• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä aiheuttaa tällaisen käytöksen pyörälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sooda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Seinäjoki
Pari(kymmentä!) kertaa on sattunut että ajaessani kaarteeseen vauhdikkaammin lähtee etu- ja takapyörä vuorotellen luisuun. Ei paljon mutta sen huomaa selvästi. No se nyt ei paljon ole haitannut koska pyörä pysyy käsissä.

Vaikeampi juttu tuli viime viikolla. Taas oli vauhtia aivan kohtuullisesti. Kaarteessa etupyörä rupesi vipattamaan niin paljon että oli pakko nostaa pyörää pystympään. Onneksi ei ollut vastaantulijoita koska jouduin lainaamaan vastaantulijoiden kaistaa. Mikä aiheutti vipatuksen? Rengas?

Okei,okei. Kyllähän vauhdin laskeminen auttaisi. Mutta kun vasta on 61-vuotias, pakko ajaa nyt kovaa jos ei sitten vanhana uskalla.

Alhaiset rengaspaineet, kuluneen renkaan rengasprofiili tai kuluneen renkaan pito heikentynyt?

viallinen laakeri ?
rengaspaineet ?
tapahtuuko tuo jarrutuksen aikana ?

Jos vauhti tyyliin eniten niin sitten radalle harjottelemaan lisää, ja samalla tutustumaan alustan säätöihin.
Niihin en rupee mitää valistamaan kun itsekkään en osaa oikein kunnolla säätää omaa pyörää
bawling.gif

10 vuotta vanhat renkaat on kovettuneet.

tai sitten joku perusjuttu, paineet, jousitus, tai aivan älytön tilannenopeus. soraa tiellä tai muuta semmosta, jota et näe. joka paikkaan sama vauhti.

Renkaat ovat ainakin päällisin puolin ok. Pintaakin yli 5mm jäljellä. Laakerit ja muu pyörässä ok. Jousituskin vaikuttaa aivan kunnossaolevalta. Voi olla vain tuo tilannenopeus ylisuuri. Mutta kun tuo vauhdin hurma...

Kaverikin suositteli radalle menoa mutta kun sinne ilmestyisi vanha vaari 400-kuutioisella Suzuki Burgman skootterilla niin taidettaisiin hihasta kiskoa ja ohjata radan ulkopuolelle.

Kaasua vaan lisää niin ei luista enää kuin takanen. Komeat sladit on
thumbs-up.gif

Joskus aikoinaan vaihdoin pyörään uudet kumit. Renkaat oli ihan ok asennettu (oletus) ja tasapainossa.

Oli sitten karmea ajettava, mutkissa meinas kuset tulla housuun kun ei oikeen tiennyt mihin tästä seuraavaks mennään. Ei oikeen kulkenut hyvin suoraankaan maantie nopeudessa.

No toisessa liikkeessä tarkastivat asiaa, eivät löytäneet mitään vikaa. Renkaat ok näköiset, ja tasapainossa oli. No laitettiin kuitenkin molemmat renkaat uudet ja johan alko toimimaan. Eli kyllä renkaassa voi jotain vikaa olla vaikka ei ulospäin mitään näykkään.

Ei mopolla mahottomia.

Jos sulla oikeesti on skootteri, niin kannattais ymmärtää että ei ne mitään rataohjuksia ole.
Tarkoitettu leppoisaan ajeluun.
Osta käytetty ratapyörä (rekisteröimätön) ja sillä radalle, niin eiköhän kutka lähde.

Ei mopolla mahottomia.

Jos sulla oikeesti on skootteri, niin kannattais ymmärtää että ei ne mitään rataohjuksia ole.
Osta käytetty ratapyörä (rekisteröimätön) ja sillä radalle, niin eiköhän kutka lähde.
On skootteri. Ja siinä vielä 50 litran takalaukku ja kovat sivulaukut. Voi vähän sotkea aerodynamiikkaa nuo laukutkin.

Leppoisaan ja leppoisaan. Jos itte on impulsiivinen ja vauhdikas vaari niin se leppoisa aina onnistu. Jos kyydissä on joku niin ajan maltillisesti ja rajoitusten ja ennenkaikkea tilanteen mukaan.

Ehdotuksesi toisen pyörän hankkimisesta laitetaan harkintaan. Jos pysytään hengissä siihen asti.

Ei mopolla mahottomia.

On skootteri. Ja siinä vielä 50 litran takalaukku ja kovat sivulaukut. Voi vähän sotkea aerodynamiikkaa nuo laukutkin.

Leppoisaan ja leppoisaan. Jos itte on impulsiivinen ja vauhdikas vaari niin se leppoisa aina onnistu. Jos kyydissä on joku niin ajan maltillisesti ja rajoitusten ja ennenkaikkea tilanteen mukaan.

Ehdotuksesi toisen pyörän hankkimisesta laitetaan harkintaan. Jos pysytään hengissä siihen asti.
Tarkoitan myös sitä että skootterin kaarreominaisuudet ei ole tarkoitettu kovin vauhdikkaaseen kurvailuun.
Voi sillä skootterillakin radalle aivan hyvin mennä, ainakin hitaaseen ryhmään, ei sua siletä mihinkään ajeta.
Mutta ei asia siitä mihinkään paljon muutu, ei se mutkaan taitu sen lujempaa.

Alle 10v 600cc ratapyörän saa jo 2000e.
Noilla ei varmaankaan pyörästä lopu ominaisuudet kesken.
Eläkä nyt ittees tapa sillä skootterilla (tai muita).

Laukut, varsinkin takalaukku, aiheuttaa helposti erinäisiä woblauksia. Ei välttämättä uudella pyörällä, mutta kun renkaat hieman kuluu ja laakerit väljistyy niin ilmiö yleensä tulee jossain välissä vastaan.

sanoi:
Tuntuu, että tuolla ajotyylillä se skootteri kannattaisi pikimmiten vaihtaa ihan oikeaan prätkään! Niistä ei tartte ottaa sitä kyykyintä vaan löytyy ihan mukavia vehkeitä, joissa istutaan aikas pystyssä, ja voidaan ajaa pitkää matkaa tavaroiden kanssa myös takamatkustajan kanssa. Ja voipi käydä huvikseen joskus radallakin kiertämässä. Ainakin itse olen käynyt keräilemässä säälipisteitä Ahvenistolla V-Stromilla ...

No se nyt ei paljon ole haitannut koska pyörä pysyy käsissä.
Mikä pyörä ? Skootterin ominaisuudet ei vaan riitä kuten jo todettu  
062802moto_prv.gif
Siis jos minä ajan sellaisella nopeudella sellaiseen mutkaan skootterilla. Täytyy olla luontaista lahjakkuutta mulla.

Pitäisköhän vaihtaa oikeaan pyörään? Ei kumminkaan kustomiin koska sillä ajettaessa pitää olla yrmeä ilme
mad.gif
. Ja mua ajaminen huvittaa. Joskus jopa naurattaa.

No se nyt ei paljon ole haitannut koska pyörä pysyy käsissä.
Mikä pyörä ? Skootterin ominaisuudet ei vaan riitä kuten jo todettu  
062802moto_prv.gif
Siis jos minä ajan sellaisella nopeudella sellaiseen mutkaan skootterilla. Täytyy olla luontaista lahjakkuutta mulla.

Pitäisköhän vaihtaa oikeaan pyörään? Ei kumminkaan kustomiin koska sillä ajettaessa pitää olla yrmeä ilme
mad.gif
. Ja mua ajaminen huvittaa. Joskus jopa naurattaa.
Selviä mopokuumeen merkkejä
biggrin.gif

Kaverikin suositteli radalle menoa mutta kun sinne ilmestyisi vanha vaari 400-kuutioisella Suzuki Burgman skootterilla niin taidettaisiin hihasta kiskoa ja ohjata radan ulkopuolelle.
Kyllä minultakin kysyttiin, että eikö noita Pannarin sivulaukkuja saa irti mutta ymmärsivät kun näytin että ilman laukkuja se näyttää niin hullulta ettei sillä voi ajaa.

Kyllä radalla voi ajaa aivan millä tahansa kunhan ei autoa tunge moottoripyörien vuorolla sekaan.

Se on sitten eri juttu, että aika monia (minua ainakin) nolottaa, jos menet sillä skodellasi niin lujaa että järjestäjät joutuvat siirtämään sinut ja Burgmanin nopeampaan ryhmään
033102bebe_1_prv.gif

Se on sitten eri juttu, että aika monia (minua ainakin) nolottaa, jos menet sillä skodellasi niin lujaa että järjestäjät joutuvat siirtämään sinut ja Burgmanin nopeampaan ryhmään  
033102bebe_1_prv.gif
Sitä minäkin ajattelen. Mutta en aio ajaa täysillä. Aluksi.

Back