• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä ekaksi pyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tervehdys!Haluaisinkin kysellä teiltä vähän kokeneemmiltä motoristeilta että mikä olisi sopiva ensimmäiseksi pyöräksi?Näin niinkuin turvallisuuden kannalta...Itse olen katsellut kawasakin zzr 1200:sta mutta onko se kuitenkin liian iso ja vaikea hallita aluksi?Mielipiteitä?!

Tervehdys!Haluaisinkin kysellä teiltä vähän kokeneemmiltä motoristeilta että mikä olisi sopiva ensimmäiseksi pyöräksi?Näin niinkuin turvallisuuden kannalta...Itse olen katsellut kawasakin zzr 1200:sta mutta onko se kuitenkin liian iso ja vaikea hallita aluksi?Mielipiteitä?!
Yleensä ekaksipyöräksi ehdotetaan jotain 600:sta tehon ja painon vuoksi.
Mutta jos järki pysyy menossa mukana niin mikäs siinä sitten
isompaa ostamaan.

Kattele vaikka CBR600, ZX-6R tai sitten enemmän matkamallia
ZZR600.

Riippuu niin paljon mitä mieli tekee
lookaround_orig.gif
Iso ja painava pyörä on mukava maantiellä, mutta hankala kaupungissa ja aloittelijalla lähes mahdoton. Pienellä taasen ei oikein matkalla viihdy. Eli tosiaan joku 600-750cc lienee se paras aloittelijan pyörä. Tuollasella kun pääsee kokeilemaan jo lähes mitä vain ja hakemaan sitä omaa juttuaan pyöräilyssä. Kuitenkin ajoasennon suhteen kannattaisi valita pyörä joka ei ole niin suljettu johonkin tiettyyn tarkoitukseen, vaan hiukka rennompi, pystympi jokapaikan peli on varmasti antoisampi valinta
thumbs-up.gif

Äkkiseltään tuntuu hieman liian tehokkaalta ja ehkä raskaaltakin harjoittelupyörältä... Mutta olen itse kokeillut ZZR1200 ajamista ja se oli yllättävän "ajajaystävällinen" peli muskeleistaan huolimatta. Vaatii vain ajajalta todella vahvaa tahdonlujuutta olla käyttämättä liikenteessä niitä voimavaroja, joita sieltä löytyy  
wink.gif
. Omasta mielestäni vain kokeneille kuskeille sopiva matkapyörä. Kuussatkuista löytyy tämän päivän "opettelupyörät" vaikka niidenkin suorituskyky on aivan järisyttävä. Pyörän käyttötarkoitus toki ratkaisee paljon hankinnassa.

suosittelisin kawan Z750. Helppo käsitellä,kevyt ja ei tunnu myöskään liian pieneltä ja nuhaselta sitten kun taidot karttuu...ja kaiken lisäks helvetin hieno peli...
ZZR on kyllä aika möhkäle ekaks pyöräks.
062802moto_prv.gif

Noita "mikä eka pyöräksi" topiceja taitaa olla orgi pullollaan kun laitat hakusanaksi vain "eka pyörä" tai "ensipyörä" yms.

Laitan nyt tähän sen mitä muihinkin, eli käy TESTAAMASSA pyydä koeajoa ja älä osta "mutu" tuntumalla ennen kun olet testannut, itse olen sen kerran kokenut että ostin helvetin hyvän pyörän mutta se ei kuitenkaan ollut ihan sitä mitä hain.

XX vaihtui RR:ään 9000km jälkeen.

Joten kokeile mahdollisimman montaa vaihtoehtoa  
wink.gif
thumbs-up.gif

Vannoutuneena suizafanina olen sitä mieltä että:

zzr on helppo ajettava eka pyöräksi ja jos hinta asettuu kohdillee niin mikä ettei.

Joskus tuota kokeilin, ja mieleen jäi että aika helppo oli käsitellä. En nyt mitään syytä keksi miksi ei ekaksi mopoksi voisi ostaa, jos vähän vaan on malttia mukana.

Ostat juuri sen mikä tuntuu hyvältä. Jos annat ulkopuolisten mielipiteitten vaikuttaa asiaan, saatat pian huomata että tulipahan ostettua sika säkissä. Tämä on fiilis "urheilua"...  
wink.gif

Joo osta liian pieni ekaksi ja köyhdy perkeleesti kun menet vaihtamaan sitä isompaan.
Aina sitä köyhtyy kun vaihtaa
wink.gif
Vaihtamista harrastetaan muistakin syistä kun isompaan, aina löytyy joku uusi prätkä joka himottais, sitä kutsutaan "mopokuumeeksi", taudin hoito tulee kalliiksi
wink.gif

Joo osta liian pieni ekaksi ja köyhdy perkeleesti kun menet vaihtamaan sitä isompaan.
Aina sitä köyhtyy kun vaihtaa
wink.gif
Vaihtamista harrastetaan muistakin syistä kun isompaan, aina löytyy joku uusi prätkä joka himottais, sitä kutsutaan "mopokuumeeksi", taudin hoito tulee kalliiksi
wink.gif
Mulla on alkanu kypsymään semmonen visio että seuraavassa moponvaihdossa mä nettoan muutaman tonnin ja saan alle vielä paremman pyörän kuin tuo nykyinen
smile_org.gif
thumbs-up.gif

Joo kyllähän mä nyt sen tajuan että teillähän on vaan yksi mielipide kelattavana...

Samaa asiaa pähkin itse muutamia viikkoja sitten (tosin itsellä junnuna takana melkoisesti kilsoja piikillä - nykyisin olen siis kolmekymppinen "nuori").

Päädyin käytettyyn vm. 1997 ZZR 600:een monestakin syystä, esim:

- jos innostus kasvaa, ei mahdollinen tappio tämän hintaluokan pyörässä ole mahdoton (helppo siis siirtyä isompaan)

- ym. pätee myös toisinpäin

- aikaa ei allekirjoittaneella alkuvaiheessa ole paljon reissailuun, joten kilsoja ei tule mahdottomasti

- näilläkin tehoilla ja kiihtyvyydellä ehtii mainiosti

- tottuu ajelemaan, tämä pyörä ei helposti lähde käsistä pelkällä kaasunkäytöllä

- mukava pyörä niin omaan silmään kuin ajoonkin, ajoasentokin on rento

- varusteetkin pitää hankkia jollei niitä ole ja niihin uppoaa herkästi huomattava summa (eikä niissä kannata kitsastella, erityisen totta ajoasun ja kypärän suhteen)

Toisaalta, jos on malttia nupissa ja rahaakin sopivasti niin miksei suoraan yli tonninenkin?
Muista kuitenkin olla alussa EXTRAVAROVAINEN. Autoilijat eivät näe mp-kuljettajaa yllättävän monessa tilanteessa.

suosittelisin kawan Z750. Helppo käsitellä,kevyt ja ei tunnu myöskään liian pieneltä ja nuhaselta sitten kun taidot karttuu...ja kaiken lisäks helvetin hieno peli...
ZZR on kyllä aika möhkäle ekaks pyöräks.  
062802moto_prv.gif
Z750 on ulkonäöllisesti minunkin mieleen. Tällä hetkellä se on ykkösvaihtoehto kun pyörän osto tulee ajankohtaiseksi.
smile_org.gif

Oli muuten tänään eka mp-ajotunti, pirun hienoa hommaa. ER-5 on kyllä aika pieni pyörä ison miehen alla (185/100), mutta kyllä silläkin eteenpäin pääsi ja käsittely oli helppoa. Ensi viikolla toinen ajokerta ja käsittelykoe. Pikkuisen jännittää, mutta se on kaiketi sallittua?
smile_org.gif

Back