesta on se, että osia oikeasti löytyy varikolta sekä nopeasti myös Yamaha Centereistä. Myös tieto-taitoa löytyy noihin laitteisiin niin alustoihin, kuin koneisiinkin varsin runsaasti.

Lukiessa tulee ajatus noista tonnisista, kun niissä on sitä voimaa jopa liikaa, että mitä jos rajoittaa (aluksi ainakin) kaasun liikkeen? Tällainenhan on aivan yleistä muutenkin esim pikkuvaihteilla. Edellytyksenä tietysti (ehkä), että läpät liikkuvat suoraan vaijerilla. Omassa matkasportissa on juuri läppien liike rajattu öbaut 80%:iin täydestä 1-3 vaihteilla askelmoottorikäyttöisellä stopparilla (joka sittemmin on eliminoitu). Kapula pyörii kyllä aina samalla tavalla, mutta läpät eivät aina seuraa loppuun saakka.

Itse laittaisin kyllä kuussatasen radalle, jos geometrian saisi sopivaksi, ja mikä ettei saisi. Kovin pieneltähän äkkiseltään vaikuttaa tuo R6:kin.

hidas57 sanoi:
Lukiessa tulee ajatus noista tonnisista, kun niissä on sitä voimaa jopa liikaa, että mitä jos rajoittaa (aluksi ainakin) kaasun liikkeen? Tällainenhan on aivan yleistä muutenkin esim pikkuvaihteilla. Edellytyksenä tietysti (ehkä), että läpät liikkuvat suoraan vaijerilla. Omassa matkasportissa on juuri läppien liike rajattu öbaut 80%:iin täydestä 1-3 vaihteilla askelmoottorikäyttöisellä stopparilla (joka sittemmin on eliminoitu). Kapula pyörii kyllä aina samalla tavalla, mutta läpät eivät aina seuraa loppuun saakka.

Itse laittaisin kyllä kuussatasen radalle, jos geometrian saisi sopivaksi, ja mikä ettei saisi. Kovin pieneltähän äkkiseltään vaikuttaa tuo R6:kin.

Voisiko olla, että tuolla konstin saisi radalle vaivoikseen tonnisen haitat vs. kusiainen muttei niitä hyötyjä.

Voisiko olla, että tuolla konstin saisi radalle vaivoikseen tonnisen haitat vs. kusiainen muttei niitä hyötyjä.

Näinhän siinä tuppaa käymään. Liiallisen tehon lisäksi tonnari on painavampi, joten siten myös hitaampi jarruissa ja mutkissa kuin kusiainen.

Oukei :D Case closed.

Ajatus oli, että myöhemmin voisi käyttää edelleen samaa pyörää, kun tatsi siihen alkaa sallimaan suuremman tehon käytön. Onhan siinä oma vaivansa varustaa ja opetella kokonaan uusi pyörä. Luulen, musta tuntuu, kai.

Kyllä sillä tonnarillakin pääsee naatiskelemaan ihan yhälailla. Kaikki väitteet raskaudesta ja renkaansyönneistä on kyllä totta mutta ei se iloa pilaa että saa nautiskella väännöstä ja suorakiihtyvyydestäkään. Harrastuspuolella en näkisi että asia on ihan niin vakava. Jos himoitsee pelkkiä sekunteja pois ja haluaa päästä pienemmällä fyysiselöä rääkillä, kusiainen on varmasti parempi. Itse haparoin ensiaskelia tonnisella gixulla ja kyllä siinä niin stnasti on uutta opittavaa ettei siinä ehdi miettiä onko alla kusiainen vai tonnari. Paitsi ehkä rengaskauppoja tehdessä hetken :thumbup:

Olishan tuolla kait Nieuwleusenin pojillakin vielä ihan oikea tonnari kaupan :D.

FIM Superstockeri FULL TKRP kitillä.... kaikilla evästyksillä vajaan 17 kiloa :;):.

R6R ois näistä mun valinta. Kone kiertää korkealle ja laite on hauskan oloinen ajaa. Pyörien corolla, osia saa joka puolelta ja halvalla. Kaskot unohtaisin ja investoisin kuitukatteisiin ja kaatumasuojiin. Mulla oli edellinen pyörä tällänen katu-/ratapyörä ja ei siinä montaa viikkoa mennyt, niin siitä oli riisuttu viimeisetkin kadulle kelpaavat osat ja homma meni ainoastaan ratailuksi.
Kuten yllä mainittiin, saa tuota tilaa järkättyä aika hyvin jalkatappisarjoilla, klipareilla, penkillä jne. Vakiona kunnon renkailla tollasella pitäs olla periaatteessa mahdollista ajaa 5 sek sisään ennätyksestä jokaisella suomen radalla.

Eiköhän siihen 5sek rataennätyksestä yllä muillakin japanilaisilla kusiaisilla. Kuskista kiinni.

Yamaha ainakin ottaa tehoissa turpaan kawasakilta (puhun zx-6RR mallista). Mitä osien saatavuuteen tulee niin ebay on kova sana.

Pakko kompata Esaa tässä asiassa. Kusiainen kilvellisenä ratapyöränä paras mahdollinen pyörä treenata ja oppia ajamaan radalla. Luulen, että TH on samaa mieltä. ( toivottavasti osallistuu keskusteluun:)
Lauri S nopeena kuskina voi auttaa semmosen rakentelussa. Itelläni jotain vinkkejä, jos Nitrous antaa hyväksynnän mun öhh entiselle pyörälle.
Ymmärrän myös GW: tä. Aika paljon kiinni kuskin painosta. Höyhensarjalaisille kusiainen on helpompi ja turvallisempi.
Ajoin Honda 600RR (08) monta vuotta, nyt alla Yamahan R6R (07), pakko sanoo, että on siinä niin paljon parempi alusta ja myös jarrut.
Eli sitä suosittelen:)

tarez sanoi:
Itelläni jotain vinkkejä, jos Nitrous antaa hyväksynnän mun öhh entiselle pyörälle.

Ihan paska...keula lonksuu pirusti ja on löysä, eturengas harottaa mihin sattuu ja katteista ei paljon aeromystista apua ole. Lisäksi mittaristo sijaitsee fyysisesti eri paikassa kuin pyörä, joten edes nopeutta tai kierroslukua ei näe. Lisäksi toinen jarrulevy edessä on yli 5mm kiero ja sliparikin osoittaa mihin sattuu. :grin:

tarez sanoi:
Zot Zot

puhutaan siitä, kun pyörä oli ehjä:)
Neuvo kaipaavat tarvitsevat apua.

Ehjänä Honda oli pienen ja ketterän olonen, ehkä jopa liiankin ahdas jopa mun pituselle (174cm) lyhytselkäselle kuskille. Esim. R6R on huomattavasti tilavampi. Tarttee varmaan laittaa omaan ajoon patti tankin etuosaan ja avata klipareita reilusti jos ton joskus saa parsittua tuohon pisteeseen asti. Alustasta tai moottorista on paha sanoa mitään suuntaan tai toiseen kun en sillä yhtään kierrosta kovaa ole ajanut. Ei ne ainakaan toivottoman huonot olleet. Jarruista jäi sattuneesta syystä aika paska kuva.

Yamaha R6R(07) kävi just motovillellä alustan laitossa. Yhteen pelaavat jouset eteen ja taakse, hyvin toimii koko alusta. En vielä hirveesti oo päässy ajamaan, mutta alusta ja luistokytkin toimivat mielestäni hyvin.
Jakaa pikkusen mielipiteitä?? Onko 07 malli parempi kuin uudistettu 08 malli, mutta kokeilemallasekin sekin selviää:).
Pituutta sulla on, joten kusiaisen päällä saattaa tuntua ahtaalta, mutta Orgin ratapäivillä pääsee varmasti istumaan erilaisten pyörien päällä. (jos luvan kysyy he he)

Amatöörinä ja hitaana kuskina sanoisin , että Bimmeri on paras. Yks pikku vika vain ja se on hinta:(

Back