• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mika Kallion ajokurssi

Eilen 11.5 olin pohjolan järjestämällä Mika Kalion ajo kurssilla.
Kurssi oli paljon parempi kuin olisi odottanut , kouluttajat hyviä ja jopa runsaasti KIITOS heille . Itselle joka olin ekaa kertaa radalla kävi huonosti (taisi kärpänen puraista). Ensin hieman ihmettelin että meitä eri kokemuksella olevia oli samalla kursilla mutta se taisikin olla vain hyvä asia . Porukka jaettiin pienempiin ryhmiin taito tason mukaan ja osassa oli kaikki yhdessä . Oppi oli itselle selvä LISÄÄ opetusta tarvitaan eli kurssi haussa
confused_orig.gif
Jos joku kurssille osallistuneista voisi laittaa kuvia minulle olisin kiitollinen .(unohtui kamera ).

Tuolla tuli pöristeltyä myös
smile_org.gif
! Hyödyllinen ja mielenkiintoinen kurssi. Ja tosiaan "rahoille" vastinetta, kuten joku mainitsi, enemmän kuin loistavasti
thumbs-up.gif
.. Koko päivä tuli eilen vietettyä pyörän satulassa. 13 h tarkalleen, kun matkat Motoparkkiin ja -parkista laskee mukaan
062802moto_prv.gif
.

Edit; ei ollut kameraa matkassa, joten ei ole kuvia tarjota valitettavasti.

Mukavaa oli... Ensimmäistä kertaa radalla ja paljon tuli uutta. Ei väki turhaan sano että rata on ainoa paikka jossa oikeasti oppii ajamaan. Hieno päivä - kiitos järjestäjille sekä paikalla olleille!

Itsellänihän kamera oli takalaukussa ja laukku ruokalassa eli kuvat jäi ottamatta. Jos joku voisi kuvia laittaa jakoon niin
bowdown.gif

Mika

Kiva? keli sattuu niille, kellä ajokoulu on tänään, ti....

Sataa itä-suomessa ilmeisesti aika rankasti koko iltapäivän....

Siellä on ilmeisesti ollut eri telkkukuvaajia eri päivinä? Itse kävin kurssilla eilen eli 14.5. ja paikalla oli kuvausryhmä tekemässä ajokoulusta 0,5-1h ohjelmaa, joka tulee kuulemma ensimmäisen kerran urheilukanavalta joskus n. parin viikon kuluttua ja sitten uusintoina sen jälkeen.

Kokonaisuutena päivä oli positiivinen yllätys. Ratakilsoja mulle ei tullut kuin n. 50, mutta ekaksi ratakeikaksi silti hyvä kokemus.

Siellä on ilmeisesti ollut eri telkkukuvaajia eri päivinä? Itse kävin kurssilla eilen eli 14.5. ja paikalla oli kuvausryhmä tekemässä ajokoulusta 0,5-1h ohjelmaa, joka tulee kuulemma ensimmäisen kerran urheilukanavalta joskus n. parin viikon kuluttua ja sitten uusintoina sen jälkeen.

Kokonaisuutena päivä oli positiivinen yllätys. Ratakilsoja mulle ei tullut kuin n. 50, mutta ekaksi ratakeikaksi silti hyvä kokemus.
Aika vähän tuli ratakilsoja. Mulle tuli 116 km tuolloin. No, nopee ryhmä ajoikin 2 x kovempaa
sport05.gif
...
biggrin.gif

Vielä vähän fiilistelyjä kurssilta: oli hauska päästä seuraamaan Kallion ajoa lähietäisyydeltä: ensin ajolinjoja radalla (perässä ajaen) ja sitten Mikan mallisuorituksia radan vieressä seisten. Muutama onnekas pääsi myös Mikan kyytiin, aikoja ratakierroksella ei mitattu mutta pääsuoran päässä huippunopeus oli ollut noin 240-250 km/h ja katselupaikan pyörä ohitti n. 170 km/h nopeudella 2-3 m päästä, joten vauhdin tuntu oli katselijoillekin ihan kiitettävä. Eikä Mikaltakaan mikään ihan huono suoritus kun oli kyytiläinen mukana ja alla K1200S Bemari (ei ehkä kevein ja ketterin yhdistelmä radalle).

Muutenkin kurssilla oli varsin asiallinen meininki, ohjaajilta tuli asiallista kommenttia ja porukassa olleita eritasoisia kuskeja pyrittiin huomioimaan. Mikallakin tuntui olevan sekä aikaa että pinnaa jutusteluun
smile_org.gif

Pääteemanahan tuolla Kallion ajokoulussa on kaarreajon tekniikka, jarrutustekniikkaan ei kiinnitetty kovinkaan paljoa huomiota. Pääsyynä tähän oli varmaan se, että vakuutusyhtiöiden korvattaviksi tulee paljon tieltä suistumisesta johtuneita onnettomuuksia. Kaarreajon tekniikassa oli kyllä varsinkin muutamalla hitaan ryhmän osanottajalla paljon opeteltavaa, renkaiden kulutuspintaan liidulla tehdyt kanttausvaraa osoittavat merkit eivät millään meinanneet kulua pois muualta kuin aivan renkaan keskikohdalta, vaikka ryhmän kouluttajalta tuli jatkuvasti kommenttia siitä, että kannattaa seuraavilla kierroksilla vaan rohkeasti kallistaa vielä enemmän. Koska tässä kanttaamattomien puolueessa oli myös muita kuin ensimmäisellä pyörällään aloittelevia kuskeja, niin oikein pelottaa ajatella että miten nämä tuolla mutkateillä selviytyvät, varsinkin jos mutkassa tulee jotain yllättävää.

Urheilukanavan sivujen mukaan esitys on ainakin ma 28.5 klo 18.00-18.30. Silloin voi yrittää bongata itseään tai katsella muuten vain hidasajoa radalla
smile_org.gif
. Toki hyvä tapahtuma tuntui kaikkien mielestä olevan.

Meidän päivänä Kallio ajoi yhden kouluttajan Aprilia RSV:llä. Olis sille varmaan voinut vaikka oman pyörän antaa lainaan, niin olis kerralla saanut renkaisiin täyden katu-uskottavuuden
biggrin.gif
.

Ihan mukava tapahtuma oli.

Joko muuten se nelosen tekemä juttu tuli telkkarista?
Ahaa. Sä olit se thunderacekuski
smile_org.gif
! t. Bladekuski
Nelosen ohjelma tuli eilen myöhäisurheilu-uutisissa.
sanoi:
Ahaa. Sä olit se thunderacekuski
smile_org.gif
! t. Bladekuski

Jep minähän se.

sanoi:
Tuliko muuten dB hylkäyksiä...?

Itsellä mittaaja naurahti ja sanoi, että laitetaan vaikka 98dB. En sitten tiedä mitä oikeasti oli. Ja muutamilla muilla taisi tulla 98dB papereihin ekalta kurssilta.

Urheilukanavan ohjelma näyttäisi tulevan ulos ma 28.5. klo 18-18.30 ja ainakin vielä eilen löytyi maikkarin urheiluruutuun tekemä pätkä 15.5. ajokoulusta netti-tv:ssä mtv3.fi sivustolta.

Back