• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä custom hyvä ajaa matka-ajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makke71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kumma juttu että unohdetaan useasti muitakin olevan kuin jaappanilaisia. Kaikissa koeajoissa sekä käyttäjien puheissa esiintyy esim Moto-Guzzi erittäin hyvänä ajaa. Omaa kokemusta on california mallista, joka oli itselleni melkoinen positiivinen yllätys. Pienempi Nevada ottaa hyvin myös matkapyörän paikan, pienen kulutuksen vuoksi myös tankki riittää kohtuullisesti.
Kannattaa ainakin kokeilla.
edit: Huomasinpa Nevadan koeajo pdf-tiedostona :edit
Minulle on moni Guzzi -kuski sanonut, että MG ei ole custom -pyörä
wink.gif

Matkailu on todellakin kiinni asenteesta, ei niinkään kalustosta. Eurooppaa on kierretty nappularenkaisillakin peleillä eikä vain sorateitä etsien. Yleensä alla on oltava jonkinmoinen yleispyörä vaihtelevaan ajoon, itse löysin sen itselleni oikean perinteisestä nakupyörästä.

Liian usein tuntuu unohtuvan, että näitä vehkeitä voi myös muutella sopivammiksi! Aika säkä pitää olla, että on ihan just sopiva heti. Tuollaiset kommentit "kokeilin kerran ja oli hirveä" ovat minusta täysin turhia, kun on todennäköisesti ihan erikokoinen kuski ja pyörän kilkkeet kuin lukijan mahdollisessa ostoehdokkaassa.

Esimerkiksi mulla ei ole mitään vaikeutta pudotella pikkuintikalla koko tankillista yhtä soittoa.
Parempi mielestäni olis sanoa, että customit pitää, jopa täytyy muutella sopivammaksi.
1100 Virago ei vaan mieleiseksi muuttunut, vaikka muutoksia teinkin. Pientä parannusta toki, mutta ei hyvä minulle, vaikka jollekin muulle voi ollakin.
Toisaalta taas esim. "mikävaan" tavallinen nakupyörä soveltuu muutoksitta suurimmalle osalle...

Jos heitit mulle tuon "kokeilin kerran ja oli hirveä", niin totean vaan, että alkuperäisvarustuksessa se intikkakin oli ja mielipide ei muuksi muutu.
Jos matkakäyttöä ajatellaan, niin useimpien customien tankki on todellakin onnettoman kokoinen. Ja jos parista sadasta kilsasta puhutaan, niin ei sellaisen matkan tekeminen yhteen soittoon saa tuottaakaan vaikeutta - ei millään mopolla.
Totesin vaan, että mulle jo 150 kilsassa alkoi paikat puutua, arvaa vaan mitä teki >500 km..

Ei kyykkykään sovellu mulle matkapyöräksi, onhan noita kokeiltu ja jalat kramppaa hetkessä. Muutenkin ajoasento sopii mielestäni paremmin radalle ja reippaaseen ajoon mutkatielle. Matkapyöräksi en hankkisi - mutta kyse on vain mun fysiikasta ja tämä on vain oma mielipide.

Jos miettisin MINULLE ja MATKAkäyttöön sopivaa custom-henkistä pyörää, niin Moto Guzzi olis todella varteenotettava vaihtoehto.. "Kerran kokeilin" ja lähes ihastuin, kaupatkin olis varmaan tehty, jos kauppias olis ollut hieman aktiivisempi..

Customit ja niiden ajettavuus.
Olen pappa-ikäinen (58) uusiomotoristi. Eka pyöräksi ostin 250 cc Hyasung pyörän. Elämäni paras kauppa-olen hengissä.
Kaksi kesää ajelin jopa pari kertaa Virossa. Vaihdoin sen paljon
parjatussa Cycle Woldissa Moto Guzzi Nevadaan. Kauppiaassa ei ongelmia. Olisittepa nähneet suupieleni Nevadalla ajellessa.
Pyörä on helppo ajettava. Pieni tankki ei ole haitta, saapahan
vetreyttää vanhaa kroppaa. Voima/taitosuhde on kohdallaan.
Kaverit ihmettelivät miksi en ostanut isompaa pyörää. Mihin minä sellaista tarvitsisin. Pyörässä oli iso fleksi, joka toimi nopeudenrajoittajana. 750cc piti pyörän hyvin liikenteen joukossa moottoritiellä. Niitä kyllä pyrin väistämään, ajan mie-
luummin pikkuteitä. Olen näillä palstoilla ihmetellyt kuinka poliisi
on vihollinen ja antaa sadan kilometrin ylityksistä sakon ja ottaa vielä kortinkin. Voi voi sentäs. Suomessa on ratoja jossa
voi rauhassa ajella pusikkoon. Ei ainakaan saa kukaan muu kipeätä. Kaksi kesää tuli ajeltua vm 2000 Nevadalla ja viime syksynä vaihdoin Moto Italiassa uuteen Nevadaan.Odotan 58:tta kesääni malttamattomana ja retkiä balttiaan. Ajelen hyvän kaverin kanssa, jolla on 1100cc Shadow. Hyvin ajo sujuu
Kimpassa. Tunnustakaa vain itsellenne ajotaitojen puutteellisuus, ne eivät kuutioista parane. 39 vuotta raskaan
liikenteen kuljettajana toiminut

Kawasaki EN 500 vm.98 ylöspäin. Rupeaa saamaan tohon 4-5000€ haarukkaan 10-20tkm ajettuja. Ja 50hv rivikakkonen riittää kustomiin hyvin.
sport05.gif

väinö vn15 siinnä matkapyörä parhaimmillaan puhun vaan
vuosiluvusta 95siittä alaspäin yli 35tkm tuli näin selkävikaisenakin
ajettua,ei ole viellä tuon voittanutta itsellä ollu,tai melkeen
sillä tuo gtr1000 on parempi matkapyöränä mutta vanha VÄINÖ
on ajoasennoltaan parempi (siis minulle),tuossa A- mallissa
oli isompi tankki ja parempi satula kuin se eli B-mallissa. vielä kun siinnä on pieni tuo etujättö oli mukava kurvaillamutkatietä
ja mikse kaupungillakin ku on siunaantunut tuota ruistakin ranteeseen;) .

Olen ajanut seuraavilla keskikokoisilla kustomeilla:
- Virago 535
- Savage 650
- Kawa EN 500
- Suzuki 750 Intruder
- MG Nevada 750
ja isommista 1500 VN ja 1400 Intru
Matka-ajoon käyvät kaikki jos mikä sopii fysiikalle.
Viragossa on liian pienikokoinen ja ei sovellu kaksi päällä ajoon ajoasentomuistuttaa kottikärryn lykkäämistä
Savage on yhdelle ihmiselle sopiva alitehoinen paukutin.
Kava on 500:ksi tilava, hyvä ajettava ja menee siinä missä muutkin.
750 intru on tämän keskisarjan ykkönen.
Nevadassa miellyttävä moottori, surkeat ajo-ominaisuudet ja ajo-asento aika karmea.
Eli jos noista pitäisi valita niin joko EN tai 750 Intru

mikähän TOTUUS sieltä pitäis löytyä,sen verra olen tuota ko:pyörää
siis 1400 intikkaa koettanut että on kyllä yksi huonoimmista (mitä olen ajanut) customeista mitä ole koettanut,on meinaan mutkatiellä niin vaarallinen vehje ei taitu ei sitten millään siitä on "nautinto"
kaukana,hyvä kuntoilu vehje se tietysti on sillä varmasti pysyy
hiki yllä joko pelosta tai ylimääräisestä vääntämisestä.

muuten tuo intikka kuuluu customien "aateliin" ja rakentelu kohteena mitä otollisin pyörä sillä siihen jos johomkin löytyy
jos jonkimmoista härpäkettä,mutta matkapyöräksi se ei kyllä
sovi.

yamaha virago xv1100 on parhaita matka kustomeita. työkaveri rallaatteli viimekesänä kuopio-tunisia-sahara-kuopio ja siis kaks päällä emäntäsä kans+tottakai matka roippeet.

Semmoiseen letkeään ajeluun vois olla kustomityylisistä vaikka tämä, ainakin mukava istuskella: Suzuki

Tota samaa löytyy Kawasakina myös.

siis 1400 intikkaa koettanut että on kyllä yksi huonoimmista (mitä olen ajanut) customeista mitä ole koettanut,on meinaan mutkatiellä niin vaarallinen vehje ei taitu ei sitten millään siitä on "nautinto"

muuten tuo intikka kuuluu customien "aateliin" ja rakentelu kohteena mitä otollisin pyörä sillä siihen jos johomkin löytyy
sovi.
Jaapati jaa, jospa sä et vaan osaa
biggrin.gif
ihan hyvin oon kolme kesää tiellä pysyny, jopa mutkaisella
062802moto_prv.gif
iso etujättö tietty vaikuttaa, mutta kyllä siihen tottuu.

sovi.
Jaapati jaa, jospa sä et vaan osaa
biggrin.gif
ihan hyvin oon kolme kesää tiellä pysyny, jopa mutkaisella
062802moto_prv.gif
iso etujättö tietty vaikuttaa, mutta kyllä siihen tottuu.
myönnän täysin etten osaa,sillä eikö tämä ole aina vähän
opettelua,sen huomaa silloin kun tulee "tiukka" paikka ja
ratkaisut on tehtävä siinnä samassa,vielä on ollut niin hyvä
onni matkassa ettei mitään suurempaa ole päässyt sattumaan.

vaikka itse olisi kuin "skarppina"se ei valitettavasi auta sillä
siellä on aina joku jolle kaikki on päivänselvää.

mitä tulee tuohon kommenttiin muuten olisin sitä mieltä kun
menet ajamaa jotain "uutta" pyörää ainakin minä huomaan
perstuntumalla ensimetreistä onko hyvä ajaa,kun mennään
sitten koettamaa tosiaan niitä ominaisuuksia mutka jarrut ja
muut,siinnä täytyy sitten jo ajella useamman sata kilometriä.

mutta ne customit mitä minä olen koettanut ja ajanut
3-merkin ja 5-eri mallin niin sanompa vieläkin että iso intikka
on niistä (valitettavasi) huonoin.

mulla oli tuo vn15 vm90 ja koetin silloin tuota intikkaa ja olin
kyllä kuullut se ominaisuuksista mutta yllätyksen se silti
tuli,hyvä minun kannaltani että sain pyörän ehjänä lopulta
omistajalleen,no see siittä piti pistää vielä eräs vanha sanonta
mutta jääkööt toiseen kertaan.

ps:käikki pyörät ovat niin hyviä kun vain itse sen mieltää.

Joo, Kawasaki vn800 ja Suzuki Marauder 800, ei ole samoja, vaikka ovatkin vähän samankokoisia ja -näköisiä, kaukaa kattoen...
biggrin.gif
Perstuntumalla näiden kahden välillä on todella iso ero. Messuilla kokeilin Suikkaa ja se tuntui niin mukavalta, että olisin voinut istua siinä vaikka koko päivän ja alkoi jopa pikkaisen tehdä mieli customia.

Väinö sen sijaan aiheutti täysin päinvastaisen fiiliksen. Sen tilat eivät sopineet alkuunkaan meikäläisen ruholle. Aika ihme juttu koska kuvien perusteella voisi väittää kuskin tilojen olevan täysin identtiset.

Niin, Kawa VN on "peltilehmä" ja Mara on ankanpyrstöllä varustettu enemmän perinteisen customin näköinen (sama juttu etulokarin kanssa), ei nyt niin samannäköisiä. Molemmat ovat ihan jees ajaa, ei niin koppuroita kuin perus customit (shadow ym. on ollut sellainenkin...). Voima piisaa ihan erilailla kuin 600'ssa ajaa kahdestaan ja nopeempaa matka-ajoo...

Back